تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶  ، 
کد خبر : ۲۹۲۰۲۹
اعتبارنامه نادر قاضی‌پور در شعبه یک تایید و به صحن مجلس رسید

سکوت‌‌ در برابر اعتبار‌نامه‌ نماینده ‌حاشیه‌ساز

پایگاه بصیرت / مریم علیزاده منصوری
(روزنامه آفتاب يزد - 1395/03/11 - شماره 4625 - صفحه 2)

نخستین گلِ وکلای مجلس دهمی، روز گذشته کاشته شد. نمایندگان اقدام به تصویب اعتبارنامه نماینده‌ای کردند که نسبت به نیمی از جمعیت ایران زشت‌ترین توهین‌ها را کرد و با اظهارات دون مایه و سخیفش، شان وکلای ملت را به زیر سوال برد. اما به هنگام بررسی اعتبارنامه‌اش هیچ‌یک از نمایندگان مردم، چه زن و چه مرد، دست به اعتراض نزدند و از همین روی تصویب نهایی اعتبارنامه نادر قاضی‌پور، همچون سایر اعتبارنامه‌های مصوب در شعب بررسی، به صحن علنی بهارستان موکول شد.

این در حالی است که هنگام انتشار ویدئوی میتینگ انتخاباتی او که آکنده بود از الفاظ زشت و رکیک، چندین کمپین برای رد اعتبارنامه نماینده ارومیه ایجاد شد و عدم تصویب اعتبارنامه‌اش به یک مطالبه ملی مبدل گشت. از همین روی حتی اگر یکی از 17 نماینده خانمی که به مجلس دهم ورود کردند، نسبت به تصویب اعتبارنامه این فرد معترض می‌شدند، نه تنها به خواست آحاد ملت ایران جامه عمل می‌پوشاندند بلکه اولین پوئن مثبت را نیز در کارنامه کاری خود به ثبت می‌رساندند. با این حال اعتراض‌نکردن این 17 خانم و همینطور سکوت سایر نمایندگان مردم در برابر تصویب اعتبارنامه او، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و سوال برانگیز است.

تنها کار مثبت فراکسیون زنان مجلس نهم!

«من نماینده ملتم نه نماینده ۴ تا... من نوکر مسئولین نیستم. کیف‌شان را حمل نمی‌کنم مملکت را به آسانی به‌دست نیاورده‌ایم که هر... را بفرستیم آنجا. مجلس جای... نیست! … مجلس جای زنان نیست؛ جای مردان است...! شیخ قد‌رت‌الله علیخانی نمایند‌ه... یک روز رفته بود‌م جایی، گفتم شیخ کجاست؟... د‌ید‌م همه جا را شسته و د‌ستمال کاغذی گذاشته چون وسواس د‌ارد‌، خم شد‌ وضو بگیرد‌ که (...) بعد‌ غش کرد‌ افتاد‌ روی زمین، د‌ر را باز کرد‌م د‌ید‌م 20 نفر به خاطر سر و صد‌ای ما پشت د‌رآمد‌ه‌اند‌. گفتم... ! یک هفته به مجلس نیامد‌. بعد‌ از یک‌هفته که مرا د‌ید‌ سر و صد‌ا کرد‌ و نمایند‌گان د‌ورش جمع شد‌ند‌. پهلویش را باز کرد‌ گفت بیایید‌ ببینید‌ این فلان‌فلان شد‌ه چه بلایی سر من آورد‌ه است! ببینید‌ کبود‌ شد‌ه است. گفتم...! مجلس جای سوسول بازی نیست!...

این سخنان را یک فرد در یکی از میادین شهر به زبان نیاورده است بلکه نماینده ادوار هشتم، نهم و دهم بر زبان رانده است. این افاضات قاضی‌پور حتی اعتراض شدید زنان مجلس نهمی را بر انگیخت و آنها را به جمع‌آوری امضا و شکایت بر علیه او واداشت. شکایتی که به سازمان بازرسی کشور تحویل داده شد. همین جمع‌آوری امضا و طرح شکایت از آنها موجب شد تا او برای عذرخواهی به سراغ فراکسیون زنان مجلس نهم برود که زنان مجلس نهمی این پوزش او را مبنی بر اینکه منظورش زنان اصولگرای مجلس هفتم و هشتم و نهم نبوده است، نپذیرفتند.

از همین روی می‌توان این واکنش آنها را تنها اقدام مثبت و حائز اهمیت‌شان در مجلس نهم دانست.

مجلس دهم، تا اطلاع ثانوی سایلنت است!

بعد از پیگیری زنان مجلس نهمی تمام چشم‌ها به نمایندگان برآمده از لیست امید به ویژه خانم‌های آن دوخته شد تا مانع از تصویب اعتبارنامه این منتخب شوند. زنانی که برای نخستین بار در تاریخ کشور توانسته بودند 17 کرسی را از آن خود کنند. اما نخستین و آخرین واکنش به اعتبارنامه او را رئیس مجلس دهم در نشست خبری خود داشت که در این باره گفت: «تا جایی که من می‌دانم، قاضی پور این مسئله را تکذیب کرده است. اگر اشتباه سهوی از سوی وی صورت گرفته، او چنین موضعی ندارد و وقتی کسی نظرش را اصلاح می‌کند باید بپذیریم و ادامه ندهیم. »

به گفته رئیس مجلس نهم و دهم، او از صحبت‌های خود پشیمان شده و آنها را تکذیب کرده، این در حالی است که هیچ تکذیبیه‌ای یا اظهار پشیمانی از آن زمان تاکنون از وی دیده نشده است. سایر وکلای مردم هم تا به هنگام نگارش این گزارش سکوت پیشه کردند و اجازه دادند تا اعتبارنامه نماینده او که به نیمی از جمعیت ایران توهین کرده طی یک روال عادی بررسی شود و به تصویب برسد!

ارجحیت مردم ارومیه به نیمی از جمعیت ایران!

علاوه بر کم تعداد بودن زنان مجلس نهم، عملکرد آنها به جز همان طرح شکایت از قاضی پور و پیگیری آن، آنچنان ضعیف بود که ملت ایران را واداشت تا بپاخیزند و نام زنان را در برگه‌های رای خود به رشته تحریر درآورند به طوری که نه تنها از پایتخت بلکه از سراسر ایران 17 زن توانستند به بهارستان ورود کنند و با حضور 6 درصدی‌شان امید را به جامعه بازگردانند اما روز گذشته با عدم اعتراض‌شان نسبت به تصویب اعتبارنامه قاضی‌پور خاطره‌ای بد از خود برجای گذاشتند و تصویری را که در اذهان از خود ایجاد کرده بودند مخدوش ساختند.

به طوری که محمدکاظمی نماینده ملایر و عضو کمیسیون تحقیق مجلس دهم در پاسخ به این سوال خبرنگار «آفتاب یزد» مبنی بر اینکه آیا شکایتی از سوی شعبه اول بررسی اعتبارنامه‌های نمایندگان (همان شعبه‌ای که اعتبارنامه این منتخب در آن به تصویب رسید) دریافت کرده‌اید، گفت: «خیر هیچ شکایتی از سوی این شعبه به ما نرسیده است و مهلت دریافت و رسیدگی به اعتراضات هم به پایان رسیده است.»

نکته جالب توجه هم توجیهی است که نسبت به این سکوتشان در خصوص تصویب اعتبارنامه او داشتند. به طوری که روز گذشته طیبه سیاوشی منتخب مردم تهران در مجلس دهم در گفتگویی اظهار داشت: «تا جایی که اطلاع دارم اکثر منتخبان زن مجلس دهم به رای مردم آن خطه احترام خواهندگذاشت و به اعتبارنامه منتخب آنها اعتراضی نخواهندکرد. برای توهین به زنان باید به صورت دیگری پاسخگو باشد که درباره چگونگی آن در فراکسیون زنان تصمیم می‌گیریم.» بدین ترتیب این نمایندگان زن مجلس دهم به آراء مردم ارومیه احترام گذاشتند اما مطالبه جامعه زنان که متشکل هستند از نیمی از جمعیت ایران را نادیده گرفتند!

یک نماینده هم اعتراض نکرد

درخصوص نحوه تصویب اعتبار این نماینده در شعبه یک بررسی اعتبارنامه‌ها، مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود و این عضو شعبه به خبرنگار «آفتاب یزد» گفت: هیچ اعتراضی نسبت به تصویب این اعتبارنامه به ما ارسال نشده است و از همین روی ما این اعتبار نامه را مصوب کردیم. حتی اگر یک نفر از نمایندگان هم اعتراض می‌کرد شعبه یک به آن رای نمی‌داد.

وی افزود: چون اعتبارنامه‌ها طبق آیین نامه مجلس جز در دو مورد باید در شعبات تصویب شوند.این دو مورد هم شامل مواردی است که یا از سوی شورای نگهبان برایمان ارسال می‌شود یا نمایندگان نسبت به پرونده فرد اعتراض می‌کنند.

فقط یک نفر به اعتبارنامه رای منفی داد!

نماینده مردم لنگرود ادامه داد: حتی ناهید تاج الدین تنها خانم عضو شعبه 1 هم اعتراضی نکرد و فقط گفت که من به قاضی‌پور رای نمی‌دهم اگر اعتراض می‌کرد کمیسیون حق تصویب اعتبارنامه او را نداشت.

لاهوتی اضافه کرد: اگر کسی در روز 4 شنبه که اعتبارنامه‌ها به رای گذاشته می‌شوند اعتراض کند پرونده او بسته نمی‌شود. خانم‌های نماینده می‌توانند در آن روز اعتراضات خود را بیان کنند. البته اگر اعتراضی دارند، تاکنون که هیچ حرفی نزده اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا همه اعضاء شعبه به تصویب اعتبارنامه او رای مثبت دادند، خاطرنشان کرد: 19 نفر عضو شعبه هستند که فقط 1 نفر رای منفی داد و 18 نفر دیگر رای مثبت دادند.

خانم‌ها یقه توهین‌کننده به زنان را بگیرند!

لاهوتی در پاسخ به این سوال که چرا 18 نفر به او که شان نمایندگان را زیر سوال برد و به نیمی از جمعیت ایران توهین کرد، رای مثبت دادند، گفت: خب ایشان به خانم‌ها توهین کرد چرا هیچ نماینده خا نمی‌اعتراض نکرد خود خانم‌ها بروند یقه توهین‌کننده را بگیرند. به ما چکار دارید(با خنده).

این نماینده مجلس دهم در پاسخ به این سوال که چرا شما که نماینده نیمی از جمعیت ایران نیز هستید از حقوق آنها دفاع نمی‌کنید، گفت: بالاخره نمایندگان خانم در مجلس حضور دارند و خود آنها باید پیگیری کنند. البته من خصوصیات اخلاقی او را می‌شناسم او آدم شوخ طبعی است و حرفهایش براساس همین حس شوخ طبعی اش است.

روز جبران مافات

حال باید نمایندگان مجلس دهم روز 4شنبه جبران مافات کنند و خودی نشان دهند و به اعتبارنامه نماینده ارومیه در صحن مجلس رای ندهند. چراکه تا به اینجای کار چه زن و چه مرد از خود تصویری نه چندان مطلوب در افکار عمومی ایجاد کرده‌اند. به خصوص زنان که نمایندگان نیمی از جمعیت ایران هستند، باید آستین‌ها را بالا زنند و کاری کنند. با این حال معصومه آقاپور، نماینده شبستر و عضو فراکسیون امید در پاسخ به این سوال خبرنگار «آفتاب یزد» که آیا فراکسیون زنان مجلس دهم در صحن علنی به تصویب اعتبارنامه او رای خواهند داد، گفت: ما حتی اگر به اعتبارنامه او رای هم ندهیم تنها 6 درصد از نمایندگان را تشکیل می‌دهیم و رای ندادن‌مان تاثیری ندارد. دو سوم نمایندگان باید رای ندهند.

ماجرای تهدید

درباره این سکوت نمایندگان شائباتی نیز مطرح است و گویای آن است که نمایندگان برخاسته از لیست امید آنچنان هم بی دلیل منفعلانه عمل نمی‌کنند. روز گذشته در خبرها مطرح شد که عبدالرضا‌ هاشم‌زایی،‌ الیاس حضرتی، سکینه الماسی و سمیه محمودی گفته‌اند که تصمیمی ندارند بر هیچ اعتبارنامه‌ای اعتراض بگذارند. گویا وکلای ملت می‌دانند که «اگر یک نفر هم به اعتبارنامه او اعتراض کند،‌ او می‌تواند به اعتبارنامه 30 منتخب تهران اعتراض کند که جو خوبی در مجلس به راه نمی‌افتد. به‌ویژه اینکه در این شرایط گروهی در مجلس پشت‌سر او قرار می‌گیرند. این شرایط نشان می‌دهد که فراکسیون امید در مجلس منفعل‌تر از طرفداران این طیف در خارج از مجلس عمل می‌کند.»

http://aftabeyazd.ir/?newsid=38376

ش.د9500392

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات