تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۸۴۱۹۷

نمک طعام یا نمک خوراکی 1

نمک دارای طبع گرم، خشک و با خاصیت رطوبت زدایی ( بلغم زدایی)بسیار بالاست که علاوه بر درمان بیماری های جسمی ناشی از سردی و تری، بیماری های روانی چون افسردگی و بی انگیزگی را نیز در مان می نماید.طبق آمار، در جوامعی که از میزان مصرف نمک طعام پائینی برخودار هستند مثل ژاپنی‌ها که با وجود برخورداری از سطح رفاهی بالا، دارای درصد خودکشی بالایی هستند.
پایگاه بصیرت / دکتر سیّدعبدالله جعفرپور

در مقالات قبلی با عنایت به استناداتی که از منابع مختلف ارائه نمودیم نکات قابل توجهی پیرامون اصلی ترین مواد تشکیل دهنده بدن انسان و طبیعت؛ یعنی، آب و نیز آداب و زمان های مناسب استفاده از این عنصر کلیدی بدن نگاشته که از اسقبال کم نظیر خوانندگان عزیز روبرو گردید، از این رو بر آن شدیم تا با استعانت از درگاه خداوند متعال و با عنایات خاصه حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) به دومین عنصر اساسی مورد نیاز بدن انسان؛ یعنی، « نمک طعام» پرداخته تا به اعتماد شایسته خوانندگان و بینندگان خوش زوق سایت ؛ به اندازه بضاعتمان پاسخ مثبت داده باشیم.
    « نمک طعام عبارت است از یکی از مواد مرکب کننده عمده بدن که در هر سیزده سیر خون موجود در بدن، یک مثقال نمک لازم و ضروری می باشد. محتمل است که اسباب سهولت جذب و ترشحات بدن گردد و برای هر انسانی در هر یک شبانه روز سه مثقال و سه نخود تا شش مثقال و شش نخود از آن لازم باشد.» 
    همانگونه که گفته شد، ازآب به عنوان یکی از سه رکن اصلی تشکیل دهنده کره زمین، جسم انسان و شیر مادر سخن به میان آمده است. الان بنا داریم در خصوص رکن دوم؛ یعنی، «نمک » صحبت نمائیم.مقصود از نمک، در طب ایرانی اسلامی؛ همان غلظت، سفتی و خشکی است که به جسد تشبیه شده که  حکمای ما آن را حجاب روح و نفس ( آب و روغن ) می دانند. 
    امروزه دو نوع نمک در دسترس مردم است: یکی نمک موجود در بازار( یا همان کلرور سدیم) دوم؛ نمکی که از گذشته دور، به عنوان نمک طعام خوانده شده و در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما جایگاه ویژه‌ای داشته و دارد.
    از نمک در طول تاریخ زندگی همواره به نیکی یاد شده است و اگر امروزه بحث های ضد و نقیض در مورد نمک گفته می شود، به همان نمک موجود در بازار ارتباط دارد. بر اساس نتایج یک پروژه تحقیقاتی که در دانشگاه تهران انجام گرفته است، چنین نتیجه گیری می شود که به خاطر یک سری تغییرات ناشی از دستکاری در ماهیت نمک، تأثیرات مثبت آن کاملاً منتفی گشته و زیان آور می شود.
همانطور که می دانیم در طول تاریخ، نمک به عنوان تنظیم کننده و پائین آورنده فشار خون بوده است، اما امروزه پس از اینکه نمک طعام به عنوان تصفیه داخل کارخانه، نمک می شود، فشار خون را بالا می برد که علت اصلی آن خارج کردن برخی از عناصر بسیار مهم و کلیدی نمک ( تحت عنوان تصفیه) است.
    دلیل صدق  ادعای ما مواردی است که در کتاب پروفسور « برّان والد» فوق تخصص قلب این گونه ذکر شده است: وجود مقادیر کافی منیزیم (MG)، کلسیم(CA) و پتاسیم(K) در غذای مصرفی، عامل کاهش فشار خون به مقدار 6/4 میلی متر در افراد فشار خونی و مقدار 5/2 میلی متر در افراد سالم و انسان های عادی است و مهم ترین این عناصر ؛ یعنی فرمانبر اصلی مغز، منیزیم(MG) است که مقدار آن در غذای مصرفی روزانه به حدی کم است که قابل ذکر نیست ولی در نمک طعام به وفور یافت می شود. 
    در منابع دینی ما مسلمانان نیز از نمک طعام به عنوان یک از اصلی ترین ماده تشکیل  دهنده بدن یاد می شود به گونه‌ای که پیامبر عظیم الشّان اسلام(ص) می فرمایند:« مَثَل من نسبت به اصحابم، مانند نمک به غذا است؛ همانگونه که اصحاب به واسطه من اصلاح می شوند، غذا نیز به واسطه نمک اصلاح می گردد.یا در جایی دیگر می فرمایند: اگر کسی پیش  و پس از هر غذایی نمک بخورد، خداوند سیصد و سی نوع بیماری را از او دفع می نماید.»
    نمک دارای طبع گرم، خشک و با خاصیت رطوبت زدایی ( بلغم زدایی)بسیار بالاست که علاوه بر درمان بیماری های جسمی ناشی از سردی و تری، بیماری های روانی چون افسردگی و بی انگیزگی را نیز در مان می نماید.طبق آمار، در جوامعی که از میزان مصرف نمک طعام پائینی برخودار هستند مثل ژاپنی‌ها که با وجود برخورداری از سطح رفاهی بالا، دارای درصد خودکشی بالایی هستند.      

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات