تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۰۴۱۸۰

جریانات سیاسی در آینه مطبوعات(5)

در حالی که در سه هفته گذشته کابینه دوازدهم و فشار برای تأثیرگذاری بر آن محور مباحث مطرح شده در مطبوعات بود در این هفته با توجه به اتمام کار کابینه، موضوعات متنوعی در جراید مورد بررسی قرار گرفت. در این میان نحوه پرداختن به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار رئیس جمهور و کابینه دوازدهم با ایشان جالب توجه به نظر می رسد.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ مصطفی ایزدی
جریانات سیاسی در آینه مطبوعات(5)در این هفته مطبوعات مانند چند هفته گذشته دارای انسجام نبودند، این موضوع بویژه در مطبوعات اصولگرا شاخص تر است. در حالی که در سه هفته گذشته کابینه دوازدهم و فشار برای تأثیرگذاری بر آن محور مباحث مطرح شده در مطبوعات بود در این هفته با توجه به اتمام کار کابینه، موضوعات متنوعی در جراید مورد بررسی قرار گرفت. در این میان نحوه پرداختن به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار رئیس جمهور و کابینه دوازدهم با ایشان جالب توجه به نظر می رسد.
سه روزنامه ابتکار، روزان و نوآوران متعلق به جناح اصلاح طلب در تیتری مشترک، این بخش را فرمایشات مقام معظم رهبری را برجسته کردند که: «کشور به فعالیت هایی از جنس اقدامات امیرکبیر نیاز دارد». با توجه به اینکه جریان اصلاح طلب – اعتدال در زمان فوت مرحوم هاشمی رفسنجانی، و همزمانی این حادثه با سالروز قتل امیر کبیر یک همزاد پنداری بین این دو شخصیت در جامعه به وجود آوردند، در این مقطع نیز با برجسته کردن نام امیرکبیر به دنبال القاء این مطلب هستند که کشور در این دوره به مدیریت چهره های اصلاح طلب – اعتدال نیاز دارد. دو روزنامه اعتماد و شرق نیز با تیتر «صدای مخالف را بشنوید» و «تحمل شنیدن صدای مخالف را داشته باشید» به انعکاس موضوع پرداختند.
مطبوعات اصولگرا از زاویه ای دیگر فرمایشات معظم له را بازتاب دادند، روزنامه کیهان حفظ و تقویت روحیه مردمی و پرهیز از اشرافی گری را به عنوان تیتر یک خود انتخاب کرد. این نگاه نسبت به دولت آقای روحانی حتی قبل از انتخابات 92 نیز در جریان اصولگرا وجود داشته است و در هر فرصتی بر این نکته تأکید می کنند. اما سه روزنامه جوان، خراسان و افکار اولویت اصلاح اقتصاد کشور را برجسته کردند، روزنامه خراسان نوشت: اقتصاد اولویت واقعی کشور باشد و جوان تیتری امری از فرمایشات مقام معظم رهبری انتخاب کرد و نوشت: «اقتصاد رانتی و نفتی را مولد و مردمی کنید» و همچنین روزنامه افکار با تیتر باید اقتصاد را از نفت خلاص کنیم به موضوع پرداخت.
این تفاوت نگاه در ماجرای پرداختن به اخبار تغییرات شهرداری تهران نیز مشهود بود. در حالی که مطبوعات اصولگرا مراسم تجلیل از قالیباف به دلیل خدمات وی در شهرداری تهران را منعکس می کردند و به نقل از چهره های متفاوتی مثل سید حسن خمینی و یا علی مطهری خدمات آقای شهرداری تهران در 12 سال گذشته را به عنوان بخشی از تابلو کارآمدی جریان اصولگرا مطرح می کردند، جریان اصلاح طلب یا به دنبال فراجناحی نشان دادن برخی چهره های اصلاح طلب بود و یا اصلا موضوع را منعکس نکردند. غالب نشریات اصلاح طلب راه دوم را در پیش گرفتند.

جریانات سیاسی در آینه مطبوعات(5)

در این رابطه روزنامه صبح نو با تیتر بزرگ نوشت: «خدا قوت» به انعکاس تقدیر چهره های هنری، فرهنگی و سیاسی از قالیباف پرداخت. روز نامه افکار صحبت های علی مظهری را منعکس کرد و نوشت: «علی مطهری: قالیباف بدون کمک دولت ها خدمت کرد». روزنامه های جوان و خراسان هم به ترتیب در تیترهایشان نوشتند: «تجلیل هنرمندانه از شهرداری تهران» و «قالیباف تنها شهرداری بود که به فکر هنر و فرهنگ است». اما روزنامه روزان با تیتر «انتظار معجزه از نجفی نداشته باشیم» سعی کرد تصویری متفاوت از عملکرد شهرداری ارائه کند. روزنامه آفتاب یزد نیز در روز یکشنبه نوشت: «رفتار امام گونه سید حسن در قبال قالیباف» و سعی کرد چهره ای امام گونه از سید حسن خمینی ارائه کند.
اما روزنامه های اصلاح طلب به صورت هماهنگ به سه محور دیگر نیز پرداختند. ابهامات حذف بیطرف از کابینه دوازدهم، سخنان وزیر نفت مبنی بر ناتوانی این وزارتخانه از فروش اموال بابک زنجانی و بحث فیلترینگ کانال های تلگرامی.
«نیمه پنهان حذف بیطرف»، «ابهام در شمارش آرای بیطرف»، «ماجرای دنباله دار آقای بی طرف»، «بازی خانه ملت»، «زد و بندهای طبیعی» و «یاران ارزشی یا یاران سمت» بخشی از تیترهای روزنامه های اصلاح طلبی چون شرق، روزان، اعتماد، ابتکار، بهار و آرمان است که همچنان نسبت به تحولات مجلس و رأی اعتماد به کابینه دوازدهم اعتراض دارند. القاء لابی گری بخشی از جریان اصولگرایی و ناکارآمدی لیست امید و اینکه تصمیم در مورد کابینه در بیرون مجلس و در جلساتی دیگر گرفته شده است را می توان مهمترین اهداف این نشریات در پرداختن به این موضوع دانست. نکته قابل تأمل هماهنگی بالای نشریات اصلاح طلب در پرداختن به برخی موضوعات سیاسی است که یادآور حلقه کیان و نشریات زنجیره ایست!!! نکته اینکه جریان اصلاح طلب برای فعال بودن در عرصه سیاسی و حضور قدرتمندتر در آینده سیاسی کشور چنین روشی را انتخاب کرده است.

جریانات سیاسی در آینه مطبوعات(5)

اظهارات وزیر نفت در خصوص اموال بابک زنجانی موضوع دیگری بود که نشریات اصلاح طلب به آن پرداختند. جریان اصلاح طلب بابک زنجانی را منتسب به جریان اصولگرا می داند و لذا برای به حاشیه راندن موضوع عملکرد قالیباف در شهرداری تهران این موضوع را برجسته کردند. روزنامه آرمان نوشت: «کسی اموال بابک زنجانی را نمی خرد» روزنامه شرق و اعتماد با تیتر «اموال بابک زنجانی خریدار ندارد» به تحلیل خبر مربوطه پرداخت و روز نامه ابتکار نیز با تیتر «وزیر نفت: اموال بابک زنجانی مشتری ندارد» همین خط رسانه ای را دنبال کرد. اما روزنامه آفتاب یزد شنبه با تیتر «پیغام بابک زنجانی از اوین به بهارستان» سعی کرد لابی گری مجلس را حتی به موضوع بابک زنجانی نیز ارتباط دهد و چنین به مخاطب القاء کند که بابک زنجانی در مجلس حامیان قدرتمندی دارد. بسیاری از روزنامه های اصلاح طلب دیگر نیز به این موضوع پرداختند که حاکی از هماهنگی بالای این دسته از مطبوعات است. 

جریانات سیاسی در آینه مطبوعات(5)

سوژه سومی که جریان اصلاح طلب به آن پرداخت موضوع فیلترینگ است که وزیر جدید ارتباطات نسبت به آن موضع گرفته است. در حالی که وزیر ارتباطات اعلام کرده است که 8 هزار کانال تلگرامی برای فیلترینگ معرفی شده اند که باید بررسی شود و سیاست های فرهنگی نظام اعمال شود مطبوعات جریان اصلاح طلب کاملا جهت دار به این موضوع واکنش نشان دادند. روزنامه اعتماد با تیتر «لیست هشت هزارتایی فیلترینگ» و یا روزنامه آفتاب یزد با تیتر «بررسی هشت هزار کانال تلگرامی جهت مسدود شدن» و همچنین بهار با عنوان «هشت هزار کانال تلگرامی برای فیلترینگ  معرفی شده اند» سعی کردند ادعای خود مبنی بر امنیتی بودن وزیر جدید ارتباطات را به اثبات برسانند. اما در این میان روزنامه آرمان با تیتر یک خود تحت عنوان «نخستین آزمون آذری جهرمی» نگاه محتاطانه تر نسبت به موضوع داشت ولی در عین حال نخواست از اهمیت موضوع بکاهد.

جریانات سیاسی در آینه مطبوعات(5)


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات