بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۵۷۵۰۷

افزایش ۲ برابری واردات تسلیحات به اروپا

نتایج بررسی‌های موسسه صلح سیپری نشان می‌دهد که در پنج سال اخیر و در سایه جنگ اوکراین واردات تسلیحات اروپا بیش از دو برابر شده و همچنین آلمان و آمریکا به تنهایی تقریبا تمام تسلیحات مورد نیاز رژیم صهیونیستی را تامین می‌کنند.

به نقل از نشریه "دی سایت"، با توجه به جنگ روسیه علیه اوکراین، واردات تسلیحات اروپا در پنج سال گذشته تقریباً دو برابر شده است. این نتیجه از گزارشی که مؤسسه تحقیقات صلح استکهلم سیپری در روز دوشنبه منتشر کرد، به دست آمد.

بر این اساس، واردات تسلیحات در اروپا بین سال‌های 2019 تا 2023 نسبت به سال‌های 2014 تا 2018، 94 درصد افزایش یافته است. داده های سیپری به حجم محموله های تسلیحات اشاره دارد نه ارزش مالی آنها. از آنجایی که بسته به وضعیت سفارش، این حجم می تواند از سالی به سال دیگر نوسان زیادی داشته باشد، این مؤسسه مستقل به جای سال به سال بر دوره های پنج ساله تمرکز می کند.

بر اساس این گزارش بزرگترین واردکننده در اروپا اوکراین با 23 درصد از کل واردات تسلیحات منطقه بود. این کشور دو سال است که با روسیه وارد جنگ شده است. تنها در سال 2023، اوکراین بزرگترین واردکننده تسلیحات در جهان بود. در این دوره پنج ساله، این کشور پس از هند، عربستان سعودی و قطر در رتبه چهارم جهانی قرار گرفت.

دو کشور مهم صادرات کننده به اوکراین عبارتند از آمریکا با 69 درصد کالاهای وارداتی و آلمان با 30 درصد. نتایج این بررسی همچنین نشان می دهد که صادرات کلی تسلیحات جمهوری فدرال در پنج سال گذشته 14 درصد کاهش یافته است.

نتایج این بررسی همچنین نشان می دهد برای اولین بار در دهه ها، روسیه دیگر یکی از دو بزرگترین تامین کننده تسلیحات در جهان نیست. در حالی که ایالات متحده در صدر، صادرات تسلیحات خود را 17 درصد افزایش داد و 42 درصد از بازار جهانی را پوشش داد، تحویل از روسیه بیش از نصف کاهش یافت. آلمان همچنان یکی از پنج کشور برتر صادراتی در سراسر جهان بود. به طور کلی، انتقال تسلیحات جهانی همه کشورها اندکی و حدود 3.3 درصد کاهش یافت.

به حال اوکراین هنوز باید در برابر حمله روسیه از خود دفاع کند، اسرائیل هم همچنان بر طبل جنگ در غزه می کوبد و قدرت های بزرگی مانند هند و چین هم در حال ارتقاء تسلیحات هستند. جهان صلح آمیزتر نشده است - و جنگ ها و بحران های کنونی بر واردات و صادرات سلاح تأثیر می گذارد.

هر ساله، موسسه تحقیقات صلح استکهلم سیپری در مورد روند تجارت جهانی اسلحه گزارش می دهد. سیپری هنگام مقایسه دوره های پنج ساله 2014 تا 2018 و 2019 تا 2023، کاهش 3.3 درصدی و در عین حال تغییرات قابل توجهی را در بین بزرگترین واردکنندگان و صادرکنندگان سلاح مشاهده کرد.

متیو جورج، مسئول انتقال تسلیحات در سیپری می گوید، ایالات متحده نقش جهانی خود را به عنوان یک تامین کننده تسلیحات - یکی از جنبه های مهم سیاست خارجی خود - گسترش داده است و بیش از هر زمان دیگری سلاح به کشورهای بیشتری صادر کرده است. این در زمانی اتفاق می افتد که سلطه اقتصادی و ژئوپلیتیکی ایالات متحده توسط قدرت های نوظهور به چالش کشیده شده است.

به این ترتیب بر اساس این گزارش، روسیه که برای مدت طولانی دومین صادرکننده بزرگ تسلیحات در جهان پس از آمریکا بود، پس از فرانسه به رتبه سوم سقوط کرد. صادرات روسیه در همین مدت 53 درصد کاهش یافت. از زمان شروع جنگ روسیه در اوکراین، این کشور تحت تحریم های متعددی قرار گرفته است - و اکنون می تواند سلاح های خود را به ویژه به شرق به عنوان مثال به هند، بزرگترین واردکننده در جهان بفروشد. هند بیش از یک سوم (36 درصد) واردات تسلیحات خود را از روسیه تامین می کرد.

فرانسه که اکنون در جایگاه دوم فهرست برتر صادرات تسلیحات قرار دارد، توانست صادرات خود را به میزان قابل توجهی گسترش دهد - این میزان در این دوره 47 درصد رشد داشته است. چین و آلمان همچنان جزو پنج کشور بزرگ صادرکننده سلاح هستند.

در فهرست وارد کنندگان عمده تسلیحات هند پس از عربستان سعودی، قطر، اوکراین و پاکستان قرار دارند. اگر به مناطق جهان به جای کشورهای جداگانه در این رتبه بندی نگاه کنید، آسیا و اقیانوسیه در صدر قرار دارند - پس از آن خاورمیانه، اروپا و آمریکای جنوبی و شمالی که با هم محاسبه می شوند قرار می گیرند. آفریقا در این فهرست عقب تر قرار دارد.

نتایج این گزارش نشان می دهد که ایالات متحده آمریکا همچنین مهمترین تامین کننده تسلیحات در خاورمیانه و پس از آن اروپا است. زین حسین، محقق سیپری، گفت: علیرغم کاهش کلی واردات تسلیحات به خاورمیانه، این واردات در برخی کشورها عمدتاً به دلیل درگیری‌ها و تنش‌های منطقه‌ای بالاست.

بر اساس اطلاعات سیپری، رژیم صهیونیستی بخش قابل توجهی از تسلیحات خود را (حدود 30 درصد) از آلمان تامین می کند. ایالات متحده آمریکا تقریباً همه مابقی (69 درصد) را برای این رژیم تأمین می کند. سال گذشته، دولت فدرال آلمان صادرات تسلیحات به ارزش 326.5 میلیون یورو به اسرائیل را تصویب کرد که 10 برابر بیشتر از سال 2022 بود. بیشتر این صادرات پس از حمله جنبش مقاومت فلسطین حماس به سرزمین‌های اشغالی در 7 اکتبر 2023 تصویب شد.

در این میان بزرگترین دریافت کننده تسلیحات آلمان همچنان اوکراین است. بر اساس اطلاعات وزارت اقتصاد فدرال تنها در سه ماهه اول سال جاری، دولت فدرال صادرات تجهیزات نظامی به ارزش 3.3 میلیارد یورو به این کشور را تصویب کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات