بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۹۲۴۰۵

یادداشت:تروریسم خانگی؛ زاییده قانون اساسی آمریکا

کشتار باشگاه شبانه شهر اورلاندو در ایالت فلوریدای آمریکا از حقیقت تلخی پرده برمی بردارد که در قانون آزادی حمل سلاح در آمریکا ریشه دارد و تروریسم را در آمریکا به یک پدیده خانگی تبدیل کرده است.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل
به گزارش گروه بین الملل بصیرت آذین صحابی، کارشناس مسائل اروپا و آمریکا در یادداشتی در خبرگزاری ایرنا نوشت:
حادثه تیراندازی گروهی شامگاه یکشنبه 23 خرداد ماه (12 ژوئن) در باشگاه شبانه همجنس بازان در شهر 'اورلاندو' در ایالت 'فلوریدا' آمریکا که 50 کشته و 53 زخمی برجاگذاشت، بازتاب های متعددی در رسانه های جهان به همراه داشته است و در این میان از دو وجه می تواند مورد توجه باشد: نخست: قانون آزادی خرید و فروش سلاح در آمریکا بر اساس متمم دوم قانون اساسی این کشور و انتشار آمار تکان دهنده ای که ناشی از این قانون است و دوم این نکته که در حال حاضر آنچه که امنیت و جان شهروندان آمریکایی را تهدید می کند تروریست هایی خارجی نیستند بلکه تروریست هایی هستند که متولد خاک این کشور هستند و تابعیت آمریکایی دارند. در واقع، دومی زاییده اولی است و تروریسم خانگی به نوعی می تواند زاییده آزادی حمل سلاح باشد.
در نخستین ساعات پس از حادثه باشگاه شبانه شهر اورلاندو، یک آمریکایی افغانی تبار به نام 'عمر متین'، متولد شهر نیویورک و تبعه آمریکا، عامل این حادثه معرفی شد و پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی اعلام کرد که 'افراط گرایان مذهبی' این حادثه را رقم زده اند و برخی رسانه ها هم مدعی شدند که متین با تروریست های 'داعش' در ارتباط بوده و به نقل از شبکه های اجتماعی و شاهدان عینی گزارش دادند که فرد تیرانداز در حالیکه جلیقه انفجاری به تن داشته، به 20 تا 30 نفر شلیک کرده و چند نفر را نیز در این باشگاه به گروگان گرفته است. ظرف چند ساعت، مقامات امنیتی و پلیس آمریکا، این کشتار را عملیات تروریستی برنامه ریزی شده اعلام کردند و تایید شد که عامل این حادثه قبل از اقدام خود وفاداری اش را به داعش اعلام کرده است. اما آنچه بارها اعلام شد و کمتر رسانه غربی و هواداران رسانه ای آنها این موضوع را مورد توجه قرار دادند این بود که فرد مهاجم متولد شهر نیویورک بوده است. 
شبکه خبری «سی اِن اِن» نیز اعلام کرد اوباما ساعتی پس از اعلام خبر این حادثه مرگبار، در کنفرانسی خبری در کاخ سفید حادثه را نشانه دیگری از سهولت دسترسی به سلاح دانست و گفت که باید تصمیم بگیریم که در این خصوص چه می خواهیم انجام دهیم ودر کنایه ای به کنگره آمریکا، افزود: 'البته دست روی دست گذاشتن و کاری انجام ندادن هم برای خودش تصمیمی است! گرچه هنوز مشخص نیست فرد قاتل قطعا با داعش و گروه های تروریستی در ارتباط بوده یا نه ولی این اقدام قطعا تروریستی و وی سرشار از نفرت بوده است.'
هیلاری کلینتون نامزد اصلی دموکرات ها که مورد حمایت اوباما نیز قرار دارد، حادثه اورلاندو را محکوم کرد و خواستار اقدام برای محدود شدن دسترسی به سلاح شد. وی اعلام کرد نفرت در آمریکا جایی ندارد و افزود: 'اکنون زمان آن است که دوشادوش هم قرار گیریم و با عزمی راسخ برای دفاع از کشورمان هر کاری می توانیم انجام دهیم.' او خواستار تقویت تلاش ها برای مبارزه با تروریسم و حمایت از اقدامات قانونی برای محدود کردن دسترسی به سلاح شد.
برنی سندرز، رقیب انتخاباتی کلینتون از حزب دموکرات نیز در یک گفت وگوی خبری خواستار ممنوعیت فروش سلاح های خودکار شد و گفت: 'من 25 سال است که می گویم نباید سلاح خودکار به فروش برسانیم و باید هر کاری می توانیم انجام دهیم تا این سلاح ها به دست افراد جنایتکار و بیمار روانی نرسد.'
صبح روز بعد از حادثه نیز، 'نهاد عوض' مدیر 'شورای روابط اسلامی آمریکا' بزرگترین سازمان آزادی های مدنی مسلمانان درآمریکا موسوم' به (CAIR) حمله مسلحانه مذکور را محکوم کرد. از سوی دیگر، ظرف کمتر از یک روز اظهاراتی از سوی بستگان نزدیک متین از جمله همسر سابق و پدر وی منتشر شد که وی را شخصی پرخاشگر و دارای اختلال دوقطبی معرفی می کردند. 'صدیق'، پدر متین به شبکه خبری 'ان بی سی نیوز' گفت که اقدام پسرش هیچ گونه انگیزه مذهبی نداشته و بلکه او فقط از اینکه مشاهده می کرده مردان علنا با یکدیگر روابط صمیمانه داشته اند عصبانی می شده است. 
شبکه خبری سی ان ان در فردای روز این حادثه گزارش داد: 'هر حمله تروریستی که در 15 سال اخیر در آمریکا روی داده، توسط شهروندان و یا اتباع قانونی آمریکایی انجام شده است. این گونه حملات معمولا بصورت انفرادی و یا حداکثر دو نفری و بدون هیچگونه آموزش و ارتباط رسمی با سازمان های تروریستی القاعده و داعش، صورت گرفته است. از آنجا که حملات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 توسط 19 عرب تروریست خارجی صورت گرفته این ذهنیت در افکار عمومی آمریکا نقش بسته است که دیگر حملات تروریستی در آمریکا نیز توسط خارجی ها و نه شهروندان آمریکایی صورت می گیرد.'
این گزارش می افزاید: اما 'عمر متین' فردی که روز مرگبار ترین حمله تروریستی پس از 11 سپتامبر در آمریکا را رقم زد، یک شهروند آمریکایی متولد نیویورک است که والدینش از افغانستان به آمریکا مهاجرت کرده بودند.
سی ان ان تاکید کرد: 'در حقیقت از زمان حملات تروریستی 11 سپتامبر، که مستقیما توسط القاعده از افغانستان طراحی شد و عوامل خارجی در آن دخیل بودند، تهدید واقعی ترور در آمریکا خود شهروندان و اتباع دائمی آمریکا هستند، مانند برادران 'تسارنایف' که انفجار در مسابقه مارتن بوستون در سال 2013 را مرتکب شدند، 'نضال مالک حسن ' سرگرد آمریکایی که چهار سال پیش از آن (2009) 13 نفر را در پایگاه نظامی 'فورت هود' واقع در تگزاس کشت... عمر متین عامل حمله به باشگاه شبانه در اورلاندو نیز نمونه دیگری از تروریست افراطی در آمریکا است.
سی ان ان در گزارش روز دوشنبه 13 ژوئن خود ادامه افزود: رشد تهدید تروریستی داخلی به مشکلی بغرنج برای نیروهای امنیتی آمریکا تبدیل شده است چرا که آنها بطور انفرادی عمل می کنند و هیچگونه ارتباط ایمیلی و یا تلفنی با سازمان های تروریستی خارجی ندارند که سازمان های اطلاعاتی در نهایت قادر به رهگیری آنها شوند و هیچ ملاقاتی هم انجام نمی دهند که 'اف.بی.آی' قادر به شنود و نظارت بر آن باشد. 
سی ان ان همچنین نوشت: یکی دیگر از مواردی که شناسایی چنین افرادی را بیش از پیش دشوار می سازد داشتن صلاحیت های امنیتی و نظامی است که در مورد عمر متین وی برای یک شرکت امنیتی جهانی کار می کرد و نضال حسن نیز سرگرد ارتش بود که شک نیروهای امنیتی درمورد آنها را کاهش می داد.
سی ان ان در ادامه افزود: 'حملاتی همچون اورلاندو این را به خاطر می آورد که باوجود تحقیقات و مراقبت های اف.بی.آی در مورد چنین افرادی، همچنان تروریست های آمریکایی در ارتکاب چنین حملاتی موفق هستند.
آمریکا رکورددار تیراندازی‌های مرگبار در دنیا است. بر اساس گزارش 'بی بی سی'، در سال 2015 میلادی372 مورد تیراندازی صورت گرفته که در آن فرد خاصی هدف حمله نبوده، بلکه مهاجم به جمع حمله کرده است. 475 نفر در این گونه تیراندازی‌ها در سال گذشته میلادی کشته و 1870 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

آذین صحابی
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات