صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶  ، 
کد خبر : ۲۸۹۹۹۰

اخبار

۱- شکست اوباما در جلب حمایت حکام عرب
به نوشته پایگاه صهیونیستی «دبکا فایل»، منابع اطلاعاتی از شکست تلاش‌های اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا برای متقاعد کردن کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در جریان دیدار هفته گذشته خود از ریاض در زمینه جلب حمایت این کشورها از سیاست‌های خاورمیانه‌ای وی خبر می‌دهند. در این گزارش ادعا شده است: سران کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس در دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا، از وی چهار درخواست داشته‌اند؛ درخواست اول آنها از اوباما این بوده است که حمایت از «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق را کنار بگذارد و برای برکناری وی تلاش کند. درخواست دوم آنها اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به دلیل آزمایش موشک‌های بالستیک بوده که اوباما با آن مخالفت کرده است. درخواست سوم تقاضای خرید جنگنده‌های رادارگریز اف ۳۵ ساخت آمریکا از سوی عربستان سعودی و امارات متحده عربی بوده که با هدف مقابله با تهدید موشکی ایران صورت گرفته است که این درخواست هم با مخالفت اوباما روبه‌رو شده است. چهارمین درخواست آنها نیز عدم همکاری واشنگتن با روسیه و سازمان ملل متحد برای یافتن راه‌حل سیاسی درباره سوریه اعلام شده است.
۲- دستور دولت برای افزایش جریمه «جاسوسی صنعتی»
بر اساس مصوبه دولت، افزون بر افزایش جرایم مربوط به احتکار و استنکاف از معامله، قیمت‌گذاری تهاجمی، تبعیض در شرایط معامله و اظهارات گمراه‌کننده، موضوعات جاسوسی صنعتی نیز مورد توجه قرار گرفته و «کسب و بهره‌برداری غیرمجاز از هرگونه اطلاعات داخلی رقبا در زمینه تجاری، مالی، فنی و نظایر آن به نفع خود و یا اشخاص ثالث» با جریمه‌هایی بین ۶۴۰ میلیون تا یک میلیارد و ۲۸۱ میلیون ریال همراه خواهد شد. همچنین، جریمه مربوط به «کسب و بهره‌برداری غیرمجاز از اطلاعات و تصمیمات مراجع رسمی، قبل از افشا یا اعلان عمومی آنها و یا کتمان آنها به نفع خود یا اشخاص ثالث» با یک میلیارد و ۲۸۱ میلیون ریال تا دو میلیارد و ۱۳۶ میلیون ریال جریمه همراه خواهد بود که این مصوبه از ابتدای سال ۱۳۹۵ در سراسر کشور لازم‌الاجراست.
۳- احتمال معامله بر سر نایب‌رئیسی مجلس
احمد بخشایش درباره دیدار اخیر برخی از نمایندگان مجلس با علی لاریجانی در زمینه تشکیل «فراکسیون واحد اصولگرایان» در مجلس دهم اظهار داشت: اگر در انتخابات مرحله دوم اصلاح‌طلبان و لیست امید بتوانند ۴۰ کرسی را به دست آورند، طبیعتاً فراکسیون امید و اصلاح‌طلبان از وزن بیشتری برخوردار خواهد بود. آقای لاریجانی علاقه دارند همان فراکسیون رهروان را اداره کنند. برخی از اصولگرایان، مانند پایداری‌ها و طرفداران احمدی‌نژاد می‌خواهند خودشان یک فراکسیون مستقل داشته باشند. اینها احتمالاً به آقای عارف و به آقای لاریجانی رأی نخواهند داد، البته آنها می‌توانند با یکی از دو فراکسیون معامله کرده و نایب‌رئیسی مجلس را از آن خود کنند. احتمال می‌رود این افراد بتوانند با فراکسیون آقای لاریجانی ارتباط برقرار کرده و کار کنند.
۴- روسیه هم به مشتری‌های آب سنگین ایران پیوست
پس از اعلام آمریکا مبنی بر خریداری ۴۰ تن آب سنگین از ایران، روسیه نیز اعلام کرد که قصد دارد از ایران آب سنگین خریداری کند. وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: در راستای کمک به ایران برای پایبندی به تعهدات ناشی از توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵ (برجام)، ۳۲ تن آب سنگین ایران را خریداری می‌کند. گفتنی است، بر اساس برجام ایران ملزم است ذخایر آب سنگین خود را در سال‌های اولیه اجرای برجام به کمتر از ۱۳۰ تن و در سال‌های بعد به ۹۰ تن کاهش دهد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات