تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۰۱۸۵۶

کارنامه 100 روزه نامحبوب‌ترين رئيس‌جمهوري آمريکا (بخش اول)

مقدمه: 100 روز از ورود «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريکا به کاخ سفيد مي‌گذرد و عملکرد وي در عرصه داخلي و بين‌المللي مورد رضايت شهروندان قرار نگرفته و نظرسنجي‌ها او را به عنوان نامحبوب ترين رئيس جمهوري تاريخ معاصر آمريکا معرفي مي کنند. به گزارش گروه پژوهش و تحليل خبري ايرنا، تعيين فرصت صد روزه براي ارزيابي عملکرد هر رييس جمهوري گوياي همه واقعيت‌هاي موجود و معياري دقيق براي ارزيابي امور نيست اما مي تواند گوشه‌اي از اوضاع را به تصوير بکشد. در آمريکا نيز از زمان ورود رييس جمهوري اين کشور به کاخ سفيد يکصد روز مي‌گذرد و وي در دو حوزه داخلي و خارجي اقدام‌هايي را انجام داده که برخي از نظر مردم اين کشور مثبت ارزيابي مي شود و شمار زيادي نيز منفي. در اين ميان برخي وعده‌هاي انتخاباتي هم وجود دارد که به رغم تلاش‌هاي ترامپ به بن بست رسيده و تحقق نيافته است. در گزارش پيش رو مروري بر کارنامه صد روزه ترامپ خواهيم داشت و به بررسي وعده‌هاي انجام شده و شعارهاي محقق نشده در حوزه‌ها و زمينه‌هاي گوناگون خواهيم پرداخت.
(روزنامه اطلاعات - 1396/02/28 - شماره 26722 - صفحه 12)

تحولات داخلي آمريکا در 100 روز

ترامپ پيش از انتخابات رياست جمهوري آمريکا طرح‌ها و شعارهايي را در حوزه داخلي مطرح کرد که برخي جامه عمل پوشيد و برخي نيز با مخالفت و ناکامي روبرو شد. تغيير و تحول در برنامه سلامت مبني بر لغو قانون بيمه و بهداشت درماني با عنوان «اوباماکر» از جمله شعارهاي انتخاباتي ترامپ بود. ترامپ بارها تاکيد کرد به محض ورود به کاخ سفيد آن را لغو خواهد کرد. اين در حالي است که ميليون‌ها نفر از شهروندان آمريکايي زير پوشش بيمه‌اي و درماني اوباماکر قرار دارند.

از اين رو با تعيين ضرب ‌الاجل ترامپ براي راي ‌گيري در کنگره عليه بيمه خدمات درماني اوباما، باز هم تلاش‌هاي وي راه به جايي نبرد و اين وعده انتخاباتي رييس‌جمهوري آمريکا تحقق نيافت. جالب اين که جمهوريخواهان کنگره نيز ترامپ را در اين امر ياري نکردند. يکي ديگر از وعده‌هاي ترامپ لغو قانون «داد- فرانک» بود که در زمان اوباما با هدف اصلاح وال ‌استريت و حفاظت مصرف ‌کننده امضا شده بود. ترامپ اما در اين دوره 100 روزه نخست، اين قانون را لغو کرد و در اين باره گفت: دوستان من کسب وکار خوبي دارند؛ اما نمي‌توانند پول قرض بگيرند. نمي‌توانند زيرا بانک‌ها اجازه انجام اين کار را به آنها نمي‌دهند. دليل اصلي اين موضوع، قوانين و مقررات داد- فرانک است.

ترامپ در همان هفته نخست ورود به کاخ سفيد فرمان اجرايي را صادر کرد که بر مبناي آن از ورود شهروندان شش کشور با آمريکا از جمله ايران ممانعت به عمل آيد که شهروندان سوريه، سودان، ليبي، يمن و عراق را نيز شامل مي شد. اين فرمان اجرايي علاوه بر انزجار عمومي با راي منفي دادگاه‌هاي فدرال آمريکا مواجه و اجرا نشد. در نتيجه اين دستور با يک سري اصلاحات همچون خارج شدن اسم عراق از فهرست، اين برنامه بار ديگر از طرف ترامپ به جريان افتاد اما مجددا در دادگاه تجديدنظر فدرال آمريکا با فرمان اجرايي ترامپ مخالفت شد.

ترامپ براي شکستن راي قضات «نيل مک گورساچ» از همفکران خود را به عنوان يکي از قضات دادگاه عالي معرفي کرد تا ترکيب جمعيتي دادگاه را به نفع خود تغيير دهد اما در اين موضوع مشخص تاکنون راه به جايي نبرده است. به باور بسياري، رئيس جمهوري آمريکا در موضوع آب و هوا نيز ناموفق عمل کرده است. يکي از اين مسائل به لغو فرمان اوباما برمي گردد که رييس جمهوري پيشن آمريکا در سال 2015 فرماني را امضا کرد و خواستار کاهش پخش گازهاي مضر از نيروگاه‌ها به جو زمين شد. اوباما همچنين محدوديت‌هايي براي پخش گاز متان و استخراج نفت و گاز با روش شکست هيدروليکي (فرکينگ) برقرار کرد. ترامپ با اعتقاد بر اين که تصميم اوباما به صنعت انرژي آمريکا و کارکنان آن لطمه وارد مي کند، آن را در اين بازه زماني صد روزه لغو کرد.

100 روز با برنامه‌هاي ترامپ در روابط خارجي

بيشترين تحرکات رياست جمهوري آمريکا در سه ماهه نخست به حوزه روابط بين الملل مربوط است. خروج ايالات متحده از «پيمان تجارت ترانس پاسيفيک» (TPP) در پي دستور اجرايي ترامپ رقم خورد؛ پيماني بين 12 کشور دو سوي اقيانوس آرام که در دوره رياست جمهوري اوباما به امضا رسيده بود و بر مبناي آن 40 درصد از کل معاملات تجاري جهان را شکل مي داد و مقصد بيش از 60 درصد صادرات آمريکا را مشخص مي ساخت.کشيدن ديوار حائل در مرز جنوبي ايالات متحده با کشور مکزيک از ديگر وعده‌هاي جنجالي دونالد ترامپ بود که تاکيد کرد آن را از همان روزهاي نخست با هزينه دولت مکزيک بنا خواهد کرد. پس از گذشت 100 روز از آغاز رياست جمهوري ترامپ، هنوز اين شعار تبليغاتي تحقق نيافته است. رييس جمهوري آمريکا درخواست اختصاص يک و نيم ميليارد دلار با هدف تامين بودجه ديوار حائل کرده که با انتقاد يکپارچه دموکرات‌ها مواجه شده است.

موضوع ديگر در زمينه روابط خارجي آمريکا، پاره کردن توافق هسته‌اي (برجام) از شعارهاي عامه‌پسند ترامپ بود که به تدريج به اصلاح برجام تغيير يافت. به رغم تمايل رييس‌جمهوري کنوني آمريکا براي تغيير توافق اما وي اقدامي در اين زمينه انجام نداده است. انتظار هم نمي رود به اين موضوع ورود کند چرا که با اجماع جهاني در حمايت از توافق هسته‌اي مواجه شده و برخورد با برجام را براي دولت خود بسيار پرهزينه مي بيند. همچنين دولت آمريکا به دليل آزمايش‌هاي موشکي و فعاليت‌هاي هسته‌اي بي پرواي کره شمالي، اينک هدف اصلي خود را در شرق دور، مقابله با دولت پيونگ يانگ قرار داده است. اين روزها تنش بين آمريکا و کره شمالي به حدي بالا گرفته است که هر دو يکديگر را به حمله نظامي تهديد مي کنند.

همين موضوع بهانه‌اي شد تا آمريکا سامانه دفاع ضد موشکي «تاد» را در کره جنوبي مستقر کند؛ اقدامي که باعث رنجش و نگراني کشورهاي منتفذ منطقه مانند روسيه و چين شده است. از ديگر اقدام‌هاي دولت صد روزه ترامپ، شليک نزديک به 60 موشک به چند هدف در پايگاه الشعيرات در استان حمص در غرب سوريه بود؛ حمله‌اي که به بهانه و اتهام استفاده سلاح‌هاي شيميايي از جانب بشار اسد عليه معارضان صورت گرفت. نظامي‌گري ترامپ تنها به سوريه محدود نشد و اين کشور بزرگترين بمب غير هسته‌اي موجود در زرادخانه آمريکا را در افغانستان آزمايش کرد. گفته مي شود استفاده از اين بمب يازده تني از نوع «جي‌بي يو 43» در استان «ننگرهار» افغانستان بيش از آن که داعش را هدفگذاري کرده باشد به منظور آزمايش موشکي صورت گرفته است.

ترامپ در قبال «پيمان آتلانتيک شمالي» (ناتو) نيز تغيير نگرش اساسي داده است. وي که قبل از تکيه بر کرسي رياست جمهوري از بيهوده بودن اين ائتلاف و ضرورت کاهش هزينه آمريکا در ناتو سخن مي گفت، اينک با تغيير جهتي آشکار خواستار پررنگ شدن نقش اين ائتلاف نظامي به دليل تهديدهاي تروريستي شده است. در مجموع، بين شعارهاي انتخاباتي ترامپ و عملکرد وي در لباس رياست جمهوري بسيار فاصله است. او که دولت اوباما را به صرف هزينه‌هاي نظامي سنگين در خاورميانه متهم مي کرد امروز خود بيش از ديگران بر ميليتاريزه کردن سياست خارجي ايالات متحده پافشاري مي کند که افزايش 9 درصدي بودجه نظامي آمريکا را مي توان در اين راستا تفسير کرد.

افزايش تاريخي بودجه نظامي در کنار کاهش چشمگير بودجه وزارت امور خارجه آمريکا از گرايش اين دولت جمهوريخواه به نظامي‌گري و دوري از روش‌هاي ديپلماتيک و مسالمت آميز حکايت دارد.شايد به همين دليل است که نظرسنجي‌ها از محبوبيت بسيار پايين ترامپ حکايت مي کنند. بر پايه تازه ترين نظرسنجي واشنگتن پست که در آستانه يکصدمين روز رياست جمهوري ترامپ انجام شد، مشخص گرديد که وي نامحبوب‌ترين رييس جمهوري آمريکا در تاريخ معاصر است؛ جايگاهي که بي ارتباط با عملکرد او در داخل و خارج از آمريکا و همچنين تفاوت آشکار بين شعار و عمل او نيست.

همچنين با گذشت يکصد روز از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفيد بايد گفت اين يکصد روز پر است از تصميمات متزلزل و مواضع متغير از رئيس جمهوري که نتوانست تصميمات و قول‌هاي انتخاباتي خود را عملي سازد.به گزارش گروه بين‌الملل خبرگزاري تسنيم به نقل از روزنامه الاخبار، يکصد روز از رياست جمهوري دونالد ترامپ سپري شد و تصويري که وي از خود ارائه کرد، چيزي جز مواضع و تصميمات متزلزل و تلاش براي بزرگنمايي اندک دستاوردهاي کوچک نيست.از يکصدر روز پيش تا کنون ترامپ و خانواده اش با حرکت به هر سو تلاش کرده‌اند تصويري از تلاش پيگير و از دست ندادن حتي يک دقيقه در اجراي وعده‌هاي انتخاباتي از خود نشان دهند. يکصد روز از رياست جمهوري ترامپ گذشت و بر اساس رسمي که از زمان فرانکلين روزولت مرسوم بوده است معمولا در چنين موعدي دستاوردها و موفقيت‌هاي رئيس جمهور ارزيابي مي شود.

ارزيابي رسانه‌هاي آمريکا از عملکرد ترامپ

نگاه رسانه‌هاي آمريکا به عملکرد ترامپ بر اين اساس است که وي هيچ دستاوردي نداشته و عجيب نيست که اين رسانه‌ها مبلغ اين تفکر باشند به ويژه اينکه روابط متشنج رسانه‌ها و ترامپ از زمان نامزدي او براي رياست جمهوري تا مراسم سوگند تا آنجا پيش رفت که به اتهام زني‌هاي متقابل رسيدند به ويژه اينکه دولت او لغزش‌هايي داشت که به دستمايه خوبي براي تمسخر رسانه‌ها تبديل شد.اما تعامل اين رسانه‌ها با ترامپ اندکي تغيير کرده و برخي به تمجيد از او رو آورند به ويژه زماني که پايگاه الشعيرات در سوريه به دستور او هدف قرار داده شد و پيش از آن نيز وي لحن تهديدآميزي را در قبال کره شمالي به کار گرفت.اما واقعيت اين است که ترامپ در مقايسه با قول‌هاي انتخاباتي خود هيچ دستاورد قابل ذکري چه در سطح داخلي و چه در سطح خارجي نداشته است و کل دستاوردهاي او در لغو قوانين داخلي خلاصه مي شود که باراک اوباما صادر کرده بود.

تلاش ترامپ براي جبران شکست تمام عيار

حتي تصميمات اجرايي ترامپ با بحران‌ها و موانعي روبه رو شد که از اجرايي شدن آن جلوگيري کرد و به اين ترتيب مشخص شد ديدگاهها و روياهاي او با واقعيت‌هاي موجود در جامعه آمريکا مطابقت ندارد و فقط او نيست که تصميمات اجرايي را در اختيار دارد و اينجا بود که ترامپ چاره‌اي جز جلب رضايت کنگره و ساير نهادهاي تاثيرگذار نداشت تا بتواند شکست تمام عيار خود را جبران کند.اما به گفته ترامپ هيچ دولتي نتوانست به اندازه او در طول 90 روز اين دستاوردهايي را که وي به ثمر رسانده بود، محقق سازد.

ترامپ با قول تغيير فراگير در تمام سطوح وارد کاخ سفيد شد، اما پس از ورود متوجه واقعيتي شد که از چشم او پنهان مانده بود وآن اينکه نمي تواند برخلاف نظر نهاد سياسي آمريکا کاري انجام دهد، از همين رو چاره‌اي جز طرحي جايگزين نداشت، بنابراين به منظور جلب رضايت اين نهاد به برخورد شديد با برخي مسائل خارجي از جمله سوريه، کره شمالي و ايران برآمد تا رضايت متحدان عرب خليج فارس و نيز اسرائيل را نيز به دست آورد و با اين کار بر ناتواني در اجراي وعده‌هاي انتخاباتي خود سرپوش بگذارد. همچنين ترامپ از هر فرصتي براي مطرح کردن نام خود و دستاوردهاي کوچکي که در سطح سياسي و اقتصادي به چشم نمي‌آيند، استفاده کرد و حتي اگر از او در مورد رهبران ساير کشورها سئوال مي شد خود را مطرح مي‌کرد و از بزرگي و قدرت آمريکا سخن به ميان مي آورد.

بي‌ثباتي، مشخصه اصلي ترامپ

يکي از بارزترين مشخصه‌هاي ترامپ بي ثباتي مواضع او است که نمونه آن را در مورد پيمان ناتو شاهد بوديم به اين ترتيب که وي در بسياري از مصاحبه‌هاي مطبوعاتي از ناتو به عنوان نهادي که زمان آن سرآمده است ياد کرد اما سپس با تغيير موضع خود گفت: زماني که اين توصف را از ناتو کردم چيز زيادي از آن نمي‌دانستم. در مورد سوريه نيز وي در زمان تبليغات انتخاباتي از باراک اوباما خواست، خود را از جنگ سوريه دور نگاه دارد. او در آن زمان از لزوم مبارزه با داعش و نه دولت سوريه صحبت کرد.وي همچنين گفت: سوريه مشکل ما نيست و بشار اسد با داعش مي‌جنگد. اما ترامپ سپس با تغيير اين اظهارات گفت: موضع من در قبال سوريه و بشار اسد تغيير زيادي کرده است، امروز فرمان دستور حمله به پايگاه نظامي سوريه را که از آنجا حملات شيميايي صورت گرفته بود، صادر کردم و از سازمان ملل خواستم با تلاش‌هاي ما براي متوقف کردن کشتار و خونريزي در سوريه همراه شود.

بي‌ثباتي مواضع ترامپ در قبال توافق هسته‌اي

در مورد ايران نيز ترامپ توافق هسته‌اي با آن را فاجعه برشمرد و حتي به پاره کردن آن اشاره داشت حال آنکه متوجه بود قادر به انجام اين کار نخواهد بود، اما در اين خصوص مواضع او بيش از اينکه متغير باشد، متزلزل بود تا جايي که معلوم شد او متوجه نيست با چه توافقي تعامل دارد. وي در اين خصوص گفت: سخت است بگويم که اين توافق را پاره خواهم کرد اما در آن دقيق مي شود تا آنان (ايران) فرصتي نداشته باشد. در حالي که اظهارات ترامپ مبني بر تلاش براي متوقف کردن توافق هسته‌‌اي با ايران ادامه داشت، وزيرخارجه او اعلام کرد ايران به شروط اين توافق پايبند بوده است و ترامپ نيز اظهار داشت، نمي‌گويم آنان به توافق پايبند بودند بلکه روح آن را نقض کردند. وي در زمينه سياست خارجي و تصميمات سرنوشت ساز نيز بيشتر بر اساس برداشت‌هاي شخصي عمل کرد و در ملاقات‌هايي که با شماري از رهبران و روساي جهان داشت اين مشخصه به خوبي نمود يافت از جمله اينکه در ديدار با رئيس‌جمهوري چين گفت: من از وي بسيار خوشم مي آيد يا در ديدار با عبدالفتاح السيسي گفت: تو يک دوست مهم و متحد در آمريکا داري. در اين ميان اين عبارت که: دوره ترامپ سراسر دستاورد بود، شوخي و مزاحي بيش نيست. ادامه دارد...

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2017\05\05-17\20-12-19.htm&storytitle=%98%C7%D1%E4%C7%E3%E5%20100%20%D1%E6%D2%E5%20%E4%C7%E3%CD%C8%E6%C8%9D%CA%D1%ED%E4%20%D1%C6%ED%D3%20%CC%E3%E5%E6%D1%ED%20%C2%E3%D1%ED%98%C7

ش.د9600306

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات