صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۴  ، 
کد خبر : ۹۴۷۳۰

مناظره؛ تضعیف یا تقویت نظام اسلامی/صالح اسکندری


بصیرت: این روزها به موازات هیجانات انتخاباتی حاکم بر فضای کشور دیالوگ فضای نخبگی جامعه به این سمت سوق پیدا کرده است که ابتکار مناظره های انتخاباتی بین نامزدهای دهمین دور انتخابات ریاست جمهوری موجب تقویت جمهوری اسلامی است و یا اینکه به تضعیف نظام می انجامد؟
بدیهی است نقد قدرت مستلزم خوانش تحلیلی و فارغ از جانبداری های سیاسی و جناحی رویکردها و عملکردهای دولتمردان است و انتخابات به عنوان متداول ترین صورت مشارکت سیاسی عرصه شناسایی نقاط قوت و ضعف منتخبین ملت است.‌یکی از امتیازات مردمسالاری دینی صراحت با مردم و تبیین شفاف رفتار مسئولین است.
شفاف سازی فضای جامعه در انتخابات مختلف محصول چرخه نقد عالمانه، مشفقانه و منصفانه است. یکی از علل اصلی تمایل افکارعمومی به مناظره های تلویزیونی صراحت و شفافیت این دست مناظره ها، دوری از ابهامات متداول در تبلیغات انتخاباتی و گفتگوی صریح الهجه رقبا با یکدیگر و نقد برنامه های همدیگراست.نظرسنجی ها و یافته های میدانی نشان می دهد که مناظره های چند شب گذشته شور و نشاط کم نظیری را بر فضای کشور حاکم کرده و بسترهای لازم را برای نقد درون گفتمانی فراهم نموده است.‌هر چند در این مناظره ها کلیه ملاحظات ناظر به منافع و مصالح ملی باید رعایت گردد اما باید تاکید نمود که مناظره ظرفیت پذیرش نقد در فرهنگ سیاسی را ارتقا می دهد.
امروز پس از گذشت سه دهه از عمر با برکت انقلاب اسلامی، کشور در تمام زمینه ها نیازمند نقد درون گفتمانی است.
12 سال پیش شعار توسعه سیاسی ظرفیت نقد نظام در حوزه سیاسی را بالا برد و امروز به اذعان فحول هر دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب، اصلاحات سیاسی علی رغم برخی عوارض مقطعی اما موجد نوعی فضای باز سیاسی شد که یکی از برکات آن به تعبیر رهبر معظم انقلاب بیمه شدن نظام اسلامی است.
در شرایط کنونی این نقد درون گفتمانی در قالب اصلاحات اقتصادی و مبارزه با مصرف گرایی، فساد و اشرافی گری متبلور شده است.نظام اسلامی آبستن تحولات جدیدی در عرصه مسائل اقتصادی است. مطالبات فروخورده مردم در سی سال گذشته به آستانه برآورد انتظارات خود نزدیک شده است. در کشور باید یک جراحی اقتصادی و منصفانه برای درآوردن غده های سرطانی فساد و اشرافی گری غیر قانونی دولتمردان صورت پذیرد. مردم از نظام اسلامی انتظار دارند تا دستان نا پاک را از بیت المال مسلمین کوتاه کند. این جراحی مانند هر درمان دیگری ممکن است درد داشته باشد اما عوارض مقطعی آن نمی تواند ما را از ثمرات و برکات بلند مدت این جراحی بر حذر دارد. در واقع نمی توان به بهانه درد این در مان کشور را به سوی زوال تدریجی سوق داد و به مرور از زیر پوست جمهوری اسلامی غافل شد.‌به زعم راقم این سطور مناظره های تلویزیونی نامزدها با رعایت تمام ملاحظات قانونی نه تنها به تضعیف نظام نمی انجامد بلکه موجب تقویت نظام جمهوری اسلامی است.امروز جای بسی تعجب است چرا برخی که مدعی چند صدایی در کشور هستند از یک دیالوگ شفاف و صریح بین نامزدهای انتخاباتی برآشفته اند. نقد قدرت سیاستها را صیقل می دهد و چکش منتقدین فضای تصمیم گیری مردم را عقلانی می کند.‌رقبای احمدی نژاد در عکسهای روتوش شده و فیلمهای کارگردانان حرفه ای و روزنامه هایی که نمی توان به ریسمان آنها به چاه رفت خیلی روشنفکر، واقع بین، برنامه محور و سیاستمداران کهنه کاری به نظر می رسند. پس چرا وقتی پرده ها فرو می افتد و پشت صفحه ساده و شیشه ای تلویزیون بدون هیچ آرایش و پیرایشی ظاهر می شوند چیزی از آن تصورات موهوم باقی نمی ماند.‌

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات