تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵  ، 
کد خبر : ۲۹۸۱۵۶

ما و اتحاديه اروپا

پایگاه بصیرت / محمدكاظم انبارلويي / anbarloee.ir
(روزنامه رسالت - 1395/08/09 - شماره 8791 - صفحه 1)

1- اتحاديه اروپا از 28 كشور اروپايي تشكيل شده است كه داراي پول واحد، پارلمان واحد و سياست خارجي واحد است. در حقيقت در قاره اروپا چند كشور توافق كرده اند يك كشور شوند. لذا مناسبات ايران با برخي كشورهاي اروپايي وارد مرحله جديد مي شود. ما ديگر با يك كشور روبه‌رو هستيم نه 30 كشور! بر اين اساس بايد سفارتخانه هاي اين كشورها تعطيل شود. براي اينكه مخارج و هزينه‌هاي آنها كم شود يك سفارتخانه بزرگ در تهران تاسيس كنند تا تكليف ما با اين جماعت اروپايي مشخص شود. البته آنها مطمئن نيستند اين اتحاديه همچنان اتحاديه باقي بماند. انگليسي ها از اول سفره اقتصادي خودشان را با عدم ادغام «پوند» در «يورو» جدا كرده بودند و اخيرا هم رفراندوم برگزار كردند و خروج خود را رسما اعلام كردند، برخي كشورهاي اروپايي هم همين زمزمه را دارند.

2- در سالروز نطق تاريخي امام خميني (ره) در مورد كاپيتولاسيون كه پايه هاي آمريكا و غرب را در ايران به لرزه درآورد و 14 سال بعد در سالروز پيروزي انقلاب در سال 1357 به كلي ويران كرد، اتحاديه اروپا قطعنامه‌اي صادر كرده است كه بوي مشمئز كننده كاپيتولاسيون از آن به مشام مي‌رسد. اين قطعنامه تحت پوشش عادي سازي روابط با تهران بنا را بر مداخله در امور ايران و ارتباط با عناصري قرار داده كه منافع غرب را در ايران نمايندگي مي‌كنند.

اين سند مي گويد اتحاديه اروپا بايد در تهران دفتر داشته باشد تا بتواند با همين جماعت روسياه تحت عنوان حمايت از حقوق بشر ارتباط برقرار كند. اين سند مي گويد ايران بايد دفاع از محور مقاومت در منطقه را كنار بگذارد و از اعدام قاچاقچيان مواد مخدر پرهيز كند!

تنظيم كنندگان اين سند يا مست بودند يا در اثر افراط در مصرف مواد مخدر، اين پرت و پلاها را نوشته اند.

يكي نيست به اين جماعت بگويد اگر قرار بود اين كارها را بكنيد چرا نام قطعنامه را عادي سازي روابط با تهران گذاشته‌ايد؟!

3- واكنش دكتر محمد جواد لاريجاني به بيانيه اتحاديه اروپا ستودني است. تعبير ايشان مبني بر تاسيس دفتر اتحاديه اروپا در تهران اين بود كه آنها در صدد تاسيس لانه فساد غربي ها در ايران هستند. يك عده عناصر خودفروخته و جاسوس تحت عنوان دوتابعيتي‌ها در ايران فعال هستند كه در برخي «ان جي او» هاي داخلي سير و سلوك سياسي و اجتماعي دارند. آنها به غلط، خود را «دوتابعيتي» مي‌دانند، در حالي‌كه در سوگندنامه خود از ايران طرد تابعيت را تاكيد كرده‌ و گفته اند مي خواهند منافع آمريكا و انگليس و هر كشوري را كه تابعيت آن را قبول كرده اند، حفظ كنند و حتي براي آن بجنگند. حالا اتحاديه اروپا تحت پوشش تاسيس دفتر مي خواهد چتر حمايتي از آنها را در تهران پهن كند.

لندن، پاريس، اتاوا، واشنگتن و... اين كشش را ندارند که از راه دور از اين جماعت حمايت كنند و مي خواهند بيايند تهران اين كار را بكنند.

4- در بيانيه اتحاديه اروپا درخصوص توافق برجام تاكيد شده است؛ «در صورت كمترين تخلف تمام تحريم‌ها باز مي گردد.» بي ادبي و پررويي آنها واقعا فضاحت بار است! عوض اينكه از ملت و دولت ايران در خصوص نقض عهد و پيمان خود عذرخواهي كنند، طلبكارانه حرف مي زنند و اسم قطعنامه را هم مي‌گذارند عادي سازي روابط با تهران!

بلاهت تنظيم كنندگان اين سند به قدري است كه با اين همه همراهي وزارت خارجه جمهوري اسلامي در قصه برجام و اجراي تعهدات يك سويه ايران، مي نويسند؛ «ايران به اندازه كافي در سياست خارجي مسئوليت پذير نيست»!

آمريكايي‌ها و اروپايي‌ها با پررويي تمام، اجراي تعهدات خود را زمين گذاشته‌ و مسئوليت حقوقي امضاي خود در پاي توافقنامه برجام را زير پا له كرده اند و حالا مي گويند ايران مسئوليت پذير نيست!

5- قوه قضائيه موضع صريح خود را در برابر اين قطعنامه ننگين اعلام كرده است. لازم است مجلس و دولت و به ويژه وزارت خارجه نيز با قاطعيت، جواب بدمستي اروپايي‌ها را بدهند و بگويند؛

اولا: وجود اتحاديه اي به نام اروپا يك سراب است. بسياري از كشورهاي اروپايي عضو اين اتحاديه نيستند. كشور بزرگي مثل روسيه كه يك قطب قدرت در جهان است عضو اتحاديه اروپا نيست، لذا اتحاديه اروپا نمي‌تواند از زبان همه دولت‌ها و ملت‌هاي اروپا حرف بزند.

ثانيا: هويت «اتحاديه اروپا» در اندازه يك دولت و كشور به لحاظ حقوق بين المللي زير سوال است. اگر اينها يك كشور هستند پس دفاتر نمايندگي هر يك از اعضاي آنها در تهران تحت عنوان سفارتخانه هاي مرتبط چيست؟ اگر سفارتخانه‌هاي كشورهاي عضو اتحاديه به‌طور مستقل در تهران دفتر و دستك دارند پس دفتر و دستك جديدي تحت عنوان اتحاديه اروپا در تهران چه معنا مي‌دهد؟ اين چشم بندي ديپلماتيك و گاوبندي سياسي و شامورتي بازي در عرصه مناسبات و روابط تهران با اروپا يك جايي بايد رمزگشايي شود.

ثالثا: ايران اكنون شده بهشت جاسوسان غربي! وقتي به دام مي افتند التماس مي كنند تا رها شوند! وقتي رها مي شوند مي روند آن طرف آب شكايت و ادعاي خسارت مالي مي كنند! اين بساط را بايد دولت و قوه قضائيه همراه با قاطعيت مجلس، با اعدام انقلابي جاسوسان آمريكايي، انگليسي و... جمع كنند تا غرب طمع نكند مداخله در امور داخلي ايران و نيز برقراري پيچيده رابطه كنسولي و كاپيتولاسيون را احياء كند. فريادهاي امام خميني (ره) در 4 آبان سال 43 هنوز در گوش ملت ايران زنده و هشدار دهنده است.

6- در آستانه 13 آبان، روز ملي مبارزه با استكبار جهاني، فريادهاي ملت ايران بايد كوبنده تر از هر سال در پاسخ به اين جسارت و بي حرمتي ها باشد. امسال بايد فرياد مرگ بر آمريكا، مرگ بر انگليس و مرگ بر اسرائيل، كوبنده‌تر از هر سال باشد و اين فرياد بايد در تك تك پايتخت‌هاي كشورهاي عضو اتحاديه اروپا شنيده شود.

خانم فدريكا موگريني هماهنگ كننده سياست خارجي اتحاديه اروپا اكنون در تهران است آقاي ظريف بايد صريحا در مورد اتحاذ مواضع مداخله جويانه اتحاديه اروپا به شرح آنچه در قطع نامه آن آمده است به وي هشدار و انذار دهد.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=242858

ش.د9503124

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات