صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۰۹۷۰۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 30 بهمن

بسته‌ای کامل برای امروز و فردا/باید پیش‌قدم شد/برنامه ویژه برای خوب جلوه دادن رژیم پهلوی!/همچنان بگویید تقصیر قبلی‌هاست!....
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
بسته‌ای کامل برای امروز و فردا

دیروز دیدار مهمی در حسینیه امام خمینی(ره) با حاشیه‌هایی از جنس دلدادگی و عشق بین امام و امت به وقوع پیوست. در چهلمین سالگرد قیام مردم تبریز در 29 بهمن 1356 آذربایجانی‌های غیور به محضر یار مشرف شدند تا از کلام مراد و رهبرشان توشه برگیرند و امام خامنه‌ای‌ (مدظله‌العالی) چه زیبا، محکم و منطقی راهی را که ملت ایران آمد و مرارت‌هایی را که برای به سر بردن پیمان انقلاب کشید تا میراث‌دار خوبی برای انقلابیون 15 خرداد 1342، 19 دی 1356 و 17 شهریور 1357 باشد، ترسیم کرد. سخنان امام خامنه‌ای بسته‌ای کامل است از سیاست داخلی تا خارجی، از آفت‌یابی انقلاب تا جراحی فساد اقتصادی، از تنبه فردی تا تقوای سیاسی، از تزکیه مدیریتی تا اصلاح فرهنگ عمومی و هر آنچه امروز در آستانه بلوغ چهل سالگی برای تداوم انقلاب اسلامی نیاز داریم.
بیانات رهبر معظم انقلاب در چهار محور ارائه شد؛ انقلاب و کارکرد اصلی انقلاب، آسیب‌شناسی انقلاب، اولویت‌ها و ترجیحات انقلاب در این مقطع و آینده انقلاب. معظم‌له درباره مسئله‌ انقلاب و کارکرد انقلاب به عظمت انقلاب و اینکه هنوز ابعاد آن درست درک نشده، اشاره کردند و از فهرست بلند خدمات انقلاب به ایران سخن گفتند و تأکید کردند: «مهم‌ترین کار اصولی‌ای که انقلاب کرده است، تبدیل نظام طاغوت‌سالار به نظام مردم‌سالار است.» رهبر معظم انقلاب پیشرفت کشور در حوزه‌های گوناگون را معلول همین نظام مردم‌سالار متأسی از تعالیم دینی دانستند. ایشان درباره آسیب‌شناسی انقلاب هم گفتند، اگر انقلاب به آفاتی، چون «اشرافی‌گری، دل ‌سپردن به طبقات مرفه و زیاده‌خواه به جای توجه به طبقه‌ ضعیف، تکیه و امید بستن به خارجی‌ها به جای تکیه‌ به مردم» مبتلا شود، به «حرکت در سمت ارتجاع» دچار شده است.
درباره اولویت‌های امروز نیز رهبر معظم انقلاب، اقتصاد، اشتغال و تولید را مهم‌ترین مشکل امروز کشور دانسته، علاج را توجه به اقتصاد مقاومتی و اولویت‌هایی، مانند ترجیح مدیریت جهادی بر دیوان‌سالاری‌های فرسوده، متن مردم بر اقلیت‌های حزبی، مستضعفان بر مرفهان، نوسازی سیاست‌های دفاعی کشور و در سیاست خارجی، ترجیح شرق بر غرب و همسایه بر دور را مد نظر قرار دادند. در پایان، روشنای آینده انقلاب را به رشد علمی و اعتقادی جوانان و تقویت انگیزه انقلابی آنان به مثابه موتور پیشرفت انقلاب منوط کردند.

▼ گزارش روز
باید پیش‌قدم شد

درست یک روز پس از آنکه شهردار تهران در حساب کاربری خود در توئیتر، از کارشکنی‌های برخی در فعالیت‌های شهرداری تهران گلایه کرد، «روزنامه شرق» در اقدامی تأمل‌برانگیز و جالب توجه ویژه‌نامه 160 صفحه‌ای در مدح و ثنای شهردار تهران، آقای محمدعلی نجفی با تیتر روی جلد «شهردار تهران از فشارهای پیدا و پنهان گفت؛ اما من ایستاده‌ام» در قالب 9 پرونده را به چاپ رسانده است. این ویژه‌نامه در حالی روی پیشخوان روزنامه‌فروشی‌های کشور قرار گرفته است که ماه‌ها از حضور شهردار تهران گذشته است و همچنان نمی‌توان فعالیت قابل ذکری را برای وی جز سخنرانی‌ها و ارائه گزارش‌ها علیه شهردار سابق تهران نام برد و کارنامه شهردار اصلاح‌طلب تهران در زلزله اخیر پایتخت، بارش برف در بهمن ماه، آلودگی هوا و ترافیک و... کاملاً واضح و روشن است؛ اما فراتر از نام شهردار تهران و گرایش سیاسی او و فراتر از عملکرد وی، آنچه در این میان با اهمیت است، عبارت است از شکل گرفتن این تفکر در میان برخی از مسئولان و جریان‌های سیاسی که با بازی‌های رسانه‌ای و انتشار رپرتاژ آگهی‌ها، تظاهر به این موضوع که فشارهایی علیه ما وجود دارد یا طرح مسائل سیاسی و حاشیه‌ای می‌توان بدون انجام فعالیت‌های محوله و وظایف مربوطه همچنان بر مسندها و پست‌ها تکیه زد و از پاسخگویی طفره رفت. تفکری که برای پیشرفت کشور، برای حل مشکلات کشور و برای تحقق مطالبات مردم می‌تواند یک سم مهلک باشد و در درازمدت موجب ایجاد نارضایتی مردم از نهادهای مسئول و افزایش ناامیدی در میان مردم شود؛ موضوعی که به نظر می‌رسد فعالیت رسانه‌های متعهد و دلسوز کشور باید برای از بین بردن این فضا و این تفکر بیش از پیش باشد و صدای مطالبه‌گری مردم و پاسخگو کردن مسئولانی باشد که به دنبال فرار از پاسخگویی با استفاده از چنین حربه‌ها و روش‌هایی هستند.

▼ اخبار ویژه
 برنامه ویژه برای خوب جلوه دادن رژیم پهلوی!

پایگاه خبری آمریکایی «مینت‌پرس» با استناد به مدارک و آمار و ارقام‌های وزارت خارجه و کنگره آمریکا از بودجه‌های صدها میلیون دلاری این کشور، به‌ ویژه از سال ۲۰۰۶ میلادی به بعد با هدف براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران خبر داد و اعلام کرد: تمرکز روی استفاده از انواع رسانه‌ها، خوب جلوه دادن رژیم سلطنتی و رژیم مخلوع شاه، نفوذ در میان خانواده‌ها و به‌ ویژه جوانان و دور کردن آنان از ارزش‌های انقلاب اسلامی از محورهایی است که آمریکا برای تحقق اهداف خود روی آنها تمرکز کرده است. این پایگاه این را هم نوشت که دولت دونالد ترامپ، از زمان روی کار آمدن، بیش از یک میلیون دلار برای ایجاد اغتشاشات در داخل ایران هزینه کرده است.

همچنان بگویید تقصیر قبلی‌هاست!
روزنامه اصلاح‌طلب «اعتماد» در مطلبی ضمن اعتراف به عدم موفقیت دولت یازدهم و دوازدهم، با این توصیه که همچنان باید ضعف‌ها را به گردن دولت‌های قبل انداخت، نوشت: «باید توجه کنیم که این دولت در چه وضعیتی کشور را تحویل گرفت. اکنون پنج سال از آن موقع می‌گذرد و دولت هنوز می‌تواند گذشته را یادآوری کند و بگوید صادرات نفت کمتر از ۸۰۰ هزار بشکه بود، پول کمی در دسترس بود، تجارت کم شد و بپرسد در طول هشت سال گذشته حدوداً سالی چند هزار شغل ایجاد شد. سیاستگذاران می‌توانند به این اشاره کنند که شرایط کشور در گذشته اصلاً مناسب نبود و همین که وضعیت گذشته تغییر کرد، به هر حال جزء کارنامه ما است.»

▼ اخبار
1ـ صحبت‌هایم برای بچه‌هایی است که پشت‌ سرم حرکت می‌کنند

در آیین تجلیل خانواده‌های شهدای مدافع حرم از ابراهیم حاتمی‌کیا با عنوان «حنجره سرخ»، این کارگردان سینما گفت: این روزها سر و صدایی در رسانه‌ها و فضای مجازی شکل گرفته است. کل حرف زدن من در اختتامیه سه دقیقه بود؛ اما طوفانی به ‌پا شد و اتفاقاتی پیش آمد که مرا به چپ و راست وصل کردند و به انحای مختلف قصد افشای من را دارند. نمی‌دانم نان چه کسی را از سر سفره‌اش برداشته‌ام که این‌گونه غضب می‌کنند. معتقدم جشنواره فیلم فجر، جشنواره انقلاب است و باید به این مسئله بپردازد و نسبت به آرمان‌های انقلاب در این جشنواره التزام وجود داشته باشد؛ مانند شرکت در انتخابات که التزام به نظام و ولایت فقیه در آن سؤال می‌شود. کارگردان فیلم «به وقت شام» افزود: برای شخص خودم نمی‌گویم. صحبت‌هایم برای بچه‌هایی است که پشت‌ سرم حرکت می‌کنند و ما را می‌بینند وحشت می‌کنند، می‌ترسند از اینکه التزام به انقلاب را اعلام کنند. ما متعهد و سرسپرده شهدا هستیم.

2ـ گزافه‌گویی‌های وزیر خارجه سعودی در مونیخ
«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: مشکلات منطقه با انقلاب ایران آغاز شد، انقلاب اسلامی ایران به ایجاد حزب‌الله انجامید که امروز خطرناک‌ترین گروه تروریستی در جهان است. ایران باید قانون خود را تغییر دهد؛ قانونی که در آن از صادر کردن انقلاب صحبت شده است. الجبیر گفت: نمی‌تواند یک دیپلمات حل‌کننده مشکلات باشد و در عین حال دید مثبتی نداشت. وزیر خارجه عربستان در حالی که کشورش مواضع یمنی‌ها را هدف حمله قرار می‌دهد، ایران را به صادرات موشک‌های بالستیک به حوثی‌ها متهم کرد و گفت: اگر ایران می‌خواهد انتقاد از این کشور متوقف شود، باید رفتارش را تغییر دهد. وی ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد و مدعی شد: «دست‌های ما از زمان انقلاب ایران به سوی این کشور (برای گفت‌وگو) دراز است؛ اما دست‌های ایران به سمت اسلحه و امثال آن است.»

3ـ بلومبرگ: کشتی دلار در حال غرق شدن است
کارشناسان اقتصادی خبرگزاری بلومبرگ معتقدند: اقدامات اخیر در افزایش سقف بدهی و چشم‌انداز کسری بودجه آمریکا طی سال‌های آینده نشان می‌دهد، روند تدریجی فرونشست کشتی دلار آغاز شده است. کنگره طرح کاهش 1500 میلیارد دلاری مالیاتی این کشور را با هدف توسعه و رشد اقتصادی تصویب کرده بود. به گزارش بلومبرگ، به نظر می‌رسد همین حالا نیز دلار در یک باتلاق گرفتار باشد؛ چرا که دولت ترامپ با هدف بهبود چشم‌انداز اقتصادی در آمریکا در تلاش است ارزش دلار را کاهش دهد. از آغاز سال 2017 میلادی تاکنون ارزش دلار 12 درصد کاهش یافته و به گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا، در چهار ماه نخست سال جاری مالی آمریکا کسری بودجه کاخ سفید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با 11 درصد افزایش به 176 میلیارد دلار رسیده است.

4ـ جاسوس بودن سیدامامی قطعی و مسجل است
سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با اشاره به دامن زدن برخی رسانه‌ها به خودکشی کاووس سیدامامی، اظهار داشت: رسانه‌های بیگانه فضای بسیار منفی ایجاد کردند تا توجه افکار عمومی را از حضور باشکوه ملت ایران در راه‌پیمایی ۲۲ بهمن و خلق حماسه مشارکت به سمت مسائل حاشیه‌ای جلب کنند. وی با بیان اینکه جاسوسی سیدامامی کاملاً مسجل و اسناد و مدارک آن موجود است، تأکید کرد: تا آنجایی که امکان‌پذیر بوده، اسناد و مدارک این جاسوسی ارائه شده و در آینده نیز توضیحات بیشتری ارائه خواهد شد. نقوی‌حسینی همچنین خاطرنشان کرد: به استناد فیلم داخل زندان، سیدامامی اقدام به خودکشی کرده و هیچ عاملی در خودکشی وی جز تصمیم فردی نقش نداشته است.

▼ اخبار کوتاه
«شهرام خاصی‌پور» مدیرکل عربی‌ـ آفریقایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گفت: اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر با برگزاری مجمع مؤسس در اتاق ایران تأسیس شده است. وی حجم مبادلات تجاری میان دو کشور در 9 ماهه گذشته را بیش از 200 میلیون دلار ذکر کرد و افزود: هرچند این میزان نسبت به سال گذشته رشد داشته، ولی به هیچ وجه متناسب با ظرفیت‌های موجود و همچنین زمینه‌های تازه به وجود آمده برای توسعه همکاری‌های اقتصادی میان ایران و قطر نیست.
دبیر انجمن لوازم خانگی کوچک اظهار داشت: کولر گازی در صدر قاچاق لوازم خانگی قرار دارد که میزان قاچاق این کالا در سال گذشته 300 میلیون دلار بود که این رقم در هشت ماهه نخست سال ۹۶ حدود ۱۶۰ میلیون دلار برآورد شده است. به گفته وی، آمار دقیقی از میزان قاچاق کالا‌های خانگی به کشور در دست نیست و کارشناسان بازار این رقم را حدود سه میلیارد دلار برآورد می‌کنند.
محمدجواد ظریف درباره اظهارات رهبر معظم انقلاب درباره وی عنوان کرد: ایشان همان‌گونه که فرمودند، از همه آنچه که ما در جلسات خصوصی گفتیم و همین‌طور در صحبت‌های علنی کاملاً اطلاع دارند و مثل همیشه محبت می‌فرمایند و بنده از محبت‌های ایشان سپاسگزارم و امیدوارم شایسته محبت‌های ایشان باشم.
ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در توئیتر خود نوشت: هرگز با این واقعیت که باراک اوباما در جریان توافق هسته‌ای 1/7 میلیارد دلار پول نقد به ایران پرداخت کرد، کنار نیامدم. حتی هیچ‌کس در کنگره و اف‌بی‌آی یا وزارت دادگستری خواستار انجام تحقیقات در این باره نشد.
شماری از فعالان حقوق بشر در اعتراض به مشارکت هیئت عربستان، بحرین و امارات در کنفرانس امنیتی  مونیخ دست به تظاهرات زدند. شرکت‌کنندگان در این تجمع اعتراضی از محافل بین‌المللی خواستند تا  مسئولان این رژیم‌ها به جرم جنایت‌هایی که علیه یمن مرتکب شدند، محاکمه شوند.
سیدباقر پیش‌نمازی، رئیس ستاد نماز جمعه تهران در پاسخ به این پرسش که سیدرضا اکرمی اعلام کردند آقای جنتی دیگر خطبه نمی‌خواند، آیا ایشان از سمت امام جمعه تهران کناره‌گیری کرده‌اند، گفت: «هنوز این خبر به صورت رسمی به ما اعلام نشده است.»
مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ ائتلاف آمریکا با کردهای سوریه علیه داعش را بی‌شرمانه، غیر قابل قبول و خطایی بزرگ دانست.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات