صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۵۷۳۵۹

تکرار دوگانه بایدن-ترامپ در سال ۲۰۲۴ نشانه چیست؟/ انتخاباتی از جنس نفرت

بایدن اصرار دارد که هیچ کس مانند وی قدرت غلبه بر ترامپ را ندارد و در مقابل، ترامپ نیز با استناد به نظرسنجی‌های عمومی و ایالتی صورت گرفته خود را برنده قطعی رقابت مجدد با بایدن قلمداد می‌کند.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ فخرالدین اسدی

متعاقب برگزاری رقابت‌های انتخاباتی درون حزبی درروز موسوم به "سه شنبه بزرگ"، مسجل گردید که بار دیگر شاهد تکرار دوگانه بایدن-ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۴ خواهیم بود. به عبارت بهتر، رقابت انتخاباتی سال ۲۰۲۰ بار دیگر تکرار خواهد شد و یکی از این سکان مدیریت اجرایی کاخ سفید را طی سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۸ میلادی در دست خواهد گرفت. بایدن اصرار دارد که هیچ کس مانند وی قدرت غلبه بر ترامپ را ندارد و در مقابل، ترامپ نیز با استناد به نظرسنجی‌های عمومی و ایالتی صورت گرفته خود را برنده قطعی رقابت مجدد با بایدن قلمداد می‌کند.

آیا ممکن است نامزد‌ها تغییر کنند؟
با توجه به نتیجه کسب شده در انتخابات روز سه شنبه بزرگ و پیروزی ترامپ بر نیکی هیلی (که منجر به انصراف هیلی از رقابت‌های درون حزبی گردید)، دیگر مانعی برای حضور رئیس جمهور سابق آمریکا به دور نهایی رقابت‌های انتخاباتی وجود ندارد. به نظر می‌رسد محکومیت ترامپ در پرونده‌های متعدد قضایی نیز نتواند این روند را خدشه دار کند، زیرا دیوان عالی آمریکا در اقدامی که نشان از حمایت کلی این نهاد قانونی از نامزدی مجدد ترامپ دارد، دادگاه ایالتی کلرادو دیگر ایالات را فاقد صلاحیت قانونی برای حذف نام رئیس جمهور سابق آمریکا از لیست‌های انتخاباتی خواند. رئیس جمهور سابق آمریکا، در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه در «سه‌شنبه بزرگ» توانسته است به پیروزی‌های چشم‌گیری دست یابد. دونالد ترامپ در ایالت‌های تگزاس٬ ویرجینیا، کارولینای شمالی، آرکانزاس کلرادو٬ آلاباما٬ مین، اوکلاهما، تنسی و دیگر ایالات پیروز شد و هیلی نیز با اختلافی بسیار، در رتبه دوم قرارگرفت. شبکه‌های آمریکایی از جمله «سی‌بی‌اس» بر اساس نظرسنجی‌ها می‌گویند که موضوع مهاجران و اقتصاد دو مطالبه اصلی رای‌دهندگان جمهوری‌خواه است. در این میان، ترامپ خود را تنها سیاستمداری معرفی کرده که قدرت مدیریت بر هر دو مولفه و عرصه را داراست! خصوصا در پرونده مهاجرین (ناظر بر آنچه در مرز مکزیک می‌گذرد) شاهد حمایت اکثر شهروندان آمریکایی از رویکرد سلبی ترامپ در مواجهه با مهاجرین غیر قانونی هستیم. رئیس جمهور سابق آمریکا قصد دارد از همین دو مولفه برای به چالش کشیدن بایدن و معاونش کامالا هریس استفاده کند.

بایدن نیز پس از پیروزی در یک انتخابات تشریفاتی در روز سه شنبه گذشته، خود را نامزد رسمی و نهایی حزب دموکرات می‌پندارد. به نظر می‌رسد رئیس جمهور آمریکا حتی با وجود شرایط جسمی و روانی آشفته خود اصرار دارد در رقابت‌ها باقی بماند و تن به جانشینی کامالا هریس معاونش ندهد. اصلی‌ترین نامزد بالقوه رقیب وی (برای جانشینی بایدن) یعنی میشل اوباما همسر رئیس جمهور اسبق آمریکا نیز رسما اعلام کرده که در انتخابات پیش رو از بایدن حمایت می‌کند و قصدی برای حضور در این رقابت و جانشینی بایدن ندارد. صورت مسئله مشخص است:تکرار رقابت بایدن-ترامپ!

اگر ترامپ محکوم شود
در این میان صرفا اگر ترامپ در پرونده حمله به کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۱ محکوم و اتهام وی در خصوص حمایت از شورش انتخاباتی به اثبات برسد، دیوان عالی آمریکا می‌تواند وی را از حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۴ محروم کند. البته وکلای ترامپ احتمال وقوع چنین رخدادی را اندک دانسته و تاکید دارند که رئیس جمهور سابق آمریکا در زمان دخالت در معادلات انتخاباتی سال ۲۰۲۰ دارای مصونیت حقوقی بوده و محاکمه و متهم ساختن وی موضوعیتی ندارد! طی روز‌های اخیر، ترامپ خود را نامزد بدون رقیب انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ دانسته و کمترین توجهی نسبت به احتمال محکومیت خود توسط دادگاه ندارد. گویا در این خصوص تضمین‌هایی به رئیس جمهور سابق آمریکا داده شده است. البته پیروزی در انتخابات سه شنبه بزرگ نیز خیال وی را بابت حضور در دور نهایی انتخابات راحت ساخته است. در هر دوره از انتخابات ریاست جمهوری، رقابت‌های درون‌حزبی در دو ماه اول سال میلادی تنها در چند ایالت برگزار می‌شود، اما در نخستین سه‌شنبه ماه مارس رای‌گیری به طور همزمان در دست‌کم ۱۵ ایالت برگزار می‌شود. برخی ایالت‌ها در «سه‌شنبه بزرگ» علاوه بر رقابت‌های مقدماتی ریاست جمهوری، انتخابات دیگری مانند تعیین فرماندار یا نمایندگان کنگره را نیز برگزار می‌کنند. در حزب جمهوری‌خواه، دونالد ترامپ از تنها رقیبش نیکی هیلی بسیار پیش است و در حزب دموکرات نیز دو رقیب جو بایدن، یعنی دین فیلیپس و ماریان ویلیامسون، چالشی جدی برای او نبوده‌اند. از این رو دوگانه "ترامپ-بایدن"، محتمل‌ترین و تقریبا قطعی‌ترین گزینه ایست که شاهد تحقق آن در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۴ خواهیم بود. هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، دیگر تمرکزی بر رقابت‌های درون حزبی ندارند و صرفا به رقابتی حساس و تعیین کننده در سال ۲۰۲۴ میلادی می‌اندیشند.

انتخاباتی از جنس نفرت
طی سال‌های اخیر، اکثریث قریب به اتفاق نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که شهروندان آمریکایی از تکرار رقابت بایدن-ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ متنفر هستند، اما ساختار قدرت در آمریکا، شهروندان را در منگنه انتخاب دوباره میان این دو قرار داده است! در این راستا شاهد طناب کشی‌های پشت پرده طرفداران پرنفوذ بایدن و ترامپ در نهاد‌های امنیتی، نظامی و سیاسی و اقتصادی آمریکا هستیم. موسسات نظرسنجی در آمریکا مانند ادوار گذشته انتخابات اذعان کرده‌اند اساسا شهروندان این کشور با ساختار کالج الکترال و ماهیت متقلبانه و پیچیده این ساختار به‌شدت مخالف هستند. با این حال اراده لابی‌های پنهان و آشکار قدرت در آمریکا بر مبنای استمرار این ساختار جنجالی شکل گرفته است. ما اکنون در سال ۲۰۲۴، بار دیگر از ساختار کالج الکترال سخن می‌گوییم؛ ساختاری که به‌صورت سنتی متقلبانه بوده و بر اساس تجمیع آرای شهروندان شکل نگرفته است. در ساختار کالج الکترال، هر ایالت بر حسب جمعیت و اهمیت خود، امتیاز الکترال خاصی دارد و فراتر از آن، اگر نامزدی حتی یک رأی بیشتر نسبت به نامزد دیگری در یک ایالت به دست آورد، کل آرای الکترال آن ایالت را به حساب خود واریز می‌کند. در این ساختار در نهایت آرای مخالف نامزد پیروز در یک ایالت نیز به آرای موافق تبدیل شده و امتیاز آن‌ها به سبد حزب برتر واریز می‌شود. همین ساختار شکننده باعث شده درسال‌های۲۰۰۰ و ۲۰۱۶ جمهوریخواهان به‌رغم کسب آرای عمومی کمتر در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شوند. در چنین شرایطی بار دیگر شاهد رقابت بایدن-ترامپ در ساختار متقلبانه انتخاباتی آمریکا هستیم: ساختاری مبهم با نامزد‌هایی نامحبوب! این بهترین توصیفی است که می‌توان در خصوص انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا به کار برد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات