صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۹۲۳۴۲

اخبار و تحلیل ها شماره 4367 چهارشنبه 26 خرداد 1395

نسخه word

نسخه pdf

از ترور تا اسلام‌هراسی!

تیراندازی در کلوپ شبانه همجنس‌بازان شهر اورلاندوی آمریکا که به کشته شدن حدود پنجاه تن و جراحت کمی بیشتر از آن منجر شد، کانون خبرها و تحلیل‌های این روزهای آمریکا را تشکیل می‌دهد. رسانه‌ها، دولتمردان، احزاب و به ویژه نامزدهای انتخابات نوامبر 2016 در حالی از این فرصت به نفع دیدگاه‌ها و منافع خود بهره می‌برند که مردم به منزله قربانیان واقعی چنین حوادثی با وحشت و ترس به آینده خود و فرزندان‌شان می‌اندیشند که سالیانه حدود 30 هزار نفر در اثر آزادی خرید و فروش و حمل اسلحه و تفنگ در کشورشان کشته می‌شوند.

اگرچه موج رسانه‌ای این حادثه تروریستی مشکوک نیز پس از انقضای تاریخ مصرفش برای طراحان پشت صحنه سیاست در این کشور، مانند حوادث دسامبر گذشته و صدها حادثه تروریستی دیگر فروکش خواهد کرد؛ اما امروز مسائلی چون مهاجرت، حمله‌های تروریستی، حمایت اوباما از داعش و گروه‌های تروریستی در منطقه غرب آسیا با گسترش تروریسم به آمریکا و اروپا، اسلام‌هراسی و... را به سوژه‌های دوئل مطبوعاتی و اظهارنظرات آتشین نامزدهای انتخاباتی آمریکا در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تبدیل کرده است.

دونالد ترامپ مدتی بود که درباره ممنوعیت ورود مسلمانان به ایالات متحده صحبتی نمی‌کرد؛ ولی حالا سخنرانی‌ها و توئیت‌های خود را به این حمله تروریستی، اسلام افراطی، مهاجرت و امنیت ملی و نقش داشتن دموکرات‌ها، از جمله اوباما و کلینتون اختصاص داده است. البته رقیب وی، خانم کلینتون نیز در تلاش است از نمد تروریسم اورلاندو کلاهی از تداوم میانه‌روی با قرائت آمریکایی(!)، ادامه سیاست خارجی اوباما و افزایش نظارت بر اسلحه را در انتخابات به نفع خود بسازد و بر سر مردم آمریکا بگذارد.

ترور و کشتار انسان‌ها محکوم است، ولی آنچه مایه نگرانی جهان اسلام است، این است که این حادثه فضا را بر مسلمانان آمریکا تنگ‌تر کرده و بدنه اجتماعی آمریکا و اروپا را به سمت نژادپرستی و حرکت‌های راست افراطی سوق دهد؛ همچنین بسترهایی را برای اعمال محدودیت‌های دولتی و قانونی تا اقدامات خودسر تروریستی و خشن علیه آنها فراهم آورد.

دنیای وارونه

«شب همبستگی با مقاومت سوریه» نام همایشی است که تعداد زیادی از سران یک گروهک را دور هم جمع کرده است تا درباره کشتار غیرنظامیان در سوریه اظهارنظر کنند؛ همایشی که در حقیقت نه برای مردم سوریه، بلکه برای محکوم کردن جمهوری اسلامی ایران و دولت قانونی سوریه به کشتار ملت این کشور تشکیل شده است! حاضران در این نشست به ظاهر انسان‌دوستانه، حتی در لحظاتی از این همایش بغض کرده و به اشک ریختن برای جان‌باختن مردم سوریه در سال‌های اخیر تظاهر می‌کنند!

اما این موضوع زمانی جالب‌تر و تلخ‌تر می‌شود که بدانید شرکت‌کنندگان این همایش، اعضای همان گروهکی هستند که دستان‌شان به خون 13 هزار نفر از هموطنان ما آلوده است. گروهکی که روزگاری در ایران اسلامی از هیچ اقدام ضد انسانی دریغ نکرده است؛ بمب‌گذاری در دفتر ریاست جمهوری و به شهادت رساندن دکتر رجایی و باهنر، بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی و به شهادت رساندن آیت‌الله دکتر بهشتی، ترور اسدالله لاجوردی، سپهبد علی صیادشیرازی و آیت‌الله دستغیب، کشتار نیروهای انقلابی در خیابان‌های تهران، همکاری با رژیم اشغالگر قدس در ترور دانشمندان هسته‌ای، همکاری با «صدام» دیکتاتور خون‌آشام حاکم بر عراق در حمله نظامی به ایران اسلامی و ده‌ها جنایت هولناک دیگر، تنها بخشی از اقدامات تروریستی گروهک منافقین است که حالا سرکردگانش در ادعایی خنده‌دار از نگرانی درباره مردم سوریه سخن می‌‌گویند و تلاش می‌کنند مبارزه محور مقاومت با تروریست تکفیری و صهیونیستی را کشتار مردم سوریه معرفی کنند! چه تهدید و نگرانی بیشتر و بزرگ‌تر از اینکه تروریست‌‌ها و کسانی که کشتار صدها انسان را در پرونده خود دارند، به عنوان حامیان انسانیت و حقوق بشر مطرح شوند؟

اخبار ویژه 

احراز تخلف احمدی‌نژاد!

سیدفاضل موسوی، عضو کمیسیون اصل 90 مجلس هشتم گفت: تخلف احمدی‌نژاد در سه محور از جمله عزل متکی، برداشت‌های غیرقانونی، یازده روز خانه‌نشینی و... از سوی کمیسیون اصل نود محرز تشخیص داده شد و پس از قرائت به قوه قضائیه ارسال گردید. از نظر من در آن دوره‌ای که احمدی‌نژاد وزیر اطلاعاتش را کنار گذاشت و خودش مسئوليت اين وزارتخانه را برعهده گرفت، توانست به اطلاعات درجه یک وزارت اطلاعات دست پیدا کند. بر همین اساس، از بسیاری افراد که نقاط ضعفی داشتند، سوژه‌ای دارد. به همین دلیل است که کسی جرئت نمی‌کند به احمدی‌نژاد بگوید بالای چشمت ابرو است.

احتمال تغییر آقای مدیرعامل به دلیل وابستگی به آقای دستیار

برخی منابع مطلع از احتمال تغییر «علی رستگار سرخه» مدیرعامل بانک ملت خبر داده‌اند. این منابع با اشاره به برخی حساسیت‌های ایجادشده نسبت به حسین فریدون، دستیار ویژه رئیس‌جمهور اعلام کرده‌اند: با توجه به اینکه مدیرعامل فعلی بانک ملت، تحت حمایت آقای فریدون بوده و با سفارش ویژه وی به مدیریت این بانک رسیده، احتمال دارد برای کاهش این حساسیت‌ها، از مدیریت بانک کنار گذاشته شود. گفتنی است، رستگار سرخه پیش از این، رئیس یکی از شعبات این بانک در تهران بوده است.

اخبار

آمریکایی‌ها برای تجزیه عراق در ترکیه نقشه می‌کشند

مسئولان امنیتی آمریکایی در دیدارهای مختلف با شخصیت‌های عراقی تجزیه عراق به سه اقلیم را شرط اساسی برای غلبه بر داعش دانسته‌اند و در همین راستا جلسات متعددی در ترکیه برگزار شده است. «طارق الهاشمی» و «رافع العیساوی» دو نفر از مقامات فراری عراق به ترکیه به همراه «اثیل نجیفی» استاندار سابق و فراری نینوا، در استانبول با «فریدون سینرلی اوغلو» معاون وزیر خارجه ترکیه دیدار داشته‌اند. گفتنی است، طی نشستی درباره روند عملیات فلوجه و آزادی موصل و همچنین تأسیس اقلیم سنی بحث شده است. همچنین، النجیفی و العیساوی چندی پیش به واشنگتن رفته‌اند تا پروژه تشکیل اقلیم سنی را پیگیری کنند.

هشدار وزیر بهداشت درباره شکست یک طرح مهم!

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور از بدهی سنگین دولت به بیمارستان‌ها گلایه کرده و هشدار داده است در صورت تأمین نکردن منابع مالی برای پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها، طرح تحول سلامت شکست خواهد خورد. وزیر بهداشت از رئیس‌جمهور خواسته است بدهی دولت از طریق برداشت از صندوق توسعه ملی پرداخت شود. قاضی‌زاده هاشمی در یکی از جلسات اخیر کابینه نیز، با گلایه از بی‌توجهی دولت به تأمین بودجه طرح تحول سلامت، هشدار داده است، در صورت تأمین نشدن بودجه لازم، این طرح در آخرین سال فعالیت دولت روحانی شکست خواهد خورد.

افزایش دو هزار درصدی واردات ایران از آمریکا

واردات ایران از کشور آمریکا در دو ماه ابتدای سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته هشت هزار و 281 درصد (80 برابر) از نظر وزنی و دو هزار درصد (20 برابر) از لحاظ ارزشی (به ارزش ۵۱ میلیون و ۳۴۹ هزار دلار) افزایش یافته است که بخش عمده آن مربوط به واردات دانه‌های روغنی است. به این ترتیب، آمریکا هفدهمین کشور عمده صادرکننده کالا به ایران شده است. بنا بر آمار گمرک ایران درحالی در دو ماهه ابتدای امسال 83 هزار تن کالا به کشور وارد شده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 991 تن بوده است.

سفیر عربستان جاسوس است نه دیپلماتیک

«محمد علی حکیم» مدیر خبرگزاری «النخیل» عراق با اشاره به تلاش سفیر عربستان برای خارج کردن عوامل سعودی داعش از فلوجه، «ثامیر السبهان» را عامل جاسوسی و اطلاعاتی دانست و تأکید کرد: «ثارم السبهان» سفیر عربستان سعودی در عراق، به تازگی در مکاتباتی با «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق، چگونگی خارج کردن 300 تروریست زن و مرد داعشی از فلوجه و سپس عراق از طریق منطقه کردستان را بررسی کرده است. به گفته وی، تاکنون نزدیک به 40 سعودی در حالی که سعی داشتند با لباس زنانه از فلوجه فرار کنند، کشته شده‌اند.

رکود در صنعت برق رو به افزایش است

علی بخشی، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره سندیکای صنعت برق با بیان اینکه رکود در صنعت برق رو به افزایش است،گفت: 70 درصد مشکلات صنعت برق به مسائل مدیریتی داخلی و 30 درصد به تحریم‌ها ارتباط دارد. تفاوتی که صنعت برق با سایر صنایع دارد، این است که به صورت واقعی 90 درصد خودکفاست و چندان با بیرون از کشور ارتباط ندارد و تحریم‌ها هم نمی‌تواند بر روی آن تأثیر بگذارد. با وجود این، در حال حاضر به طور متوسط صنعت برق یا شرکت‌های فعال در آن با 20 تا 25 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند.

اخبار کوتاه

در سومین جلسه شورای عالی هواپیمایی کشوری درخواست صدور پروانه بهره‌برداری شرکت‌ تازه‌تأسیس سپهران ایر رد شد. طبق گفته یک منبع آگاه، دلیل ردّ صدور پروانه بهره‌برداری این ایرلاین جدید سن هواپیماهای آن بوده است. بر اساس قوانین از این پس ایرلاین‌ها حق خریداری هواپیماهایی را که سال ساخت آن پیش از 1998 باشد، ندارند. همچنین در قوانین جدید، وزارت راه و شهرسازی برای شرکت‌های تازه‌تأسیس و شرکت‌های فعال کف دارایی و سرمایه را در نظر گرفتند که حداقل سرمایه ایرلاین‌ها باید 350 میلیارد تومان باشد.

اسدالله عباسی، نماینده مردم رودسر با اعلام تذکر آیین‌نامه‌ای در واکنش به کف زدن تعدادی از نمایندگان مجلس بر لزوم حفظ شأن و جایگاه مجلس تأکید کرد و گفت: اینجا مجلس است، دوستان اشتباه نگیرند. سالن اجتماعات نیست که بعد از یک تذکر کف می‌زنند. در ادامه علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز گفت: باید چارچوب‌های رفتاری مجلس مطابق آیین‌نامه رعایت شود.

دادستان دیوان محاسبات اعلام کرد: بررسی پرونده پرداخت حقوق‌های کلان غیرمتعارف از سال 1393 را آغاز کرده‌ایم و تخلف در برخی پرونده‌ها محرز و به تعقیب متخلفان منجر شده است. فیاض شجاعی افزود: بر اساس اطلاعات دریافتی تاکنون مشخص شده است که حداکثر پرداختی‌ها در این پرونده، 170 میلیون تومان و به پزشکان خاص و در قالب کارانه بوده است.

پنج نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا را تهیه و در نشست مجلس شورای اسلامی تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس کردند. سؤال اصلی این است که چه اقداماتی برای مبارزه هدفمند و تأثیرگذار با قاچاق کالا صورت پذیرفته است؟

نشریه کنگره آمریکا موسوم به «هیل» نوشت: همکلاسی «عمر متین»، عامل تیراندازی اورلاندو افشا کرد، وی گرایشات همجنس‌بازی داشته است و چندین بار با یکدیگر در کلوپ‌های همجنس‌بازان حضور یافته بودند.

یک نماینده مردم تهران در مجلس که نخواست نامش فاش شود، گفت: عارف ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس را نپذیرفته است؛ اما برای ریاست کمیسیون آموزش مجلس نامزد خواهد شد.

پس از آنکه در جلسه شورای شهر تهران پیشنهاد تغییر نام خیابان حجاب تهران به نام استاد سبزواری مطرح شد، برخی از رسانه‌ها از این تغییر با عنوان «تهران بی‌حجاب شد» نام می‌برند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات