تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۱۹۵۹۴۵

نوزایی در هنر قدمی در برابر تهاجم فرهنگی

لیلا کریمی مقدمه: تا کنون سبک های مختلفی در قالب شیوه های جدید خوشنویسی ارائه شده است . محمد خسروی جانباز نقاش ،شاعر به تازگی خط جدیدی در هنر سنتی خوشنویسی در کنار شیوه های جدیدی از طراحی حروف با محوریت تایپوگرافی ابداع کرده است . با این هنرمند خوشنویس گفت وگویی کرده ایم که می خوانید:

* ابداع سبک جدید در هر هنری به خصوص خوشنویسی کار آسانی نیست، هدف شما از ابداع خط جدید خوشنویسی چیست؟
** یکی از اهداف من؛ ترویج فرهنگ قرآنی باتوجه به سفارش ائمه معصومین(ع) و همچنین فرمایش مقام معظم رهبری بود.
از کودکی عاشق قرآن بودم و در خانواده ای مذهبی به دنیا آمدم؛ و قبل از اینکه شیمیایی و جانباز شوم، حافظ قرآن کریم بودم. سال ها بعد در باب اهل بیت عصمت و طهارت و عرفان رو به شعر آوردم و سوره های کوچک قرآن را به شعر درآوردم؛ این کار را همواره در لیست کارهایم قرار داده ام و فقط شب ها می توانم روی آن تمرکز کنم. .
در باب مسئله ای با یکی از مذاهب اقلیت در مورد وحدانیت و جمله لااله الاالله بحث داشتم که به این فکر افتادم که این آتش درون را به روی کاغذ بیاورم؛ این گونه شد که با لطف حضرت حق «خوشنویسی جدیدی» را ابداع کردم و مورد توجه اساتید و دوستان قرار گرفت.
به نوعی این کار را ابداع خط جدیدی در خوشنویسی می دانند اما این شیوه کار، فراتر از این حرف ها است و تا زمانی که حضرت حق نفسی بدهد؛ این شیوه از خوشنویسی را ادامه می دهم.
* این نوع خوشنویسی در حد ابداع نیست و فراتر از آن است یعنی چه؟
** با دیدن تصاویر متوجه می شوید و به این سخن معترف می شوید. کلمه «لااله الاالله» و همه صفات اسماء الحسنی خداوند زیبا و درخشنده است و در واقع من خواسته ام این زیبایی را با زیبایی تکرار و خلق کنم.
همچنین توهین دردآور کشیش آمریکایی به قرآن انگیزه مضاعفی به من داد که با خوشنویسی قرآن را به جهانیان و کشوروکارم را جهان اسلام معرفی کنم و تو دهنی محکمی به این آمریکایی نابخرد بزنم.
اگر از این نوع کارهای جدید حمایت صورت گیرد دیرزمانی نمی گذرد که پوسترهای قرآنی جایگزین پوسترهای دیگر در خانه ها می شود، این پوسترها در قالب آیه های کوچک به صورت تابلوهای تصویری جذاب و زیبا است.
* ارتباط بین خوشنویسی و نقاشی را چگونه می بینید؟
** استفاده صحیح از هنر عالی است. خواسته درونی انسانها است که او را سوق به هنر خوشنویسی، نقاشی و... می دهد.
تعبیر و تفسیر عامیانه من این است که؛ زبان در بیشتر موارد قاصر از تفسیر و تعبیر و وصف زیبایی ها، طبیعت و... است. زمانی که زبان الکن است نقاشی، خوشنویسی، موسیقی و هنرهای دیگر به کمک آن می آیند و در قالب یک اثر هنری جلوه گری می کند.
چه زبانی می تواند واقعه کربلا را به تفسیر بکشد:
آه ای خزان همه را سر به گریبان کرده ای
باغ و بستان را معزا، غرق ماتم کرده ای
با این هنر، تا حدودی یک قدم کوچک برداشته ام تا بتوانم قرآن را در قالب هنری معرفی کنم؛ امیدوارم این کار مورد قبول درگاه ابدیت قرار گیرد.
*  نظر شما در مورد این جمله چیست؟ «سبک های ابداعی در هنر خوشنویسی، در خوشنویسی اصیل ایرانی یک انحراف است».
** مخالف این نظر هستم؛ البته به نظر اهل فن در این باب احترام می گذارم؛ حتی اگر کلمه و خطی در قالب هنر عرضه شود برای آن ارزش و احترام قائل هستم. اما خلق آثار هنری پایان ناپذیر است و هنر نیز هم.
باید توجه داشت که شاید نفت پایان پذیر باشد؛ شاید چیزهایی در قالب اشیاء یک روزی پایان یابند اما هنر پایان ناپذیر است. اگر به این موضوع بسنده کنیم که نباید در هنر ابداعی صورت گیرد چون انحراف است؛ این پایان راه هنر و موجود نبودن هنرمند است.
*  مضمون آثارتان چیست؟
**  مضمون آثارم به «وحدانیت خداوند» پرداخته است. در هر کاری از هر جهت و زاویه ای به آثار نگاه کنید با بسم الله الرحمن الرحیم آغاز شده است. اگر هر کاری با نام و یاد حق شروع شود یک دژ محکم در برابر گناهان است.
* پایه این نوع خط ابداعی چه خطی (نستعلیق، شکسته و...) است؟
** پایه این خط «خط صاف» است.
* یعنی چه؟
** این نوع سبک جدید در خوشنویسی تقریباً در قالب گرافیک و خط صاف پایه است و هیچ گونه انحناعی در کار دیده نمی شود ولی این کار به حدی زیباست که چشم را نوازش می دهد. اما گاهی در بعضی از کارها از انحناع استفاده شده و درواقع هدف جلوه دادن زیبایی با زیباتر کردن آن است. مثل غذا؛ یک غذای خوشمزه با تزیین زیبا می شود.
* قصد دارید نمایشگاهی از آثارتان بر پا کنید؟
** در حال حاضر معانی قرآن را به شعر درمی آورم. در آینده ای نزدیک نمایشگاهی از آثارم را برگزار می کنم اما حجم کار بالا است و فقط عشق مرا در این کار یاری می دهد.
* به نظر شما خطوطی چون کرشمه و سفیر که تجربه هایی در هنر سنتی خوشنویسی هستند، طرفداران خود را از دست داده اند؟
** نمی توان گفت خط های کرشمه، سفیر و... که جزو خطوط ابداعی بودند در حال حاضر طرفدارانش را از دست داده است بلکه انسان در همه حال هر چقدر با زمان جلو می رود، خواسته ها و نیازهایش تغییر می کند و به دنبال چیزهای جدید و نواست. می توان گفت که شعرا از نویسندگان متوقعند و این توقعات دنباله رو هم هستند.
وقتی می خواهیم طرحی را بکشیم باید یک پیش زمینه ای داشته باشیم. اگر انسان به دنبال نوزایی و پیشرفت نباشد، آثار جدید و زیبایی خلق نمی شود. و با این تفاسیر است که ما در برابر تهاجم فرهنگی غرب ضعیف می شویم و نمی توانیم در مقابل هجمه فرهنگی و تبلیغات سوء آنها دوام آوریم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات