تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۹۶۱۵۳
تعبیر آیت‌الله جنتی از اقدام رهبر معظم انقلاب درباره نهی احمدی‌نژاد از نامزدی

«فتنه‌» در نطفه خفه شد

(روزنامه همدلي – 1395/07/10 – شماره 430 – صفحه 1)

دوقطبی از انتخابات 96 دور شد. این خواسته رهبر انقلاب بود که در توضیح نهی احمدی‌نژاد از کاندیداتوری بیان کردند. رئیس جمهور سابق نیز در نامه‌ای به رهبر انقلاب اعلام کرد که در انتخابات آینده حضور نخواهد داشت، هرچند که این نامه این گونه استنباط می‌شود که احمدی‌نژاد نه از کاندیداتوری بلکه فقط از انتخابات 96 خداحافظی کرده است. در این میان برخی چهره‌های سیاسی و مذهبی به خاطر دور شدن سایه دوقطبی از کشور و انتخابات از رهبر انقلاب تشکر کردند. آیت‌الله جنتی اقدام رهبری را به مثابه خفه کردن فتنه‌ای دانست. البته آیت‌الله ری شهری، وزیر اسبق اطلاعات نیز به خاطر تعلل احمد‌ی‌نژاد در پیروی از رهبر انقلاب، از رئیس دولت سابق انتقاد کرد.

احمدی‌نژاد، سفر استانی و تکذیب کاندیداتوری!

برخلاف سفرهای استانی فراوانش دوستان نزدیک او با تاکید فراوان می‌گفتند احمدی‌نژاد قصد کاندیداتوری ندارد. همین یاران بعد از آنکه رهبر انقلاب بر نهی احمدی‌نژاد مهر تایید گذاشتند، حاضر به پاسخگویی نشدند. حالا احمدی‌نژاد مهره‌ای است که در انتخابات 96حضور نخواهد داشت. رهبر انقلاب گفتند مصلحت نیست وارد شود. ایشان جلوگیری از ایجاد دوقطبی را دلیل این توصیه خود عنوان کردند. احمدی‌نژاد هم در نامه‌ای به رهبری پاسخ داد که در انتخابات 96 حضور نخواهد داشت. البته تاکید احمدی‌نژاد در نامه‌اش آن بوده که در انتخابات 96 کاندیدا نمی‌شود. از این‌رو بعید نیست او در انتخابات سال 1400 دوباره لباس سیاست بر تن کند و سفرهای استانی خود را از سر گیرد.

دیدار و نهی از کاندیداتوری

پیش از آنکه رهبر انقلاب نهی احمدی‌نژاد از کاندیداتوری را به صورت عمومی مطرح کنند، خبرهایی از دیدار محمود احمدی‌نژاد با مقام معظم رهبری در بعضی رسانه‌ها عنوان شده بود. بر اساس این اخبار در این دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رئیس جمهور سابق را از حضور در انتخابات نهی کردند. روزنامه جمهوری اسلامی سه شنبه هفته گذشته این دیدار را این گونه روایت کرد:«این دیدار به درخواست محمود احمدی‌نژاد در تاریخ سوم شهریورماه صورت پذیرفته و در آن جلسه رئیس دفتر رهبر انقلاب هم حضور داشته است. احمدی‌نژاد به بیان گزارش از سفرهای استانی اخیر خود پرداخته و ادعا کرده است، عملکرد ضعیف دولت مردم را مستاصل کرده است و از من تقاضای ورود به انتخابات دارند. مقام معظم رهبری در جواب تاکید کرده‌اند: این سفرها نباید شائبه انتخاباتی به خود بگیرد چون قرار نیست جناب‌عالی در این رقابت شرکت کنید. ایشان در برابر اصرار احمدی‌نژاد که خواست و فشار مردم را بسیار زیاد توصیف کرده، تاکید کردند: حضور شما در انتخابات موجب ایجاد دو قطبی است و این موضوع به صلاح امر انقلاب و مردم نیست و شما باید در برابر این خواست مقاومت کنید.»

فتنه‌ای که در نطفه خفه شد

اما توصیه رهبر انقلاب با قدردانی چهره‌های سیاسی از ایشان همراه شد. به عنوان مثل آیت‌الله احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری در نخستین جلسه مشترک هیات رئیسه این مجلس، نهی احمدی‌نژاد از کاندیداتوری را خفه کردن فتنه‌ای در نطفه تعبیر کرد. جنتی گفت: ایشان بسیار مراقب هستند کجا می‌خواهد آتشی شعله‌ور شود و آن را خاموش می‌کنند که تدبیرهای ایشان جای تقدیر و سپاس دارد. وی همچنین گفت: روحانیت، مردم و همه نهادهای مختلف از جمله مجلس خبرگان رهبری باید مسئله برخورد با منکرات را به صورت جدی پیگیری و با آن مقابله کنند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری به ایام محرم اشاره کرد و افزود: قیام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) برای احیای امر به معروف و نهی از منکر بود. وی با بیان این که در صورتی که مسئله فریضتین در جامعه احیا شود همه احکام الهی احیا خواهد شد و اگر این مسئله در جامعه احیا نشود و به دست فراموشی سپرده شود همه احکام نابود خواهد شد، اظهار کرد: بر همه ما واجب است که امر به معروف و نهی از منکر را جدی بگیریم و به سادگی از آن عبور نکنیم. وی با اشاره به این که احیانشدن مسئله فریضتین منجر به گسترش فساد در جامعه می‌شود تصریح کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی، روحانیت و نهادهای انقلابی از جمله مجلس خبرگان رهبری باید در احیای امر به معروف و نهی از منکر پیشگام باشند و مسئله فریضتین را به مردم بشناسانیم، چراکه در غیر این صورت، معروف تبدیل به منکر و منکر تبدیل به معروف می‌شود.

آیت‌الله جنتی ادامه داد: مسئله دیگر که باید مورد توجه روحانیت و نهادهای انقلابی باشد این است که ببینیم وضع فعلی ما چگونه است و فساد در کجای جامعه قرار گرفته است.

قدردانی ائمه جمعه از رهبری برای نهی احمدی‌نژاد

در همین حال سخنان مقام معظم رهبری روز گذشته به یکی از نکات خطبه‌های ائمه جمعه در سراسر کشور تبدیل شده بود. آنها ضمن آنکه بر جلوگیری از دوقطبی شدن فضای کشور تاکید کردند از رهبری نیز به خاطر توصیه‌شان قدردانی کردند. آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه‌های نمازجمعه تهران گفت: از مقام معظم رهبری تشکر و تقدیر دارم که همواره به مشکلات توجه دارند؛ به عنوان مثال در همین جریان اخیر و مسئله انتخابات و کاندیدای انتخابات، نظر مبارکشان را بیان فرمودند، ایشان درباره اختلاف و تزلزل در جامعه و مشکلاتی که رخ می‌‌دهد، نظر می‌دهند که روشنگر است.

سفر پس از توصیه رهبری

در این میان نکته‌ای وجود دارد که باعث برخی انتقادها به رئیس جمهور سابق شده است. آن‌گونه که روزنامه جمهوری اسلامی روایت کرده، دیدار رهبر انقلاب و محمود احمدی‌نژاد در سوم شهریور ماه اتفاق افتاده است، اما احمدی‌نژاد در نامه‌ای که یک روز بعد از بیانات رهبری به ایشان نوشت، این تاریخ را نهم شهریور ماه عنوان کرد. فارغ از تفاوت تاریخ اعلام شده، رسانه‌های اصول‌گرا خبر نهی احمدی‌نژاد از کاندیداتوری را در آخرین روزهای شهریور انتشار دادند. در این زمان احمدی‌نژاد عازم سفر استانی دیگری به مقصد گرگان شده بود، یعنی او بعد از توصیه رهبری نیز از سفرهای استانی خود دست نکشید. همین مسئله باعث انتقاد آیت‌الله ری شهری، وزیر اسبق اطلاعات شده است. ری شهری می‌گوید: احمدی‌نژاد باید پیش از سفر به گرگان از پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی تمکین می‌کرد و از حضور در انتخابات انصراف می‌داد. وی افزود: آقای احمدی‌نژاد نباید طوری رفتار می‌کرد که رهبر معظم انقلاب نظرشان را درباره به صلاح نبودن حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری به طور علنی اعلام می‌کردند.

آفتابی شدن در آستانه اشرفیه

در حالی که رسانه‌ها همچنان در باره نهی احمدی‌نژاد از کاندیداتوری از سوی آیت‌الله خامنه‌ای می‌نویسندو از سوی دیگر ائمه جمعه بسیاری از شهرها با حمایت ازسخنان رهبری، به نوعی از رئیس دولت سابق انتقاد می‌کنند، اما روز گذشته در رسانه‌های مجازی عکسی از احمدی‌نژاد حضور در نماز جمعه آستانه اشرفیه منتشر شده بود. البته این خبر را خبرگزاری فارس هم پوشش داد که در حقیقت تایید عکس‌های منتشر شده بود. حضور وی در آستانه اشرفیه به این خاطر غیرمنتظره بود که در این سفر برخلاف سفرهای پیشین از سخنرانی و جنجال آفرینی خبری نبود. البته علت حضور او در آستانه اشرفیه آن‌‌گونه که فارس از سوی احمدی‌نژاد نوشت این بار دیگر انتخاباتی نبود. فارس نوشت:وی در حاشیه حضورش در آستانه‌اشرفیه، دلیل این سفر را زیارت حضرت سیدجلال‌الدین اشرف برادر گرامی امام رضا(ع) عنوان کرد و گفت: آمده‌ام تا در مسجد این شهر نماز بگزارم.

http://www.hamdelidaily.ir/?newsid=19517

ش.د9502177

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات