تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۹۵۵۴۸
تحريم‌ها كرسي‌هاي حزب حاكم روسيه واحد را در دوما به 343 رساند

رأي اعتماد به غرب‌ستيزي پوتين

(روزنامه جوان - 1395/06/31 - شماره 4915 - صفحه 15)

حزب روسيه واحد حامي ولاديمير پوتين در اوج تنش‌ها با غرب توانست با دستيابي به 54 درصد آرا، پيروز انتخابات روز يك‌شنبه دوماي روسيه شود؛ پيروزي بي‌سابقه‌اي كه رئيس‌جمهور روسيه آن را نتيجه فشار خارجي و تحريم‌هاي ضدروسي توصيف كرده است. حزب روسيه واحد در مقايسه با دوره قبل، 105 كرسي بيشتر در دوما كسب كرده و پوتين هم قصد دارد دست به تغيير ساختار امنيتي روسيه بزند.

به گزارش «جوان»، حزب روسيه واحد در هشتمين دوره انتخابات دوما، 105 كرسي به كرسي‌هاي كنوني خود در پارلمان اضافه كرد و از 238 كرسي(48 درصد سال 2011) به عدد بي‌سابقه 343 (54/8 درصد) رساند. مشاركت در انتخابات روسيه 48 درصد اعلام شده و در حالي كه در انتخابات سال 2011، 4/32 ميليون نفر از روس‌ها در انتخابات شركت كرده بودند، شمار شركت‌كنندگان در انتخابات سال جاري به حدود 28 ميليون نفر رسيده است. با اين حال، حزب روسيه واحد اكثريت نسبي خود در دوماي قبلي را به اكثريت مطلق تبديل كرد. حزب كمونيست روسيه بعد از روسيه واحد بيشترين آرا را كسب كرده ولي تعداد كرسي‌هاي آن از 92 كرسي كنوني به 42 كرسي (50 كرسي كمتر) رسيده است. حزب دموكراتيك ليبرال ملي‌گرا (غرب‌گرا) 176 كرسي خود را از دست داده و تعداد نمايندگانش در دوما از 56 نماينده به 39 نماينده خواهد رسيد. تعداد كرسي‌هاي حزب «عدالت روسيه » نيز از 64 به 23 كرسي كاهش پيدا كرده است.

پاسخ به تحريم‌هاي غرب

پيروزي بي‌سابقه حزب روسيه واحد در انتخابات روسيه در اوج رويارويي كرملين با غرب در سوريه و اوكراين اتفاق افتاده است؛ رؤيارويي‌اي كه با تشديد تحريم‌هاي غربي همراه شده است. شاخص بازار سهام روسيه طي سال جاري در اثر تحريم‌ها، 13درصد افت كرد و صندوق بين‌المللي پول نيز كه پيشتر رشد 2 درصدي براي روسيه پيش‌بيني كرده بود، برآورد خود از رشد اقتصاد روسيه را كاهش داد. روس‌ها اخيراً تلاش كرده‌اند اوراق قرضه دولتي را به روبل بفروشند اما عدم‌استقبال از اين اوراق باعث شد دولت روسيه از تصميم فروش اوراق قرضه عقب‌نشيني كند. ديويد كوهن (David Cohen) از مقامات وزارت خزانه‌داري امريكا مدتي قبل گفته بود كه پوتين نمي‌تواند نسبت به اثرات تحريم‌هاي غربي‌ها بر اقتصاد روسيه بي‌تفاوت باشد ولي حالا ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه مي‌گويد حمايت بي‌سابقه مردم از حزب روسيه واحد نتيجه فشار خارجي و تحريم‌هاي ضدروسي بود.

پوتين روز دوشنبه در نخستين اظهار نظر پس از اعلام نتايج انتخاباتي گفت: «ملت روسيه با حضور در حوزه‌هاي رأي‌گيري، ديدگاه خود را نسبت به وقايع ابراز كردند و با احساس مسئوليت انتخاب‌ها را انجام دادند.» به گفته رئيس‌جمهور روسيه، واكنش مردمي در نتيجه انتخابات دوما پاسخي به تلاش‌ها براي اعمال فشار بر روسيه، تهديدها، تحريم‌ها و تلاش براي متزلزل كردن اوضاع از داخل است. رئيس‌جمهور روسيه نتايج انتخابات را نشانه اعتماد مردم به دولت عنوان كرد. اسپوتنيك در تحليل رفتار انتخاباتي روس‌ها نوشت: « مردم روسيه ثابت كردند تصور غربي‌ها مبني بر اينكه با تحريم مي‌توانند رأي مردم را به نفع خواسته خود تغيير دهند، تصوري پوچ بيش نيست و برعكس تصور آنها مردم روسيه بيش از پيش از دولت خود حمايت كردند.»

تثبيت رويكرد رويارويي با غرب

مقامات روس تأييد مي‌كنند نتيجه انتخابات جاري جايگاه پوتين را تثبيت كرده حتي مي‌تواند بر نتيجه انتخابات رياست جمهوري روسيه در سال 2018 و انتخاب مجدد پوتين اثر‌گذار باشد. ديميتري پسكوف در پاسخ به اين پرسش كه نتايج انتخابات و پيروزي اين حزب مي‌تواند در طرح‌هاي رئيس‌جمهور در ارتباط با انتخابات رئيس دولت در سال ۲۰۱۸ مؤثر باشد مي‌گويد: «بديهي است اكثريت قريب به اتفاق رأي‌دهندگان حمايت خود را از رئيس‌جمهور ابراز داشتند. يك بار ديگر رئيس‌جمهور رأي بالاي اعتماد مردم را به‌دست آورد.» برخي ناظران پيش‌بيني مي‌كنند پوتين با تثبيت وضعيت خود در پارلمان روسيه، با دست بازتري به سمت رويارويي با امريكا و غرب در دو جبهه اوكراين و سوريه برود.

اسپوتنيك در اين باره نوشت: «چند سال آتي دوره تك‌تازي روسيه در سطح بين‌المللي خواهد بود چرا كه معمولاً اعتبار مسئولان كشورها به پشتوانه مردمي آنهاست و وقتي رئيس‌جمهور روسيه از پشتوانه بي‌همتاي مردمي برخوردار باشد مي‌تواند در همه مجامع بين‌المللي به اين پشتوانه ببالد.» روس‌ها انتخابات دوما را سه ماه زودتر از زمان مقرر آن برگزار كردند، به اين اميد كه همزماني آن با رقابت‌هاي انتخاباتي امريكا، مانع از مداخله آنها در انتخابات شود. حالا اين امريكايي‌ها هستند كه نگراني اعمال نفوذ كرملين در انتخابات هستند. جان كري در گفت‌و‌گوي اختصاصي با سي‌ان‌ان گفته كه روسيه توانايي دستكاري سايبري در نتايج انتخابات رياست‌جمهوري ايالات متحده را ندارد ولي در مورد تلاش براي مداخله در اين مورد به روسيه هشدار داده و گفته است: «ما كاملاً براي روسيه روشن كردهايم كه اين كار چه عواقبي دارد. رئيس‌جمهور و من، مذاكراتي داشتيم. از آنچه در حال رخ دادن است، مطلعيم و مراقب هستيم.»

«ك.گ.ب» برمي‌گردد

برخي ناظران نيز از احتمال تغييرات جابه‌جايي افراد بعد از انتخابات و تغييرات در ساختارهاي امنيتي خبر مي‌دهند. منابع دولتي به روزنامه ايزوستيا گفته‌اند طرح تشكيل وزارت جديد با هسته مركزي سازمان امنيت فدرال روسيه در دست بررسي است. اين روزنامه مي‌گويد: «وزارت در دست بررسي در زيرمجموعه خود افزون بر سازمان امنيت فدرال، اداره محافظان يا محافظت‌ها و سازمان اطلاعات خارجي را نيز به صورت يكپارچه مديريت خواهد كرد.» روزنامه كومرسانت روسيه گزارش داد، قرار است به جاي سرويس امنيت فدرال روسيه (FSB) يك وزارت امنيت كشور (MGB) تشكيل شود و سرويس اطلاعات خارجي روسيه (SVR) و يك سرويس حفاظتي اين كشور (FSO)‌ تحت اين طرح‌ها در وزارتخانه مذكور ادغام شوند. طبق دستور ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوري روسيه اين نهاد امنيتي و اطلاعاتي جديد نيز همچون سازمان ك.‌گ.‌ب قرار است بر تعقيب منتقدان كرملين نظارت كند.

اروپا و اوكراين نمي‌پذيرند!

اتحاديه اروپا اعلام كرده انتخابات دوما را به رسميت نمي‌شناسد و يكي از علل آن برگزاري رأي‌‌گيري در كريمه است كه آن را جزو روسيه نمي‌داند. فدريكا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا اعلام كرده با توجه به گزارش مراكز مراجع حقوق بشر و دموكراسي سازمان امنيت و همكاري اروپا انتخابات دوما هر چند شفاف برگزار شده است اما عدول از تعهدهاي دموكراتيك بود. مجلس اوكراين هم اعلام كرد مجلس جديد روسيه را مشروع نمي‌داند.

http://javanonline.ir/fa/news/812497

ش.د9501876

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات