صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۵۶۴۴۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه ۲۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): در روز بیست‌ونهم بهمن سال ۱۳۵۶، تاریخ ایران ورق خورد؛ یعنی یک مقطع تعیین‌کننده‌ تاریخی بود. تبریزی‌ها قیام قم را تبدیل کردند به قیام ملّی. با اینکه سختگیری و شدت عمل در تبریز خیلی بیشتر بود؛ تانک آوردند به خیابان. مردم تبریز عقب‌نشینی نکردند؛ جان دادند، خون دادند، ایستادگی کردند، شعار دادند و قضیّه‌ قیام را ملّی کردند؛ صدای فداکاری آنها به همه‌ کشور رسید، لذا همه‌گیر شد. کمتر از یک سال بعد هم بساط حکومت استبدادی سلطنتی واژگون شد؛ تاریخ‌سازی یعنی این، مقطع تاریخی یعنی این.(۱۴۰۱/۱۱/۲۶)
 
 
▼ حرف روز
تبریز اگر نبود قم فراموش می‌شد!
۲۹ بهمن‌ماه یادآور قیام تاریخی مردم آذربایجان بر علیه ظلم و استبداد دوران پهلویست؛ ظلم و استبدادی که در پی کشتار خونین رژیم ستم‌شاهی در ۱۹ دی‌ماه ۱۳۵۶ در قم روی داد و باعث شد تا تحولات نظام سیاسی وارد مرحله جدیدی شود. در پی این قیام بود که مردمی بودن و سراسری بودن قیام و انقلاب اسلامی بر عناصر داخلی و خارجی کاملا عیان شد؛ تا پیش از این تلقی و ادعای دربار پهلوی و رسانه‌های بین‌المللی این بود که تفکر انقلاب تنها در اذهان عده‌ای معدود از مردم ایران است و یا این فقط محدود به شهر‌های قم و تهران است اما تبریز نشان داد که انقلاب نه تنها یک خواسته کاملا مردمیست بلکه این خواسته سراسر ایران نیز هست و محدود به یک جغرافیای خاص در ایران نیست چرا که پس از قیام تبریز شور انقلابی سرتاسر ایران را فرا گرفت و در سایر شهر‌ها همانند (یزد، شیراز، اصفهان، اهواز و سایر شهرها و روستا‌ها) نیز اعتراضات و راهپیمایی‌های انقلابی انجام شد. 
همچنین عنصر متمایزکننده قیام تبریز را می‌توان عقلانیت و بصیرت مردم این دیار دانست. مردم تبریز به دنبال رهایی از بند استبداد ستم‌شاهی پهلوی‌ها و همچنین استقلال از بند استعمار و وابستگی خارجی به خیابان‌ها آمدند و فریاد آزادی و آزادگی سر دادند؛ فریادهایی که نه از هیجانات و احساسات بلکه برخواسته از بطن عقلانیت مردم تبریز بود. همین فریاد‌ها بود که تفکر انقلابی را زنده کرد و مانع از آن شد که انقلاب فراموش شود و خون‌های ریخته شده مردم قم در ۱۹ دی‌ماه مورد غفلت قرار بگیرد. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در همین باره می‌فرمایند: «در روز بیست‌ونهم بهمن سال ۱۳۵۶، تاریخ ایران ورق خورد؛ یعنی یک مقطع تعیین‌کننده‌ تاریخی بود. خب در نوزدهم‌ دی همان سال، در قم آن قیام اتفاق افتاده بود؛ شکی نیست که قمی‌ها کار بزرگی هم کردند و ابتکار عمل را به دست گرفتند؛ ولی مثل نوزدهم دی قم در کشور، باز هم اتفاق افتاده بود اما فراموش شده بود. پانزدهم خرداد سال ۱۳۴۲، با آن کشتار و با آن حرکت عظیمی که در تهران و قم و بعضی شهرهای دیگر انجام گرفت و ملت قیام کردند، جان دادند، خون دادند، تعداد هم خیلی زیاد بود اما فراموش شد، از بین رفت. سیاست دستگاه استبداد و استکبار این است که حوادث مهمی را که به نفع مردم است، با تبلیغات، با انواع حیله‌های گوناگون، با زور، به فراموشی بسپارند؛ اگر کار تبریز نبود، نوزدهم دی‌ماه قم هم به فراموشی سپرده میشد.»    
رامین نصیری
 
 
▼ گزارش روز
ناز و عشوه‌های بدون خریدار!
محمدعلی وکیلی، فعال اصلاح‌طلب و مدیرمسئول روزنامه ابتکار در سرمقاله دیروز این روزنامه با عنوان «موقعیت‌شناسی اصلاح‌طلبان در پسایازدهم اسفند!» با اشاره به ناز و عشوه‌های بدون خریدار جبهه اصلاحات و همچنین بیانیه انتخاباتی ۱۱۰ اصلاح‌طلب، نوشته است که جبهه اصلاحات دیگر از موضوعیت افتاده و در مطلع رونمایی از جریانات جدید اصلاح‌طلب و اعتدال ذیل عنوان جبهه عقلایی جامعه خواهیم بود. محمد قوچانی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز طی مطلبی ضمن اشاره به وجود تمامیت‌خواهی جبهه اصلاحات از سوی برخی احزاب معروف به اصلاح‌طلبان ساختاری و نیز در پاسخ به پیشنهاد سعید حجاریان برای نافرمانی مدنی تأکید می‌کند که باید نافرمانی از خود اصلاح‌طلبان عافیت‌طلبی شروع شود که برای مبارزه، ویلاهای شمال خود را رها نمی‌کنند.
میان اصلاح‌طلبان درباره انتخابات، اختلاف بنیانی حاکم است. طیفی می‌گویند در انتخابات شرکت می‌کنیم به این معنا که لیست می‌دهیم، طیف دیگر هم‌راستا با دشمنان بیرونی اعلام می‌کنند فهرست انتخاباتی ارائه نمی‌کنند و تحریم انتخابات را در دستور کار قرار داده‌اند. این رفتار انتخاباتی دوگانه قابل تأمل است؛ یکی از دلایل وجود این دودستگی(مشارکت یا تحریم) در اصلاح‌طلبان انهدام تشکیلاتی آنان طی سال‌های گذشته است. سیدعبدالواحد موسوی لاری و محمدرضا عارف، سران دو تشکیلات ارشد این طیف یعنی «نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان‌» و «شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان» که از سوی تعدادی عناصر رادیکال مورد هجمه قرار گرفته بودند، به نشانه اعتراض استعفا کرده و هر دو تشکل منحل شدند. حال سؤال اینجاست که اصلاح‌طلبان با این طیف رادیکال تحریم‌کننده قرار است چه کنند؟! بدیهی است که رادیکال‌های جریان اصلاحات با راهبرد اخیر خود عملاً پروژه کاهش مشارکت را کلید زده و با ضدانقلاب و دشمن در حال مخرج مشترک گرفتن هستند. جنس مطالب مطرح شده از سوی این طیف به‌وضوح در بردارنده این نکته است که آنان به‌جای رقابت در چارچوب نظام به دنبال مبارزه با نظام می‌باشند. یکی از بهترین راه‌های برون‌رفت؛ تفکیک مرزها از جریان تحریمی که اتهام‌زنی و فرافکنی را پیشه ‌کار خود قرار داده است می‌باشد، باید دانست که در انتخابات جمهوری اسلامی که در سطح عالی از سلامت برگزار می‌شود، هر جریانی اگر ایده‌ا‌ی برای حل مشکلات کشور داشته باشد و نامزدهای شایسته‌ای را معرفی کند، خواهد توانست موفقیت‌هایی را در انتخابات کسب کند و کرسی‌هایی از مجلس آینده را به خود اختصاص دهد. خدارحمت کند شهید محسن حججی را، خطاب به یکی از دوستانش نوشت: حمیدرضا جان اول یه نصیحت: زندگی بافتن یک قالیست. نه به آن نقش و نگاری که خودت می‌خواهی نقشه از قبل مشخص شده است تو در این بین فقط می‌بافی نقشه را خوب ببین نکند آخر کار قالی بافته‌ات را نخرند.           
 حسين عباسيان
 
 
▼ خبر ویژه
تکرار ادعای دروغین علیه ایران!
وزیران خارجه هفت کشور صنعتی جهان، گروه هفت، با تأکید بر ادامه حمایت خود از اوکراین، با طرح ادعاهایی علیه تهران، از جمهوری اسلامی ایران خواستند کمک‌های نظامی به روسیه برای استفاده در تهاجم این کشور علیه اوکراین را متوقف کند. این بیانیه همچنین از همه کشورها خواست که از تأمین قطعات مربوط به برنامه‌های پهپادی ایران را که به قصد پشتیبانی از اقدامات جنگی روسیه است جلوگیری کنند. وزیران خارجه گروه هفت تهاجم روسیه به اوکراین را «نقض آشکار اصول منشور سازمان ملل» خوانده و بر «عزم تزلزل‌ناپذیر خود برای ادامه حمایت از این کشور در دفاع از آزادی، حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی خود» تأکید کرده‌اند. گروه هفت شامل ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن است و بیانیه مشترک وزیران خارجه این گروه روز شنبه ۲۸ بهمن پس از نشست آنها در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ منتشر شد.
 
 
▼ اخبار 
جبهه اصلاحات در دست دیکتاتورها!
محمد قوچانی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با انتقاد از خودکامگی و انفعال حاکم بر جبهه اصلاحات نوشت: بیانیه ۱۱۰ چهره‌ اصلاح‌طلب میانه‌رو و توسعه‌گرا برای روزنه‌گشایی در کشور نشان از ناکارآمدی و نارسایی نهادهای سیاسی موجود در جریان اصلاحات به‌خصوص جبهه اصلاحات دارد. قوچانی ادامه می‌دهد: برای فهم این مرکزیت آهنین کافی است به جمله پایانی راهبرد جبهه اصلاحات در انتخابات آینده توجه کنیم: «اعضا نمی‌توانند با عنوان اصلاح‌طلبی و جبهه اصلاحات برخلاف آن اقدام به ارائه لیست کنند، «یعنی نه‌فقط «جنبش» اصلاحات محدود به «جبهه اصلاحات» است بلکه «اصلاح‌طلبی» در مالکیت حاکمیت کنونی جبهه است. جبهه اصلاحات به صراحت می‌گوید اصلاحات یعنی ما!هسته سخت جبهه اصلاحات که سعی دارد، هژمونی خود را به هر قیمتی حفظ کند، حتی به یاران سابق خود توجه نمی‌کند و آنان را به محافظه‌کاری و تنازل از اصلاح‌طلبی متهم می‌کند.
 
بازنشسته‌ها نگران حذف خود نیستند!
پس از انتشار بیانیه ۱۱۰ امضایی از سوی اصلاح‌طلبان، طیفی از اصلاح‌طلبان رادیکال معروف به هسته سخت به انتقاد از این بیانیه پرداخته‌اند، روزنامه شرق در سرمقاله خود در واکنش به این طیف تندخو نوشته است: این دسته از اصلاح‌طلبان که از آنان به‌عنوان چهره‌های رادیکال نام می‌برند، باور دارند باید پیش از این، این راه را برمی‌گزیدند و تاکنون نیز تعلل کرده‌اند. از این منظر، حرف آنان چندان بیراه نیست. دست بر قضا انتقادی که به آنان می‌شود همین است که چرا این‌قدر دیر به این تصمیم روی آورده‌اند. این تصمیم را میانگین سنی این طیف از اصلاح‌طلبان که همه در آستانه بازنشستگی‌اند، مخدوش کرده و این شائبه را به وجود آورده است که آنان درصددند دست به یک بازی دو سر برد بزنند. برای همین است که همچون جریان ملی و مذهبی‌ها نگران حذف از سیاست داخلی ایران نیستند. به قولی آنها آرد را بیخته و الک‌ها را آویخته‌اند!
 
اعتراف آمریکا به شکست از ایران
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون که ۴۵ سال گذشته جبهه باطل یک روز هم در مسیر دشمنی تمام عیار با جمهوری اسلامی متوقف نشده که البته طبق وعده الهی در نبرد حق و باطل پروردگار متعال پشتیبان حق است. دریادار پاسدار ‌علی فدوی وی افزود: در کنار این مسئله باید اشاره کنیم که آمریکا و همدستانش به عنوان شیاطین بزرگ بارها و علنا اعلام کرده‌اند که یک بار هم در برابر جمهوری اسلامی به پیروزی دست نیافته‌اند. وی با اشاره به آیات قرآن ابراز کرد: هرچه بیشتر به تکالیف خود عمل کنیم تحقق وعده الهی مبنی بر پیروزی جبهه حق بر باطل بیشتر ظهور می‌یابد. فدوی در ادامه با تأکید بر اهمیت حضور مردم در انتخابات اظهار داشت: یکی از نتایج پرشور بودن انتخابات این است که دشمن باز هم اشتباهات محاسباتی خود را خواهد دید و ضربه بسیار سنگینی را بر پیکره خود لمس می‌کند.
 
روزی که رئیس موساد شوکه شد
یکی از رؤسای پیشین سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) با اشاره به این که اسرائیل باید از اشتباه محاسباتی خود که منجر به فاجعه شکست ۷ اکتبر شد درس عبرت بگیرد تأکید کرد: جنگ با حزب‌الله به نفع اسرائیل نیست. شبکه کان رژیم صهیونیستی در این زمینه گزارش داد که بعد از تهدیدات نصرالله، مقامات اسرائیلی دستور بستن چند جاده در شمال را صادر کردند. از طرف دیگر، «دانی یاتوم» رئیس اسبق موساد با ابراز نگرانی درباره پیامدهای جنگ با مقاومت لبنان اعلام کرد که گشوده شدن جبهه جنگ با حزب‌الله به نفع اسرائیل نیست. وی تصریح کرد: من ۷ اکتبر زمانی که فهمیدم برای نجات اسرائیل نیاز به ۲ ناو هواپیمابر داریم بسیار شوکه شدم. ما گمان می‌کردیم درحال جنگیدن با «پابرهنه‌ها» (نیروهای حماس) هستیم اما اسرائیل باید از این واقعیت درس عبرت بگیرد تا دیگر به این مزخرفات برنگردد.
 
 
▼ اخبار کوتاه
امیر ابراهیم رسولی سخنگوی شورای ائتلاف انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، از ارائه لیست نهایی این شورا برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در اواخر هفته خبر داد. وی گفت: دو مرحله از انتخاب افراد برای لیست نهایی باقی مانده است که این دو مرحله به اتمام برسد؛ لیست ۳۰ نفره نهایی شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس شورای اسلامی اواخر هفته اعلام خواهد شد. سخنگوی شورای ائتلاف تصریح کرد: تاکنون با جریان های مختلف مذاکراتی درباره لیست واحد شده است، اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است؛ ولی سیگنا‌ل‌های مثبتی وجود دارد.
 
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: ما با شورای ائتلاف لیست مشترک نخواهیم داشت اما با برخی احزاب فهرست مشترک خواهم داشت. مصطفی میرسلیم همچنین درباره لیست‌های متنوع در انتخابات گفت: تا ۵ ماه پیش فکر می‌کردم به لیست واحد برسیم اما این کار نشد. این امر به چند دلیل است. شخصیت هایی که دارای ارج و قرب و تا حدودی تقدس در بین مردم بودند دیگر در بین ما نیستند. در بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان الان اتفاق نظر وجود ندارد.
 
پولیتیکو در گزارشی نوشت: «برخی کشورهای عربی از جمله امارات به طور فزاینده‌ای آمریکا را از استفاده از امکانات نظامی در خاک خود برای انجام حملات هوایی تلافی‌جویانه علیه نیروهای نیابتی ایران محدود می‌کنند». کی از مقامات غربی گفت دلیل انجام این کار به ویژه امارات این است که آنها نمی‌خواهند این‌گونه به نظر برسند که مخالف ایران هستند.
 
معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان تأکید کرد که هیچ راهی جز مقاومت مسلحانه در مقابله با ظلم و استکبار رژیم اشغالگر در خاک فلسطین و دیگر مناطق وجود ندارد. «شیخ نعیم قاسم» افزود: ما می‌خواهیم زمین و انسان را با هم آزاد کنیم، ما با خاورمیانه‌ای مستقل و خالی از وجود رژیم صهیونیستی رو‌به‌رو خواهیم شد.
 
سفیر ایران در عراق در مصاحبه با خبرگزاری رسمی این کشور بیان کرد که بر اساس توافق دو کشور روزانه ۴۰ الی ۵۰ میلیون متر مکعب گاز به عراق صادر خواهد شد. محمدکاظم آل‌صادق، در این خصوص گفت: تهران همواره در پرونده انرژی از عراق حمایت می‌کند و خدمات خود را در اختیار این کشور قرار می‌دهد.
 
یکی از رهبران جنبش حماس اعلام کرد حماس قصد دارد مذاکرات درباره برقراری آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا میان این جنبش و اسرائیل را تا زمانی که کمک‌ها به شمال نوار غزه وارد شود، متوقف کند. وی گفت با وجود گرسنگی ملت فلسطین، مذاکرات ممکن نیست.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات