تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳  ، 
کد خبر : ۲۹۹۱۲۰
«مردم سالاری» آخرین اظهارات مقامات دیپلماتیک را در آستانه اجلاس «آستانه» بررسی می‌کند

مخالفت قاطع ایران با حضور آمریکا

(روزنامه مردم‌سالاري ـ 1395/10/30 ـ شماره 4234 ـ صفحه 15)

در دیدار سه جانبه وزرای امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو در تاریخ 30 آذرماه مقرر شد تا پیشنهاد رییس جمهور قزاقستان در خصوص برگزاری نشست صلح سوریه در این کشور مورد بررسی قرار بگیرد که پس از این اجلاس با رایزنی‌های سه کشور و همچنین قزاقستان تاریخ 23 ژانویه برای برگزاری نشست آستانه مقرر شد. نشست آستانه مطابق برنامه اعلام شده در روزهای چهارم و پنجم بهمن ماه امسال در قزاقستان تحت نظارت روسیه، ترکیه و ایران برگزار می‌شود. گفت‌و‌گوهای سوری - سوری میان دولت و معارضان سوریه با هدف فراهم کردن مقدمات حل سیاسی بحران این کشور برگزار خواهد شد. در این میان اما مسئله مهم دیگری که فارغ از میزبان این اجلاس مطرح است بحث میهمانان و شرکت کنندگان این نشست است که شاید مهمترین و جنجالی‌ترین شرکت کننده که حضور یا عدم حضورش مورد بحث است، ایالات متحده است.

از هفته گذشته، زمزمه‌هایی در مورد حضور آمریکا در این مذاکرات به گوش رسیده و اکنون آنچه مشخص است، اینکه قرار است نمایندگان دونالد ترامپ، رئیس جمهور بعدی آمریکا، در این مذاکرات حضور یابند؛ مسأله‌ای که به شدت می‌تواند بر روند مذاکرات و خروجی آن تأثیرگذار باشد. در این خصوص لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه رسما بیان کرد که از ایالات متحده برای شرکت در این مذاکرات دعوت شده است؛ البته نه دولت اوباما بلکه نمایندگان دولت جدید آمریکا. روز گذشته نیز سرگئی لاوروف در کنفرانسی خبری با سباستین کورتس، همتای اتریشی‌اش در سخنانی گفت: مکانیسم دعوت به مذاکرات آستانه مشارکت همگان از جمله ایالات متحده را ممکن می‌کند. وی گفت: با وجود اعتراض ایران، از دولت آمریکا برای حضور در مذاکرات آستانه پیرامون سوریه دعوت خواهیم کرد. در آینده مشخص خواهد شد که چه کسی در دیدار آستانه شرکت خواهد داشت.

در همین خصوص دکتر ظریف پیش از شروع نشست سوریه در داووس در گفت‌وگو با خبرنگاران ایرانی ،در پاسخ به این سوال که موضع ایران در اجلاس آستانه چه خواهد بود؟ گفت: ما همواره گفته‌ایم موافق حضور آمریکا نیستیم؛ همین طور اعلام کردیم که ما دعوت‌کننده برای اجلاس هم نیستیم بلکه قزاقستان دعوت کننده است ما موضع خودمان را اعلام کرده‌ایم. وزیر خارجه ایران افزود: علتش هم این است که چارچوب‌هایی که در گذشته وجود داشت نتوانست به راه حل برسد، فعلا همکاری سه‌جانبه‌ای که بین ایران، روسیه و ترکیه در دو سه ماه گذشته وجود داشته، توانسته است نتایج ملموسی را ایجاد بکند که یکی از آنها موفقیت در آتش‌بس هست و انشاءالله موفقیت در گفت‌وگوهای بین دولت سوریه و معارضان مسلح دولت سوریه خواهد بود. وی تصریح کرد: بر همین اساس ما فکر می‌کنیم که بایستی این چارچوب حفظ شود و در قالب این چارچوب کاری‌اش پیش برود و به همین دلیل هم موافق نیستیم که ورود جدیدی داشته باشیم؛ ما معتقدیم که کار را مشکل‌تر خواهد کرد. وی افزود: یکی از برنامه‌ها جلسه مشورتی صبح امروز چهارشنبه بین تعدادی از وزرای خارجه در مورد وضعیت سوریه است که یک جلسه غیر رسمی ‌است و در آن خانم «فدریکا موگرینی» مسؤل سیاست خارجی اتحادیه اروپا و آقای «دی میتسورا» فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه و وزرای خارجه برخی برخی از کشورهای منطقه و اروپایی حضور دارند. نشست غیررسمی‌در مورد سوریه صبح روز چهارشنبه با حضور شماری از وزیران امور خارجه کشورهای اروپایی و منطقه از جمله محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و نیز «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در داووس سوئیس آغاز شد.

علی‌اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز که با عماد خمیس نخست وزیر سوریه دیدار می‌کرد در خصوص نشست آستانه گفت: مذاکرات آستانه حاصل پیروزی دولت و ملت سوریه و حامیانشان بوده، طوری نباشد تروریست‌ها و حامیانشان که شکست خورده‌اند حالا بخواهند عرصه را در صحنه سیاست به نفع خود تمام کنند. ولایتی گفت: در راس آنها آمریکا است که تاکید به روی کار آوردن حکومتی مزدور در دمشق داشتند حال که شکست خورده‌اند اصرار دارند که در آستانه حضور یابند که جمهوری اسلامی ‌ایران قاطعانه مخالف حضور آمریکاست. اگر اوضاع این‌طور پیش برود نگرانی از این است که عربستان و قطر هم بخواهند حضور یابند در حالی که در اعزام و تجهیز تروریست‌ها نقش داشتند. وی تاکید کرد: امیدواریم اجلاس آستانه، سوریه را به سمت صلح ببرد. صلحی که با عزت و قوت سوریه باشد چرا که الان دولت و ملت سوریه در موضع قدرت هستند. ولایتی با بیان اینکه امیدواریم با حفظ تمامیت ارضی سوریه و بدون دخالت بیگانگان صلح در سوریه برقرار شود، خاطرنشان کرد:هر اقدامی‌لازم باشد در جهت تقویت روابط دو کشور و اجرای توافق‌ها انجام خواهیم داد و از هیچ تلاشی در این زمینه فروگذار نخواهیم کرد. وی ادامه داد: روابط ایران و سوریه نقش اساسی در حفظ خط مقاومت دارد و به همین دلیل وقتی رژیم صهیونیستی احساس ضعف می‌کند به هر نقطه از سوریه حمله هوایی کرده و مورد حمایت غربی‌ها قرار می‌گیرد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک پس از دیدار با عماد خمیس در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که واکنش ایران در در صورت حضور آمریکا در نشست آستانه چه خواهد بود؟ گفت: دیدگاه ایران مخالفت با حضور آنهایی است که کماکان علیه دولت سوریه اقدام می‌کنند. وی افزود: آمریکایی‌ها نمی‌توانند هم در صحنه بین‌المللی و تجهیز تروریست‌ها و اعزام آنها به خاک سوریه دخالت کنند و هم در مذاکرات صلح شرکت کنند. ولایتی تاکید کرد: به ما گفته شده است که آمریکایی‌ها به عنوان ناظر در مذاکرات شرکت می‌کنند، این در حالی است که ما موافق نیستیم نه به عنوان ناظر و نه به عنوان فعال در مذاکرات آستانه حضور داشته باشند.

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در اظهار نظری در خصوص حضور آمریکا در نشست آستانه گفت: به دلیل مخالفت ایران با مشارکت آمریکا در اجلاس آستانه، هیچ‌گونه دعوت مشترکی برای حضور آمریکا از سوی سه کشور مبتکر برگزاری اجلاس به عمل نیامده است. علی شمخانی با اشاره به سوابق بدعهدی و ناکارآمدی آمریکا برای برقراری آتش‌بس و هدایت طرفین درگیری در سوریه به سمت گفت‌وگو اظهار داشت: هیچ دلیلی برای مشارکت آمریکا در مدیریت، راهبری و هدایت ابتکارات سیاسی جاری در بحران سوریه وجود نداشته و ایفای نقش این کشور در اجلاس آستانه نیز کاملا منتفی است. شمخانی افزود: جمهوری اسلامی ‌ایران به عنوانی کشوری که اصلی‌ترین نقش را در پشتیبانی از دولت قانونی سوریه در مبارزه با تروریسم داشته است در فرآیندهای سیاسی از جمله اجلاس آستانه نیز حضوری پررنگ و فعال خواهد داشت. نماینده مقام معظم رهبری با اشاره به برخی اخبار منتشر شده پیرامون دعوت از آمریکا برای حضور در اجلاس آستانه خاطرنشان کرد: به طور قطع آمریکا در فرایند گفت‌وگوها و جمع‌بندی نتایج اجلاس آستانه نقشی نخواهد داشت و احتمال دعوت کشور میزبان از آمریکا به عنوان ناظر در اجلاس وجود دارد. شمخانی با اشاره به ترکیب گروه‌های سوری که در این اجلاس حضور خواهند یافت افزود: تنها مسلحینی که توافق آتش‌بس را امضا کرده و تعهد خود را به گفت‌وگوهای سوری-سوری اعلام کرده‌اند به همراه نماینده سازمان ملل متحد در اجلاس آستانه دعوت شده‌اند.

در حالی که کمتر از یک هفته تا اجلاس آستانه باقی مانده است آنچه مشخص است از میان سه طرف نظارت‌کننده بر روند نشست تنها ایران است که مخالفت جدی خود را با شرکت آمریکا اعلام کرده است. با این وجود اما رایزنی‌های تهران برای هماهنگی‌های این نشست همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین آنها حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزات امور خارجه روز سه‌شنبه با قائم مقام وزیر خارجه سوریه در تهران دیدار داشته است و دو طرف در خصوص آخرین تحولات مربوط به اجلاس قریب‌الوقوع آستانه به گفت‌و‌گو و تبادل نظر پرداخته‌اند.

http://mardomsalari.com/4234/page/15/6281

ش.د9503563

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات