تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۸۳۰۸۲
سعدالله زارعی در گفتگو با بصیرت

وضعیت سوریه از امنیتی به سیاسی تغییر می یابد

همان طور که حتی غربی ها هم اشاره کردند، اقدام کشورهای گروه چهار، فضای امنیتی سوریه را به نفع دولت تغییر داده و این مسئله سبب کاهش قدرت و نفوذ گروه های مسلح غیرقانونی می شود.
پایگاه بصیرت / مصاحبه با سعدالله زارعی
پایگاه بصیرت/گروه بین الملل/ در حالی که روسیه تصمیم خود برای مقابله مستقیم با تروریست های داعش را عملی کرده است و با حملات هوایی به آن ها از 30  سپتامبر تاکنون 456 موضوع داعش نابود شده اند، این حملات با مخالفت های مقامات عربی و غربی به ویژه آمریکایی مواجه شده است و آن ها از حمایت های مسکو از دولت بشار اسد به شدت انتقاد کرده‌اند. آیا ورود عملیاتی روسیه به کمک دولت سوریه، می تواند بحران تروریسم در این کشور را از بین ببرد؟
سعدالله زارعی، کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل بصیرت به این موضوع پرداخته اند:

بصیرت: حملات روسیه در سوریه تا کجا ادامه خواهد یافت و آیا پاک سازی کامل داعش و تکفیری های مورد نظر روسیه است؟
زارعی: به طور کلی هر جایی که گروه های مسلح غیرقانونی در سوریه وجود داشته باشند، ائتلاف چهار جانبه علیه تروریسم (یعنی روسیه، ایران، عراق و سوریه)، خودش را در مقابله با این ها می داند، مگر این که آن ها سلاح های خود را تحویل بدهند و حاضر باشند در یک چارچوب رقابت سیاسی در ساختار قدرت شریک باشند.

بصیرت: روسیه به طور مشخص به چه گروه هایی در سوریه حمله می کند؟ آیا این گروه ها همه مخالفان اسد را شامل می شوند یا روسیه با بخشی از آن ها موافق است؟
زارعی: اقدام روس ها در مقابله با گروه های تروریستی در سوریه در چارچوب یک توافق چهارجانبه بین ایران، روسیه، سوریه و عراق صورت می گیرد. در چارچوب مبارزه با تروریزم شامل هر گروه تروریستی می شود که با به دست گرفتن سلاح، امنیت را از مردم سوریه سلب کرده است. بنابراین برخلاف آمریکایی ها که تروریسم را به دو دسته تروریزم خوب و تروریزم بد تقسیم می کنند و گروه هایی نظیر جیش الحر را در ردیف تروریزم خوب قرار می دهند و از آن ها پشتیبانی می کنند، ائتلاف چهارجانبه خودش را متعهد به مقابله با هر نوع تروریسم در سوریه می داند، لذا کلیه گروه های مسلحی که با سلاح، دولت کنونی و مردم مظلوم سوریه را هدف قرار دادند را در این عملیات آماج حملات خودش قرار می دهد. بنابراین روسیه تفکیکی بین گروه های مسلح غیرقانونی قائل نیست.  

بصیرت: جبهه آمریکا و ارتجاع عربی در مقابل اقدامات روسیه چه واکنشی دارند، آیا به تقویت مخالفان غیرداعشی خواهند پرداخت؟
زارعی: به طور کلی غربی ها با اقدام چهار جانبه کشورهای مورد اشاره مخالف هستند و این طرح را با منافع خودشان که ایجاد گروه های ذی نفوذ در سوریه، عراق و بقیه کشورها است، منطبق نمی دانند، لذا به طور اصولی با این حملات مخالف هستند کما این که در این زمینه ترکیه مخالفت کرده و تقریبا کشورهای عربی با این موضوع ابراز مخالفت کردند. بر این اساس آمریکایی ها رسما اعلام کردند که کمک های تسلیحاتی خودشان را در اختیار گروه های شبه نظامی خاص که با آن ها کاملا هماهنگ هستند و اساسا آمریکایی ها به وجود آورنده آن ها هستند، مانند جیش الحر که به آن اشاره کردیم، کمک خواهد کرد. منتهی این کمک اتفاق جدیدی نخواهد بود، چرا که در طول چهار سال گذشته این ها مورد حمایت جدی تسلیحاتی آمریکا، ترکیه، عربستان، قطر، رژیم صهیونیستی و اتحادیه اروپا قرار دارند.

بصیرت: چشم انداز وضعیت سوریه را با توجه به حملات روسیه چگونه ارزیابی می کنید؟
زارعی: همان طور که حتی غربی ها هم اشاره کردند، اقدام کشورهای گروه چهار، فضای امنیتی سوریه را به نفع دولت تغییر داده و این مسئله سبب کاهش قدرت و نفوذ گروه های مسلح غیرقانونی می شود. بر همین اساس می توانیم بگوییم اگر اقدام هماهنگ کشورهای ایران، روسیه، سوریه و عراق ادامه پیدا کند ان شاء الله شاهد تغییر وضع فعلی در سوریه از یک وضع امنیتی به سمت وضع سیاسی خواهیم بود. در چارچوب وضع سیاسی، امکان تغییرات مسالمت آمیز و مطابق با منافع مردم سوریه فراهم می شود و دولت سوریه آمادگی دارد تا در شرایط آرام اصلاحاتی را بپذیرد. در این زمینه روسیه خودش را در معرض اقدامات تروریستی می داند چون در اطراف فدراسیون روسیه، افراط گرایی وجود دارد. اگر افراط گراهای مذهبی در خاورمیانه کنترل و مهار شوند طبیعتا سطح امنیتی روسیه هم افزایش پیدا می کند، از طرف دیگر روس ها می دانند که اگر دولت سوریه در منطقه خاورمیانه، و هم در حاشیه دریای مدیترانه تضعیف شود، ضربه اساسی به موقعیت روسیه در حوزه مدیترانه می زند و این مسئله وضع امنیتی روسیه را به هم می ریزد به همین دلیل می شود گفت که عملیات فعلی تا رسیدن به اهدافی که تعیین شده قاعدتا استمرار پیدا می کند./
با تشکر از جناب آقای زارعی که وقت خود را در اختیار پایکاه بصیرت قرار دادند
مصاحبه از: وحید قاسمی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
علی پور
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
0
0
مصاحبه عالی خبرنگار فوق العاده
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات