صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۰۳۳۱۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 10 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اگر مدیریت جهادی یا همان كار و تلاش با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت حاكم باشد، مشكلات كشور در شرایط كنونی فشارهای خباثت‌آمیز قدرت‌های جهانی و در شرایط دیگر، قابل حل است و كشور حركت رو به جلو را ادامه خواهد داد.(1392/10/23)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز 
بایسته‌های مقابله با تحریم‌ها

به تازگی شاهد تحریم‌های زنجیره‌ای آمریکایی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران بودیم که با اجماع دموکرات‌ها و جمهوریخواهان به تصویب رسید؛ طرح تحریمی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، روسیه و کره شمالی در مجلس سنای آمریکا تصویب شد و متعاقب آن وزارت خزانه‌داری آمریکا در واکنش به آزمایش موشک‌ ماهواره‌‌بر سیمرغ،‌ شش نهاد ایرانی تابع گروه صنعتی شهید همت را در فهرست تحریم‌ها قرار داد. به نظر می‌رسد، آمریکایی‌ها با این اقدامات به دنبال از بین بردن مزیت‌های راهبردی و امنیت‌زدایی از جمهوری اسلامی ایران، تخریب انسجام ملی و در نهایت تغییر ساختار در کشورمان هستند. حال این پرسش مطرح می‌شود که در چنین شرایطی چه باید کرد؟
به نظر می‌رسد برای مقابله با تحریم‌های جدید باید اقدامات زیر را انجام داد؛
1ـ اعلام صریح نقض فاحش و آشکار برجام؛ 2ـ‌ اعلام پایبند نبودن آمریکا به تعهدات خود.؛ 3ـ مطالبه ملی برای اقدام متقابل علیه آمریکا؛ 4ـ عزم ملی بر حفظ مزیت‌های راهبردی ایران؛ 5ـ اجماع ملی بر حفظ و توسعه امنیت در ایران؛ 6ـ حفظ حداکثری انسجام در برابر آمریکا؛ 7ـ اجماع ملی بر روند قدرت‌یابی ایران در منطقه؛ 8ـ پرهیز از جناحی کردن منافع ملی و امنیت ملی و 9ـ مطالبه اجرای اقتصاد مقاومتی از دولت دوازدهم.
رعایت بایسته‌های فوق و ایجاد صدای واحد از درون ایران، هزینه‌های اقدامات آمریکا را بالا ‌برده و به تغییر محاسبات در واشنگتن و متحدان اروپایی آمریکا منجر می‌شود. این در حالی است که موضع انفعالی در برابر اقدامات آمریکا و بی‌اهمیت و تکراری دانستن تحریم‌های جدید ـ که متأسفانه از سوی برخی مسئولان و دست‌اندرکاران پرونده هسته‌ای ابراز شد ـ از یک سو و تشتت آرا و مشغول شدن به مقصریابی از سوی دیگر سبب فرصت‌سازی برای اقدامات بیشتر آمریکایی‌ها می‌شود.
بنابراین، برای حفظ منافع ملی و امنیت ملی، باید اجماع حداکثری در برابر اقدامات یکجانبه‌گرایانه آمریکا ایجاد کرد؛ از این منظر ضروری است دولت و مجلس به دنبال اقدام متقابل باشند؛ چرا که تجربه نشان داده است مقابله قاطع با چنین زیاده‌خواهی‌هایی سبب کوتاه آمدن دشمن می‌شود؛ اما اگر دشمن متوجه شود که در داخل کشور برای مقابله مؤثر با این اقدامات اجماع و اتحاد وجود ندارد، در ادامه راه خود جری‌تر هم خواهد شد.

▼ گزارش روز
طبقه خاص!

برای خود سهمی قرار دادن از سفره انقلاب، خود را نژاد برتر دانستن، درگیر شدن با مأمور نیروی انتظامی به دلیل انجام وظیفه‌اش، نشستن بر سر میز غذایی که کمتر از شیشلیک روی آن نباشد، پراید را مطلوب فقرا دانستن و خود سوار ماشین‌های میلیاردی وارداتی شدن، نجومی‌بگیران را ذخیره انقلاب دانستن و... از جمله گفتارها و رفتارهایی است که هر روز شاهد آن هستیم و بیش از گذشته بر صدر اخبار رسانه‌ها می‌نشیند تا نگرانی درباره شکل‌گیری طبقه‌ای خاص در سطوح مدیریتی و تصمیم‌گیری کشور بیش از پیش احساس شود؛ طبقه‌ای که خود را از جامعه فراتر می‌داند؛ گروهی که گویا همه مردم به آنها بدهکارند؛ طبقه‌ای که رفتار و سبک زندگی و شیوه مدیریت‌شان آشکارا با شعارهای انقلاب اسلامی و آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب در تضاد و تقابل قرار دارند؛ طبقه‌ای که به واسطه زدوبندهای سیاسی و استفاده از رانت و سرمایه‌های حاصل از ویژه‌خواری در مراکز تصمیم‌گیر کشور نفوذ و حضور پیدا می‌کنند و به نظر می‌رسد اگر امروز جریان انقلابی و آرمان‌خواه در برابر این تفکر نایستد، در آینده نه چندان دور حرکت بر سبیل انقلاب اسلامی و آرمان حکومت مستضعفان و پابرهنگان که حضرت روح‌الله همواره بر آن تأکید داشته‌اند، با موانع و دشواری‌های بسیاری روبه‌رو خواهد شد. اگر امروز جلوی تغییر سلوک مدیران و صاحب‌منصبان در نظام اسلامی گرفته نشود، فردا شاهد خدشه بر مبانی انقلاب خواهیم بود؛ چرا که پر واضح است، آن مدیر و تصمیم‌گیر تجمل‌گرا، مرفه و خودبرتربین نمی‌تواند تصمیمات انقلابی بگیرد و در برابر دشمن و هر تهدیدی که موقعیت‌های مادی او را به خطر می‌اندازد؛ زانوانش سست خواهد شد و به نام مصلحت مردم برخلاف نفع مردم و برای حفظ پست و مقام و موقعیت خود عقب می‌نشیند و تصمیماتی را می‌گیرد که می‌تواند دستاورد یک ملت را که با سختی و هزینه‌های گزاف حاصل شده است، به ثمن بخس فروخته و بر باد ‌دهد.

▼ اخبار ویژه                   

انتصابات دقیقه 90 در صنعت نفت

در ادامه عزل و نصب‌های دقیقه نودی مدیران دولت یازدهم، «سعید توکلی» مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با صدور احکامی محمدرضا پاکدل و ابراهیم میرزایی‌راد را به ترتیب به عنوان «سرپرست مدیریت تدارکات و خدمات کالا» و «سرپرست مدیریت برنامه‌ریزی انتقال گاز» منصوب کرد. سیدنورالدین شهنازی‌زاده، مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت(متن) نیز با صدور حکمی محمدعلی دادور، مدیر عامل سابق پالایشگاه لاوان را به سمت مشاور مدیر عامل در عملیات نگهداری و تولید منصوب کرد.

تغییر سطح حفاظت مجلس از «حساس» به «حیاتی»

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزارت کشور با اشاره به جزئیات جدیدی از تدابیر امنیتی اندیشیده شده برای روز تحلیف گفت:‌ تمام پیش‌بینی‌های امنیتی، انتظامی و ترافیکی این مراسم انجام و مسئولیت‌ها مشخص شده است. البته در مراسم تحلیف با توجه به شمار بالای هیئت‌های شرکت‌کننده، سطح حفاظت از مجلس را از «حساس» به «حیاتی» تغییر داده‌ایم. وی افزود: مسئول تأمین امنیت کلی مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری قرارگاه ثارالله تهران است.

شما راه و چاه را بلدید!

در جریان رسیدگی پرونده فساد نفتی همدستان بابک زنجانی، قاضی در بخشی از جریان دادگاه به فلاح هروی، متهم ردیف سوم پرونده گفت: شما که هستید که می‌گویید نظام به دنبال تشکیل شبکه علیه شما است؟ شما ۳۰ سال در وزارت اطلاعات مشغول بودید و همه راه و چاه کار را بلدید و با همین ترفندها این فاجعه را به بار آوردید.

▼ اخبار
1ـ قالیباف: آمار و اطلاعات همه نشان می‌داد من باید در صحنه بمانم

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در برنامه جهان‌آرا گفت: وقتی برای برخی‌ها دلیل می‌آوردم که نباید به انتخابات بیایم، همان‌ها در یک اتاق تصمیم گرفتند که وارد شوم و اگر نمی‌آمدم، می‌گفتند سرکش است. وی درباره کناره‌گیری از رقابت‌ها نیز گفت: دوستان دلایلی آوردند که البته من آنها را قبول نداشتم، اما تحلیلی هم خودم داشتم که تجمیع اینها من را به این تصمیم رساند که همان‌طور که تکلیف داشتم بیایم، حالا تکلیف به رفتن دارم. وی افزود: آمار و اطلاعات همه نشان می‌داد، من باید در صحنه بمانم؛ اما فضای اردوگاه به این شکل بود که وقتی می‌گفتند یکی باید کنار برود، همه به من نگاه می‌کردند. قالیباف افزود: من اگر می‌ماندم یا انتخابات به دور دوم کشیده می‌شد یا با یک فاصله اندک یک درصدی انتخابات را می‌باختیم.

2ـ رئیس‌جمهور برای چینش کابینه تحت فشار است!

الهام امین‌زاده، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی از ادامه همکاری خود با دولت دوازدهم خبر داد و گفت: رئیس‌جمهور تأکید دارد یک چهره غیر سیاسی حتماً پیگیر موضوع حقوق شهروندی باشد تا حقوق اجتماعی و رفع معضلات، آسیب‌ها، رفع فقر و اعتیاد و بهبود اشتغال را پیگیری کند. او با اشاره به رزومه‌های متعددی که چهره‌های مختلف به رئیس‌جمهور معرفی کرده‌اند، اظهار داشت: شاهد هستیم که فشارهایی بر رئیس‌جمهور وارد می‌شود و افراد سیاسی و حتی اعضای کابینه برای جابه‌جایی یا ماندن در پستی و یا ارتقا در سمتی فشار می‌آورند و رئیس‌جمهور از این وضع خرسند نیست؛ چرا که این فشار‌ها ممکن است بر انتخاب‌ها اثر بگذارد و انتخاب اصلح را که برای حل مشکلات مردم و اقتصادی و اجتماعی مردم است، تحت‌الشعاع قرار بدهد.

3ـ آمریکا به فکر اشغال‌گری و تأسیس پایگاه در عراق نیفتد

نوری‌مالکی، معاون رئیس‌جمهور عراق گفت: اگر حمایت‌های ایران از عراق در راه مبارزه با تروریسم نبود، وضعیت بدتر از آن چیزی بود که امروز مشاهده می‌کنیم. ایران سلاح در اختیار ما گذاشت و ما با استفاده از این سلاح‌ها موفق شدیم مقاومت کنیم. وی افزود: عراق با درخواست دولت اوباما مبنی بر تحریم‌های هوایی، زمینی و تسلیحاتی علیه سوریه مخالفت کرد. مالکی خاطرنشان کرد: اگر نظام سوریه به دست گروه‌های تروریستی سقوط می‌کرد، بغداد، لبنان و اردن نیز سقوط می‌کردند و نقشه سیاسی منطقه با مشکل روبه‌رو می‌شد. مالکی در ادامه با بیان اینکه ما با ورود به ائتلاف علیه سوریه مخالفت کردیم، گفت: آمریکایی‌ها باید از حاکمیت عراق محافظت کنند و بار دیگر به فکر اشغال‌گری و تأسیس پایگاه و اعزام نیرو به عراق نیفتند.

4ـ شروط آمریکا برای حمایت مجدد از معارضان سوری

آمریکا که حمایت خود را از تروریست‌های معارض قطع کرده، برای آنان شروط جدیدی مطرح کرده است. برخی از منابع مطلع اعلام کردند، واشنگتن از نیروهای معارض خواسته است برای حمایت مجدد باید چند شرط را بپذیرند؛ از جمله اینکه موشک‌های خود در جنوب سوریه را به آمریکا تحویل دهند و با ادغام‌های جدید موافقت کنند. «الویه العمری» از گروه‌های تروریستی وابسته به ارتش آزاد اعلام کرد: گروه‌های معارض قصد دارند تشکیلات جدیدی ایجاد کنند، در همین راستا 40 گروه تروریستی رایزنی‌ها را برای تشکیل «جبهه ملی آزادسازی سوریه» آغاز کرده‌اند. «وائل معزر» رئیس دفتر سیاسی «الویه العمری» نیز در این باره می‌گوید، آمریکا از تروریست‌های معارض جنوب سوریه خواسته است با نیروهای سوری آتش‌بس کرده و با مبارزه با داعش و اعزام نیرو به رقه موافقت کنند.

▼ اخبار کوتاه
«مجتهد» فعال توئیتری معروف عربستانی درباره سفر مقامات عراقی، از جمله حیدر العبادی و مقتدی صدر به عربستان گفت: تغییر سیاست عربستان در قبال عراق و دعوت ریاض از مقامات عراقی به این دلیل است که پیش ایران شفاعت کنند تا ایران با «حوثی‌ها» برای توقف جنگ یمن رایزنی کند. گفتنی است، عربستان سعودی پس از چند سال حملات گسترده و ویرانگر با هزینه هنگفت به یمن نه تنها موفقیتی را به دست نیاورده؛ بلکه اقدام نظامی این کشور موجب خشم و نفرت عمومی از حاکمان آل‌سعود در یمن و سراسر منطقه شده است.
رویال داچ شل که دومین شرکت بزرگ نفتی جهان به شمار می‌آید، اعلام کرده است حدود 400 نفر را اخراج خواهد کرد. در راستای تغییر ساختار شل بخشی از فعالیت‌های تحقیقاتی این شرکت از هلند به هند منتقل خواهد شد. تداوم پایین بودن قیمت نفت در بازار جهانی شرکت هلندی ـ انگلیسی رویال دات شل را بر آن داشته است از برنامه‌ریزی برای ادامه فعالیت در پروژه‌هایی که طی 20 سال گذشته برای آنها کار کرده است، دست بردارد.
«علی‌الولید الثانی» نماینده قطر در سازمان تجارت جهانی گفت: قطر یک پرونده شکایت گسترده علیه کشورهای عربستان، بحرین و امارات در سازمان تجارت جهانی گشوده است. به نوشته رویترز، کشورهای تحریم‌کننده قطر حداکثر ۶۰ روز فرصت خواهند داشت موضوع را فیصله دهند یا با دعوی قضایی در سازمان تجارت جهانی با تحریم‌های تجاری احتمالی مواجه شوند.
شهاب نادری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نحوه واگذاری پالایشگاه کرمانشاه گفت: جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور اعضا، نمایندگان درخواست‌کننده، تعدادی از نمایندگان استان کرمانشاه و نیز رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور برگزار شد که در آن با اکثریت آرا به طرح تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری به بخش خصوصی رأی مثبت داده شد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجمع کانون‌های بازنشستگی گفت: فردی که قرار بود با دور زدن تحریم‌ها ۱۲۰ میلیون دلار حاصل از فروش محصولات پتروشیمی را بدهد، هنوز ۳۰۰ میلیارد تومان آن باقی است و امروز روابط پیچیده و خاصی را پیش گرفته که اگر حواس‌شان نباشد، افشاگری می‌کنم.
ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا اظهار داشت: تیم احمدی‌‌نژاد افکار خاص و ویژه‌ای دارند؛ از این رو این جریان و تیم را می‌توان فرقه خواند. اینها ادعا دارند ارتباطات ماوراءالطبیعه دارند و به استفاده از ابزارهای عقلایی و بشری که نیازی ندارند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات