صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۵۷۱۹۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): این را همیشه باید به یاد داشته باشیم که از فرصت‌هایی که خدای متعال در اختیار ما قرار می‌دهد حداکثر استفاده را بکنیم؛ یکی از ‌این فرصت‌ها، ماه مبارک شعبان است که ماه دعا است، ماه مناجات است، ماه توسل است، ماه انتظار است... خیلی مناسب است که ‌ما در ماه شعبان، خودمان را آماده کنیم برای ماه رمضان.(۱۳۹۶/۲/۲۷)‌

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

پس از انتخابات

پس از ماه‌ها انتخاباتی شدن فضای سیاسی کشور و شکل‌گیری رقابت‌های سیاسی معطوف به صندوق رأی، روز ماراتن بزرگ سر رسید و بیش از ۲۵ میلیون نفر از مردمان این سرزمین که علاقه‌مند بودند تا در تعیین سرنوشت خود نقش‌آفرین باشند، پای صندوق رأی آمدند و نامزدهای خود را روانه بهارستان کردند. این قدرت‌نمایی ملت در حالی در برابر چشمان بدخواهان این سرزمین انجام می‌شد که آنها با همه توان انتخابات کشور را تحریم کرده بودند. دنباله‌های داخلی آنان نیز همین مسیر را در پیش گرفته و با حضور نیافتن در پای صندوق‌های رأی مکمل بازی خط تحریم شدند. در این میان، این ملت ایران بودند که بی‌توجه به سناریوی دشمن در حالی که مشکلات معیشتی آنان را نسبت به وضعیت اقتصادی معترض کرده است، پای کار انتخابات آمدند و کار را تمام کردند.

اکنون انتخابات به پایان رسیده است و امید دشمن ناامید شده است؛ اما داستان فردای انتخابات همچنان باقی است. در این شرایط برای آنکه شیرینی این فتح بزرگ در کام ملت برای همیشه جاودانه شود، لازم است که ملاحظاتی را مورد توجه قرار داد:
۱ـ پیروز واقعی حماسه ۱۱ اسفند ملت غیور ایران است که با بصیرت کامل و اراده بلند خود در طول دهه‌های اخیر بارها حماسه‌ها آفریده است. در این بین جایگاه احزاب و گروه‌های سیاسی و نامزدهای وارد میدان شده در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرد و منتخبان بیش از آنکه خود را واماندار احزاب و گروه‌های سیاسی ببینند، باید خود را منتخب ملت بدانند، آن هم نه تنها کسانی که به ایشان رأی داده، بلکه هر منتخب امروز، نماینده تمام ملت است.
۲ـ پایان انتخابات، پایان رقابت‌های انتخاباتی است، لذا انتظار می‌رود با فراموشی فضای پر احساس رقابتی قبل از انتخابات، خدمت به ملت و تلاش برای رفع مشکلات و آبادانی کشور دغدغه اصلی منتخبان باشد و دیگر نامزدهای رأی نیاورده نیز که به وظیفه شرعی خود در پرشور کردن انتخابات موفق شده‌اند، خدمت در عرصه‌ای دیگر را دنبال کنند.
۳ـ نباید فراموش کرد که نامزدهای منتخب، نمایندگان همه ملتند؛ چه آنهایی که به ایشان رأی دادند و چه آنهایی که رأی دیگری داشتند و حتی نمایندگان آنهایی که در انتخابات شرکت نکرده‌اند و موظفند که برای خدمت به ۸۵ میلیون ایران صبح و شام تلاش کنند. بدون شک، با تلاشی فراگیر می‌توان امید داشت که سال‌های پیش رو بهتر از سال‌های گذشته باشد.    
مهدی سعیدی
 
 
▼ گزارش روز
توطئه آمریکایی!
پس از برگزاری انتخابات شوراهای استانی در عراق در تاریخ ۲۷ آذر ماه و با اعلام نتایج موضوع انتخاب مسئولان استانی در ۱۵ استان عراق، آرایش سیاسی جریان‌ها شکل جدیدی به خود گرفت. درباره انتخاب مهم‌ترین جایگاه استانی، یعنی استانداری این کشمکش‌ها اختلافات بین سیاسیون و جریان‌های عراقی را شدت بخشید. در موضوع انتخاب استانداری بابل که ۱۸ کرسی شورای استانی دارد و بیشترین کرسی‌ها در این استان با اعلام نتایج به ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعیان به ویژه ائتلاف نبنی با ریاست مشترک سازمان بدر آقای هادی العامری و عصائب اهل الحق قیس الخزعلی رسید، رایزنی‌هایی که انجام گرفت بالاخره گروه های سیاسی در یک توافق ضمنی «عدنان فیحان موسی الدلیمی» را به عنوان استاندار انتخاب کردند و عبدالطیف رشید حکم انتصاب او را امضا و عدنان فیحان را به صورت رسمی به عنوان استاندار بابل با مرکزیت حله انتخاب کرد. پس از انتخاب عدنان فیحان که از اعضای بلند پایه حزب عصائب اهل الحق و پیش قراولان مبارزه با اشغالگری آمریکا و جریان‌های تکفیری و داعشی در عراق است، (عدنان فیحان از فرماندهان حشد در دوران مبارزه با داعش است که نقش تعیین‌کننده‌ای در آزادسازی مناطق اشغالی از دست داعش داشته است) توطئه‌آفرینی سفارت آمریکا برای ایجاد بحران در این استان آغاز شد، این توطئه در ساعات اولیه انتقال استانداری به فیحان با خبر ربوده شدن یکی از چهره‌های شاخص جریان صدر در بابل به نام «ایسر نصیر الخفاجی» مطرح شد. بلافاصله نیروهای سرایا السلام و شاخه نظامی صدر در استان بابل به حالت آماده‌باش در آمدند و با اعلام پیدا شدن جسد الخفاجی این تنش در این استان بیشتر شد. در این بین، اما استاندار جدید نمی‌خواهد در بدو فعالیت در این استان با بحران امنیتی مواجه شود، به ویژه اینکه جریان آمریکایی تشرینی با برپایی تظاهرات مخالفت خود را با عدنان فیحان اعلام کرده‌اند. در این جا باید پرسید که چه جریان خارجی و داخلی در پی ایجاد توطئه جدید در عراق و اینبار در بابل است؟ در پاسخ به این پرسش با کمی دقت و تحلیل حوادث این چند روز عراق هدایت این بحران و توطئه از سوی آمریکایی‌ها را می‌توان به وضوح دید، به ویژه اینکه خبر ترور صبری العامری، پسر عمو و باجناق هادی العامری ریاست ائتلاف نبنی که این بار ترور یکی از چهره های ضد آمریکایی در عراق با توطئه جدید در استان بابل همزمان است و این خبر توطئه‌ای دیگر از سوی آمریکایی‌ها برای روی کار نیامدن چهره‌های مقاومتی و ضد آمریکایی در استان های عراق است که با ایجاد بحران‌های تصنعی سعی در ضربه زدن به جریان‌های مقاومت عراق را دارند. این همزمانی خود پیامی است که ملت هوشیار و بیدار عراق آن را به خوبی درک کردند و این بار درخواست‌شان خروج سریع‌تر توطئه‌گران از خاک عراق است.   
محمدمهدی جعفری
 
 
▼ خبر ویژه
اقدام عجیب نمایندگانی که رأی نیاوردند!
روز گذشته باید زنگ آغاز فعالیت‌های مجلس شورای اسلامی پس از سه هفته تعطیلی به صدا درمی‌آمد، اما حضور نداشتن بسیاری از نمایندگان موجب شد جلسه به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان برگزار نشود. حضور نداشتن نمایندگان مجلس که گفته شده بسیاری از آنها از کسانی هستند که نتوانسته‌اند آرای مردم را برای ورود به مجلس دوازدهم کسب کنند، در حالی است که هم اکنون طرح‌ها و لوایح بسیاری در مجلس وجود دارد که باید پیگیری شود و بیشتر آنها هم در زندگی مردم تأثیرگذار است. از سوی دیگر، برگزاری جلسات علنی مجلس میلیون‌ها تومان هزینه دارد و تشکیل نشدن جلسات با توجه به کارهای باقی مانده برای کشور خسارت‌زاست. «مجتبی ذوالنوری» نماینده مجلس شورای اسلامی دو سال پیش (سال ۱۴۰۰) گفته بود: «هر یک دقیقه وقت مجلس، بیش از ۱۰۰ میلیون تومان هزینه معمولی دارد، اگر ابنیه و امکانات و سود و سرمایه را حساب کنیم، بیش از این است و این تریبون ما برای مردم خرج دارد.»
 
 
▼ اخبار 
به تهران سفر می‌کنم اگر دعوت بشوم!
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد، آماده سفر به تهران در صورت دریافت دعوتی از تهران در این خصوص است. «رافائل گروسی» گفت: «امیدوارم در سریع‌ترین زمان ممکن فرصت داشته باشم به صورت شخصی با آنها (ایرانی‌ها) گفت‌وگو کنم. اگر آنها من را دعوت نکنند نمی‌توانم [به تهران] بروم. بنابراین، هر وقت احساس کنند که آماده گفت‌وگو با من هستند بسیار خوشحال خواهم شد که به آنجا برگردم.» گروسی حدود دو هفته پیش گفته بود «ماه آینده» میلادی به تهران سفر خواهد کرد. گروسی از آنچه او در مصاحبه‌های مختلف درباره «شکاف در دانش» در نتیجه عقب‌گرد ایران از اجرای تعهداتش در برجام خوانده شده، ابراز نگرانی کرد. وی تصریح کرد: «من درباره توانایی بازرس‌هایم برای اینکه بتوانند قطعات این جورچین را دوباره کنار هم قرار دهند، تردید دارم. بدون آن، تدوین کردن یک توافق هسته‌ای دیگر دشوار خواهد بود.» او با وجود این، گفته است، «بازسازی» دانش در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران «غیرممکن» نیست.
 
وقتی آخرین حربه را هم از دست می‌دهی
در حالی که جریان ضد انقلاب و برخی از ناکامان سیاسی داخلی پس از شکست پروژه تحریم سعی می‌کردند با آمارسازی و ضرب و تقسیم‌های خیالی از سونامی آرای باطله سخن بگویند، آمارهای واقعی نشان داد مردم فهیم ایران این حربه را هم از دست آنان گرفته‌اند. روز گذشته وزیر کشور از مشارکت ۲۵ میلیونی و ۴۱ درصدی خبر داد. «وحیدی» در نشست خبری با اصحاب رسانه اعلام کرد شمار آرای سفید‌ـ باطله در سراسر کشور ۵ درصد بود. گفتنی است، همزمان با اعلام مشارکت ۴۱ درصدی برخی رسانه‌ها نوشتند همواره ایرانیان خارج از ایران که شمار آنها بین ۶ تا ۸ میلیون گفته می‌شود، جزئی از واجدان شرایط حساب می‌شوند، درحالی که آنها فقط در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌توانند شرکت کنند و در انتخابات مجلس اجازه شرکت ندارند و اگر این ملاحظه در نظر گرفته شود، به آمار مشارکت ۱۰ درصد اضافه خواهد شد. این چیزی است که باید وزارت کشور آن را شفاف کند.
 
جرئت افزایش تنش با ایران را نداریم!
خبرگزاری «رویترز» به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داد، اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصمیم گرفتند وارد تقابل جدی با برنامه هسته‌ای ایران نشوند. دیپلمات‌ها گفته‌اند در شرایطی که جنگ در غزه ادامه دارد، ایالات متحده خواستار دامن زدن به تنش‌های دیپلماتیک بیشتر با ایران از طریق تلاش برای صدور یک قطعنامه علیه این کشور در آژانس اتمی نیست. یک دیپلمات غربی گفت: «اگر شما در حال حاضر یک قطعنامه صادر کنید... انجام هر کاری که بتواند به عنوان یک نشانه غلط تفسیر و منجر به اشتباه محاسباتی شود، خطرناک است.» این مقام‌ آگاه ابراز داشت: «منطقه در وضعیت متلاطم است، شما یک آتش‌بس یا هیچ گونه راه حلی در غزه ندارید، ما چشم‌اندازی در مورد هیچ نوع راه حل هسته‌ای نداریم و آمریکا به سمت انتخابات ریاست‌جمهوری می‌رود.»
 
فرار سرمایه از تل‌آویو
مدیر عامل بورس تل‌آویو با ابراز نگرانی از روند خروج سرمایه از سرزمین‌های اشغالی هشدار داد، با تداوم این وضعیت خروج سرمایه، اسرائیل به کشوری فقیر تبدیل خواهد شد. «بن زئیف» گفت: «چند سال پیش می‌گفتند بازار سرمایه اسرائیل جای ثروتمندان است. اگر ۱۰ سال دیگر از خواب بیدار شویم و ببینیم خبری از پول در آن نیست، یعنی اسرائیل از یک کشور ثروتمند به یک کشور فقیر تبدیل شده است و در واقع این یک سراشیبی سقوط است.» «ایلان فلاتو» مدیرعامل فدراسیون شرکت‌های عمومی در سرزمین‌های اشغالی نیز در پاسخ به درخواست بن‌زئیف برای افزایش سرمایه‌گذاری‌های داخلی، نسبت به افزایش بودجه دفاعی فراتر از آنچه به دلیل جنگ در غزه نیاز است، هشدار داد.
 
 
▼ اخبار کوتاه
«محسن آرمین» در اظهاراتی پیرامون بیانیه ۱۱۰ امضایی تأکید آنها بر مشارکت گفته است: «انتشار این بیانیه بعد از اعلام موضع اصلاحات و حمایت آقای خاتمی در آستانه انتخابات دلالت سیاسی داشت، این بیانیه پیش از انتخابات هیچ دستاورد مثبتی نداشت، اما پیامد منفی اعلام اختلاف راهبردی و مبنایی در درون جبهه اصلاحات دارد. تنها اثر این بیانیه ایجاد فاصله بیشتر میان بخش‌های اکثریت و اقلیت اصلاح‌طلبان بود. به همین سبب این حرکت در صورت تداوم به انشعاب ختم می‌شود.»
 
یک رسانه صهیونیستی ادعا کرد، شاهد پیشرفت ملموسی در مذاکرات آتش‌بس غزه هستیم و احتمالا تا ۴۸ ساعت آینده اخباری در این زمینه خواهید شنید. روزنامه «تایمز آو اسرائیل» در گزارشی در این زمینه ادعا کرد، میانجی‌ها پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات خود با نمایندگان جنبش حماس کسب کردند و مسائل به سوی آتش‌بس در غزه پیش می‌رود. این رسانه به نقل از منابع مصری خبر داد، مصر و قطر به همراه ایالات متحده فشارهای خود را برای آتش‌بس مضاعف کرده‌اند.
 
یک گروه هکری به‌نام «حنظله» در کانال تلگرامی خود می‌گویند، موفق به هک سامانه‌های گنبد آهنین رژیم صهیونیستی شده‌اند. این گروه هکری با انتشار تصاویری می‌گویند موفق به دستیابی به سیستم‌های راداری و کنترل این سامانه شده و برای کاربران آن، پیام اخطار ارسال کرده‌اند. در این پیام آمده است: «این سامانه توسط هکرهای گروه حنظله هک شده است. ما کنار رفح می‌مانیم و این یک هشدار است.»
 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، این کشور همچنان به فشارهای خود برای آتش‌بس موقت در غزه و آزادی گروگان‌ها ادامه می‌دهد و حماس باید فوراً با آتش‌بس مطرح شده بر روی میز موافقت کند. وی که در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، افزود: «به حمایت از حمله نظامی اسرائیل به غزه ادامه داده و ارسال کمک‌های نظامی به اسرائیل برای تضمین عدم تکرار هفتم اکتبر است.»
 
«حمیدرضا ترقی» عضو ارشد حزب مؤتلفه درباره ترکیب‌بندی مجلس دوازدهم بیان کرد: «مجلس آتی ۴ فراکسیون خواهد داشت و دیدگاه‌های متنوعی در آن حضور دارند که مدیریت بر آن دشوارترین دوران مجلس را خواهد پیمود. فراکسیون وحدت، ائتلاف، امنا و مستقلین بخشی از دسته‌بندی‌های مجلس خواهد بود. ریاست مجلس هم در این دوره بین سه نفر نهایی می‌شود.»
 
ارتش یمن اعلام کرد، یک کشتی صهیونیستی به نام «ام‌اس‌سی اسکای» را در دریای عرب هدف قرار داده است. پیشتر یک شرکت امنیت دریایی گفته بود، یک کشتی با پرچم لیبریا و مرتبط با اسرائیل در جنوب شرقی عدن مورد اصابت قرار گرفته و بخشی از آن دچار آتش‌سوزی شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات