صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۵۸۰۷۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): سیدمرتضی آوینی در پیشگاه خدای متعال در درجات عالی دارد پرواز می‌کند، یعنی آن چیزی که همه‌ عرفا و اهل سلوک و آن سرگشته‌های وادی‌های عشق و شور معنوی و عرفانی یک عمر به دنبالش گشته‌اند و دویده‌اند او با این فداکاری و این شهادت به‌دست آورده و رضوان و قرب الهی را درک کرده است،... من یک نور و یک صفا و یک حالت روحانی در ایشان حس می‌کردم و همین‌جور هم بود.(۱۳۷۲/۲/۲)
 
 
▼ حرف روز
دو تکه از یک پازل
۴۵ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد. در این ۴۵ سال فراز و فرودهای بسیاری وجود داشته و دارد. از این جهت است که متفکرانی، مانند شهید مطهری نظام اسلامی را پدیده‌ای در حال صیرورت یا شدن تعریف می‌کنند. صیرورت یعنی پدیده در حال تکامل؛ این پدیده هم نقاط قوت دارد و هم نقاط ضعف و آسیب. اما اصل مهم آن است که شاکله نظام و انقلاب اسلامی تلاش دارد تا از کاستی‌ها بکاهد و بر قوت‌ها بیفزاید.
در این میان، آنچه اهمیت پیدا می‌کند، آن است که یک دانشجوی انقلابی یا هر انسان دغدغه‌مندی اولاً آرمان‌ها را بشناسد، ثانیاً نقاط قوت‌های رسیدن به آن را بفهمد، ثالثاً نقاط ضعف را فهم کند و در آخر نه اسیر آرمان‌ها شود و نه در نگاه واقع‌بینانه‌اش به قضایا سرخورده و مأیوس شود. حل این پازل دو تکه دارد که رهبر معظم انقلاب روز گذشته بر آن تأکید کردند. رهبری روز گذشته فرمودند: «انتقادها را باید بگویید، شکی نیست، اما افتخار کنید، سرافراز باشید که در بخش‌های مختلف کارهای مهمی انجام گرفته، کارهای خوبی انجام گرفته.»
زندگی و سیاست محل تنازع آرمان‌ها و واقعیت‌هاست. یک بازیگر معقول و یک دانشجوی انقلابی باید بتواند بین آرمان‌هایش و واقعیاتش تناسب برقرار کند. در انقلاب نیز ما با همین دوگانه مواجهیم. اگر امام راحل می‌خواستند تسلیم واقعیت‌ها شوند، چگونه می‌توانستند بدون حتی یک فشنگ در مقابل یک رژیم تا بن دندان مسلح بایستند؟ اما همین امامی که با تکیه بر خدا و مردم و و فارغ از محدودیت‌ها قیام می‌کنند و آرمانی‌ترین خواسته‌شان آزادی فلسطین است، وقتی متوجه می‌شوند عده‌ای از رزمندگان ایرانی عازم نبرد با رژیم صهیونیستی شده‌اند، دستور به بازگشت می‌دهند؛ چرا که فراتر از آرمانِ قدس با واقعیتی به نام جنگ با صدام مواجه هستند. «آرمانخواهی واقع ‌بینانه» عبارتی است که سال‌ها قبل رهبر حکیم انقلاب مطرح فرمودند.
دانشجوی انقلابی باید این روزها بتواند دو تکه از یک پازل را کنار هم بچیند. تکه اول پازل «نگاه نقادانه» است و تکه دوم «نگاه سرافرازانه». کاستی‌ها، سستی‌ها، نواقص و... وجود دارد؛ ولی نباید غافل شد که ما از آن روزی که رزم آرا گفت نمی‌توانیم لولهنگ یا آفتابه گلی بسازیم تا امروز که خودمان با تکیه بر توان متخصصان خودمان به پیشرفت‌های بزرگی در حوزه تکنولوژی رسیده‌ایم؛ این دو تکه پازل را باید در کنار هم دید و در کنار هم گذاشت. نباید با برجسته‌سازی برخی نواقص، عزت ملی و باور داخلی را چنان سرخورده و مأیوس کرد که جملگی به دنبال بیگانگان رفتن را تنها سرمنزل مقصود یا تنها راه کار برون‌رفت از مشکلات بدانند.                                                                                                 
محمد علوی
 
 
▼ گزارش روز
ضرورت توان هسته‌ای
۲۰ فروردین ماه سال ۱۳۸۵ خبر دستیابی ایران به فناوری غنی‌سازی اورانیوم و راه‌اندازی یک زنجیره کامل غنی‌سازی در نطنز اعلام شد. در پی این خبر، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، به پاس قدردانی از تلاش‌های افتخارآمیز دانشمندان جوان ایران اسلامی، بیستم فروردین ماه، مقارن با تکمیل چرخه سوخت هسته‌ای در تقویم رسمی ایرانیان روز ملی «فناوری هسته‌ای» نام گرفت.
برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران که از سال ۱۳۲۹ آغاز شده بود، با پیوستن ایران به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در سال ۱۳۳۷ و امضای قرارداد منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) در ۱۳۴۷، شکل جدی به خود گرفت؛ اما انتشار اخبار ضد و نقیض و مغرضانه درباره فعالیت هسته‌ای ایران، دستاویزی شد برای اعمال تحریم‌های وسیع علیه ایران از طرف آمریکا و اتحادیه اروپا که با وجود همکاری‌های همه‌جانبه ایران با نهادهای بین‌المللی، از جمله آژانس انرژی هسته‌ای و با وجود توافق طولانی مدت برجام، این تحریم‌ها همچنان با ادعای بی‌اساس نگرانی از ساخت سلاح هسته‌ای پابرجاست.
این در حالی است که ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود در جهت تولید برق و پیشرفت‌های پزشکی و... تأکید داشته است.
آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران بارها به طور مکرر از حرام بودن (ممنوعیت دینی) دستیابی و استفاده از سلاح هسته‌ای سخن به میان آورده‌اند که آخرین مورد آن، به سخنرانی ۴ اسفند ۱۳۹۹ ایشان در جمع نمایندگان مجلس خبرگان باز می‌گردد. ایشان تأکید کردند: «آنچه مانع جمهوری اسلامی برای ساخت سلاح هسته‌ای است، فکر و مبانی اسلامی است که ساخت هر سلاحی اعم از هسته‌ای یا شیمیایی را که موجب کشتار مردم عادی می‌شود، ممنوع می‌داند.»
«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مصاحبه با رسانه آرژانتینی «لاناسیون» گفت: «با توجه به اینکه در بحبوحه تغییرات اقلیمی به سر می‌بریم، براساس توافق پاریس، همه کشورها ناگزیر هستند تا برای کاهش دمای زمین تا ۱/۵ یا ۲ درجه ایده‌آل، یعنی دمای قبل از صنعتی شدن، تلاش کنند و این امر، بدون انرژی هسته‌ای امکان‌پذیر نیست؛ زیرا باعث کاهش اثرات گازهای گلخانه‌ای در حد صفر می‌شود. لذا برای دستیابی به این هدف در سال ۲۰۵۰، نمی‌توانیم انرژی هسته‌ای را که انرژی پاک است، از معادلات خود حذف کنیم.»
در آمریکا، ۱۰۰ رآکتور، ۲۰ درصد برق این کشور را تأمین می‌کند. ۳۰ کشور در جهان دارای انرژی اتمی هستند و ۴۴۰ رآکتور در سطح جهان وجود دارد. این نوع انرژی به طور فزاینده‌ای در حال گسترش است.
با بررسی این موارد می‌توان نتیجه گرفت، صرف‌نظر از فواید گسترده فناوری هسته‌ای اعم از تولید برق، تأمین منابع آبی، کاربردهای پزشکی، دارویی و صنعت کشاورزی، چشم‌پوشی از این انرژی، خطایی راهبردی برای کشورها به حساب می‌آید و کشورها را در آینده به سوی وابستگی به این انرژی مهم سوق خواهد داد.   
مصطفی علیجان‌زاده
 
 
▼ خبر ویژه
ویژگی حقیقی پاسداران انقلاب اسلامی
«سرلشکر حسین سلامی» در دومین جشنواره قرآنی نور سپاه پاسداران با بیان اینکه سپاه مجمع کسانی است که در آیه آخر سوره فتح به آن اشاره شده است، گفت: «سپاه اشداء علی‌الکفار است؛ اما برای مؤمنان رحیم و رئوف و مهربان است. این پاسداران را در حال رکوع و سجود می‌بینید. اینها کسانی هستند که در جست‌وجوی فضل و رضوان الهی هستند و برای خداوند شمشیر می‌زنند. چشمان‌شان برای نصرت دین خدا باز است.» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: «این افراد حتی وقتی با دشمن در ستیزند، رعایت حدود الهی را می‌کنند. این یک مسئله بسیار مهمی است که حتی پستی عمل دشمن آنها را وادار نمی‌کند که از حدود الهی خارج شوند. شنئان عمل دشمن، آنها را به جرم و جنایت نمی‌اندازد. اهل عدالت هستند و این به تقوا نزدیک‌تر است.» فرمانده کل سپاه همچنین با اشاره حمله تروریستی دمشق گفت: «صهیونیست‌ها در آتشی که خود افروخته‌اند، خواهند سوخت.»
 
 
▼ اخبار
دیگر هیچ یک از سفارت‌های رژیم صهیونیستی در امنیت نیست
«سرلشکر سیدیحیی رحیم صفوی» گفت: «حمله نظامی به کنسولگری و شهادت مستشاران که حضور آنان قانونی و با دعوت سوریه بود، زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی است و رفتار فراقانونی این رژیم به حمله به تأسیسات بین‌المللی در غزه و حتی حمله به خبرنگاران تمام قوانین آمره بین‌المللی را زیر پا گذاشته و محکوم است و این یعنی دیگر هیچ یک از سفارت‌های او در امنیت نیست و لذا تا حالا از ترس ۲۸ سفارت‌خانه را تعطیل کرده است.» مشاور فرمانده کل قوا افزود: «مقابله با این رژیم یک حق قانونی و مشروع است و تعجب‌آور است که آمریکایی‌ها و حامیان اینها، تجاوزات رژیم صهیونیستی را محکوم نکردند. البته برخی سازمان‌های بین‌المللی محکوم کردند و رهبر معظم انقلاب نوید سیلی پشیمان‌کننده‌ای را دادند و جبهه مقاومت آماده شده و اینکه چه خواهد شد، باید منتظر باشیم. اما همین باعث وحشت شهرک‌نشینان رژیم صهیونیستی شده و به فروشگاه‌ها هجوم برده‌اند.»
 
بهایی می‌پردازند که فکرش را نمی‌توانند بکنند
«فارن افرز» نوشت: «(رژیم) اسرائیل با حمله به مجتمع دیپلماتیک ایران، از خط قرمز دیگری عبور کرد. این حمله احتمالا نشان می‌دهد دولت اسرائیل بر این باور است که می تواند از پیامدهای آن نسبتا مصون بماند. رهبران اسرائیل پیش و پس از جنگ غزه در چارچوب این پنداشت عمل می‌کردند که درگیری با ایران می‌تواند محدود بماند و اسرائیل اهداف خود در تضعیف محور ایران را دنبال کرده، همزمان روابطش با کشورهای عربی را‌ـ که از ایران در هراس هستند‌ـ بهبود بخشد. این پنداشت حتی پیش از جنگ غزه هم نادرستی خود را نشان داد، اما در هنگامه یورش ادامه‌دار به غزه و کشتار غیرنظامیان فلسطینی در مقیاسی غیرقابل تصور، اسرائیل با آتش بازی می‌کند. این خطر وجود دارد که اسرائیل در نقطه‌ای، بهایی سنگین‌تر از پیش‌بینی‌اش، برای این حملات بپردازد و در چنان سناریویی، محتمل است که آمریکا هم چنین بهایی را بپردازد.»
 
به اهداف خود نرسیدیم
رئیس ستاد مشترک ارتش صهیونیستی اذعان کرد، در حال حاضر، مشغول جنگی هستند که تا کنون تجربه نکرده بودند. «هرتزی هالوی» با این ادعا که ارتش رژیم غاصب آماده است به هر گونه حمله احتمالی جمهوری اسلامی ایران پاسخ دهد، مدعی شد: «ایران از جنگ مستقیم با ما امتناع می‌کند، ولی ما اطلاع داریم که به همه نیروهای خود [برای حمله به اسرائیل] دستور داده است.» وی با اشاره به درگیری شدید متقابل حزب‌الله و نظامیان صهیونیست در منطقه شمال فلسطین اشغالی، اذعان کرد: «ما در جنگ غزه دستاوردهایی داشتیم، ولی نتوانستیم همه هدف‌های خود را محقق کنیم.» رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل با اشاره به اینکه نظامیان صهیونیست به صورت کامل از نوار غزه خارج نشده‌اند، خاطر نشان کرد: «هنوز نیروهای زیادی در غزه داریم. جنگ ما طولانی خواهد بود.»
 
هیچ مبنای اصولی برای افزایش نرخ ارز وجود ندارد
رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: «حجم مبادلات تجاری ایران در سال گذشته ۱۵۲ میلیارد دلار بود که شامل ۸۶ میلیارد دلار صادرات کالای ایرانی و ۶۶ میلیارد دلار واردات بود. بنابراین تراز تجاری کالایی ما ۲۰ میلیارد دلار مثبت بود.» «محمدرضا فرزین» رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: «عامل دیگری که در نرخ ارز اثر دارد،‌ تورم و نرخ رشد نقدینگی است که سال گذشته نرخ ۲۵ درصد هدف‌گذاری شده بود و ما به نرخ رشد ۲۴/۳ درصد نقدینگی در پایان سال رسیدیم.» فرزین بیان کرد: «طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی نرخ رشد اقتصاد ایران در ۲۰۲۳ بعد از هند دومین رشد بالا خواهد بود،‌ بنابر این هیچ عامل بنیادی برای افزایش نرخ ارز وجود ندارد.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
سخنگوی نیروهای مسلح یمن از انجام پنج عملیات نظامی از سوی ارتش یمن خبر داد. «یحیی سریع» تأکید کرد، این عملیات‌ها در راستای یاری فلسطین و در پاسخ به حمله‌های آمریکا و انگلیس به خاک یمن به انجام رسیده است. وی افزود: «نیروی دریایی، کشتی انگلیسی «HOPE ISLAND» را در دریای سرخ هدف قرار داد. همچنین دو کشتی اسرائیلی را که به سوی بندرهای فلسطین اشغالی در حرکت بودند، هدف قرار داد. کشتی نخست «MSC GRACE F» نام دارد که در اقیانوس هند مورد حمله قرار گرفت و کشتی دیگر نیز «MSC GINA» نام دارد که در دریای عرب هدف گرفته شد.
 
روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» به نقل از منابع آگاه خود گزارش داد، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در یک محفل خصوصی گفته است که می تواند با اعمال فشار بر کی‌یف برای واگذاری کریمه و دونباس به روسیه، به درگیری در اوکراین پایان دهد. یک منبع آگاه، این موضوع را مستقیماً از زبان ترامپ شنیده است. رئیس‌جمهور سابق آمریکا همچنین گفت، مردم بخش‌هایی از اوکراین با بودن به عنوان بخشی از خاک روسیه مشکلی ندارند.
 
شبکه «کان» رژیم صهیونیستی به نقل از یوآو گالانت گزارش داد، عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی از خان یونس با هدف آمادگی برای مأموریت آتی در منطقه رفح در جنوب غزه است. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، مدعی شد: «به وضعیتی خواهیم رسید که دیگر حماس کنترل نوار غزه را در اختیار نخواهد داشت و به صورت یک نهاد نظامی که خطری برای شهروندان ما باشد، فعالیت نخواهد کرد.»
 
یک گروه هکری به نام «Nethunter» با انتشار اسناد و اطلاعاتی، اعلام کرد، موفق شده به سامانه‌های وزارت جنگ رژیم اسرائیل نفوذ و هک کند. این گروه اعلام کرد توانست به اسناد محرمانه‌ این وزارتخانه از جمله برخی نقشه‌های ساخت ابزارهای جنگی سلاح و قطعات تجهیزات نظامی و حتی اسناد مرتبط با سامانه پدافندی گنبد آهنین دست یابد.
 
«حجت کرمانی» وکیل زندانیان محیط زیستی متهم به جاسوسی که در سال ۱۳۹۶ بازداشت شدند، درباره جزئیات عفو به مناسبت عید فطر زندانیان محیط زیست گفت: «من از موکلینم در زندان شنیدم که از طرف معاون حقوق بشر قوه قضائیه، به آنان اطلاع دادند که به مناسبت عید فطر مشمول عفو شدند.»
 
«رویترز» نوشت: «پلیس فدرال آمریکا با یورش به محوطه دانشگاهی در ایالت کالیفرنیا ۲۰ دانشجو حامی فلسطین را بازداشت کرد. گروهی از دانشجویان حامی فلسطین این دانشگاه، با برپایی تجمع شعار توقف جنگ در غزه را سر دادند. پلیس آمریکا سعی در متفرق کردن معترضان داشت.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات