صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۸۵۸۵۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 20 دی 1394 شماره 4271

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اصل انتخابات و شرکت در انتخابات بهعنوان یک اصل، یک مسئله است، مسئله انتخاب اصلح یا صالح هم یک مسئله است که این هم باید مورد توجه قرار بگیرد. (94/10/19)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf


▼ حرف روز
انتخاب درست

رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم قم ضمن تبیین جایگاه انتخابات در نظام اسلامی، به دو شگرد مهم انتخاباتی برای براندازی اشاره فرمودند که عبارتند از: انقلاب رنگی و فهرست‌های انتخاباتی که مورد تأیید عوامل بیگانه هستند.
همان‌طور که معظم‌له اشاره فرمودند، انقلاب‌های رنگی یا مخملی یکی از شیوه‌های براندازی غرب است که درصدد است بدون جنگ و خونریزی، حاکمیت را ساقط کند. 26 سال از اولین انقلاب رنگی که «واسلاو هاول» مهره آمریکا شکل داد، می‌گذرد؛ ولی همچنان این شیوه نرم براندازی مورد توجه آمریکاست و این کشور از این روش برای براندازی کشورهای مخالف خود استفاده می‌کند. در انتخابات ریاست‌جمهوری 88 نیز انقلاب رنگی مورد حمایت آمریکا در ایران روزبه‌روز فضای ایران را آشفته‌تر می‌کرد تا اینکه با سد پولادین بصیرت مردم در 9 دی برخورد کرد. اکنون شش سال از انتخابات و فتنه 88 می‌گذرد و جریان‌هایی که در آن انتخابات به حمایت از انقلاب رنگی، نظام اسلامی را متهم می‌کردند، بار دیگر پای در میدان انتخابات گذاشته‌اند و با روش‌های گوناگون درصددند که ضمن متهم کردن نظام اسلامی، مردم را از انتخاب‌های درست برای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری بازدارند. این جریان شبکه‌ای مانند گذشته عمل می‌کند؛ از طرفی خود را هنوز وامدار غرب و به ویژه آمریکا می‌داند و به دنبال بزک کردن این چهره منفور در میان مردم است و از طرف دیگر، نهادهای قانونی نظام را زیرسؤال می‌برد تا در صورت نیاز با ایجاد تشکیک در انتخابات، پروژه ناتمام خود را در فتنه 88 کامل کند. جریان فتنه که اکنون پشتوانه اجتماعی و امکان بازسازی و بازطراحی خود را از دست داده، همچنان درصدد است که پس از نهضت نام‌نویسی حداکثری، فهرست‌های انتخاباتی در سراسر کشور تهیه کند که از طریق نفوذ در مجلسین بتواند به اهداف خود برسد. تبیین روشنگرانه رهبر معظم انقلاب درباره این شگرد این است که «اگر دیدم کسانى که این فهرست را داده‌اند، کسانى هستند که به مسائل انقلاب، به مسائل دین، به مسائل استقلال کشور خیلى اهمیتى نمی‌دهند، دل‌شان دنبال حرف آمریکا و غیرآمریکاست، به حرف‌شان اعتماد نمی‌کنم.»


▼ گزارش روز 
بازاری در دست دشمن!

«12 تا 15 میلیون نفر در ایران سیگاری هستند»، «کارشناسان از کاهش سن مصرف سيگار در ايران به مرز 11 سالگي خبر مي‌دهند.»، «ارزش بازار سيگار ايران در هر سال سه هزار و 250 ميليارد تومان، يعني حدود 2/3 ميليارد دلار تخمين زده مي‌شود.»، «30 درصد میزان چرخش مالی سیگار کشور توسط شرکت دخانیات اداره و بقیه آن به دست شرکت‌های خارجی و قاچاقچیان است»، اینها نمونه‌ای از صدها تیتر و خبری است که روزانه درباره مصرف سیگار در کشورمان منتشر می‌شود. در آخرین نوع از این سخنان، مدیرعامل شرکت دخانیات با اعلام اینکه فقط واردات سیگار برگ آمریکا ممنوع شده است، گفت: «شرکت‌های انگلیسی‌- آمریکایی BAT و ژاپنی JTI در حالی که ما خواب بودیم و صنعت دخانیات را مضر می‌دانستیم، بازار ایران را گرفته‌اند.» این اتفاق در حالی افتاده است که صنعت دخانیات که اگر بتوان اسم آن را صنعت گذاشت، یک صنعت ملی است!
شرکت دخانیات ایران، شرکتی ملی با سابقه‌ای 75 ساله است که بعد از نفت و نیشکر، یکی از صنایع مهم کشور به شمار می‌آید. به دلیل تأثیرگذاری این صنعت بر بودجه، از همان ابتدا مسئولان و مدیران عاملی که برای آن انتخاب می‌شدند، از فیلترهای متعددی عبور می‌کردند؛ اما فروردین 93 این شرکت به بخش خصوصی واگذار شد. آمارها نشان می‌دهد، تا پیش از واگذاری‌ها مبارزه با قاچاق دخانیات به‌طور مناسب انجام می‌شد و این شرکت مجوزهای واردات، صادرات و مبارزه با کالای قاچاق را خودش انجام می‌داد، حتی شرکت مجوزهایی را برای کشاورزان صادر می‌کرد که تا چه میزان توتون و تنباکو تولید کنند؛ اما پس از واگذاری غلط شرکت دخانیات، شاهد رشد قاچاق سیگار و ورود بی‌سروصدای شرکت‌های خارجی به کشور و تصاحب بازار سیگار هستیم که این کالای مضر و بعضاً خانمان‌سوز در برندهای مختلف و با جذابیت‌های خاص در جامعه خودنمایی می‌کند و قوانین بازدارنده‌ای هم برای مقابله با قاچاق آن وجود ندارد. شاید خیلی‌ها از این موضوع غافلند؛ اما به نظر می‌رسد در برابر این موضوع باید چاره‌جویی و تدبیر کرد، وگرنه خیلی زود دیر خواهد شد.

▼ خبر ویژه 
فعالیت‌های پان‌کردیسم با صرف ناهار انتخاباتی

تبلیغات زودهنگام انتخاباتی داوطلبان مجلس دهم در حوزه‌های انتخابیه آذربایجان غربی وارد مرحله جدیدی شده است. درحوزه انتخابیه «نقده» و «اشنویه» برخی از داوطلبان نمایندگی مجلس در خانه‌های اجاره‌ای به برگزاری محافل شبانه و خصوصی و همچنین دادن ناهار و شام‌های انتخاباتی اقدام می‌کنند.
یکی از نمایندگان سابق این حوزه انتخابیه در مجلس و داوطلب نمایندگی مجلس دهم در منزل مسکونی اجاره‌ای به پخش نماهنگ و تصاویر سخنرانی‌های خود در دوران نمایندگی‌اش در مجلس و مراسم‌های مختلف پرداخته است. مسئول حراست فرمانداری اشنویه از اقدامات برخی قومیت‌ها خبر داده و گفته است: سازمان مردم‌نهادی با عنوان «ژینگه پاریز»، یعنی حفاظت از محیط زیست با هدایت فرماندار اشنویه تشکیل شده و تاکنون بیش از 100 نفر عضوگیری کرده است. وی افزوده است: فعالان نیز در این انجمن فعالیت دارند و اقدام به تبلیغ پا‌ن‌کردیسم و حمایت از نامزدهای انتخابیه نقده و اشنویه با استفاده از فضای موجود می‌کنند.
 
▼ اخبار
1- حمله به سفارت ایران یک اقدام حساب‌شده دولتی و جنگی بود

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمله موشکی عربستان به سفارت ایران در یمن، گفت: آنچه در تهران اتفاق افتاد، یک حرکت خودسرانه بود که به هیچ‌وجه مورد تأیید مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران نیست. علاءالدین بروجردی ادامه داد: حمله عربستان به سفارت ایران در یمن یک اقدام حساب‌شده دولتی و جنگی بود که مغایر تمام قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود. وی افزود: بدون تردید حمله به سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران در یمن جرم بسیار بالایی است و با توجه به اینکه این کار عامداً صورت گرفته، قابل پیگیری جدی در محافل بین‌المللی از سوی وزارت امور خارجه ایران است.
2- فروش سهام شرکت آرامکو به دلیل کسری بودجه
محمدبن‌سلمان، جانشین ولیعهد عربستان به نشریه «اکونومیست» گفت: دولت عربستان سعودی در راستای برنامه خصوصی‌سازی برای درآمدزایی در دوران کاهش قیمت نفت در حال بررسی فروش سهام شرکت نفتی آرامکو است. شرکت آرامکو بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان با ذخایری حدود 265 میلیارد بشکه (15 درصد مجموع ذخایر نفتی جهان) است. تحلیلگران برآورد کرده‌اند، اگر سهام این شرکت به فروش گذاشته شود، اولین شرکتی است که ارزش آن یک تریلیون دلار یا بیشتر تعیین خواهد شد. فروش سهام آرامکو ظرف مدت کوتاهی می‌تواند کسری بودجه عربستان را که این کشور به دلیل کاهش قیمت نفت با آن روبه‌رو شده است، جبران کند. کسری بودجه عربستان سال گذشته، در مجموع حدود 100 میلیارد دلار بود.
3- کسری دو هزار میلیارد تومانی بودجه رسانه ملی
غلامرضا کاتب، سخنگوي کميسيون برنامه و بودجه مجلس، ميزان اعتبار مورد نیاز رسانه ملي براي سال 95 را بالغ بر سه هزار ميليارد تومان دانست و گفت: پیش‌بینی دولت در لايحه بودجه 95، بيشتر از يک هزار ميليارد تومان نخواهد بود و کسري دو هزار ميليارد توماني خواهد داشت. وی افزود: مجوزي که به صداوسيما براي جذب 1200 ميليارد تومان از طريق تبليغات داده شده، به برنامه‌هاي تلويزيوني آسيب جدي وارد کرده است و اگر بخواهيم اين چالش را حل و دغدغه مردم را رفع کنيم، بايد به بودجه رسانه ملي در سال 95 توجهی خاص و جدي داشته باشيم.

▼ تا انتخابات
دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی و عضو شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان گفت: برخی از اصلاح‌طلبان و رقبا همواره به دنبال ایجاد اختلاف در میان اصولگرایان هستند. محمدنبی حبیبی گفت: مؤتلفه اسلامی در انتخابات آینده در سراسر کشور یک نفر را هم مستقل از شورای ائتلاف اصولگرایان معرفی نخواهد کرد.
علی لاریجانی در پاسخ به پرسشی درباره نسبت خود با ائتلاف اصولگرایان گفت: بنده به آیت‌الله موحدی‌کرمانی عرض کردم که من از روحانیت حمایت می‌کنم؛ اما طبیعتاً به دلیل مسئولیتم در قوه مقننه نمی‌توانم حضور داشته باشم. رئیس مجلس ضمن رد شایعه برگزاری جلسات انتخاباتی با دولت و آقای روحانی، گفت: بنده اساساً این کار را نادرست می‌دانم و با مجلس مولود دولت مخالفم.
بیشترین و کمترین تأیید صلاحیت‌ها در هیئت‌های اجرایی به تفکیک استان‌ها به ترتیب به استان بوشهر با 100 درصد تأیید صلاحیت و به هرمزگان با 80 درصد تأیید صلاحیت اختصاص یافته است.

▼ اخبار کوتاه

براساس آخرین آمار و بررسی‌های صورت‌گرفته در استان‌های زاگرس‌نشین کشور، بالغ بر یک میلیون هکتار از سطح جنگل‌های زاگرس تاکنون خشک شده یا در معرض خشکیدگی است. این سطح خشکیدگی عمدتاً در استان‌های ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، فارس، چهارمحال‌وبختیاری و خوزستان پراکنده شده است، به‌گونه‌ای که ایلام ۶۴۱ هزار هکتار از این سطح خشکیدگی را به خود اختصاص داده و دارای وضعیت بحرانی در این زمینه و چالش زیست‌محیطی است.
فدراسیون فوتبال عربستان در نامه‌ای به AFC اعلام کرد: اجازه ورود تیم‌های ملی و باشگاهی خود را به ایران نمی‌دهند و علاقه‌ای هم برای ورود تیم‌های ایران به کشورشان ندارند. کنفدراسیون فوتبال آسیا هم در نامه‌ای با بیان اینکه پیگیر اتفاقات سیاسی بین دو کشور ایران و عربستان است، اعلام کرد: هرگونه تصمیم‌گیری در این زمینه برعهده کمیته‌های مربوطه خواهد بود و اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار از ایجاد کنسرسیوم ایرانی- اروپایی برای راه‌اندازی قطب سوم خودروسازی کشور خبر داد و گفت: شرایط مذاکرات پس از توافقات تغییر کرد و در حال حاضر چند کشور آسیایی و اروپایی برای ورود به پروژه تیسکو اعلام آمادگی کرده‌اند؛ اما آخرین مذاکرات با یک کنسرسیوم ایرانی- اروپایی انجام شده است.
دکتر حمیدرضا کاتوزیان، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به نتایج ارزیابی و تست بنزین‌های تولیدی پالایشگاه‌های کشور گفت: نتایج این ارزیابی‌ها نشان داد، پالایشــگاه اراک توانسته است بنزینی با عدد اکتان بیش از 92 تولید کند و موفق به دریـافت استـاندارد یورو 4 شود.
مرکز اطـلاع‌رسانی ارتش عراق از کشته شدن معاون دوم «ابوبکـر البغـدادی» سرکـرده داعش در غرب الرمادی خبر داد. بر اسـاس این خبر، «عاصـی علی‌ناصر» معاون دوم ابوبکـر البغدادی، سرکرده داعش در حمله هوایی ارتش عراق در منطقه «بروانه» واقع در غرب الرمادی کشته شد.
علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: طی شش سال آینده بیش از 210 هزار نیرو از آموزش و پرورش بازنشسته خواهند شد که مدیران باید از هم‌اکنون چشم‌انداز ساماندهی نیروی انسانی را با این میزان خروج نیرو در نظر داشته باشند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات