صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۵۶۹۹۹

النشره: حزب الله به اسرائیل ثابت کرد که سلاح ضدهوایی برای مقابله با این رژیم دارد/ شکار هرمس

طرف‌های بین‌المللی از جمله فرانسه و آمریکا نسبت به احتمال وقوع جنگ گسترده میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان هشدار می‌دهند و خواهان پایان تنش‌های مرزی میان ۲ طرف هستند. پیش از این رسانه‌های عبری گزارش دادند ارتش رژیم صهیونیستی قادر به دور کردن حزب‌الله لبنان از مرزها نیست.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل

 تحولات جنگ و درگیری بین حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی با حمله مستقیم اسرائیل به بعلبک در شرق لبنان، همچنین انهدام پهپاد «هرمس 450» اسرائیل توسط مقاومت لبنان وارد فاز جدیدی شده است و هر لحظه امکان دارد به یک جنگ تمام‌عیار تبدیل شود. 

یک مزرعه در غرب شهر بعلبک در منطقه حوش صفیه در نزدیکی حرم مطهر سیده صفیه از فرزندان حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام هدف حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی قرار گرفت که از سال 2006 تاکنون و بعد از جنگ «حرب التموز» بی‌سابقه بود، البته مقاومت لبنان بلافاصله بعد از این حمله با شلیک چند موشک به اسرائیل در اراضی اشغالی جولان پاسخ آن را داد.

البته نکته مهم تحولات چند روز اخیر شمال سرزمین‌های اشغالی آن بود که حزب‌الله لبنان توانست در یک حرکت نظامی راهبردی و مهم یک پهپاد هرمس اسرائیل را با پدافند موشکی ساقط کند. این اقدام یک پیام بزرگ برای طرف اسرائیلی بود که احتمالا حزب‌الله لبنان به پدافند هوایی‌ای دست یافته است که می‌تواند برتری هوایی رژیم صهیونیستی را برای همیشه از بین ببرد. 

پهپاد هرمس 450 برای رصد و شناسایی دقیق مواضع مورد نظر و هدف قرار دادن آنها استفاده می‌شود، همچنین در روند پشتیبانی از نیروهای زمینی در هر حمله و عملیات نظامی بسیار موثر عمل می‌کند. این پهپاد همچنین مسؤول ارائه اطلاعات و نقشه به فرماندهی عملیات‌های ارتش اسرائیل است و نقش بسزایی در حمایت از عملیات‌های نظامی روی زمین و پردازش اطلاعات دارد.

هرمس 450 یک پهپاد چندمنظوره تاکتیکی است که برای پروازهای طولانی در شرکت «البیت سیستمز» اسرائیل طراحی شده و توسعه یافته‌ است. عملیات‌های شناسایی، پایش و مراقبت و رله ارتباطی از جمله ماموریت‌های اصلی این پهپاد است.

این پهپاد می‌تواند بین 17 تا 20 ساعت پرواز مداوم در ارتفاع 18 هزار پایی داشته باشد و حداکثر برد عملیاتی آن 300 کیلومتر است. طول این پهپاد 6.1 متر و فاصله بال‌های آن 10.5 متر است. وزن ناخالص آن به 450 کیلوگرم می‌رسد و توانایی حمل 100 کیلوگرم بار را دارد و می‌تواند با انجام تغییراتی، ماهواره‌های ارتباطی را با خود حمل کند. نیروی محرکه آن را یک موتور به قدرت 52 اسب بخار تأمین می‌کند. حداکثر سرعت هرمس 450 به 176 کیلومتر در ساعت و سرعت کروز آن به 130 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. سقف پروازی این پهپاد 5486 متر و سرعت صعود آن 4.6 متر بر ثانیه است.

به طور کلی پهپاد هرمس 450 قابلیت‌هایی فراتر از یک پهپاد دارد و شباهتی به سایر پهپادهایی که حزب‌الله از 8 اکتبر تاکنون در جنگ با ارتش اشغالگر ساقط کرده است، ندارد. همه این مشخصات پهپاد هرمس 450، بیانگر اهمیت بالا و گستردگی عملیات نظامی حزب‌الله در سرنگونی این پهپاد است. منابع مربوطه در این باره اعلام کردند این نخستین اخطار رسمی حزب‌الله به اسرائیلی‌ها و حامیان این رژیم بود.

منابع مربوطه در گفت‌وگو با وبسایت النشره اعلام کردند درواقع حزب‌الله با سرنگون کردن پهپاد هرمس 450 به اسرائیلی‌ها گفت ما یک سلاح ضدهوایی داریم که می‌تواند پهپادهای بزرگ و جدید را ساقط کند. حتی می‌توان گفت این عملیات حزب‌الله از حمله به مواضع اشغالگران در صفد واقع در شمال فلسطین اشغالی طی چند هفته گذشته هم مهم‌تر بوده است و پیامی جدی به صهیونیست‌ها داد.

از طرف دیگر معادله‌ای که رژیم صهیونیستی در این زمینه در جنگ با حزب‌الله به دنبال آن بود برعکس شده است، به طوری که اکنون حزب‌الله، اسرائیل را مجبور کرده توانایی‌های پنهان خود را نشان دهد و از سلاح‌هایی که قبلا به کار نمی‌برد، استفاده کند. صهیونیست‌ها در حالی تسلیحات پیشرفته موشکی و پهپادی خود را در این جنگ با حزب‌الله مورد استفاده قرار داده‌اند که مقاومت لبنان به خوبی توانایی‌اش را در مقابله با این سلاح‌ها ثابت کرد و نشان داد که می‌داند چگونه از نقاط ضعف دشمن استفاده کند.

برخی معتقدند در سایه این تحولات شاید شاهد گسترش جنگ میان لبنان و رژیم صهیونیستی طی چند روز آینده باشیم اما درباره اینکه این موضوع تا چه اندازه می‌تواند واقعیت داشته باشد باید بگوییم یکی از اهداف اسرائیل همواره این بوده که طرف مقابل خود را تا اندازه‌ای تحت فشار قرار دهد که او مجبور باشد همه قدرت خود را فاش کند. این مساله در رابطه با جنگ کنونی ارتش اسرائیل و حزب‌الله هم صدق می‌کند، زیرا اشغالگران اطلاعات چندانی از توانایی نظامی مقاومت لبنان ندارند و به ‌رغم همه این تلاش‌ها حتی در مرحله تشدید درگیری‌ها هم هنوز نتوانسته‌اند اطلاعات کافی در این زمینه کسب کنند.

همین موضوع باعث شده تا لیبرمن وزیر اسبق جنگ اسرائیل بگوید حزب‌الله یک تهدید استراتژیک واقعی است و اگر معادله را تغییر ندهیم، کسی در شمال نمی‌تواند زندگی کند. یک مشکل دوگانه و راهبردی وجود دارد که هیچ تصمیم سیاسی نمی‌تواند آن را حل کند و آن مشکل توانمندی‌های روزافزون حزب‌الله است. حزب‌الله حجم عظیمی از موشک‌های دقیق دارد و این یک تهدید راهبردی غیرقابل تحمل است. از زمان عملیات توفان الاقصی توسط حماس علیه رژیم صهیونیستی و آغاز جنگ این رژیم در غزه، مرزهای لبنان و اراضی اشغالی فلسطین صحنه تبادل آتش میان حزب‌الله و ارتش این رژیم است. حزب‌الله لبنان تأکید دارد که تا زمان پایان یافتن تجاوزها به غزه، حملات خود را به مقرهای رژیم صهیونیستی در مرزها متوقف نمی‌کند.

طرف‌های بین‌المللی از جمله فرانسه و آمریکا نسبت به احتمال وقوع جنگ گسترده میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان هشدار می‌دهند و خواهان پایان تنش‌های مرزی میان ۲ طرف هستند. پیش از این رسانه‌های عبری گزارش دادند ارتش رژیم صهیونیستی قادر به دور کردن حزب‌الله لبنان از مرزها نیست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات