صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۰۷۶۸۶

از بدعهدی ترامپ تا ادعاهای بی‌پایان

1ـ اعتدال يك مشى و گفتمان است
«محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس‌جمهور در واکنش به اظهارنظرات برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب مبنی بر اینکه؛ «اعتدال را یک گفتمان نمی‌دانیم و شرایط زمانی ما را به مسیری برد که واژه اعتدال را به اصلاحات الصاق کردیم»، اظهار داشت: اگر چنین حرفی زده شده باشد، باید عرض کنم که دولت آقای روحانى از اول دولت اعتدال بود و در سال 92 با همين نام و شعار به ميدان آمد. اينكه در انتخابات 96 عده‌اى آمدند و از دولت آقاى روحانى اعلام حمايت كردند به اين معنا نيست كه اعتدال به آنها الصاق شده است. وی تأكيد كرد: اينكه گفته شود اعتدال يك گفتمان نيست، حرف نادرست و بى‌معنايى است. قطعاً اعتدال يك گفتمان سياسى است. اگر در دوران خود، سازندگى يك مشى و گفتمان بود، اگر اصولگرايى يك گفتمان است و اگر اصلاحات خودش را به‌ عنوان يك گفتمان در دوره‌اى از مديريت كشور معرفى كرد، اعتدال به طريق اولى يك مشى و گفتمان است.

2ـ شکست تروریسم را مدیون ایران هستیم
«ناتالی گوله» عضو کمیته خارجی سنای فرانسه در یادداشتی به مناسبت سفر احتمالی «امانوئل مکرون» به ایران نوشت: «رئیس‌جمهور بار دیگر فرصتی برای سفر به ایران پیدا کرده است. رئیس‌جمهور باید بدون ساده‌نگری در خصوص واقعیت کشوری که تنها دولت‌ـ ملت در منطقه است، قضاوت کند.» وی در ادامه می‌نویسد: «در این زمان که محور مسکو‌ـ تهران‌ـ آنکارا به قدرتی بی‌سابقه دست یافته، فرانسه نباید این قرار [ملاقات] را از دست بدهد. اگر امروز ما می‌توانیم نیروهای خود را از سوریه بیرون ببریم، نباید فراموش کنیم که این پیروزی را مدیون چه کسانی هستیم.» وی همچنین درباره اقدامات واشنگتن برای ایجاد ایران‌هراسی، نوشت: «نمایش‌های رنج‌آور مقامات آمریکایی برای نشان دادن نقش ایران در کشمکش‌های منطقه‌ای طعم و بوی خاطره تلخ مداخله [جرج] بوش در عراق در سال 2003 را دارد.»

3ـ ترامپ باز هم زیر قولش زد
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که پیش از این به «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود قول قطع حمایت تسلیحاتی از شبه‌نظامیان کرد را داده بود، طرح ارائه 393 میلیون دلار کمک مالی و تسلیحاتی به نیروهای عمدتاً کرد فعال در شمال سوریه را تأیید کرده است. به نوشته روزنامه «حریت»، ترامپ این طرح را روز 12 دسامبر، یعنی 18 روز پس از گفت‌وگوی تلفنی با اردوغان و قول دادن به وی، امضا کرده است. اردوغان پس از ارتباط تلفنی مذکور با ترامپ گفته بود؛ وی به صراحت به ژنرال‌های خود دستور داده که دیگر به یگان‌های مدافع خلق (YPG) کمک نکنند. گفتنی است، در فهرست امضا شده از سوی ترامپ مبلغ 3/6 میلیون دلار برای خرید 12 هزار قبضه اسلحه کلاشنیکف و 420 هزار دلار برای خرید 60 هزار خشاب برای این اسلحه‌ها، تخصیص یافته است.

4ـ ادعاهای بی‌پایان ضد ایرانی مقامات آمریکا
«لی زلدین» عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا به همراه 23 نماینده دیگر کنگره در نامه‌ای خطاب به «رکس تیلرسون» وزیر خارجه، «جیمز متیس» وزیر دفاع و «مایک پومپئو» رئیس سازمان سیا مدعی دست‌کم هشت تخلف ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شده و از این سه مقام خواستند نظر خود را درباره این تخلفات اعلام کنند. در بخشی از این نامه آمده است: «به دنبال اجرای برجام از تاریخ 16 ژانویه 2106، رژیم ایران نه تنها «روح» توافق، بلکه «متن» آن‌ را در موارد متعددی نقض کرده است.» این ادعا در حالی بیان شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا این لحظه ۹ بار پایبندی ایران به برجام را به صراحت تأیید کرده است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات