صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۵۶۶۶۴

تونل های حزب الله بسیار پیچیده‌تر و خطرناک‌تر از تونل‌های حماس می باشد

حزب‌الله در دهه 80 قرن بیستم شروع به حفر تونل‌ها کرد و در پایان دهه 90 برای آمادگی با هرگونه عملیات زمینی اسرائیل در خاک لبنان، به کار خود سرعت بخشید»
پایگاه بصیرت / گروه حماسه و جهاد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در ماه می ۲۰۲۱، شبکه تلویزیونی کان رژیم صهیونیستی در مورد تونل های حزب الله لبنان نوشت که  تونل های حزب الله  از بیروت تا جنوب لبنان کشیده شده بود.

به نوشته الجزیره مجموعه پیچیده و گسترده‌ای از تونل‌های حزب‌الله لبنان برای ایجاد ارتباط بین شهرها و روستاهای جنوب لبنان حفاری شده که هدف قرار دادن آن‌ها از طریق حملات هوایی مشکل است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد این تونل‌ها از پیچیدگی و استحکام بیشتری نسبت به تونل‌های غزه برخوردار هستند که در حال حاضر رژیم صهیونیستی با وجود حضور ارتش خود در شمال غزه از رسیدن به آن‌ها ناکام مانده است. این موضوع از بین بردن حزب الله لبنان را بسیار دشوار و غیر قابل تحقق کرده است.

سایت صهیونیستی والا در تاریخ ۵ ژانویه جاری به نقل از مسوولان صهیونیست در بخش عملیات ارتش اسراییل نوشت تهدیدات اخیر حزب‌الله لبنان مبتنی بر مبانی قدرتمندی است، به ویژه اینکه حزب مذکور طی یک دهه اخیر به صورت روزافزونی اقدام به توسعه توانمندی‌های تسلیحاتی خود کرده است.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی که در ۳۰ اکتبر سال گذشته میلادی منتشر شد، تصریح کرد که حزب‌الله لبنان تلاش خود برای پشتیبانی سامانه‌های رهگیری برای موشک‌های غیر دقیق را افزایش داده و می‌خواهد آن‌ها را به موشک‌های دقیق تبدیل کرده و قدرت تسلیحاتی برای حمله مستقیم به اهداف استراتژیک رژیم صهیونیستی نظیر پایگاه‌ها و مراکز حساس نظامی را افزایش دهد.

روزنامه لیبراسیون فرانسه نوشت حزب‌الله لبنان طی 30 سال، صدها کیلومتر تونل در عمق 40 تا 80 متری حفر کرده است که «بسیار پیچیده‌تر و خطرناک‌تر» از تونل‌های حماس محسوب می‌شود. لیبراسیون با ادعای اینکه حزب‌الله لبنان با استفاده از تکنولوژی کره‌شمالی اقدام به حفر این تونل‌ها کرده است، افزود: «حزب‌الله در دهه 80 قرن بیستم شروع به حفر تونل‌ها کرد و در پایان دهه 90 برای آمادگی با هرگونه عملیات زمینی اسرائیل در خاک لبنان، به کار خود سرعت بخشید». طبق این گزارش رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر از بمب‌های حاوی فسفر سفید در جنوب لبنان استفاده کرده است تا با سوزاندن مراتع و جنگل‌ها بتواند ورودی تونل‌ها را شناسایی کند. لیبراسیون مدعی شد تاکنون 12 ورودی این نوع تونل‌ها در جنوب لبنان هدف حملات اسرائیل قرار گرفته است.

روزنامه فرانسوی به نقل از یک منبع نظامی اسرائیلی نوشت: «ارتش از سامانه‌های حرارتی و فیبرهای نوری متصل به شبکه نسل چهارم به همراه ربات‌ها، پهپادها و سایر منابع اطلاعاتی برای نقشه‌برداری از شبکه تونل استفاده می‌کند». «اولیویه باسو» ژنرال سابق ارتش اسرائیل که در جنوب لبنان حضور داشت، به لیبراسیون گفت: «اولین تونل‌ها توسط گروه‌های فلسطینی در دهه 1960 ساخته شد، قبل از اینکه حزب‌الله آنها را در دهه 1980 و اواخر دهه 1990 گسترش دهد. این تونل‌ها عمدتا در پی جنگ سال 2006 توسعه یافت». لیبراسیون افزود: «تخمین ‌زده می‌شود برخی از تونل‌ها بسیار باریک و مناسب حرکت افراد هستند، در حالی که برخی دیگر از تونل‌ها عریض‌تر و برای لانچرهای موشک‌های بالستیک ایرانی مانند «فاتح 110» طراحی شده‌اند».

به نوشته این روزنامه، طول این تونل‌ها تا صدها کیلومتر می‌رسد که برخی شاخه‌های آن تا عمق خاک فلسطین اشغالی و چه بسا تا سوریه نیز امتداد دارد. مرکز تحقیقات صهیونیستی «آلما» نیز در گزارشی در ابتدای سال جاری به وجود «تونل‌های مملو از مواد منفجره حفر شده در زیر نقاط استراتژیک اشاره کرد که دست‌نخورده هستند و چندین سال است مورد استفاده قرار نگرفته‌اند».

این مرکز تحقیقاتی مدعی شد: «هر گونه انفجار در آن تونل‌ها می‌تواند باعث لرزش و رانش زمین شود، تاکتیکی که قبلا در طول جنگ اول جهانی استفاده می‌شد». تأکید این روزنامه فرانسوی بر گسترده و پیچیده‌تر بودن تونل‌های حزب‌الله نسبت به تونل‌های حماس در حالی است که طی 140 روزی که از جنگ در غزه می‌گذرد، مقامات اسرائیلی از پیچیدگی این تونل‌ها ابراز حیرت می‌کنند. در این راستا روزنامه یدیعوت آحارانوت چندی پیش نوشت ارتش اسرائیل از حجم شبکه تونلی مقاومت فلسطین در غزه غافلگیر شده است.

منابع نظامی اسرائیلی به این روزنامه گفته‌اند گستردگی تونل‌های حماس صدها برابر بیش از آن ‌چیزی است که پیش‌بینی می‌شد. تونل‌های حماس در عمق 30 تا 60 متری حفر شده‌اند و به گفته محافل اسرائیلی «نسل جدید» تونل‌ها از حیث پیچیدگی و کارایی محسوب می‌شوند؛ تونل‌هایی که به اذعان لیبراسیون پیچیدگی کمتری در برابر تونل‌های حزب‌الله دارند.

مرکز پژوهش‌های صهیونیستی «آلما» در گزارشی اعلام کرد حزب‌الله لبنان قدرت و امکانات زیرزمینی خود را که تونل‌های زیادی را شامل می‌شود، افزایش داده است؛ تونل‌هایی که در نزدیکی مرزهای سرزمین‌های اشغالی سال ۱۹۴۸ قرار دارند. در این گزارش آمده «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان به دنبال اقدامات غافلگیرکننده برای رژیم صهیونیستی در نبردهای پیش رو است؛ از جمله این غافلگیری‌ها، حفر تونل در زیر شهرک‌های صهیونیستی یا مراکز امنیتی است و انفجار این تونل‌ها خسارت‌ها و آسیب‌های سنگینی وارد خواهد کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات