صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۰۲۲۶۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 4 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): روز عید فطر، عید عبادت و عید مغفرت است؛ عید پایان یک دوره فشرده ریاضت برای مسلمان مؤمنی است که می‌خواهد از این ریاضت، برای ساختن و برای تقویت روحیات و ملکات نیک در خود استفاده کند و در طول سال و در همه عمر از آن بهره گیرد.(1378/10/18) ***عید سعید فطر مبارک‌باد***
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف رو

ویروس‌های خطرناک

گاهی اوقات رایانه یا تلفن همراه شما ویروسی شده است و متوجه شده‌اید که بسیاری از اطلاعات گذشته این دستگاه‌ها از بین رفته؛ از آن بالاتر این است که این دستگاه ویروسی بعد از ویروسی شدن تمام اطلاعات شما را لحظه به لحظه به بیرون مخابره می‌کند و دیگران را در جریان فعالیت‌های شما قرار می‌دهد و ممکن است دستورات اشتباهی را نیز در دستگاه شما جای دهد و حتی سخت‌افزار دستگاه را معیوب ‌کند. از این گونه ویروس‌ها در تشکیلات ادارات، سازمان‌ها و کشورداری نیز مانند رایانه‌ها وجود دارد؛ در این سیستم‌ها چنانچه ویروسی وارد شود، همبستگی، عقلانیت، تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی، محاسبه‌محوری، تشخیص دوست و دشمن و هدف‌محوری از بین خواهد رفت.
یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در طول دو سال گذشته در بحث نفوذ و ورود این ویروس خطرناک به عرصه حکومت‌داری بوده است؛ به گونه‌ای که ایشان در دیدار اخیر خود نیز در این باره فرموده‌اند: «یکی از اشکالات مدیریّت‌های کلان ما این است که نرم‌افزار مدیریّتی ما ویروسی بشود؛ یعنی دشمن بتواند در اندیشه‌ مدیریّتی ما ویروسی را وارد کند که تمام ابتکارات ما و کارهای ما و تصمیم‌های ما را خراب کند و به جهت خلافی هدایت کند و پیش ببرَد.» در این ایام شاهد هستیم که نرم‌افزار دولت با ویروس‌هایی آلوده شده است که با وجود تذکرات متعدد امام خامنه‌ای برای مقابله با این ویروس‌ها و رفع عیوب، همچنان نسبت به آن بی‌توجهند که برخی از آنها به این شرح هستند:
1ـ دوقطبی‌سازی جامعه؛ چنانچه حسن روحانی کسانی را که به وی رأی نداده‌اند، طرفدار گفتمان خشونت معرفی کرده است؛ 2ـ ابلاغ و اجرای سند 2030؛ 3ـ هجمه به سپاه با عنوان دولت با تفنگ در زمانی که سپاه،‌ داعش را به خاک مذلت نشانده است؛ 4ـ نظریه‌سازی انحرافی درباره مبنای مشروعیت ولایت فقیه؛ 5ـ سکوت در زمینه تحریم‌هایی که علیه کشور در سنای آمریکا تصویب شده است؛ 6ـ مخالفت دولت در برخورد با نیروهای نفوذی که نشان می‌دهد موارد متأسفانه دستگاه محاسبه دولت دچار اختلال شده است و باید در دولت دوازدهم با این ویروس‌ها مقابله شود.

▼ گزارش روز
علاج دستان خالی

شهردار آینده تهران چه کسی خواهد بود؟ چه کسی پس از محمدباقر قالیباف که 12 سال در رأس مدیریت شهر تهران قرار داشت، به ساختمان خیابان بهشت خواهد رفت؟ پرسشی که درباره آن شایعات فراوانی به گوش می‌رسد؛ اصلاح‌طلبان که توانسته‌اند تمام کرسی‌های شورای شهر تهران را به دست آورند، هر روز نام تازه‌ای را برای جانشینی قالیباف در رسانه‌ها مطرح می‌کنند! از محسن هاشمی که به عنوان نفر اول راهی شورای شهر تهران شده است تا افرادی چون محمدعلی نجفی و معاونان غلامحسین کرباسچی در شهرداری تهران. اما آنچه در میان این اخبار بیشتر از همه جلب توجه می‌کند، ادامه تخریب و جنجال رسانه‌ای علیه قالیباف است؛ مانند خبرسازی‌هایی که درباره افتتاح ایستگاه‌های جدید متروی تهران در روزهای اخیر اتفاق افتاد! در این بین این سؤال در ذهن تداعی می‌شود که چرا رسانه‌های جریان اصلاح‌طلب همچنان باید تخریب محمدباقر قالیباف پس از پیروزی‌شان در انتخابات شورای شهر و انصراف او از انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم را که به پیروزی حسن روحانی منجر شد، ادامه دهند؟ زیر سؤال بردن عملکرد وی که حتی اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر چهارم نیز معترفند که در تهران تحول ایجاد کرده است چه نفعی برای اصلاح‌طلبان دارد؟! پاسخ این پرسش چندان پیچیده نیست، اکنون دوران نشستن در جایگاه انتقاد و زیر سؤال بردن مدیریت شهری برای اصلاح‌طلبان به سر رسیده است و حالا باید در میدان عمل به مشکلات شهر تهران رسیدگی کنند و در برابر مشکلات شهر تهران پاسخگو باشند؛ در حالی که این جریان در انتخاب مدیری توانمند که بتواند به روند پرشتاب پیشرفت و توسعه در تهران ادامه بدهد، با مشکل جدی روبه‌رو شده است، با این شرایط طبیعی است که برای پوشش ضعف‌های احتمالی در دوران حضور در شهرداری تهران مدیریت کنونی تهران ناکارآمد نشان داده شود. مسئله‌ای که احتمالاً در زمان اندک باقی‌مانده باید منتظر تشدید آن نیز باشیم.

▼ خبر ویژه
 تصمیم سخت برای آمریکا

پایگاه خبری شبکه «سی‌ان‌ان» آمریکا، با انتشار گزارشی به احتمال وارد شدن آمریکا به جنگ با ایران اشاره و از آن با عنوان «باتلاق جنگ» یاد کرده است. در این گزارش آمده است: «زمانی که آمریکا و متحدانش حملات هوایی علیه داعش را در سال 2014 آغاز کردند، دولت اوباما به روشنی اعلام کرد که آمریکا در باتلاق جنگ داخلی سوریه که از سال 2011 جان بسیاری را گرفته است، وارد نخواهد شد؛ اما اکنون نگرانی‌های جدی درباره کشیده شدن آمریکا نه تنها در جنگ داخلی سوریه، بلکه در یک درگیری بزرگ‌تر در منطقه و با ایران و متحدانش وجود دارد. در حالی که شکست داعش نزدیک به نظر می‌رسد، احتمال رویارویی نیروهای تحت حمایت آمریکا با نیروهای بشار اسد و همچنین شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در حال افزایش است. اگر دولت ترامپ به دنبال خودداری از کشیده شدن در جنگی گسترده در منطقه است، باید تصمیمی سخت در این زمینه اتخاذ کند.» در همین حال روزنامه آمریکایی «هافینگتون پست» در گزارشی نوشت: ترامپ حضور نظامی آمریکا در سوریه را در ماه گذشته افزایش داده است؛ اما حملات موشکی ایران پیامی به آمریکا مبنی بر این داشت که اجازه نمی‌دهیم سوریه را از ایران دور کنید. سی‌ان‌ان در ادامه تأکید می‌کند: تهدیدهای «جرج دبلیو بوش» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در زمینه تغییر نظام ایران و دو جنگی که او در خاورمیانه ایجاد کرد، در نهایت به تسلط ایران بر عراق و افغانستان و پیشبرد اهداف هسته‌ای این کشور منجر شد.

▼ اخبار
1ـ کاهش تعداد بیمه‌شدگان سلامت
نزدیک به یک ماه پس از آنکه حسن روحانی در رقابت‌های انتخاباتی، بیمه سلامت رایگان را یکی از دستاوردهای دولت خود برشمرد، خبرهایی درباره حذف برخی از افراد تحت پوشش بیمه سلامت به گوش می‌رسد. به گفته کاظم میکائیلی، سرپرست دفتر بیمه‌های سلامت وزارت کار و رفاه اجتماعی، قرار است با انجام آزمون وسع و براساس پایگاه داده‌هایی که در اختیار وزارت رفاه است، بیمه رایگان نزدیک به 5/1 میلیون نفر قطع شود. طبق مصوبه اخیر هیئت وزیران که اصلاحیه‌ای بر طرح بیمه همگانی رایگان است، افرادی که توانمندی مالی دارند، باید به تشخیص آزمون وسع، از ۱۵ تا ۱۰۰ درصد حق بیمه سلامت را پرداخت کنند. طبق آمارهای رسمی منتشر شده از سوی دولت، بیش از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند که به گفته میکائیلی از مجموع این بیمه‌شدگان، 5/8 میلیون نفر درآمد کمتر از یک میلیون تومان در ماه دارند و پوشش رایگان برای آنها باقی خواهد ماند. وزیر بهداشت با اشاره به کسری شدید در بودجه طرح تحول سلامت گفت: پیشنهاد من این بود که چهار تا پنج دهک اول بیمه شوند. عدد مشخص شده پنج میلیون نفر بود و منابع آن ۵۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود؛ اما دوستان ۱۰ تا ۱۱ میلیون نفر را بیمه کردند.»

2ـ فساد ریشه‌دار توتال
پاتریک پویان، مدیرعامل شرکت توتال به تازگی گفته است: «شرکت توتال تابستان امسال طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی را آغاز می‌کند.» این گفته‌ها در حالی از سوی مدیر عامل این شرکت نفتی فرانسوی مطرح می‌شود که وی چندی پیش با بیان اینکه این شرکت تابع قوانین آمریکاست، اعتراض وزارت نفت و به ویژه وزیر نفت کشورمان را برانگیخت. برخی کارشناسان و خِبرگان قراردادهای نفتی که سابقه حضور توتال در ایران را می‌دانند، این اقدام توتال را مقدمه‌چینی این شرکت برای کسب امتیازات بیشتر برشمرده و اتخاذ چنین رویه‌ای را از سوی فرانسوی‌ها عادی دانستند. گفتنی است، سابقه فعالیت این شرکت در ایران چندان درخشان نیست و همواره با اما و اگرها و حواشی زیادی همراه بوده است. چنانچه در توسعه دو میدان سیری A و E و فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی شاهد پرداخت رشوه از سوی شرکت توتال، به منظور افزایش سقف قرارداد بودیم. با افشا شدن این ارتشا پس از تحقیقاتی که آمریکایی‌ها انجام دادند، دادگاه این کشور توتال را به جرم سوءاستفاده از جایگاه یک مقام دولتی در دو قرارداد جریمه کرد.

3ـ عملیات عریان
سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران در حاشیه مراسم شب شعر قیام موشک‌ها که در سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد، در پاسخ به برخی شایعات و اظهارات محافل صهیونیستی درباره اینکه برخی موشک‌های شلیک شده سپاه به اهداف نخورده و در مناطق دیگر مثل عراق اصابت کرده است، اظهار داشت: آنچه این افراد به اصطلاح کارشناس از آن نام برده‌اند، در واقع بدنه جدا شده موشک‌ها(موتور) بود که در عراق به زمین خورد. حاجی‌زاده افزود: موشک‌هایی که در این عملیات استفاده کردیم؛ به گونه‌ای است که پیش از اصابت به هدف (۱۰۰ کیلومتر مانده به هدف) قسمتی از بدنه جدا شده و سر جنگی به هدف اصابت می‌کند؛ عملیات به گونه‌ای طراحی شده بود که این قسمت جدا شده در خاک عراق به زمین می‌خورد. وی همچنین اظهار داشت: جالب است بدانید که چهار دقیقه پس از اصابت اولین موشک بلافاصله هواپیماهای آمریکایی بر فراز منطقه حضور پیدا کردند و این نشان می‌دهد عملیات ما یک عملیات عریان بود.

▼ اخبار کوتاه
محمد‌رضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکنون تفاهم‌نامه خرید 73 هواپیمای ایرباس و 10 هواپیمای بوئینگ از سوی ایرلاین‌های داخلی امضا شده، گفت: اعضای کمیسیون عمران مجلس اطلاعی درباره نوع و نحوه قرارداد خرید هواپیما از سوی شرکت‌های خصوصی ندارند. وی تصریح کرد: اعضای کمیسیون پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه، با دعوت از مسئولان ایرلاین‌های خصوصی موضوع قراردادهای خرید، تأمین منابع شرکت‌های خصوصی، تعهد شرکت خارجی و ضمانت پس از فروش را بررسی می‌کنند.
عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر با توافق‌نامه ترسیم مرزهای آبی بین مصر و عربستان موافقت کرد؛ به موجب این توافق جزایر تیران و صنافیر به عربستان واگذار می‌شود. واگذاری این دو جزیره مدت‌ها یکی از موضوعات جنجالی در مصر بود و چند دادگاه مصر حکم به مصری بودن این جزایر داده بودند. پارلمان مصر 24 خرداد ماه با این واگذاری موافقت کرد و با تصویب آن دو جزیره مورد مناقشه «صنافیر و تیران» به خاک سرزمین عربستان سعودی الحاق خواهد شد.
بنا به اخبار منتشر شده در شبکه‌های خبری آلمان، در یک مرکز که عنوان اصلی آن مسجد ابن رشد ـ گوته و متعلّق به مسلمانان لیبرال آلمان است، خطیب نماز جمعه آن یک خانم بی‌حجاب است و زنان بدون حجاب در کنار مردان، همه با هم در یک صف نماز می‌خوانند. نکته قابل توجّه اینکه همجنس‌بازان هم برای شرکت در این مراسم دعوت هستند.
علی‌اکبر جوانفکر، مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد با اشاره به اهانت به رئیس‌جمهور در راه‌پیمایی روز قدس گفت: با اینکه توهین صورت گرفته را باید تقبیح کرد؛ اما شاید نشود به توهین‌کنندگان چندان نیز خرده گرفت؛ زیرا آنها در چهار سال گذشته شاهد توهین‌های زشت‌تری نسبت به خود بوده‌اند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از مراجعه و ثبت بیش از 10 هزار کانال فعال با کاربر بالا در فضای مجازی، در سامانه این مرکز برای شناسنامه‌دار شدن خبر داد.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در حال حاضر دو میلیون و هشتصدوهشت هزار نفر از مردم جزء مصر‌‌ف‌کنندگان مستمر مواد مخدر در کشور هستند.
الیاس نادران، نماینده سابق مجلس درباره شعارهای روز قدس علیه رئیس‌جمهور گفت: شعار تفرقه‌افکن ناپسند بود، سخنان تفرقه‌افکن این روزهای روحانی ناپسندتر!



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات