تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۰۳۳۷۴

پشت پرده دور جدید توطئه تجزیه کردستان عراق

(روزنامه جمهوري اسلامي - 1396/04/20 - شماره 10916 - صفحه 1)

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

آمریکا و صهیونیست‌ها برای عراق نقشه‌های متعدد دارند، زیرا نمی‌خواهند اجازه بدهند این کشور روی پای خود بایستد، اما اینکه آیا می‌توانند به اهداف خود برسند یا نه؟ سوال مهمی است که این مقاله درصدد پاسخ گفتن به آن است.

این روزها آزادی موصل که به منزله عبور دولت و ملت عراق از یکی از دشوارترین بحران‌های تاریخ این کشور است، موجب شادی فراوان عموم مردم شده و ملت‌های منطقه نیز به دولتمردان و ارتش و نیروهای مردمی عراق که توانسته‌اند موصل را از چنگ تروریست‌های داعش خارج کنند، به دیده تحسین می‌نگرند. واقعیت هم این است که این پیروزی، بسیار بزرگ و پرمعناست، به ویژه آنکه آمریکا نمی‌خواست دولت عراق در بازپس گیری موصل از داعش موفق شود و برای جلوگیری از این موفقیت تا آنجا که توانست کارشکنی کرد و حتی به تروریست‌های داعش کمک‌های تسلیحاتی رساند و نیروهای عراقی را بمباران کرد. با این حال، سرانجام دولت و ملت عراق با اراده‌ای که از خود نشان دادند، توانستند موصل را آزاد کنند و آمریکا را ناکام بگذارند.

همه می‌دانند که نقش مرجعیت آیت‌الله سیستانی در صدور فتوای جهاد کفائی نقش بسیار موثری در پیروزی ارتش و نیروهای مردمی عراق برای بازپس‌گیری موصل و به شکست کشاندن تروریست‌های داعش داشت. به همین دلیل، آمریکا و صهیونیست‌ها از مرجعیت و حشدالشعبی یا نیروهای مردمی عراق عصبانی هستند و عصبانیت خود را می‌خواهند در جای دیگری نشان دهند.

نقشه جدید آمریکا و صهیونیست‌ها دامن زدن به تجزیه عراق است. درست از هنگامی که برای همه قطعی شد که موصل آزاد می‌شود و شیشه عمر داعش در عراق شکسته شده، بارزانی با اشاره به آمریکا و صهیونیست‌ها زمزمه تجزیه کردستان عراق را از سر گرفت و تلاش کرد دولتمردان عراقی و ملت این کشور را به موضوع دیگری مشغول نماید. موضوع تجزیه کردستان عراق هر چند جدید نیست، اما مدتی بود که با توجه به مخالفت بسیاری از سران کرد عراقی و مواضع منفی دولت‌های همسایه به ویژه جمهوری اسلامی ایران این نغمه شوم خاموش شده بود. از سرگیری این زمزمه استعماری در هفته‌های اخیر، نقشه‌ایست که به نوعی می‌تواند گرفتن انتقام بازپس‌گیری موصل به حساب بیاید. آمریکا و صهیونیست با ابزار قرار دادن بارزانی درصدد تلخ کردن شیرینی پیروزی دولت و ملت عراق بر داعش و آزاد شدن موصل هستند. در این طرح شوم، دولت عربستان نیز به آمریکا و صهیونیست‌ها کمک می‌کند. دولت عربستان به عراق پیشنهاد داده با قطر قطع رابطه کند و در ازاء این قطع رابطه کمک‌هائی برای بازسازی موصل دریافت نماید. روی دیگر سکه‌ای که آل سعود به عراق نشان داده این است که اگر این پیشنهاد را نپذیرد، عربستان با آمریکا و صهیونیست‌ها در دامن زدن به تجزیه کردستان عراق همکاری خواهد کرد.

دولت عراق، با درک همین حساسیت‌ها دو روز قبل به بارزانی اخطار کرد با توطئه تجزیه کردستان که قرار است با یک همه‌پرسی نمایشی به مرحله اجرا نزدیک شود برخورد خواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران نیز موضع منفی خود را دراین زمینه اعلام کرده و بارزانی را از این اقدام برحذر داشته است.

هم بارزانی و هم حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای وی باید بدانند که در این توطئه محکوم به شکست هستند و قطعاً راه به جائی نخواهند برد. علاوه بر اراده جدی دولت و ملت عراق بر یکپارچه ماندن کشورشان و موضع منفی جمهوری اسلامی ایران، قدرت مرجعیت نیز به حمایت از یکپارچه ماندن عراق خواهد شتافت و بارزانی که حتی در میان خود کردها نیز با مخالفت‌های اساسی مواجه است، در این توطئه ناکام خواهد ماند. بنابر این، بهتر است اصولاً وارد این گرداب خطرناک نشود.

http://jomhourieslami.net/?newsid=140391

ش.د9601417

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات