تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۲  ، 
کد خبر : ۱۱۵۴۹۱
تلاش اعراب برای پایان دادن به نزاع خاورمیانه؛

محور دمشق - قاهره فعال می‌شود


سفر بشار اسد رئیس جمهور سوریه به مصر که قرار بود اواخر هفته گذشته انجام گیرد، بنا به دلایلی نامشخص لغو شد و ظاهرا نتوانسته بر سر رایزنی های دیپلماتیک گسترده اعراب مانعی ایجاد کند. حسنی مبارک رئیس جمهور مصر که امیدوار بود در جریان این سفر و در شرایط بحرانی منطقه رایزنی گسترده ای با همتای سوری خود انجام دهد، نتوانست منتظر سفر آینده بشار اسد بماند و به ناچار عمر سلیمان رئیس دستگاه اطلاعاتی مصر و از نزدیکان و متحدین خود را به دمشق فرستاد تا نامه محرمانه ای را به وی تحویل دهد.
در حالی که منابع سوری تنها خبر سفر کوتاه عمر سلیمان و ملاقات وی با رئیس جمهور را متنشر کردند، شواهد حاکی از آن است که پس از سفر اخیر وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه و اعلام مواضع ضد سوری وی در قاهره، روابط سوریه و مصر تیره شده است تا جایی که روزنامه الحیات چاپ لندن موضوع نامه و دلیل سفر وزیر اطلاعات مصر به سوریه را <بازگشت دوباره و پابرجای روابط طرفین در مجاری همیشگی> عنوان می کند.
گستردگی تلاش های دیپلماتیک در منطقه به خصوص میان کشورهای عربی در وهله اول متوجه حل بحران فلسطین است، به طوری که عمر سلیمان در سفر چندساعته خود به دمشق به گفته منابع فلسطینی با خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس به مدت دو ساعت دیدار و گفت وگو کرد.
موضوعات مطرح شده در این دیدار شامل تشکیل دولت وحدت ملی، مشکلات داخلی فلسطین و اهمیت حل آنها و همچنین نقش مصر در موضوع آزادی سرباز اسیر اسرائیلی گیلعاد شالیت بود. این منبع فلسطینی تاکید کرد سلیمان هیچ راه حل یا پیشنهاد جدیدی برای حل موضوع سرباز اسرائیلی نداشت اما گفت وگوهای خوبی در مورد نقش مصر در این مورد انجام شد.
منابع دیپلماتیک مصری نیز به روزنامه الحیات گفتند این دیدار دربرگیرنده دو موضوع مهم بود؛ اول کاهش تنش ها میان قاهره و دمشق و برگرداندن آن به وضع عادی و دوم علاقه مصر به بازی کردن نقشی فعال تر میان فتح و حماس برای تشکیل دولت وحدت ملی. این منابع تاکید کردند مصر قصد دارد صلح را از راه سوریه به نتیجه برساند به همین علت سعی می کند با رهبران بلندپایه سوری از نزدیک مشورت نماید و نظر آنها را نیز بداند. بر اساس این گزارش، کلید حل بحران خاورمیانه در دمشق قرار دارد و عملاً با دیدار وزیر اطلاعات مصر با رهبر سیاسی حماس که اکنون جنبش متبوعش سکان دولت را در اختیار دارد، مصر تلاش های بیشتری برای ایفای نقش فعال میان فلسطینی ها ایفا می کند. دیپلمات های مصری معتقدند تا زمانی که سوریه بر سران حماس به خصوص خالد مشعل فشار نیاورد سرباز اسرائیلی آزاد نخواهد شد، مصری ها امیدوارند با اعمال فشار سوریه بر حماس تلاش های آنها به نتیجه برسد.
در راستای تلاش ها برای حل بحران فلسطین، وزیر امور خارجه سوریه روز شنبه با فاروق قدومی رئیس دفتر سیاسی سازمان آزادیبخش فلسین )ساف( دیدار و گفت وگو کرد. ولید المعلم در این دیدار گفت سوریه علاقه مند است که گفت وگوها یک بار دیگر میان گروه های فلسطینی صورت گیرد تا به این ترتیب حکومت وحدت ملی با شرکت تمام نیروهای سیاسی فلسطینی تشکیل شود. فاروق قدومی که از طرف محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی برای دیدار با رئیس دفتر سیاسی حماس در مورد طرح صلح شش ماده ای اعراب وارد دمشق شده، روز گذشته همچنین با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار و گفت وگو کرد.
اختلاف نظر میان سوریه و مصر پس از حمله اسرائیل به لبنان آشکار شد و پس از اجتماع وزرای امور خارجه هشت کشور عربی با وزیر امور خارجه آمریکا در قاهره شدت گرفت. منابع مطبوعاتی سوری نیز نوشتند در این دیدار رایس از وزرای امور خارجه هشت کشور عربی خواسته بود علاوه بر تشکیل یک اتحاد استراتژیک علیه ایران، سوریه را نیز تحت فشار قرار دهند و یا به هر نحو ممکن این کشور را از طرح صلح کنار گذاشته، خود با اسرائیل صلح کنند که با واکنش وزرای امور خارجه عرب مواجه می شود، چرا که این وزرا معتقدند همه اعراب باید با هم و هماهنگ در قضیه صلح مشارکت کنند. منابع سوری به روزنامه الحیات گفتند که پس از پایان اجلاس وزرای امور خارجه هشت کشور عربی در قاهره احمد ابوالغیط وزیر خارجه مصر از طریق سفیر خود در دمشق به صورت شفاهی همتای سوری خود را در جریان نتایج این اجلاس قرار داده بود.
اما در حالی که تلاش ها برای وارد کردن سوریه به مذاکرات صلح از طرف کشورهای عربی ادامه دارد، روزنامه فلسطینی المنار به نقل از منابع خود در واشنگتن نوشت پس از بازگشت وزیر امور خارجه آمریکا از سفر منطقه ای به خاورمیانه، در گزارشی به جورج بوش رئیس جمهور سفر خود به سرزمین های اشغالی را بدون نتیجه ارزیابی کرده است. وی در این گزارش به بوش یادآوری کرده رهبران سیاسی فلسطینی در حال حاضر سرگرم درگیری های داخلی خود هستند و آنها آمادگی آن را ندارند تا براساس سیاست های دیکته شده اسرائیل و آمریکا عمل کنند. رایس در این گزارش آورده که کانال های ارتباطی میان دولت آمریکا و جنبش حماس بسته نشده و ارتباطات مستقیم و غیرمستقیمی میان جنبش حماس و واشنگتن وجود دارد.
المنار در ادامه گزارش خود می نویسد گروه های متخصص امور خاورمیانه در وزارت امور خارجه آمریکا به ضرورت همکاری و ارتباط با دولت حماس تاکید کرده اند، چرا که این جنبش دارای نیرویی تاثیرگذار و قدرتمند میان مردم فلسطین است و از حمایت های قوی خارجی برخوردار است.
حمله به غزه
در حالی که وزیر امور خارجه آمریکا از ضرورت ادامه تماس ها با حماس خبر می دهد، در آستانه روز جهانی قدس و در پی تشدید اختلافات در درون کابینه رژیم صهیونیستی، ارتش این رژیم از روز پنجشنبه حملات گسترده ای را در نوار غزه تدارک دید که در پی آن ده ها فلسطینی کشته و زخمی شدند.
حملات هوایی و زمینی ارتش رژیم صهیونیستی که به بهانه مقابله با مبارزان گروه های مقاومت فلسطینی صورت می گیرد در حالی وارد چهارمین روز خود شده که بر اثر این حملات ده ها زن و کودک بی گناه فلسطینی به شهادت رسیده و یا زخمی شده اند.
در این حملات تاکنون 22 فلسطینی بر اثر شلیک تانک ها و هواپیماهای اسرائیلی جان خود را از دست دادند و ده ها تن دیگر زخمی شدند. ده ها دستگاه تانک، بلدوزر و خودروی نظامی اسرائیلی ها در حالی که توسط جنگنده های نظامی حمایت می شوند برخی از مزارع متعلق به فلسطینی ها را در نوار غزه اشغال و به مسافت دو کیلومتر در شهر بیت حانون پیشروی کردند. شاهدان عینی گفتند که تک تیراندازان اشغالگر با استقرار بر ساختمان های بلند در این شهر هر جنبده ای را هدف قرار می دهند.
ارتش اشغالگر همچنین در مدت کمتر از 24 ساعت و با پشتیبانی آتش توپخانه وارد شرق اردوگاه آوارگان جبالیا شد، به طوری که بر اثر شدت آتش توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی ویرانی بسیاری در این اردوگاه به وقوع پیوسته و تعداد زیادی مجروح شده اند. منابع پزشکی در بیمارستان کمال عدوان نیز گفتند پیکر دو شهید را تحویل گرفته اند که بر اثر شدت انفجار متلاشی شده است، در حالی که حال بسیاری از زخمی ها نیز وخیم است. براساس این گزارش هواپیماهای جنگی اسرائیلی همچنین آمبولانس های حامل مجروحین را نیز مورد هدف قرار می دهند.
جنگنده های اسرائیلی همچنین یک فروند موشک به سمت یک پایگاه آموزش گردان های عزالدین قسام شاخه نظامی حماس شلیک کردند. براساس گزارش منابع امنیتی فلسطینی، ارتش اشغالگر بعد از دو روز و پس از آنکه هفت فلسطینی را که شش تن آن از اعضای یک خانواده بودند در منطقه الفراحین در شهرک عبسان در شرق خان یونس به شهادت رساند، از آن عقب نشینی کرد.
منابع اسرائیلی می گویند عملیات نظامی آنها امروز به پایان می رسد، در حالی که برخی گزارش ها حاکی از صدور دستورالعمل جدید وزیر دفاع رژیم صهیونیستی جهت گسترش عملیات نظامی در نوار غزه است.در همین حال منابع پزشکی فلسطینی طی گزارشی اعلام کردند، از زمان به اسارت گرفتن سرباز اسرائیلی تاکنون 290 فلسطینی که بیش از نیمی از آنها را کودکان تشکیل می دهند، توسط سربازان ارتش اسرائیل در نوار غزه به شهادت رسیدند.
براساس این گزارش از 290 شهید، 190 تن آن شهروند بوده اند که 135 تن آنها کودک و 35 تن نیز زن بوده اند. همچنین تاکنون 4350 تن نیز زخمی شده اند که 750 تن آنها به معلولیت دائم مبتلا شده، 117 تن دست راست یا چپ خود را از دست داده اند و 54 تن هم به سوختگی شدید دچار شده اند. معاویه ابوحنین مدیرکل اورژانس و وضعیت فوق العاده فلسطین نیز گفت: 1700 تن از این زخمی ها را نوجوانان زیر 16 سال تشکیل می دهند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات