بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۱  ، 
کد خبر : ۲۸۸۶۹۲

پازل به هم ریخته انتخاباتی در حزب دموکرات آمریکا

هم اکنون موقعیت هیلاری کلینتون به گونه ای متزلزل است که وی دیگر نمی تواند خود را به عنوان پیروز مطلق و قطعی رقابت های درون حزبی دموکرات ها معرفی نماید، این در حالی بود که تا قبل از برگزرای رقابت های درون حزبی دموکرات ها، هیلاری کلینتون خود را نامزد نهایی و بلا منازع حزب متبوعش در رقابت های انتخاباتی سال 2016 می دانست
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/حسین یاری
پیروزی برنی سندرز در سه ایالت واشنگتن، هاوایی و آلاسکا، وحشت هیلاری کلینتون نسبت به تغییر آرای سوپر دلیگیت ها (سران حزبی و ایالتی) به سود خود را افزایش داده است. برنی سندرز، نامزد چپگرای حزب دموکرات که از آغاز رقابت های درون حزبی دموکرات ها تا کنون توانسته است هیلاری کلینتون را به چالش کشد و به عنوان رقیبی جدی برای وی مطرح شود، هم اکنون موقعیت وزیر امور خارجه سابق آمریکا را به صورتی جدی با خطر مواجه ساخته است. 
سندرز، سناتور 75 ساله ایالت ورمونت، با سه پیروزی پی در پی اخیر خود در سه ایالت واشنگتن، هاوایی و آلاسکا توانسته است موقعیت خود را در نزد سوپر دلیگیت ها یا همان سران ایالتی حزب دموکرات بهبود بخشد. تا کنون از میان 498 سوپر دلیگیت، تنها 29 نفر از سندرز حمایت کرده و در مقابل، 469 تن از آن ها حمایت خود را از هیلاری کلینتون اعلام کرده اند. با این حال خبر بد برای هیلاری کلینتون این است که رای سوپر دلیگیت ها می تواند تغییر پیدا کند! به عبارت بهتر، در صورتی که روند ناکامی هیلاری کلینتون در مقابل سندرز ادامه پیدا کند، آرای سران ایالتی می تواند به ضرر هیلاری کلینتون وارونه شود؛ دقیقا مانند اتفاقی که در سال 2008 میلادی و در جریان رقابت های انتخاباتی میان هیلاری کلینتون و اوباما رخ داد. 
در آن زمان نیز اکثر سوپر دلیگیت ها در ابتدا حمایت خود را از هیلاری کلینتون اعلام کرده بودند، اما روند پیروزی های اوباما به گونه ای بود که در نهایت بسیاری از آن ها رأی خود را به سود اوباما تغییر دادند. 
به نظر می رسد 19 آوریل روز سرنوشت ساز انتخابات درون حزبی دموکرات ها باشد؛ روزی که قرار است رقابت حساس  هیلاری کلینتون و سندرز در ایالت نیویورک برگزار شود. در این ایالت، طرفین بر سر کسب 247 دلیگیت ( نمایندگی) با یکدیگر رقابت خواهند کرد. هیلاری کلینتون امیدوار است با توجه به اینکه قبلا سناتور ایالت نیویورک بوده است، بتواند آرای ساکنان این ایالت را به سود خود به گردش در آورد. با این حال سندرز نیز در نظرسنجی ها بسیار قوی و با انگیزه نشان داده و در صورتی که پیروزی وی در واشنگتن در نیویورک نیز تکرار شود، وی انگیزه دو چندانی برای کنار زدن هیلاری کلینتون پیدا خواهد کرد. 
در حال حاضر هیلاری کلینتون مجموعا آرای 1712 دلیگیت و سوپر دلیگیت را کسب کرده است و این رقم برای سندرز 1004 عدد است. با این حال نباید فراموش کرد که 469 سوپر دلیگیتی که به هیلاری کلینتون رای داده اند، آرای متغیری دارند. از این رو شکست یا پیروزی هیلاری کلینتون در ایالت نیویورک از اهمیت زیادی برای وی برخوردار خواهد بود. 
در روز 26 آوریل احتمالا تکلیف نامزد نهایی حزب دموکرات مشخص خواهد شد. در این روز انتخابات درون حزبی در 5 ایالت مهم و تاثیرگذار دیگر برگزار خواهد شد و طرفین بر سر کسب 384 دلیگیت با یکدیگر رقابت خواهند کرد. بدیهی است که این انتخابات مهم ترین تاثیر را در تعیین نامزد نهایی حزب دموکرات خواهد داشت. با این حال هیلاری کلینتون در صدد است به هر نحو ممکن در ایالت نیویورک کار را به سود خود تمام کند و در مقابل، طرفداران سندرز نیز در نیویورک در صدد بر هم زدن معادلات موجود به سود نامزد انتخاباتی خود هستند. 
کسی که به عنوان نامزد  حزب دموکرات در انتخابات نهایی ریاست جمهوری حضور خواهد یافت، باید بتواند ۲۳۸۳ دلیگیت کسب نماید. همین موضوع نشان می دهد که رقابت های آتی میان سندرز و هیلاری کلینتون تا چه اندازه ای تعیین کننده است. 
مجموع نتایج موجود در حالی رقم خورده است که هیلاری کلینتون تا قبل از آغاز رقابت های درون حزبی، با اختلافی 30 درصدی در اکثر ایالات از رقیب خود پیش بود. به عبارت بهتر، هیلاری کلینتون هرگز تصور نمی کرد که سندرز تا این اندازه بتواند موقعیت سیاسی وی را در جریان مبارزات انتخاباتی به چالش کشیده و حتی حضور وی در دور نهایی رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 در هاله ای از ابهام قرار دهد.
 هم اکنون موقعیت هیلاری کلینتون به گونه ای متزلزل است که وی دیگر نمی تواند خود را به عنوان پیروز مطلق و قطعی رقابت های درون حزبی  دموکرات ها معرفی نماید، این در حالی بود که تا قبل از برگزرای رقابت های درون حزبی دموکرات ها، هیلاری کلینتون خود را نامزد نهایی و بلا منازع حزب متبوعش در رقابت های انتخاباتی سال 2016 می دانست./ 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات