تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۰۲۹۰۴

سلیمی‌نمین: رئیسی باید به نفع قالیباف کنار می‌رفت

مقدمه: عباس سلیمی‌نمین از چهره‌ها و روزنامه نگاران برجسته جریان اصولگرا در گفتگو با انتخاب از اشتباهات اصولگرایان می‌گوید که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانید:
(روزنامه آفتاب‌يزد - 1396/03/29 - شماره 4921 - صفحه 15)

- من می‌گویم این هم انحراف است که برخی از ائمه جمعه روز جمعه انتخابات در رابطه با انتخابات‌ آن حرف‌ها را بزنند. اینکه یکی از آن‌ها بگوید نامزدی را انتخاب کنید که امام رضا پسند باشد! این تخلف بَیّن است که فردی از یک نهاد مهم در برگزاری انتخابات کنار آقای رئیسی در همایش حامیان بنشیند اما شما می‌گویید این کوچک است و مهم نیست.

- پایداری‌ها عمدتا در شکل گرفتن ذهنیت‌شان نسبت به آقای قالیباف متاثر از آقای احمدی‌نژاد هستند. آقای احمدی‌نژاد سیاستی داشت که در دولت دوم خودش که همه شخصیتهای اصولگرا را کاملا منکوب کرده و از صحنه خارج کند. این شامل حال لاریجانی، حدادعادل و قالیباف هم می‌شد و برخوردهای مشابه با این افراد داشت. متاسفانه ذهن بچه‌های پایداری کاملا متاثر از جهت‌گیری‌های آقای احمدی‌نژاد علیه آقای قالیباف است. چیزی که ظلم آقای روحانی در حق آقای قالیباف هم همین بود. درحالی که آقای قالیباف بیشترین هزینه را در مواجهه با آقای احمدی‌نژاد داده بود اما آقای روحانی مرتبا می‌گفت که شما همان احمدی‌نژاد هستید درحالی که این عادلانه و منصفانه نبود و می‌دانست که آقای قالیباف چقدر با آقای احمدی‌نژاد اصطکاک داشتند.

- من معتقد بودم اگر قالیباف کنار نمی‌رفت ،‌ جریان جبهه پایداری در انزوا قرار می‌گرفت.

- آقای مصباح را بسیاری از اصولگرایان یک شخصیت علمی‌می‌دانند که پایداری‌ها واقعا ایشان را به مسائل سیاسی کشاندند و توانمندی ایشان در حوزه مسائل فلسفی و نظری را هم مخدوش کردند.

- ‌یک ایرادی که ما در جبهه اصولگرایی داریم این است که نیروهای جوان خودمان را در اختیار آدمهایی که شعارهای خیلی جوان پسندانه می‌دهند، ‌قرار داده ایم. جوان امروز دوست دارد که کسی بیاید و شعارهای هیجانی بدهد ما به نظرم در اصولگرایی اشتباه و غفلت کردیم و با سپردن جوانها در اختیار آدمهایی گذاشتیم که هیجانات را بیشتر تحریک می‌کند تا تعمل و تامل را و این اشتباه را من قبول دارم. طبیعتا وقتی چنین کاری کردیم، پایداری‌ها راحت تر می‌توانند با قشر جوان اصولگرا رابطه برقرار کنند.

- من برخوردها با آقای لاریجانی را اصلا درست نمی‌دانستم و الان هم درست نمی‌دانم. آقای لاریجانی درست است که سیاست پیشه است و کسی است که سیاست ورزی در او قوی تر از وجوه دیگرش است اما به نظرم یک شخصیت توانمند است و هرگز نباید او را از اردوگاه اصولگرایی راند.

- رئیسی می‌تواند نامزد اصولگرایان باشد اما قطعا نمی‌تواند لیدر باشد.

- اگر قرار است که رئیسی لیدر اصولگرایان باشد، قطعا آقای موحدی کرمانی ریش سفیدتر است و شیخوخیت بیشتری دارد. اصولگرایان درواقع آمدند و از وادی شیخوخیت یک مقدار پارلمانی‌تر عمل کردند.

- یکی از ایرادات جدی این است که کسی که در جلسات آقای رائفی پور یا حسن عباسی رشد می‌کند،‌ معلوم است که چه عمقی دارد و این آدم عمیقی پیدا نمی‌کند.

- اگر قرار است نقدی به آقای روحانی بکنیم حتما باید نقد اصولی باشد. نقدی که به نیروی جوان ما رشد دهد و بتواند به او شناخت دقیق تری بدهد. به نظرم اینکه در اختیار یکسری آدمهایی قرار بگیرند که اینها با رویه‌های شعاری بخواهند فقط احساسات را به جوشش درآورند،‌ یکی از خطاهای اصولگرایی بوده که اگر این کار صورت بگیرد هم به نظرم تولید اندیشه در نیروهای اصولگرا رشد خواهد کرد و هم تربیت نیروهای مستعد متفاوت خواهد شد.

- در هر ستاد آقای روحانی دو تا تتلو بود. شب چهارشنبه از سخنرانی کرج درحال بازگشت بودیم که خیابان را بسته بودند. ماشین را پارک کردم و دیدم که تتلو فراوان است. همین‌ها که دم از اخلاق می‌زدند... در مورد آقای رئیسی درست است و دو تا مطلب وجود دارد. آقای رئیسی قبلا نسبت به بحث کنسرت موضع نگرفته بود. قطعا نظرش با آقای علم الهدی متفاوت بود اما موضع نگرفته بود. چون موضع نگرفته بود،‌ الان دفاع از کسی که از کنسرت‌های زیرزمینی توبه کرده باشد و آمده باشد که کنسرت‌های آب شسته تر و موجه تری ارائه دهد به آقای رئیسی نمی‌خورد. تلقی یک کار تبلیغاتی آن هم تبلیغاتی که سنخیتی با شخصیت او ندارد.

- (در رابطه با دیدار رئیسی و تتلو) به نظرم می‌خواستند بگویند که خیلی هم آنچنان که فضا ساختند که اصلا با این مقولات بیگانه هستیم، نیست. به نظرم یک کار بسیار نپخته ای بود که صورت گرفت. من خودم مقاله نوشته بودم و با آقای علم الهدی مخالفت کرده بودم. من اگر می‌گفتم که کنسرت بگذارید،‌ جامعه از من می‌پرسید که شما در دوران غیرانتخابات هم با مقوله کنسرت ولو در مشهد موافقید؟ طبیعتا این را یک کار تبلیغاتی تلقی نمی‌کردم. در مورد آقای رئیسی این یک کار تبلیغاتی بود چون احساس کردم طبعا پس زد. یعنی یک نوع حرکتی که خیلی شایسته ایشان تلقی نشد،‌ طبیعی است که تردید ایجاد می‌کند. حالا تتلو گفته که من توبه کردم و مرا بپذیرید. انصافا نشان داد که اصولگرایان در ارتباط با فضای مجازی خیلی ضعیف اند. اینها آمدند به محض اینکه توپخانه ای در فضای مجازی علیه آقای رئیسی ایجاد کردند...

- پایداری را در جریان شکست اخیر مقصر می‌دانم.

من معتقد بودم که آقای رئیسی باید به نفع قالیباف کنار می رفت.

http://aftabeyazd.ir/?newsid-75771

ش.د9600952

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات