صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۹۸۶۳۲

حرف روز/ ترامپ و آمریکای تغییرناپذیر

سخنان دونالد ترامپ، چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکا در مراسم تحلیف حاوی نکاتی تأمل برانگیز بود. ترامپ با انتقاد از دولت‌های پیشین، انتخاب خود را انتقال قدرت از واشنگتن به مردم آمریکا و یک جنبش خواند؛ جنبشی که در قلب آن مطالبات به حق مردم برای داشتن امنیت، آموزش و رفاه قرار دارد[...]
پایگاه بصیرت / مصطفی قربانی
یادداشت: سخنان دونالد ترامپ، چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکا در مراسم تحلیف حاوی نکاتی تأمل برانگیز بود. ترامپ با انتقاد از دولت‌های پیشین، انتخاب خود را انتقال قدرت از واشنگتن به مردم آمریکا و یک جنبش خواند؛ جنبشی که در قلب آن مطالبات به حق مردم برای داشتن امنیت، آموزش و رفاه قرار دارد. ترامپ همچنین با انتقاد از سیاست‌ خارجی آمریکا و روندهای جهانی اقتصاد که آمریکا گرفتار آن شده و به زعم ترامپ، دستاوردی برای مردم آمریکا نداشته است، خواهان توجه به تقویت اقتصاد آمریکا با قطع ارتباط با روندهای جهانی اقتصاد، استخدام کارگران آمریکایی و خرید کالاهای آمریکایی شد. در بیانیه‌ای نیز که کاخ سفید لحظاتی پس از مراسم تحلیف ترامپ منتشر کرد، آمده است: دولت ترامپ شکست «گروه‌های تروریستی اسلام‌گرای افراطی» را در اولویت سیاست خارجی خود قرار خواهد داد. همچنین، دولت ترامپ سامانه موشکی پیشرفته‌ای برای حفاظت در برابر حملات موشکی کشورهایی، نظیر ایران و کره شمالی تولید خواهد کرد. در این زمینه توجه به چند نکته خالی از فایده نخواهد بود:
۱ـ سخنان ترامپ نشان‌دهنده عمق تبعیض و ناکارآمدی دولت آمریکاست و یکی از مهم‌ترین دلایل اقبال مردمی به وی نیز دست گذاشتن بر همین مسائل بود.
۲ـ سخنان ترامپ در بعد اقتصادی حکایت از شکست سیاست‌های جهانی‌سازی آمریکا دارد. از این رو، با توجه به مشکلات اقتصادی آمریکا و دلال‌مسلکی ترامپ، به نظر می‌رسد که سیاست خارجی آمریکا در این دوره، ماهیت تهاجمی خود را از دست بدهد و در بسیاری از زمینه‌ها به درون روی آورد.
۳ـ بیانیه کاخ سفید نشان می‌دهد آنها همچنان جمهوری اسلامی را دشمن می‌دانند و علی‌رغم احتمال تغییر در سیاست خارجی آمریکا، در قبال ایران یک سیاست تهاجمی اتخاذ خواهند کرد؛ از این ‌رو در قضایای مختلف،‌ به ویژه برجام باید خود را برای مقابله با توطئه‌های آمریکا براساس بدترین سناریوهای ممکن آماده کنیم.
۴ـ در ارتباط با مبارزه با گروه‌های اسلام‌گرای افراطی نیز نمی‌توان انتظار داشت تغییر چندانی در سیاست آمریکا روی دهد؛ زیرا اساس سیاست آمریکا در این زمینه، بازی با کارت آنها در منطقه به منظور در حاشیه امن قراردادن رژیم صهیونیستی و تضعیف محور مقاومت اسلامی است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات