تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۹۶۵۹۶
توصيه انتخاباتي باهنر به اصولگرايان

كساني كه قبلا كانديدا بوده‌اند، نيايند

(روزنامه اعتماد - 1395/07/15 - شماره 3643 - صفحه 3)

گروه سياسي - مرد در سايه اصولگرايان هرچند كه اين دوره عطاي حضورش در مجلس را به لقايش بخشيده است اما شايد در اردوگاه اصولگرايان بيشتر از هر فرد ديگري بتواند آينده اصولگرايي و سياست را پيش‌بيني كند. همين هم باعث شده است تا در روزهايي كه بازار چهره‌هاي اصولگرا براي انتخابات ٩٦ حسابي كساد است او توصيه كند تا آنهايي كه قبلا كانديدا شده‌اند براي انتخابات سال آينده ديگر كانديدا نشوند. توصيه‌اي كه تا اينجاي كار مي‌تواند آمدن پنج چهره اصولگرا به ميدان انتخابات رياست‌جمهوري را منتفي كند. محسن رضايي كه قبل از اين انصراف داده بود اما چهره‌هايي مثل سعيد جليلي، محمدباقر قاليباف، غلامعلي حدادعادل و علي‌اكبر ولايتي به نظر مخاطبان ديروز تئوري‌پرداز اصولگرا مي‌رسيدند. نكته اينجاست كه اگر مخاطبان محمدرضا عارف نيز توصيه او را قبول كرده و به ميدان انتخابات وارد نشوند به نظر كار اصولگرايان براي پيدا كردن يك چهره كه كانديداي رياست‌جمهوري‌شان در انتخابات ٩٦ شود سخت‌تر به نظر مي‌رسد.

با اين همه هشت ماه مانده تا انتخابات رياست‌جمهوري ٩٦ به نظر مي‌رسد كار اصولگرايان هم براي يافتن كانديداي اصولگرا و هم براي رسيدن به وحدت بر سر آن چهره بيش از گذشته سخت مي‌شود. اظهارات محمدرضا باهنر شايد آغازي براي همين كار سخت اصولگرايان باشد.محمدرضا باهنر، رييس جبهه پيروان خط امام و رهبري در ادامه نشست‌هاي خبري منظم خود ديروز نيز در جمع خبرنگاران حاضر شد. او ضمن اعلام رسمي عدم حمايت از روحاني به همفكران خود نيز توصيه كرد اگر قبلا در انتخابات رياست‌جمهوري شكست خورده‌اند دوباره وارد عرصه انتخابات نشوند. مخاطب اين گفته باهنر مي‌تواند افرادي چون قاليباف و جليلي باشد كه پيش‌تر با عدم اقبال مردم در انتخابات مواجه شده‌اند.

بر اساس گزارشي كه ايسنا از نشست خبري باهنر منتشر كرده است او درباره منع احمدي‌نژاد از حضور در انتخابات رياست‌جمهوري آينده و تاثير آن روي جناح‌هاي سياسي كشور اظهار كرد: نيامدن آقاي احمدي‌نژاد به نفع مملكت است و هر كس در كشور زندگي مي‌كند از اين اتفاق سود خواهد برد. او در جريان اصولگرا مخالفين و موافقين جدي داشت و روشن بود كه اگر در صحنه باشد اختلافات درون اصولگرايان زياد مي‌شود و دست كم نمي‌توان اين اختلافات را از بين برد. از طرفي هم احمدي‌نژاد مي‌تواند آراي روحاني را با شعارها و برنامه‌هاي گذشته و شعارهاي جديد خود از بين ببرد.

دبيركل جامعه اسلامي مهندسين همچنين درباره احتمال حمايت اصولگرايان از روحاني بيان كرد: ما با كسي سلبي برخورد نمي‌كنيم و آقاي روحاني را هم بررسي مي‌كنيم. قرار نيست در انتخابات جنگي در بگيرد. ما در مقابل كسي كانديدا نمي‌گذاريم اما قاعدتا در مقابل كانديداي اصلاح‌طلبان حتما كانديدا معرفي مي‌كنيم. اينكه تصور كنيم در انتخابات تنها يك كانديدا باشد كه همه جناح‌ها روي آن توافق كنند درست نيست.

وي افزود: ما شوخي و جدي گفته‌ايم كه ٣٠ نفر يا ١٠ نفر را بررسي مي‌كنيم، البته اين تحليل شخصي من است كه حضور بعضي از كانديداها كه پيش از اين آمده‌اند ديگر مطلوب نيست و بايد احساس تكليف شرعي كنند كه نيايند زيرا افرادي كه روي باسكول رفته‌اند، مصلحت نيست كه دوباره به صحنه بيايند. به عنوان جامعه اصولگرايي كانديداي خودمان را خواهيم داشت اما اين كانديدا مطمئنا آقاي روحاني نخواهد بود.وي با برشمردن كارآمدي، توانمندي و محبوبيت به عنوان شاخصه نامزد انتخابي اصولگرايان براي انتخابات رياست جمهوري گفت: اگر اين مشخصات در هر كسي جمع شود، او كانديداي ما خواهد بود و با توجه به مطالبات مردم اعم از رونق، ركود و اشتغال مساله محبوبيت نيز براي ما مهم است و اگر كانديدايي دربخش اقتصادي توانمندي لازم را داشته باشد و تقدير، خرد و رفتارش نيز مناسب باشد، مي‌توان گفت او يك قهرمان اقتصادي است.

دبيركل جامعه اسلامي مهندسين با تاكيد بر اينكه انتخابات، جنگ نيست و رقابتي سالم و طراوت‌بخش به جامعه است، گفت: در عين حال كه در مقابل كسي كانديدا نمي‌آوريم، به كانديدايي خواهيم رسيد كه رقابت جدي ولي مثبت و با طراوتي را در صحنه انتخابات ٩٦ ايجاد كند. باهنر در پاسخ به سوالي پيرامون تماس اصلاح‌طلبان با باهنر براي انتخابات تصريح كرد: ما معمولا با رقباي سياسي‌مان قهر نيستيم و با هم در جلساتي بحث‌هاي دوستانه و بعضي اوقات نيز حرف‌هاي جدي مي‌زنيم ولي اينكه جلسه‌اي براي متقاعد كردن ما براي حمايت از روحاني برگزار شود، اصلاح‌طلبان از ما نااميدند ولي مذاكرات وجود دارد.

باهنر در ادامه با بيان اينكه جامعه مدرسين در بررسي‌ها و حركت‌هاي سياسي مصداقي ورود نمي‌كند، گفت: هر زمان تصميم بگيرند تفاهم جامعه مدرسين و جامعه روحانيت مبارز سهل‌الوصول است مگر اينكه جامعه مدرسين از تبيين مصداق ابايي داشته باشد. دبيركل جامعه اسلامي مهندسين با اشاره به رويكرد اصولگرايان در مورد انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا گفت: انتخابات شوراها با رياست‌جمهوري در يك روز است ولي جنس‌شان متفاوت است. به نظر ما در اين مورد بيش از اينكه مسائل سياسي باشد بايد فرد مورد انتخاب عالم به مسائل شهري باشد و چون بحث شورا مساله‌اي علمي است.

وي تاكيد كرد: به نظر ما بايد افرادي كه به صحنه مي‌آيند كارآمدي داشته باشند و انسان‌هاي به‌شدت دست پاكي باشند. دبيركل جامعه اسلامي مهندسين با بيان اينكه برخلاف نظر سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري كه گفته بودند در برخي از استان‌ها مصداقي ورود مي‌كنيم من چنين نظري ندارم، گفت: چنين ورودي انجام نمي‌دهيم و از بالا دستوري عمل نمي‌كنيم و البته كمك و هدايت‌هايي براي انتخاب‌هاي‌شان خواهيم داشت.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=56536

ش.د9502384

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات