تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۹۹۴۵۶

پول نفت همچنان بلوکه است / سیف: بهتر است در خارج از کشور نگهداری شود!

(روزنامه كيهان - 1395/11/11 - شماره 21549 - صفحه 2)

رئیس کل بانک مرکزی در برنامه نگاه یک: بهتر است ارز حاصل از صادرات نفت در حسابی در خارج از کشور نگهداری شده و برای واردات از آن استفاده شود؛ منابع ناشی از صادرات نفت صد در صد در اختیار کشور قرار دارد ولی قرار نیست تمام این ارز را به شکل اسکناس وارد کشور کنیم!

ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی باردیگر به برنامه نگاه یک رفت تا از دستاوردهای برجام دفاع کند. وی پس از آن که اوایل امسال در سخنرانی خود در آمریکا، دستاورد برجام را «تقریبا هیچ» دانسته بود،دائما می‌کوشد آن سخن را به نحوی جبران کند و موضوعاتی خلاف آن را به مردم بگوید!

سیف در خصوص دستاوردهای برجام در مقام وزیر نفت ظاهر شد و گفت: حال حاضر با شرایط گذشته قابل مقایسه نیست و از موارد روشن این است که صادرات نفت نسبت به قبل از برجام دو برابر شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه برجام در بسیاری از حوزه‌ها تحولات جدی ایجاد کرد، اظهارداشت: در بخش بانکی نیز موانعی که در اثر تحریم‌ها به وجود آمده بود برداشته شده است.

با این حال وی نتوانست حقیقت عدم تبادل بانکی را پنهان کند و همچون دفعات پیشین آن را به گردن نظام بانکی کشور انداخت و خاطرنشان کرد: با وجود اینکه تحولات اساسی در صنعت بانکداری ایجاد شده اما بانک‌های ما در استانداردها عقب هستند(!) و باید این مسائل به مرور حل شود.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: ما یک شرایط ایده‌آل داریم که مربوط به قبل از تحریم‌ها می‌شود و با آن فاصله داریم ولی امروز شرایط با قبل از برجام بسیار متفاوت شده است.

سیف افزود: بخشی از برقراری روابط بانکی این است که آنها وضعیت استانداردها را در بانک‌های ایرانی بررسی می‌کنند. نرخ کفایت سرمایه که یک موضوع مهم در بانک‌ها است در دنیا حداقل ۱۲ درصد و در ایران بین 4/5 تا ۵ درصد است؛ بنابراین صورت‌های مالی بانک‌ها برای بانکداران اروپایی اطمینان بخش نیست.

رئیس کل بانک مرکزی یکی دیگر از دستاوردهای برجام را بازگشت ۶۰ تا ۷۰ درصد شرایط ایده‌آل فعالیت بانک‌ها برشمرد و گفت: قبل ازبرجام و در دوران تحریم‌ها نمی‌توانستیم ذخایر ارزی کشور را در جایی که مدنظر است نگهداری کنیم و امروز این مانع رفع شده است. سیف البته توضیح نداد منظورش از «جایی که می‌خواهیم»کجاست!؟

تصور نمی‌کردیم!

رئیس کل بانک مرکزی با اذعان به ضعف اطلاعاتی در ایام مذاکرات و فقدان روابط درست بانکی بازهم بحث همیشگی بالا بردن توقعات و انتظارات از برجام را مطرح کرد و اظهار داشت: شاید تصور این نبود که موانع دیگری در عادی‌سازی روابط بانکی با سیستم بانکی بین‌المللی به ویژه بانک‌های اروپایی وجود داشته باشد؛ با این حال مهم‌ترین موضوع در این رابطه خود بانک‌های کشور هستند.

وی بدون اشاره به کارشکنی‌ها و تهدید‌های دائمی و تمام نشدنی آمریکا که حتی مورد تاکید بانکداران بزرگ اروپایی هم هست، عمده‌ترین موانع بر سر همکاری بانک‌های ایرانی با سیستم بانکی بین‌المللی را شرایط تعادل بدهی و دارایی بانک‌های ایرانی، کفایت سرمایه، وضعیت مطالبات معوق، کسری ذخایر و... برشمرد!

صرافی بهتر از بانک!

وی با بیان اینکه انتقال ارز برای هزینه‌های دانشجویی به راحتی از طریق صرافی‌ها و سیستم بانکی قابل انجام است، افزود: بهتر است این گونه نقل و انتقالات از طریق صرافی‌ها انجام شود زیرا که هزینه سیستم بانکی بیشتر است؛ همچنین شرایط کنونی حتما نسبت به گذشته در این موضوع تغییر کرده است.

نیازی به ورود پول نفت نیست!

وی درباره ذخایر ارزش و انتقال ارز حاصل از صادرات نفت گفت: سوال مهم این است که پول حاصل از صادرات را برای چه منظوری به داخل کشور وارد کنیم؟ مگر نمی‌خواهیم واردات انجام دهیم؟

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد بهتر است ارز حاصل از صادرات نفت در حسابی در خارج از کشور نگهداری شده و برای واردات از آن استفاده شود؛ منابع ناشی از صادرات نفت صد در صد در اختیار کشور قرار دارد ولی قرار نیست تمام این ارز را به شکل اسکناس وارد کشور کنیم!

سیف فراموش کرد که در آغاز این دولت،او و رئیس جمهور و همه مقامات مختلف ،دائما از عدم ورود پول‌های نفت گله و شکایت می‌کردند و مذاکره و برجام را تنها راه برای انتقال پول‌های بلوکه شده می‌دانستند! اکنون پس از سه سال و عدم موفقیت در این کار، سیف صورت مسئله را پاک می‌کند و اصل ورود پول به داخل کشور را غیرضروری می‌داند!

همه چیز طبیعی است!

رئیس کل بانک مرکزی درباره دلیل نوسانات اخیر نرخ ارز بیان کرد: نوسانات اخیر نرخ ارز موضوعی عجیب و غیرمنتظره نیست و در همه دنیا اینگونه نوسانات ارزی وجود دارد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در آذربایجان از مرداد ۹۲ تا آذر ۹۵ حدود ۱۳۰ درصد نوسان ارزی وجود داشت و یا همچنین در روسیه ۷ درصد تغییر ایجاد شده است اما تغییرات ریال نسبت به دلار طی این مدت حدود ۲۱ درصد بوده است.

سیف اشاره نکرد که کاهش یک سوم ارزش پول ملی در یک ماه‌، دقیقا در کدام یک از کشورهای دنیا طبیعی است و چرا هزینه این رفتارهای طبیعی را مردم باید بدهند!؟

ارزان‌تر می‌شود اما نه ۳۵۰۰ تومان!

به گفته سیف، نرخ ارز روند کاهشی خواهد داشت اما به دامنه ۳۵۰۰ تومان بازنمی‌گردد! درباره تک نرخی شدن ارز هم از ابتدا صحبت این بود که پس از اجرایی شدن برجام و بازگشت روابط بانکی به شرایط عادی، در این زمینه اقدام خواهد شد.

وی تاکید کرد: من زمانی را برای این کار اعلام نمی‌کنم ولی اینکه تا پایان سال جاری بتوان ارز تک نرخی را اجرا کرد هم عملی نخواهد بود.

گفتنی است بر اساس اطلاعات مندرج در سایت بانک مرکزی،در آذر ماه سال جاری یک دلار آمریکا 3200 تومان معامله می‌شد و معلوم نیست چرا سیف آمار بانک مرکزی را هم 300 تومان افزایش داده است!

http://kayhan.ir/fa/issue/924/2

ش.د9503736

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات