تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۰۴۲۶۵
رمزگشایی زیباکلام از نگرانی‌های دلواپسان

آرزوی سعید جلیلی و ترامپ درباره برجام یکسان است

(روزنامه ايران – 1396/05/09 – شماره 6556 – صفحه 3)

به اعتقاد صادق زیباکلام تحلیلگر سیاسی، مخالفان خارجی و داخلی توافق هسته‌ای خواسته یا ناخواسته در ناکام ماندن آن اشتراک هدف دارند. او از همین منظر است که آرزوی مشترک سعید جلیلی رئیس تیم مذاکره کننده هسته‌ای در دوره قبل و دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا را عجیب و قابل تأمل می‌داند. این استاد دانشگاه در گفت‌وگو با انتخاب گفت: مخالفان برجام هر یک دلایل و انگیزه‌های متفاوتی دارند، اما همه‌شان می‌خواهند برجام به تیر غیب گرفتار شود. مثلاً نتانیاهو و تمامی کسانی که نگران رفع کامل تحریم‌های ایران هستند، اینها نگرانند که مبادا جمهوری اسلامی ایران بتواند با همه دنیا آشتی کند و در مسیر پیشرفت و ترقی حرکت کند و یک رابطه طبیعی که در چارچوب منافع طبیعی‌اش باشد، با جهان شروع کند. طبیعی است که نتانیاهو و تمام کسان دیگری که به چیزی کمتر از سرنگونی و نبود جمهوری اسلامی ایران رضایت نمی‌دهند، از اینکه برجام و روحانی موفق شوند یک شرایط طبیعی و نرمال را در ایران به وجود بیاورند ناراحت، عصبی و دلخور باشند و با همه وجود می‌خواهند تهران در مسیر مصیبت و تحریم باشد.

وی با اشاره به مخالفان داخلی برجام افزود: دلواپسان خودمان و سعید جلیلی هم می‌خواهند برجام به تیر غیب گرفتار شود، به این خاطر که نگران هستند مبادا به جهان ستیزی آنها آسیب و خللی وارد شود. زیباکلام ادامه داد: اگر قرار باشد بر سر مسأله هسته‌ای ما با امریکایی‌ها به توافق برسیم، آن وقت علی‌القاعده مردم از جلیلی می‌پرسند موضوع پیچیده و دشوار هسته‌ای با گفت‌وگو حل شد، چرا در موضوعات دیگر نتوانیم به توافق برسیم؟ وی همچنین با اشاره به منافع برجام گفت: برجام یعنی برقراری روابط عادی بین ایران و جهان و همچنین ورود سرمایه‌گذاری خارجی که کشور به آن نیاز دارد. این سرمایه‌گذاری بیکاری را کاهش می‌دهد و رکود را نیز از بین می‌برد. بنابراین طبیعی است که موفقیت برجام باعث نگرانی جلیلی و امثالهم می‌شود. تمام آرزوی اینها این است که برجام به ته دره سقوط کند. ما در این دو سال که برجام عملی شد، یک کلام امیدوار کننده و مثبت از تندروهای داخلی نشنیدیم.

استاد دانشگاه تهران افزود: هر عاملی که بتواند به سمت تنش‌زدایی ایران با کشورهای جهان پیش رود، خواب راحت را از چشمان دلواپسان در ایران می‌رباید، بنابراین این اتفاقات جدیدی که دارد رخ می‌دهد، حکم عروسی دلواپسان را دارد که به مراد دل‌شان رسیدند. این را هم فراموش نکنیم که تندرو‌ها طی دو سال گذشته هر آنچه که از دست‌شان برمی‌آمد در جهت اینکه برجام را به تیر غیب گرفتار کنند، انجام دادند. زیباکلام تأکید کرد: سعید جلیلی از روزی که مذاکرات هسته‌ای شروع شد، مخالف بود. ایشان از مهر 92 که مذاکرات هسته‌ای شروع شد مخالف بود و هر اتفاق دیگری هم بیفتد، سعید جلیلی مخالف خواهد بود چون اگر برجام به صورت 100 درصد موفق شود، عملکرد ایشان به طور کلی زیر سؤال می‌رود.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/193538

ش.د9602131

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات