تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۰۴۵۶۴
جریانات سیاسی در آینه مطبوعات 8

جدی تر شدن اختلاف بین اصلاح طلبان و اعتدالیون

اظهارات عارف مبنی بر عدم ائتلاف جریان اصلاح طلب با اعتدال موضوع اختصاصی دیگر نشریات اصلاح طلب در هفته گذشته بود. روزنامه بهار که تیتر و عکس اول خود را در روز دوشنبه به این موضوع اختصاص داده بود در مطلبی با عنوان «امید واهی» از عملکرد دولت در بستن کابینه و عدم توجه به خواسته های لیست امید به شدت گلایه کرد و اذعان نمود که اصلاح طلبان در سال 98 با دولت ائتلاف نخواهند کرد.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ مصطفی ایزدی

تعمیق اختلاف بین اصلاح طلبان و اعتدالیوندر این هفته مطبوعات پیرامون چند موضوع اشتراک نظر داشتند که مهمترین آنها دو محور از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و مراسم دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی بود. نکته مهم در نحوه انعکاس این خبر بود به عنوان نمونه همه روزنامه های اصلاح طلب ترجیح دادند سخنان مقام معظم رهبری در خصوص انقلابی عمل کردن مجمع را به صورت بسیار کوچک و به عنوان یک تیتر فرعی به نمایش بگذارند؛ در حالی که روزنامه های نزدیک به دولت مانند ایران و یا قانون عکس یک روزنامه را به این موضوع اختصاص دادند و در نهایت روزنامه های اصولگرا این موضوع را به عنوان تیتر یک خود بسیار برجسته کردند. برخی روزنامه های اصلاح طلب مانند مردم‌سالاری نیز بخش دیگری از سخنان معظم له را در صفحه اول منتشر کرد و هیچ اشاره به بحث مهم انقلابی گری نکرد.

موضوع دوم مشترک بین غالب مطبوعات معطوف به پاسخ ایران به برجام بود. بخشی از سخنان مقام معظم رهبری که در دانشگاه علوم انتظامی ایراد شد با عنوان «هر حرکت غلط در برجام با عکس العمل جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد» تیتر یک غالب رسانه ها در روز دوشنبه شد. جریانات سیاسی هر کدام با اغراض خاص جریانی خود به انتشار بیشتر این خبر کمک کردند. جریان اصلاح طلب با این نگاه که برجام توافق خوبی است و جمهوری اسلامی ایران با تمام توان به دنبال ادامه برجام است و جریان اصولگرا با این تفسیر که برجام دستاوردی برای ما ندارد و لذا در صورت نقض برجام توسط غرب پاسخ ایران قاطع خواهد بود که یکی از آنها لغو برجام است. و لذا اگرچه ظاهر واکنش دو جریان سیاسی نسبت به این موضوع یکسان است امام اغراض آنها متفاوت است.

تعمیق اختلاف بین اصلاح طلبان و اعتدالیون

اخراج بابک زنجانی از جلسه دادگاه را می توان تیتر اختصاصی مطبوعات اصلاح طلب دانست اگرچه برخی مطبوعات اصولگرا نیز بدان پرداختند. این خبر که تیتر همه مطبوعات شاخص اصلاح طلب بود با هدف متهم سازی جریان اصولگرایی به فساد گسترده مورد توجه قرار می گیرد. جریان اصلاح طلبی همواره بابک زنجانی را بخشی از جریان اصولگرایی معرفی کرده تا در چنین مواقعی بهره لازم را ببرد. روزنامه های آفتاب یزد، اعتماد، ابتکار، آرمان، ایران بخشی از روزنامه هایی هستند که تیتر یک خود را در روز سه شنبه به این موضوع اختصاص دادند.

تعمیق اختلاف بین اصلاح طلبان و اعتدالیون

اظهارات عارف مبنی بر عدم ائتلاف جریان اصلاح طلب با اعتدال موضوع اختصاصی دیگر نشریات اصلاح طلب در هفته گذشته بود. روزنامه بهار که تیتر و عکس اول خود را در روز دوشنبه به این موضوع اختصاص داده بود در مطلبی با عنوان «امید واهی» از عملکرد دولت در بستن کابینه و عدم توجه به خواسته های لیست امید به شدت گلایه کرد و اذعان نمود که اصلاح طلبان در سال 98 با دولت ائتلاف نخواهند کرد. روزنامه آفتاب یزد نیز با انتشار عکس بزرگی از محمدرضا عارف در مطلبی با عنوان «سر سکوت» به سیاست ورزی و سیاستمداری عارف اشاره کرد. پرداختن به این موضوع حداقل دو هدف را دنبال میکند. اول زنده نگه داشتن برخی چهره های اصلاح طلب به عنوان یک فعال سیاسی نرمال در جامعه و زمینه سازی برای حضور قدرتمندتر جریان اصلاح طلب در سیاست و دوم جدا کردن راه اعتدال از اصلاح طلبی! تیتر روزنامه آرمان در روز شنبه نیز توضیح دهنده این سیاست رسانه ای است آنجا که می نویسد:« جریان سیاسی سوم می آید».

تعمیق اختلاف بین اصلاح طلبان و اعتدالیون

برخی موضوعات دیگر مانند نگاه به زنان در سیاست در نشریات اصلاح طلب دنبال می شود که در چند هفته اخیر به صورت مداوم مورد توجه قرار گرفته است و خط رسانه ای آنها را شفاف عنوان نموده است که از ذکر مجدد آن خودداری می کنیم. پرداختن به موضوع رد صلاحیت سیدحسن خمینی به علت عدم احراز اجتهاد از دیگر موضوعاتی بود که نشریات اصلاح طلب در این هفته به آن پرداختند.

محوری ترین موضوع مشترک روزنامه های اصولگرا همچنان برجام است. نگرانی نسبت به عملکرد غرب و انتقاد نسبت به عملکرد دولت در موضوع برجام دو موضوع مورد تأکید در این محور است. در همین راستا روزنامه جوان در روز پنج شنبه می نویسد: «تشدید فشار آمریکا بر اروپا برای الحاقیه به برجام»، در همین روز روزنامه رسالت در ستون یادداشت روز خود با عنوان «همپیمانی آمریکا و اروپا در تقابل با برجام» به غیر قابل اعتماد بودن غرب اشاره می کند. روزنامه سیاست روز نیز در قسمت در حاشیه خود به نقل از نوبخت می نویسد: «اگر آمریکا از برجام خارج شود یک بازآرایی جدید خواهیم کرد». روزنامه کیهان در روز شنبه با بردن سمت و سوی انتقادات به دولت نوشت: «حتی ترامپ هم حاضر نشد از منافع سرشار برجام چشم پوشی کند» و روزنامه خراسان در این روز با تیتر «برجام؛ تمدید با تحریم و تهدید» نسبت به موضوع برجام واکنش نشان داد.

تعمیق اختلاف بین اصلاح طلبان و اعتدالیون

تقریباً هر روز روزنامه های اصولگرا نسبت به برجام و روند فعلی ادامه آن هشدار می دهند؛ اما شدیدترین موضع را می توان در مواضع روزنامه کیهان دید. با این حال روزنامه جوان نیز روز سه شنبه با تیتری تحت عنوان «آمریکا تحریم می کند، روحانی تعریف» موضع انتقادی شدیدی نسبت به عملکرد دولت مخصوصاً در نیویورک گرفت.

تعمیق اختلاف بین اصلاح طلبان و اعتدالیون

عدم موفقیت دولت در حل مشکلات اقتصادی از دیگر محورهای مورد بحث مطبوعات اصولگرا در هفته گذشته بود. روزنامه جوان در روز سه شنبه در مطلبی با عنوان «سایه سنگین سوء مدیریت بر سفره مردم» روند افزایش قیمت کالاهای اساسی را مورد توجه خود قرار داد. روزنامه خراسان در تیتری کوچک نوشت: «ریشه یابی بازگشت به طرح های شکست خورده اشتغال». روزنامه سیاست روز در روز یکشنه با تیتر «بانک ها مشغول کارند!» مطلب کنایه آمیز و انتقادی نسبت به عملکرد بانک ها داشت؛ این رویکرد کم و بیش توسط روزنامه های اصولگرا در هفته های گذشته دنبال شده است و در این هفته نیز مورد توجه قرار گرفت.

تعمیق اختلاف بین اصلاح طلبان و اعتدالیون


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات