تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳  ، 
کد خبر : ۲۹۷۵۳۶
احداث خط لوله نفتی از میدان نفتی حبشان تا بندر فجیره

امارات تنگه هرمز را دور زد

پایگاه بصیرت / هیرش سعیدیان

(روزنامه آفتاب يزد – 1395/09/16 – شماره 4773 – صفحه 13)

کشورهای حاشیه خلیج فارس 90 درصد نفت صادراتی خود را از طریق نفتکش‌هایی منتقل می‌کنند که از تنگه هرمز عبور می‌کنند. این تنگه استراتژیک تبدیل به سرمایه جغرافیایی برای کشورمان شد که بتواند با نگه داشت این اهرم به عنوان سلاحی استراتژیک دیگران را از فکر اعمال محدودیت‌های احتمالی بر صادرات نفت منصرف نماید. تهدید به بستن تنگه هرمز در زمان جنگ چندین بار با توجه به حمله به نفتکش‌های ایرانی مطرح شد. در این بین استفاده از این تهدید و چند و چون آن در زمان بعد از جنگ بحث‌هایی را در بین کارشناسان موجب شد. برای خنثی نمودن این تهدید ایران ، امارات پیش از این بارها تهدید کرده بود که خط لوله ای از خشکی احداث خواهد کرد تا دیگر نیاز به عبور نفتکش‌ها از تنگه هرمز نباشد. در سال جاری میلادی امارات ظاهراً این وعده خود را با هدف محدود کردن این اهرم عملی نموده است .

شیخ حمد بن محمد الشرقی حاکم امارات (منطقه فجیره امارات) با اشاره به ایران گفته است: تهدید به بستن تنگه هرمز دیگر مربوط به گذشته است. ما از این تهدید عبور کرده ایم و اهمیتی به آن نمی‌دهیم.

حاکم فجیره در مصاحبه با خبرگزاری رسمی‌امارات (وام) گفت: خط لوله نفت که به تازگی عملیاتی شد و می‌تواند 70 درصد از تولید نفت امارات را بدون نیاز به تنگه هرمز به بازارهای بین المللی منتقل ‌کند یک برنامه ریزی برای آینده میان مدت و طولانی مدت است. این به این معنی است که تهدید به بستن تنگه هرمز به تاریخ پیوست و اهمیت زیادی به آن نمی‌دهیم.

وی افزود: ما با پیشرفت‌هایمان جواب می‌دهیم. این خط لوله هم اکنون وجود دارد. این خط لوله، میدان‌های نفتی در حبشان ابوظبی را به بندر فجیره امارات متصل می‌کند و عملا انتقال نفت امارات را به دریای آزاد بدون نیاز به عبور از تنگه هرمز ممکن می‌سازد.

حاکم فجیره افزود:‌ هنگامی‌که پیشنهاد می‌کنند ما برنامه ریزی می‌کنیم هنگامی‌که جهان سخن می‌گوید ما کار می‌کنیم و هنگامی‌که آنها به اختلاف می‌خورند ما توافق می‌کنیم.

کشورهای حاشیه خلیج فارس 90 درصد نفت صادراتی خود را از طریق نفتکش‌هایی منتقل می‌کنند که از تنگه هرمز عبور می‌کنند. همچنین کالاهای مورد نیاز کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز به وسیله کشتی‌هایی منتقل می‌شود که از تنگه هرمز عبور می‌کنند.

اقدام پیشگیرانه امارات

جهان شیری کارشناس روابط بین الملل در این باره به آفتاب یزد گفت: مفهوم تهدید در حوزه روابطبین الملل متفاوت از مثلاً حوزه اجتماعی است.

معمولاً کشورها از ابزارها و اهرم‌هایی که در دست دارند غالباً به صورت پیشگیرانه و بازدارنده استفاده می‌کنند تا برخی تهدیدات را خنثی نمایند .

این استفاده فقط با تکیه بر منابع نظامی‌نیست و گاهی امتیازات تجاری ، استراتژیک و جغرافیایی می‌تواند به عنوان اهرم‌های مناسب در میان باشد البته استفاده از زمان ، موقعیت، همچنین دفعات و شدت و حدت استفاده از این اهرم‌ها خود علمی‌است مفصل و پیچیده .

وی افزود: در زمان جنگ تحمیلی به ناحق نفتکش‌ها و همچنین پایانه نفتی خارک بمباران می‌شد و دشمنان صادرات و منبع درآمدی کشور را تهدید می‌کردند و قصد ضربه زدن به آن را داشتند به همین خاطر مقامات وقت تهدید نمودند که ممکن است تنگه هرمز را ببندند و این به این معنی بود که اگر ما نتوانیم نفتمان را صادر نماییم دلیلی ندارد تا بگذاریم دشمنان محلی ما و همچنین عراق نیز که با آن در جنگ بودیم بتوانند نفت خود را صادر کنند.

این استاد دانشگاه همچنین با توجه به موضوع خط لوله اماراتی گفت: تهدیدات باید بر اساس واقعیات جاری باشد ، اگر ما حتی از تهدیدی استفاده نکنیم ممکن است دیگران سعی در خنثی نمودن این اهرم داشته باشند یا سعی نمایند تا اثر آن را کم نمایند.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=57829

ش.د9502826

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات