تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۰۶۰۵۲
وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد

۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه ملی را یک شبه‌ واگذار کردند

(روزنامه آفتاب اقتصادي - 1396/04/26 - شماره 530 - صفحه 7)

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته و دولت قبل خصوصی‌سازی بدون پیگیری هیچ یک از اصول اقتصادی انجام شد، تاکید کرد: در طول آن سال‌ها حدود ۱۰۰ میلیارد دلار از سرمایه مردم ایران را واگذار کرده‌اند، بدون آنکه فکر و اندیشه‌ای برای چگونگی اجرای آن صورت بگیرد.

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل ایران ایر تصریح کرد:

یکی از مشکلاتی که در طول سال‌های گذشته اقتصاد ایران با آن مواجه بوده است، نگاه اشتباه به فرآیند خصوصی‌سازی است. این نگاه باعث شد شرکت‌های مادر و تاثیرگذار در اقتصاد ایران که انباشت سرمایه ملی به حساب می‌آمدند، واگذار شوند بدون اینکه مقدمات اقتصادی لازم مانند بازسازی ساختاری و تضمین بهره‌وری اقتصادی را پشت سر گذاشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان تصمیم‌گیری‌های غلط در فرآیند خصوصی‌سازی جفایی بزرگ به اقتصاد و مردم ایران بود، تصریح کرد: ما به هیچ عنوان به‌دنبال مخالفت با خصوصی‌سازی نیستیم حتی بنده خود در فرآیند پیش‌نویس قانون خصوصی‌سازی کشور نقشی جدی داشته‌ام اما مسئله‌ای که باید روی آن تاکید داشت بحث ارزیابی‌های جدی و ساختاری و تضمین آینده هر یک از بنگاه‌های اقتصادی که در برنامه واگذاری قرار می‌گیرند.

آخوندی با اشاره به تجربه کشورهای مختلف جهان در گسترش خصوصی‌سازی اقتصادی خود بیان کرد: هر یک از کشورهای توسعه‌یافته پس از آنکه تکلیف بنگاه‌های اقتصادی خود را از نظر بازسازی ساختاری و تضمین کیفیت مشخص کرده‌اند، اقدام به واگذاری را کلید زده و ادامه دادند. این در حالی است که در کشور ما بسیاری از بزرگ‌ترین نهادهای اقتصادی کشور مانند مخابرات، فولاد، پتروشیمی و صنایع هوایی و دریایی بدون کمترین پشتوانه و در کوتاه‌ترین زمان واگذار شده‌اند که این امر باعث شد ثروت ۱۰۰ میلیارد دلاری مردم ایران بدون هیچ فکر و تضمینی واگذار شود.

آخوندی ایران ایر را یکی از اصلی‌ترین سازمان‌های درگیر در این فرآیند دانست و گفت: اگر هوشیاری و بردباری مهندس پرورش مدیرعامل شرکت ایران‌ایر نبود، امروز این شرکت نیز با مشکلات جدی مواجه می‌شد که سرنوشتش را تحت‌الشعاع قرار می‌داد.

وی ادامه داد: با وجود تمام مشکلات مدیریت ایران ایر تلاش کرد حیات این مجموعه را تضمین کند و به این ترتیب به روزهای خوش پس از لغو تحریم‌ها برسد. ما با آرزوی موفقیت برای مهندس پرورش در نمایندگی ایران در سازمان جهانی ایکائو امیدواریم در زمان مدیریت دکتر شرفبافی این روند ادامه پیدا کند و ما در زمانی کوتاه همایی سرافراز بسازیم.

یک ایرباس ۳۲۰ در مذاکرات به شکل رایگان دریافت کردیم

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با بیان اینکه در طول دو سال گذشته ایران ایر و مسئولان وزارت راه و شهرسازی پیگیری‌های قابل توجهی برای به ثمر نشستن مذاکرات خرید هواپیما داشته‌اند، اعلام کرد: ما در جریان قطعی کردن قراردادها بیشترین تخفیف را دریافت کردیم و در این بین در آخرین لحظات ورود یک ایرباس ۳۲۰ به کشور به شکل رایگان قطعی شد.

اصغر فخریه کاشان با بیان این مطلب توضیح داد: آنچه بیشترین اهمیت را در طول دو سال گذشته داشت همکاری‌های همه‌جانبه تمام طرف‌های ایرانی برای به نتیجه رسیدن توافق‌ها بود. در این بین یکی از اصلی‌ترین مسائل گرفتن بیشترین تخفیف از ایرباس برای هواپیماهای جدید بود که خوشبختانه تمام تخفیف‌های ممکن برای ایران لحاظ شد.وی ادامه داد: در تمام طول مذاکرات مدیرعامل ایران نقشی اساسی در مذاکرات ایفا می‌کرد که در آخرین گام ایشان در جریان مذاکرات نهایی با مدیرعامل ایرباس یک هواپیمای ایرباس ۳۲۰ را به شکل رایگان به توافق ایران اضافه کرد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با بیان اینکه در جریان مذاکرات طرف ایرانی تلاش کرد بیشترین امتیازات را دریافت کند، عنوان کرد: امروز ما باید تلاش کنیم که این توافق و قراردادهای مهم پابرجا بماند و به مرحله اجرا برسد. ما توانستیم سد سنگین تحریم‌ها را بشکنیم و امیدواریم این روند در آینده نیز ادامه پیدا کند.

http://news.aftabeyazd.ir/6408--.html

ش.د9602794

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات