تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۰۴۰۷۵
حشمت‌الله فلاحت‌پيشه در گفت‌وگو با «آرمان»:

واکنش ایران به داعش با بقیه کشورها متفاوت خواهد بود

مقدمه: حمله تروریستی گروه تکفیری داعش به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر حضرت امام(ره) بدون‌شک پیامدهای مهمی برای این گروه تکفیری و منطقه خاورمیانه خواهد داشت. این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان این حادثه تلخ را محکوم و با مردم و مسئولان ایران ابراز همدردی کردند. به همین دلیل و برای تحلیل و بررسی اتفاقات روز چهارشنبه در مجلس شورای اسلامی با دکتر حشمت‌‌ا... فلاحت‌پیشه نماینده مجلس و تحلیلگر مسائل بین‌المللی گفت‌وگو کردیم. دکتر فلاحت‌پیشه که روز چهارشنبه در مجلس حضور داشته، در تحلیل پیامدهای این اتفاق عنوان می‌کند: «در شرایط کنونی داعش به یک میکروب و ویروس ضعیف‌شده تبدیل شده که حامیان آنها تلاش می‌کنند این ویروس ضعیف‌شده را همچنان برای استفاده از اهداف خود حفظ کنند. برخی از مقامات عربستان سعودی تاکنون به این نکته اشاره کرده‌اند که تلاش خواهند کرد عملیات‌های تروریستی را به داخل خاک ایران بکشانند. این در حالی است که این مقامات و دیگر کسانی که چنین ادعایی را مطرح می‌کنند به‌زودی به این مساله پی خواهند برد که ایران چه واکنش پشیمان‌کننده‌ای به این مساله نشان خواهد داد که درس عبرتی برای همه تروریست‌های تکفیری خواهد بود». در ادامه متن گفت‌وگوی دکتر حشمت‌ا‌... فلاحت‌پیشه با «آرمان» را از نظر می‌گذرانید.
پایگاه بصیرت / احسان انصاری
(روزنامه آرمان - 1396/03/20 - شماره 3339 - صفحه 7)

* شما روز چهارشنبه در مجلس شورای اسلامی حضور داشتید. چه اتفاقی در مجلس رخ داد؟ تروریست‌ها چگونه وارد مجلس شدند و چگونه با آنها مقابله شد؟

** روز چهارشنبه نیز مانند سایر روزهای هفته مردم برای دیدار با نمایندگان خود در سالن انتظار بودند و به دنبال این بودند که با نمایندگان موردنظر خود دیدار کنند. این وضعیت در همه روزهای هفته وجود دارد و مردم برای بیان مطالبات خود با نمایندگان دیدار می‌کنند و دغدغه‌های خود را با آنها مطرح می‌کنند. این در حالی است که برخی از نمایندگان نیز هنگامی که تروریست‌ها وارد مجلس شدند، در سالن انتظار حضور داشتند و مشغول گفت‌وگو با مراجعه‌کنندگان بوده‌اند. گویا تروریست‌ها به همان شکل که فیلم آن نیز منتشر شده است به‌زور وارد مجلس می‌شوند و مردم بی‌گناه را به رگبار گلوله می‌بندند. هنگامی که این اتفاقات رخ داد بنده و دیگر نمایندگان در صحن مجلس حضور داشتیم. با این وجود پس از مدتی که تروریست‌ها وارد مجلس شدند، صدای تیراندازی در صحن مجلس به گوش می‌رسید. صدای تیراندازی در صحن باعث حساسیت نمایندگان مجلس شد و نمایندگان به دنبال این بودند که چه اتفاقاتی در بیرون در حال رخ‌دادن است.

با این وجود ماموران امنیتی برای حفاظت از جان نمایندگان مجلس در صحن را بستند تا مانع از ورود تروریست‌ها به صحن مجلس شوند. به همین دلیل درگیری تروریست‌ها و ماموران امنیتی در بیرون از صحن و در راهروهای مجلس ادامه یافته و شرایط پرالتهابی بر مجلس حکم فرما شده بود. با این همه، نمایندگان با خونسردی کامل به امور جاری مجلس پرداختند و روال روزمره مجلس را ادامه دادند. این در حالی بود که نمایندگان به‌شدت نگران وضعیت مراجعه‌کنندگان، روسای دفاتر، مشاوران و همراهان خود بودند. وضعیت هنگامی نگران‌کننده‌تر شد که ما متوجه شدیم برخی از اعضای خانواده نمایندگان نیز در طبقات بالای مجلس محبوس شده‌اند و به همین دلیل نمایندگان نگران وضعیت خانواده خود بودند. البته این وضعیت برای بنده در گذشته نیز تکرار شده بود. در سال گذشته بنده و همراهانم در حوزه انتخابیه خود بدون همراه داشتن هیچ سلاحی برای دفاع از خود مورد حمله تروریست‌ها قرار گرفتیم و در عرض30 دقیقه 197 گلوله به سمت ما شلیک شد.

با وجود این، پس از مدتی نیروهای امنیتی به کمک تیم حفاظت مجلس آمدند و موفق شدند وضعیت را مهار کنند تا دایره این عملیات تروریستی گسترده‌تر نشود. گویا تروریست‌ها که برای انجام عملیات مسلحانه در صحن، وارد مجلس شده بودند پس از ورود به مجلس مسیر راهروها منتهی به صحن را پیدا نمی‌کنند و به همین دلیل وارد راهروهای دفاتر نمایندگان می‌شوند. در نتیجه با حضور نیروهای امنیتی همه تروریست‌ها در حالی که جمعی از هموطنان بی‌گناهمان را به شهادت می‌رسانند، توسط نیروهای امنیتی به هلاکت می‌رسند.

* چرا تروریست‌ها مجلس شورای اسلامی را به‌عنوان محل عملیات خود انتخاب کرده بودند؟ تروریست‌ها از این انتخاب چه اهدافی را دنبال می‌کردند؟

** هدف تروریست‌ها از انجام عملیات تروریستی در ایران جنبه عملیاتی نداشته و بیشتر به دنبال جنبه‌های تبلیغاتی عملیات خود بوده‌اند. هدف اصلی داعش از عملیات نظامی در ایران ایجاد رعب و وحشت سیاسی برای منطقه خاورمیانه بوده است. به هر حال ایران به‌عنوان قدرت اول منطقه خاورمیانه همواره در امنیت کامل به‌سر می‌برده است و در سال‌های اخیر نیروهای امنیتی همه عملیات‌های تروریستی را در نطفه خفه کرده بودند و اجازه نداده‌اند به مردم بی‌گناه آسیبی برسد. تروریست‌هایی که روز چهارشنبه به مجلس شورای اسلامی حمله کردند نیز باقیمانده گروه‌های تروریستی‌ای بودند که در گذشته توسط نهادهای امنیتی منهدم شده بودند. نکته دیگر اینکه در شرایط کنونی این مساله برای همه کشورهای منطقه خاورمیانه مسجل شده است که داعش موردحمایت کشورهایی است که در تحولات منطقه خاورمیانه شکست خورده‌اند.

در شرایط کنونی داعش به یک میکروب و ویروس ضعیف‌شده تبدیل شده که حامیان آنها تلاش می‌کنند این ویروس ضعیف‌شده را همچنان برای استفاده از اهداف خود حفظ کنند. برخی از مقامات عربستان سعودی تاکنون به این نکته اشاره کرده‌اند که تلاش خواهند کرد عملیات‌های تروریستی را به داخل خاک ایران بکشانند. این مقامات و دیگر کسانی که چنین ادعایی را مطرح می‌کنند به‌زودی به این مساله پی خواهند برد که ایران چه واکنش پشیمان‌کننده‌ای به این مساله نشان خواهد داد که درس عبرتی برای همه تروریست‌های تکفیری خواهد بود.

تجربه تاریخی نشان داده است که اقدامات ددمنشانه و تروریستی نه‌تنها خللی در اراده ایرانیان ایجاد نمی‌کند، بلکه باعث تقویت وحدت ملی خواهد شد و ایرانیان را برای مقابله با تروریست‌ها جدی‌تر خواهد کرد. در نتیجه حامیان تروریست‌ها در اشتباه کامل به‌سر می‌برند و از آینده و پیامدهای اقدامات خود اطلاع کافی ندارند. در شرایط کنونی ایران قدرت اول منطقه خاورمیانه است و دست برتر را در زمینه‌های مختلف و از جمله مسائل نظامی و امنیتی در منطقه دارد و با کوچک‌ترین دست‌اندازی به کوبنده‌ترین شکل آن برخورد قاطع و پشیمان‌کننده خواهد کرد.

* از زمان شکل‌گیری داعش تاکنون، ایران تنها کشوری بود که داعش نتوانسته بود در آن اقدام تروریستی انجام بدهد. به نظر شما اتفاقات چهارشنبه در تهران چه پیامدهایی برای داعش و منطقه خاورمیانه به همراه خواهد داشت؟

** به نظر من ایران تاکنون بیش از کشورهای منطقه خاورمیانه مورد حمله تروریستی قرار گرفته است. در گذشته تروریست‌ها در ایران اقدامات زیادی انجام داده‌اند و بسیاری از هموطنان بی‌گناه ما را به شهادت رسانده‌اند. با این وجود از زمان شکل‌گیری داعش اقدامات امنیتی در ایران به‌اندازه‌ای باقدرت و صلابت انجام شده است که تروریست‌ها توانایی خود را برای انجام عملیات تروریستی در ایران از دست داده بودند. براساس اظهارات مسئولان نهادهای امنیتی در سال‌ها و ماه‌های اخیر بسیاری از تیم‌های تروریستی که قصد انجام عملیات تروریستی در خاک ایران را داشتند توسط ماموران امنیتی و اطلاعاتی منهدم شده‌اند و این افراد اجازه انجام اقدام تروریستی در خاک ایران را پیدا نکرده‌اند. شرایط به شکلی بوده است که اقدامات تروریستی علیه ایران هیچ‌گاه از دستور کار قدرت‌های جهانی حامی تروریست در منطقه خاورمیانه خارج نشده است.

نکته دیگر اینکه تروریست‌ها به دلیل اینکه از مقابله مستقیم با ایران واهمه دارند، تلاش می‌کنند به‌صورت مخفیانه و با اقدامات کوردلانه تروریستی به ایران ضربه بزنند. این در حالی است که در سال‌های گذشته نیز این اقدامات به نتیجه نرسیده است و تقریبا همه تیم‌های تروریستی که قصد داشتند در ایران عملیات انجام بدهند، منهدم شده‌اند. ایران به دلیل سابقه زیادی که در مقابله با تروریسم دارد، از بسیاری از کشورهای جهان نسبت به اقدامات تروریستی آگاهی بیشتری دارد و به همین دلیل در منهدم‌کردن گروه‌های تروریستی موفق‌تر عمل کرده است. نکته دیگر اینکه تروریست‌های داعش تنها در ایران عملیات انجام نداده‌اند بلکه در بسیاری از کشورهای منطقه و جهان مانند ترکیه، فرانسه، انگلیس و آلمان عملیات تروریستی انجام داده‌اند و بسیاری از شهروندان بی‌گناه این کشورها را نیز کشته‌اند.

این مساله نشان می‌دهد که داعش یک مساله کوچک منطقه‌ای که تنها مختص به یک منطقه جغرافیایی باشد نیست و به یک مساله بین‌المللی تبدیل شده است که تاکنون کشورهای زیادی را با مشکل مواجه کرده است. با این وجود در روز چهارشنبه دو گروه موفق شدند از تیررس نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ایران خارج شوند و در مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر حضرت امام (ره) عملیات تروریستی انجام بدهند.

از این نکته نیز نباید غافل شد که اقدامات تروریستی اخیر در تهران باعث هوشیاری بیشتر مردم و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی خواهد شد و زمینه تکرار چنین اتفاقاتی کمتر خواهد شد و یا اینکه از بین خواهد رفت. نکته دیگر اینکه حوادث اخیر تهران با واکنش مردم و مسئولان اغلب کشورهای جهان مواجه شده است و اغلب کشورهای جهان با پیام تسلیت به مردم ایران این اقدامات کوردلانه را محکوم کردند. در نتیجه در شرایط کنونی ایران با بسیاری از کشورهای دیگر که مورد حمله تروریستی قرار گرفته‌اند در یک جبهه قرار دارد و احتمال این وجود دارد که همه این کشورها برای ریشه‌کن‌کردن تروریست‌ها در منطقه خاورمیانه متحد شوند.

* به نظر شما واکنش ایران به اقدامات تروریستی اخیر در تهران چه خواهد بود؟

** بدون شک واکنش ایران به اقدامات تروریستی اخیر پشیمان‌کننده و کوبنده خواهد بود، به شکلی که مجالی برای تروریست‌های تکفیری باقی نخواهد ماند. تفاوت ایران با دیگر کشورهایی که مورد حمله تروریست‌ها قرار گرفته‌اند این است که از نظر جغرافیایی به تروریست‌ها نزدیک است و از سوی دیگر نسبت به مواضع تروریست‌ها اشراف کامل اطلاعاتی و امنیتی دارد. نکته دیگر اینکه ایران از توانایی بسیار بالایی در مسائل نظامی و امنیتی برخوردار است و به‌عنوان قدرت اول منطقه خاورمیانه به‌تنهایی قادر است بساط تروریست‌ها را در منطقه خاورمیانه جمع کند. مساله دیگر اینکه وحدت و همدلی مردم ایران در چنین مواقعی سبب ایجاد قدرت ملی در مواجه با تروریست‌های تکفیری خواهد شد. متاسفانه تروریسم در منطقه خاورمیانه مدت‌هاست ریشه دوانده است و بسیاری از کشورهای منطقه و از جمله عراق، افغانستان و سوریه را آلوده کرده است.

این در حالی است که تروریست‌ها که همواره موردحمایت قدرت‌های جهانی قرار داشته‌اند، تلاش کرده‌اند به اقدامات خود وجهه‌ای مذهبی نیز بدهند تا پیامدهای منفی برای دین مبین اسلام داشته باشد. در نتیجه یکی از حربه‌های اصلی جذب نیرو توسط داعش استفاده از عقاید مذهبی مردم و به‌خصوص جوانان مساعد پیوستن به این گروه تروریستی است. از سوی دیگر قدرت‌های جهانی با سیاست اسلام‌هراسی تلاش می‌کنند اقدامات تروریستی این گروه تکفیری را به دین مبین اسلام و عقاید این گروه ارتباط بدهند تا در سطح بین‌المللی سیاست‌های اسلام‌هراسی خود را به پیش ببرند.

بدون شک بسیاری از این گروه‌های تروریستی مانند داعش و القاعده با حمایت قدرت‌های جهانی و کشورهای متخاصم منطقه‌ای شکل گرفته‌اند و از سوی آنها مورد حمایت مالی و نظامی قرار می‌گیرند. به همین دلیل برای برخورد ریشه‌ای و عمیق با معضل تروریسم در منطقه خاورمیانه کشورهای منطقه، باید دولت‌های حامی تروریسم را مجبور به تغییر سیاست‌های خود کنند و از سوی دیگر زمینه‌های پیدایش و بروز تروریسم در منطقه خاورمیانه از بین برود.

* در شرایط کنونی یکی از سوالات جدی افکار عمومی این است که تروریست‌ها چگونه موفق شده‌اند از تیررس نهادهای امنیتی و اطلاعاتی عبور کنند؟

** به نظر من یکی از دلایل این مساله داشتن احساس امنیت کامل در یک منقطه پرآشوب مانند خاورمیانه است. به هر حال در سال‌ها و ماه‌های اخیر همه کشورهای منطقه با بحران‌های تروریستی مواجه بوده‌اند و ایران تنها کشوری بود که به دلیل اشراف کامل اطلاعاتی و امنیتی که نسبت به این موضوع داشت، به تروریست‌ها اجازه عملیات نداده بود. در نتیجه از نظر روانی ایرانیان احساس می‌کردند که در امنیت کامل به‌سر می‌برند و به همین دلیل حساسیت زیاد و ملموسی نسبت به این مساله نداشتند.

نکته دیگر اینکه در فیلم‌های منتشرشده از لحظه ورود تروریست‌ها به مجلس مشخص است که این افراد در حال حمل وسایلی غیرطبیعی هستند. در نتیجه شاید با مشاهده دقیق‌تر دوربین‌های مدار بسته نیز می‌شد از بسیاری از اتفاقات رخ داده جلوگیری کرد. نکته دیگر اینکه تروریست‌ها از در ملاقات‌های مردمی با نمایندگان وارد شده‌اند که معمولا مراجعه‌کنندگان زیادی در آن حضور دارند و کنترل کمتری نسبت به درهای دیگر مجلس بر آن وجود دارد.

* آیا احتمال تکرار این حوادث در ایران وجود خواهد داشت؟

** داعش از ابتدای شکل‌گیری تاکنون تمام امکانات و ابزارهای خود را در جهت تحقق دولتی به نام دولت اسلامی عراق و شام به‌کار گرفته است. این در حالی است که یکی از برنامه‌های اصلی این گروه تروریستی عملیات‌های تروریستی و ایذایی در مقابل ایران بوده است. بدون‌شک یکی از اهداف اصلی تشکیل داعش نیز مقابله با قدرت ایران به‌عنوان مهم‌ترین قدرت تشیع جهان اسلام بوده است.

در نتیجه احتمال اینکه این گروه تروریستی تکفیری قصد انجام عملیات‌های مشابه در ایران داشته باشد وجود دارد. با این وجود دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی ایران با استفاده از تجربیات گذشته با قدرت و صلابت اجازه تکرار این حوادث تلخ را نخواهد داد. نکته دیگر اینکه اقدام نیروهای امنیتی در اتفاقات اخیر تهران نیز قابل‌تقدیر و قدرتمندانه بود. بدون شک اگر حضور به‌موقع و تاثیرگذار نیروهای امنیتی در محل حادثه نبود، ممکن بود این حوادث پیامدهای گسترده‌تر و ناگوار‌تری به همراه داشته باشد.

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/188080

ش.د9601669

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات