تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶  ، 
کد خبر : ۲۸۵۸۴۲
معاون شورای نگهبان در واکنش به سخنان روحانی:

تأیید یا رد صلاحیت‌ نهایی نامزدها با شورای نگهبان است

(روزنامه شرق - 1394/05/31 - شماره 2377 - صفحه 2)

معاون اجرائی شورای نگهبان می‌گوید: «قانون اساسی نظارت بر انتخابات را بر عهده شورای نگهبان گذاشته است. نظارت هم براساس قانون عادی و هم تفسیر قانون اساسی برعهده شورای نگهبان بوده و عام و استصوابی است، یعنی مؤثر است». او این سخنان را در واکنش به صحبت‌های «حسن روحانی» گفته است. رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه در جلسه مشترک هیأت دولت و استاندران سراسر کشور، گفته بود: «دولت مسئول برگزاری انتخابات است و دستگاهی هم پیش‌بینی شده که نظارت کند تا خلاف قانون صورت نگیرد. شورای نگهبان چشم است و چشم نمی‌تواند کار دست را بکند، نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند باید به قانون اساسی کاملا توجه کرده و عمل کنیم».

شمارش آرا وظیفه دستگاه اجرائی است

«سیامک ره‌پیک» که عضو حقوق‌دان شورای نگهبان نیز هست، در گفت‌وگو با «تسنیم» افزوده که «نظر نهایی و بررسی صلاحیت‌ها از جهت تأیید یا عدم تأیید صلاحیت‌ها طبق قوانین متعدد پس از اینکه ابتدائا ثبت‌نام در دستگاه اجرائی، و تشکیل پرونده در هیأت اجرائی صورت می‌گیرد، در مرحله آخر شورای نگهبان اعلام می‌کند و این امر مبتنی بر قوانینی است که سال‌ها اجرائی شده است».

او افزود: «البته غیر از بحث بررسی صلاحیت‌ها که بخشی از برآیند انتخابات است، برگزاری انتخابات در روز برگزاری، شمارش آرا و بحث‌های پس از آن از وظایف دستگاه اجرائی است و دستگاه نظارتی هم بر تمامی این فرایندها نظارت می‌کند و تمامی اینها در قوانین پیش‌بینی شده است».

«ره‌پیک» ادامه داد: «حتی در شعب اخذ رأی پیش‌بینی شده که عوامل نظارتی چه وظایفی دارند و عوامل اجرائی چه وظایفی را برعهده دارند و تمامی این مراحل برگزاری انتخابات سال‌هاست که اجرائی شده و در آینده هم اجرا خواهد شد». روحانی در نشست روز چهارشنبه گفته بود: «تمام گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی قانونی مورد احترام هستند. همه از نظر دولت برابرند و آنجایی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا نه، هیأت‌های اجرائی هستند و ما هیأت اجرائی نداریم که یک جناح را تأیید صلاحیت کند و یک جناح دیگر را تأیید صلاحیت نکند».

سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات افزود: «اطلاق قانون اساسی، اصول قانون اساسی و مصوبات شورای نگهبان و برخی نظرات مجمع تشخیص مصلحت نظام و مواد متعدد در قوانین عادی مصوبات مجلس، همه تأکید دارند که نظارت شورای نگهبان مربوط به همه مراحل انتخابات و فرایندهای انتخابات از ابتدا تا انتهاست و این روش از ابتدا وجود داشته و ان‌شاءالله ادامه پیدا خواهد کرد و امیدواریم انتخاباتی خوب با نظارت بسیار خوب در اسفند ماه داشته باشیم».

اینها برداشت از قانون نیست و عین عبارات قانونی است

او با تأکید بر اینکه شورای نگهبان نظارت می‌کند و براساس اختیاراتی که برایش لحاظ شده،‌ تصمیم می‌گیرد، گفت: «در مواردی درباره صلاحیت‌ها صریح قوانین است که شورای نگهبان و هیأت‌های نظارت در مراحل مختلف درباره تأیید یا رد صلاحیت‌ها تصمیم می‌گیرند. اینها برداشت از قانون نیست و عین عبارات قانونی است که شورای نگهبان نظارت می‌کند و در این نظارتش اختیار دارد که تأیید یا رد کند، البته براساس مستندات و قانون اقدام می‌کند و پیش از این هم همین‌طور عمل شده و در آینده نیز همین‌گونه عمل خواهد شد؛ یعنی مستندات ملاحظه و بررسی می‌شود و براساس همین مستندات و طبق قانون در بحث صلاحیت، اختیار رد یا تأیید صلاحیت وجود دارد».

او با بیان اینکه در بحث برگزاری انتخابات، هم شورای نگهبان نظارت می‌کند و هم هیأت‌های نظارت، گفت: «طبق قانون و از طریق مواد قوانین انتخاباتی در برخی موارد آرای یک صندوق می‌‌تواند آرای یک حوزه انتخابیه را اگر مخدوش یا خلاف قانون باشد، ابطال کند».

«ره‌پیک» با تأکید بر اینکه در برخی موارد طبق قانون و با توجه به اختیارات شورای نگهبان، این شورا می‌تواند حتی درباره ابطال کل انتخابات تصمیم بگیرد، ادامه داد: «این اختیارات قانونی است و معنی نظارت این است. در اجرا، سازوکارهای برگزاری انتخابات ایجاد می‌شود و نظارت هم یعنی اینکه نظارت‌ها را برعهده دارد و هر جایی براساس قانون از این مسیر قانونی انحرافی پیدا شد، هم آن انحراف را باید ملاحظه کند و ببیند و هم در مورد آن طبق قانون تصمیم بگیرد».

او در پاسخ به این سؤال که بررسی صلاحیت‌‌ها هم جزء اختیارات هیأت‌های اجرائی است یا خیر، گفت: «در بحث صلاحیت‌ها کسانی که برای انتخابات ثبت‌نام می‌کنند و کاندیدا می‌شوند، پرونده‌شان در هیأت اجرائی تشکیل می‌شود و این هیأت‌ها درباره آنها نظر می‌دهند».

«ره‌پیک» در پاسخ به این سؤال که آیا هیأت‌های اجرائی فقط درباره صلاحیت این کاندیداها نظر می‌دهند، گفت: «هیأت‌های اجرائی درباره تأیید یا رد این کاندیداها نظر می‌دهند و این نظر اولیه است و باید تأیید یا رد صلاحیت‌ها در هیأت نظارت استانی و سپس هیأت مرکزی انتخابات و در برخی موارد با توجه به رد و اعتراض‌ها در شورای نگهبان مطرح شود».

هیأت نظارت در هر مرحله می‌تواند رد یا تأیید کند

او افزود: «در واقع کارهای مقدماتی انجام می‌شود که در قوانین نیز پیش‌بینی شده است و در مراحل بعدی هر کدام از هیأت‌های نظارت اختیاراتی دارند و در هر مرحله‌ای برای تأیید یا رد تصمیم می‌گیرند و نظر نهایی در تأیید یا رد صلاحیت کاندیداها طبق قوانین با شورای نگهبان است».

او افزود: «برداشت از قانون اساسی سلیقه‌ای نیست و اینها نصوص قانونی بوده و صریح قوانین است که طی این سی و چند انتخابات اجرائی شده است».

سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات تأکید کرد: «اگر ما نگاه خوبی به مسئله داشته باشیم، فرض ما باید بر این باشد که مثلا بخشی از برآیند انتخابات که در دستگاه اجرائی است، توضیح داده شده و شورای نگهبان هم طبق قانون ناظر است، نه بیشتر و نه کمتر».

او در ادامه گفت: «بنابراین فرض کنید درواقع بحثی که مطرح شده درباره چارچوب قانونی بوده و اگر یک موقع قانونی هم بوده باید رفع ابهام شود».

او ادامه داد: «اختیارات کاملا روشن است. دستگاه نظارتی چه در بحث صلاحیت‌ها و چه در بحث تأیید برگزاری انتخابات و نظارت بر برگزاری انتخابات، طبق روال گذشته و براساس قانون اختیارات دارد و باتوجه به حدود اختیاراتش عمل خواهد کرد».

http://www.sharghdaily.ir/News/71327

ش.د9402173

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات