صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۸۶۱۱۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 27 دی 1394 شماره 4276

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ما از ابتدا گفته‌ایم می‌خواهیم تحریم‌های ظالمانه برداشته شود که البته در مقابل آن، حاضریم یک چیزهایی بدهیم به شرط اینکه صنعت هسته‌ای متوقف نشود و لطمه نخورد. (94/4/2)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf


▼ حرف روز
مراقبت از اقتصاد مقاومتی

پس از تأیید برجام و لغو تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای، عمده نگاه‌ها و فضای حاکم بر اقتصاد و تولید کشور، به اوضاع پساتحریم و آثار اجرایی شدن برجام دوخته شده است. بدیهی است، شناخت صحیح این فضا در سطوح مدیران و برنامه‌ریزان و سیاستگذاران کلان اقتصادی کشور و حتی توده مردم، کمک مناسبی به بهره‌برداری هرچه بهتر از فرصت‌ها می‌کند و از شکل‌گیری انتظارات و توقعات غیرمنطقی در سطح جامعه جلوگیری خواهد کرد. همان‌گونه که رئیس‌جمهور کشورمان در بخشی از بیانیه خود خطاب به ملت ایران پس از تأیید برجام تأکید کرده‌اند، معیار اقتصادی ما پس از برجام همان راهبرد اقتصاد مقاومتی خواهد بود و ضروری است این روند عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی را ملت و دولت پس از برجام هم جدی بگیرند. با وجود این، با اجرایی شدن برجام  گردش پولی- مالی بانک مرکزی از قبل بهتر شده و اتصال مجدد شبکه‌های بانکی به سامانه سوئیفت می‌تواند بخش زیادی از مشکلات انتقال پول را حل کند. این کار سبب می‌شود فضای روانی توأم با آرامش در حوزه اقتصاد کشور ایجاد شود؛ چرا که این فاکتور در اقتصاد دچار آسیب جدی شده بود. مضافاً با لغو تحریم‌های اقتصادی در حوزه بانک، بیمه، حمل‌و‌نقل، خرید مستقیم مواد اولیه، نوسازی ناوگان، تنوع سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری در حوزه بالا دستی نفت و گاز و... همه اینها از آثار مثبت برجام خواهد بود و با عملیاتی شدن آنها فضای کسب‌وکار، تولید و اشتغال بهتر از قبل می‌شود. همان‌طور که کارشناسان خارجی پیش‌بینی کرده‌اند، در یک بازه زمانی چند ماهه، کشور از رکود عمیق خارج می‌شود و به رشد اقتصادی سه درصدی می‌رسد. در کنار فواید چندگانه اجرایی شدن برجام برخی آثار منفی و اشکالاتی هم مانند واردات بی‌رویه، افزایش انتظارات مردم، هزینه- فایده کردن مدیران به ویژه در بخش میانی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد؛ از همه مهم‌تر به دلیل وجود ساختار معیوب اقتصادی و  اداری حاکم بر اقتصاد کشور نباید مصرف‌گرایی رشد یابد و تغییر در ذائقه مردم ایجاد شود؛ چراکه در این‌صورت اقتصاد مقاومتی آسیب جدی خواهد دید.

▼ گزارش روز 
اجرای برجام و راستی‌آزمایی طرف غربی

بامداد امروز روند اجرایی برجام آغاز شد و این ماراتن 12 ساله به سرانجام رسید. ماراتنی که در دولت اصلاحات آغاز شد، در دولت احمدی‌نژاد ادامه پیدا کرد و در دولت روحانی به سرانجام رسید. چهار ماه پیش توافق برجام از جانب ایران مورد پذیرش قرار گرفت و روند تعهدات ایران آغاز شد. ایران طبق تعهدات، 14 هزار سانتریفیوژ را از مدار خارج کرد و 98 درصد از ذخایر اورانیوم غنی‌شده از کشور خارج شد و در نهایت در چند روز گذشته قلب رآکتور آب سنگین اراک خارج و حفره‌های آن با سیمان پر شد.
پس از تأیید این اقدامات از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز اجرای برجام فرارسید و محمدجواد ظریف و فدریکا موگرینی در بیانیه مشترکی اعلام کردند: «امروز، ما به روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رسیدیم. از زمان روز تصویب، ما مجدانه تلاش کردیم و تعهد مشترک و اراده جمعی خود را به نمایش گذاشتیم تا سرانجام موجبات اجرای برجام را فراهم کنیم. امروز، شش ماه پس از نهایی شدن آن توافق تاریخی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرد که ایران تعهدات هسته‌ای ذی‌ربط خود تحت برجام را اجرا کرده است.»
در ادامه این بیانیه با اشاره به برداشته شدن تحریم‌های مالی و اقتصادی ایران طبق برجام، تأکید شده است، با لغو کلیه قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت سازمان ملل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران، پس از این قطعنامه 2231 و پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) به عنوان چارچوب حقوقی برنامه هسته‌ای ایران شناخته خواهند شد.
اگرچه همزمان با اجرای تعهدات از سوی ایران شاهد بدعهدی‌ها و اقدامات ناشایست غربی‌ها برای اعمال تحریم‌های جدید علیه کشورمان بودیم که حرف و حدیث‌های زیادی داشت، اما با همه این کارشکنی‌ها از سوی طرف غربی، جمهوری اسلامی با حسن‌نیت مسیر را ادامه داد تا برجام به نتیجه برسد.
اجرای برجام به این معناست که ایران تعهدات خود در قبال برجام را به انجام رسانده و از این پس توپ در زمین گروه 1+5 و به طور مشخص غربی‌هاست؛ اما هنوز کار دولت در زمینه برجام به پایان نرسیده است و این مهم هوشیاری و تلاش بیشتری را برای صیانت از حقوق ملت می طلبد. به عبارت دیگر، از امروز راستی‌آزمایی غربی ها آغاز شده و باید منتظر بود و دید که طرف های غربی تا چه اندازه در تعهدات‌شان صادق خواهند بود.

▼ خبر ویژه
اعتراض آدمکش‌ها به مجازات اعدام!

تعداد انگشت‌شماری از اعضای گروهک منافقین در ایتالیا در حالی که دو پرچم شیر و خورشید و مجاهدین خلق ایران را در دست داشتند، در یکی از مناطق مرکزی شهر رم تجمع کردند. گروهک منافقین که بیش از 17 هزار ایرانی را ترور کرده است، در اعتراضی که با عنوان اعتراض به حکم اعدام در ایران صورت می‌گرفت، در حقیقت به دنبال آن بود که مافیای ایتالیا به آنان توجهی بکند و آنها را از گرسنگی نجات دهد. تعداد شرکت‌کنندگان در این به‌اصطلاح تجمع اعتراضی، فقط هفت نفر بود و عابران بدون هیچ توجهی به آنها از کنارشان عبور می‌کردند. اعضای منافقین و حامیان آنها چند عکس مربوط به اعدام در ایران را نیز در معرض نمایش گذاشته بودند.
 
▼ اخبار
1- راهبرد ملی ما راهبرد اقتصاد مقاومتی است

حجت‌الاسلام روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان به مناسبت توافق هسته‌ای و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک، در بیانیه‌ای خطاب به ملت ایران با تأکید بر اینکه امروز برجام به فرجام رسید، اظهار داشت: امروز دورانِ گذار از تحریم به توسعه است که به کار، ابتکار و سرمایه‌گذاری و استفاده از فرصت جدید از سوی همگان به‌ویژه جوانان عزیز نیاز دارد. وی در ادامه گفت: امروز با اعلام رسمی اجرای برجام، از پرونده هسته‌ای ایران «امنیت‌زدایی» شد؛ قطعنامه‌های ظالمانه علیه ملت ایران لغو گردید؛ تومار تحریم درهم پیچیده شد، حقوق هسته‌ای ایران تثبیت گردید و اقتصاد ایران در مدار اقتصاد جهانی قرار گرفت. روحانی در ادامه تأکید کرد: ما اکنون از گردنۀ خطرناک در اقتصاد عبور کرده‌ایم و راهبرد ملی ما همچنان راهبرد اقتصاد مقاومتی است، البته اقتصاد مقاومتی در ستیز با اقتصاد جهان نخواهد بود، بلکه در پیوند با آن قرار دارد.
2- تاج‌گردون: بودجه ۹۵ امسال به تصویب نمی‌رسد
غلامرضا تاج‌گردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در نشست «برنامه ششم توسعه؛ ضرورت‌ها و رویکردها» که در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که موجب اختلال در تدوین و تصویب و همچنین اجرای برنامه ششم توسعه می‌شود، ناهماهنگی تقویم زمانی این دو است. تاج‌گردون با بیان اینکه امسال دولت و مجلس دچار یک چالش سیاسی خواهند شد، گفت: از آنجایی که مجلس نهم با تعطیلی مواجه شده و نیز به انتخابات نزدیک هستیم، ما تا تاریخ 29 اسفندماه سال جاری نمی‌توانیم بودجه‌ای را تقدیم دولت کنیم، حتی نمی‌توانیم لایحه‌های مذکور را تا پایان سال سمبل‌کاری کنیم.
3- تأییدیه آژانس برای اجرای برجام
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرد، ایران تمام گام‌های لازم برای اجرایی شدن برجام را برداشته است. در بیانیه یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس آمده است: ایران گام‌های مقدماتی لازم برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک را تکمیل کرده است. این گزارش به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل ارائه شده است. این گزارش هنگامی منتشر شد که بازرسان میدانی تأیید کردند ایران تمام اقدامات لازم ذیل برجام را برای ممکن شدن وقوع روز اجرا برداشته است.

▼ تا انتخابات
از سوی هیئت نظارت استان‌ها اعلان شد: صلاحیت ۳۰ درصد از داوطلبان احراز نشد و ۲۵ درصد آنها ردّ صلاحیت شدند. حدود ۴۲ درصد داوطلبان دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیئت نظارت استان‌ها تأیید شده‌اند. شماری از داوطلبان نیز انصراف دادند؛ در عین حال با توجه به بررسی مجدد به شکایات داوطلبان، احتمال دارد تعدادی به تأیید صلاحیت‌ها اضافه شود.
پورعلی‌مطلق، دبیر ستاد انتخابات تصریح کرد: در انتخابات خبرگان 23 نفر انصراف دادند که بالاترین تعداد انصرافی‌ها از این افراد هفت نفر در تهران و سه نفر در کردستان بوده‌اند.
حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، عضو شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان گفت: سومین همایش ائتلاف اصولگرایان «پس از تأیید صلاحیت‌ها» به منظور تعیین و بررسی مصادیق برگزار می‌شود.

▼ اخبار کوتاه

یک شرکت ایرانی برنامه‌هایی برای احداث یک «مؤسسه تحقیقاتی مشترک طب سنتی ایران» در کره‌جنوبی و سرمایه‌گذاری دو میلیارد دلاری به منظور احداث تأسیسات داروسازی در این کشور دارد. توافق شده است، این شرکت ایرانی این مؤسسه را احداث کرده و طی دهه آینده برای احداث یک تأسیسات داروسازی که مجوز فعالیت در زمینه تولید دارو را دارد، دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند. طرف ایرانی باید تا ماه می سال گذشته، دو میلیون دلار لازم برای ساخت این تأسیسات را در کره سپرده‌گذاری می‌کرد، اما به علت تحریم‌ها نتوانست.
◄ علی افشانی، مدیرکل متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه پوشش تحصیلی امسال نسبت به سال گذشته دو صدم درصد افزایش داشته است، اظهار داشت: با اعمال روش‌ها از سوی وزارت آموزش و پرورش از ۸۸ هزار و ۲۰۰ نفری که مهرماه متوجه شدیم به مدرسه نیامدند، ۱۸ هزار نفر در پایه متوسطه دوم به تحصیل بازگشتند. استان سیستان‌وبلوچستان در زمینه پوشش تحصیلی دانش‌آموزان در رتبه ۳۱ قرار دارد که خوشبختانه امسال با اقدامات آموزش و پرورش به رتبه ۲۷ ارتقا یافته است.
یک مقام ارشد آمریکایی اوایل روز یکشنبه به وقت تهران به تشریح جزئیات نحوه اجرای برجام پرداخت. این مقام آمریکایی گفت: ایران «از امروز» به 50 میلیارد از مجموع 100 میلیارد دارایی بلوکه‌شده خود دسترسی می‌یابد. وی با بیان اینکه بیش از 400 فرد و شرکت از فهرست تحریم‌ها خارج شده‌اند، گفت: این افراد در آنچه حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر خوانده می‌شود، مشارکت نداشته‌اند.
به گزارش «ای‌بی‌سی نیوز»، شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای «وال مارت» آمریکا از برنامه خود برای بستن 269 شعبه خود در آمریکا و برزیل خبر داد. این شرکت بزرگ‌ترین شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در جهان به شمار می‌آید. از 269 شعبه‌ای که این شرکت قصد تعطیلی آنها را دارد، 154 شعبه در آمریکا قرار دارد و از 16 هزار کارمند اخراجی آن، 10 هزار نفر آمریکایی هستند.
مدیرعامل ایرلاین زاگرس از خرید سه فروند ایرباس 320 خبر داد و گفت: سه فروند هواپیمای ایرباس 320 مدل 2008 تا شب عید وارد ناوگان هوایی زاگرس می‌شود که یک فروند این مدل از ایرباس‌ها تا چند روز دیگر وارد ناوگان خواهد شد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات