تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۰۹۹۴۸
بیانیه اتحادیه اروپا در پایان هشتمین کمیسیون مشترک برجام

تاکید "تمامی شرکت‌کنندگان" بر پایبندی مستمر و اجرای کامل برجام

(روزنامه جمهوري‌ اسلامي - 1396/05/01 - شماره 10925 - صفحه 3)

"هلگا اشمید" معاون "فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقام هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام، در پایان هشتمین نشست این کمیسیون در بیانیه ای، بر اجرای کامل تمام مفاد برجام با حسن نیت تاکید کرد.

در بیانیه "هلگا اشمید" به نمایندگی از اتحادیه اروپا آمده است: تمام طرف‌های برجام از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که موید پایبندی مستمر ایران به تعهدات هسته‌ای خود بود استقبال کردند و رئیس جلسه ضرورت ادامه پایبندی را مورد تاکید قرار داد.

بیانیه دبیرکل بخش روابط خارجی اتحادیه اروپا می‌افزاید: در این نشست طرف‌های برجام درباره برخی جنبه‌های هسته‌ای برجام از جمله تحولات مثبت در مورد رآکتور آب سنگین اراک، روند جاری و آینده همکاری‌های صلح آمیز هسته‌ای و امور مرتبط با کانال خرید، بحث و گفت وگو کردند.

بیانیه معاون موگرینی می‌افزاید: در جلسه امروز طرف‌های برجام وضعیت لغو تحریم‌ها را مرور کردند و در خلال این بحث، هماهنگ‌کننده برجام همچنین بر ضرورت اجرای تمامی مفاد برجام با حسن نیت تاکید کرد. در این جلسه گزارش‌هایی ارائه شد که نشان می‌داد هم چنان که در اخبار مربوط به معاملات کلان تجارت و سرمایه‌گذاری منعکس شده، به رغم برخی چالش‌ها، یک روند مستمر در شراکت اقتصادی با ایران وجود داشته است.

بیانیه هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک در ادامه می‌افزاید: با توجه به اهمیت دومین سالگرد برجام، "تمامی شرکت کنندگان" در این نشست بر پایبندی مستمر خویش به تعهدات برجام تاکید کرده و ضرورت حصول اطمینان از اجرای موثر و کامل برجام در یک فضای سازنده را مورد تاکید دادند.

به گزارش ایرنا، هشتمین نشست کمیسیون مشترک برجام و ششمین نشست این کمیسیون از زمان اجرایی شدن برجام، با شرکت سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اشمید از سوی اتحادیه اروپا و در سطح معاونان وزیر و مدیران کل سیاسی کشورهای 1+5 برگزار شد.

عراقچی در پایان این جلسه تاکید کرد: کمیسیون مشترک پیام قوی حمایت همه اعضا از اجرای برجام را به جهان ارسال کرد. همه تاکید کردند که برجام باید بطور کامل و با حسن نیت اجرا شود. هر عملی که اجرای موفقیت آمیز برجام را خدشه‌دار می‌کند باید از آن خودداری شود. جمع بندی این اجلاس برای جهان و همه شرکت‌ها و کسانی که می‌خواهند با ایران کار کنند یک پیام قوی بود با این حال ما در پایان جلسه کمیسیون مشترک اعلام کردیم که در مورد بدعهدی آمریکا قانع نشده ایم، آمریکا باید مسئول شناخته شود و جمهوری اسلامی ایران حق هرگونه واکنشی را محفوظ نگاه می‌دارد.

عراقچی: حسن‌نیت ایران و بدعهدی آمریکا در اجرای برجام جمع‌بندی کمیسیون مشترک بود

معاون وزیر امور خارجه کشورمان، جمع بندی جلسه جمعه کمیسیون مشترک برجام مبنی بر لزوم اجرای کامل برجام با حسن نیت و در فضای سازنده را یک پیام بسیار قوی برای جهان دانست و درعین حال ایران بر مسئول شناخته شدن آمریکا در مورد بدعهدی‌ها تاکید کرد.

دکتر عباس عراقچی در پایان هشتمین جلسه کمیسیون مشترک برجام در هتل کوبورگ وین گفت: در کمیسیون مشترک معمولا هم ابعاد هسته‌ای اجرای برجام و هم بحث تحریم‌ها را مطرح می‌کنیم. درخصوص مسائل هسته‌ای بحث‌های مفصلی به خصوص در حوزه مدرن کردن رآکتور اراک صورت گرفت و هیات چینی توضیح مفصلی ارایه داد.

وی افزود:درمورد همکاریهای صلح آمیز بین ایران و کشورهای 1+5 با توجه به ضمیمه 3 برجام و بحث پایندی ایران به تعهدات خودش مطرح شد و همه طرف‌ها از پایبندی ایران به برجام و همکاری با آژانس قدردانی کردند.

عراقچی افزود: بخش دیگر جلسه که وقت زیادی گرفت بحث تحریم‌ها و برداشته شدن تحریم بود که ما موارد نقض تعهدات طرف مقابل به خصوص طرف آمریکایی را یک به یک شرح دادیم و مواردی که از دید ما برجام را نقض کردند یا به تعهدات عمل نکردند یا با تاخیر عمل کردند و همچنین موارد اقدامات بدون حسن نیت یا حتی با سوء نیت آمریکا را مطرح کردیم.

وی افزود: همه اعضای جلسه تاکید کردند که برجام باید حفظ شود و در فضای سازنده و با حسن نیت چنانکه در متن برجام آمده است اجرا شود.

در جمع بندی جلسه توسط خانم اشمید که هماهنگ‌کننده اجلاس است ضمن قدردانی از اجرای تعهدات ایران تاکید شد که همه طرف‌ها باید به همه مفاد برجام با حسن نیت پایبند باشند.

عراقچی تاکید کرد: کمیسیون مشترک پیام قوی حمایت همه اعضا از اجرای برجام را به جهان ارسال کرد. همه تاکید کردند که برجام باید بطور کامل و با حسن نیت اجرا شود هر عملی که اجرای موفقیت آمیز برجام را خدشه‌دار می‌کند باید از آن خودداری شود. جمع بندی این اجلاس برای جهان و همه شرکت‌ها و کسانی که می‌خواهند با ایران کار کنند یک پیام قوی بود با این حال ما در پایان جلسه کمیسیون مشترک اعلام کردیم که در مورد بدعهدی آمریکا قانع نشده ایم، آمریکا باید مسئول شناخته شود و جمهوری اسلامی ایران حق هرگونه واکنشی را محفوظ نگاه می‌دارد.

عراقچی در خصوص دیدار با نماینده آمریکا در حاشیه کمیسیون مشترک برجام نیز گفت: در این دیدار بار دیگر موارد بدعهدی آمریکا را مطرح کردیم و آنها نیز توضیحاتی دادند که البته قابل قبول نیست.

وی افزود: در این دیدار از بعد انسانی نیز مساله آزادی ایرانیانی را که در آمریکا یا کشورهای دیگر بنا بر اتهامات واهی دور زدن تحریم‌ها دستگیر شده‌اند مطرح کردیم و خواستار آزادی آنها شدیم.

موگرینی: برجام متعلق به جامعه جهانی است

در همین حال فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تاکید بر اینکه توافق هسته‌ای متعلق به هیچ یک از طرف‌ها نیست، گفت: این توافق قوی که در سال 2015 حاصل شد حاصل همکاری بین‌المللی است.

موگرینی گفت: پس از توافق هسته‌ای، ما جوی تازه‌ را در روابط جهانی می‌بینم. اینکه بتوان یک توافقی را با مسوولیت مشترک که برجام را حاصل کرد به دست بیاوریم همیشه کار ساده‌ای نیست.

موگرینی خاطرنشان کرد: برجام تنها به طرف‌های مذاکره‌کننده‌ای که بر روی آن کار کردند و آن را امضا کردند تعلق ندارد. به طور قطع این توافق مربوط به یک یا دو کشور نیست، بلکه متعلق به جامعه جهانی است.

وی افزود: این توافق باعث امن‌تر شدن منطقه و جهان شده است.

موگرینی شرایط کنونی در امور جهانی را به "زمان گمراهی" تشبیه کرد و گفت که موانع را نمی‌توان به تنهایی از میان برداشت.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تاکید بر رویکرد "همکاری مشترک" اتحادیه اروپا در حل مسائل بین‌المللی گفت که چنین عاملی از دلایل به دست آمدن برجام بوده است.

وی با اشاره به این‌که برجام توافق قوی است که در طول زمان خودش را ثابت می‌کند افزود: در طول 2 سال گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نه تنها یک بار بلکه 6 بار اجرای همه مفاد و جوانب برجام را تایید کرده است.

مسکو: لغو تحریم‌های یک جانبه علیه ایران جزو تعهدات برجام است

وزارت امور خارجه روسیه هم با تاکید بر اینکه لغو تحریم‌های یک جانبه علیه ایران جزو تعهدات برجام است از تمام طرف‌های این توافق خواست تا به طور کامل و دقیق به توافق هسته‌ای پایبند باشند.

مسکو از تمام طرف‌های قرارداد هسته‌ای ایران و گروه 1+5 خواست تا به طور جدی و دقیق به این توافق، از جمله به تعهدات در خصوص لغو تحریم‌های یک جانبه علیه تهران پایبند باشند.

کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) روز جمعه در وین با حضور نمایندگان طرف‌های این توافق تشکیل جلسه داد تا به مسائل مربوط به اجرای برجام رسیدگی کند.

وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد در این نشست طرف روس بر اهمیت پایبندی کامل و سخت تمام طرف‌ها به روح و متن برنامه جامع اقدام مشترک و به علاوه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، شامل لغو تحریمهای یک جانبه علیه ایران تاکید کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: هر اقدامی که مخالف این اصل باشد اعتبار برجام را تضعیف می‌کند و به همکاری اقتصادی بین‌المللی آسیب می‌زند. به گزارش اسپوتنیک، دولت آمریکا هفته گذشته تحریم‌هایی را علیه 18 فرد و نهاد ایرانی به بهانه ارتباط آنها با برنامه موشکی این کشور اعمال کرد.

رویترز: ایران برجام را دچار اختلال نکرد

در همین حال،خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد: ایران برای بار دوم از ماه ژانویه (دی ماه) تصمیم گرفت توافق هسته‌ای‌اش با گروه 1+5 را با اختلال مواجه نکند.

دو منبع آگاه گفتند که ایران باوجود انتقادات خود درخصوص پایبند نبودن آمریکا به توافق هسته‌ای، روز جمعه برای دومین بار تصمیم گرفت که این توافق را دستخوش اعتراض قرار ندهد.

رویترز گزارش داد رئیس‌جمهور ایران روز چهارشنبه گفته بود: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران برخلاف توافق هسته‌ای بود که در سال 2015 منعقد شد. وی وعده داد ایران در برابر این تحریم‌ها مقاومت می‌کند و در عین حال به این توافق احترام خواهد گذاشت. دولت ترامپ هفته گذشته در ادامه سیاست‌های خود علیه تهران، 18 فرد و نهاد ایرانی را به دلیل ارتباط با برنامه موشکی این کشور هدف تحریم‌های خود قرار داد.

ایران می‌توانست از نشست موسوم به کمیسیون مشترک برجام که هر سه ماه یک بار با حضور نمایندگان طرف‌های این توافق در وین برگزار می‌شود، استفاده کند و یک سازوکار اعتراض رسمی را به کار بیندازد. این سازوکار برای مواقعی تنظیم شده است که یک طرف احساس می‌کند برجام نقض شده است.

عباس عراقچی، نماینده ایران از پاسخ به این سوال که آیا ایران از این نشست برای اجرای این سازوکار استفاده کرده است یا خیر، گفت: ما از خلف وعده‌های آمریکا راضی نبودیم و اعلام کردیم که معتقد نیستیم آمریکا به درستی وظایف خود را اجرا کرده است.

عراقچی افزود: ایران حق خود را برای واکنش به این بدقولی‌ها محفوظ نگه می‌دارد.

یک منبع مطلع از این نشست گفت: ایرانی‌ها شکایات فراوانی کردند و روس‌ها از آنها حمایت کردند اما آنها مطابق خواست آمریکا بازی نخواهند کرد و سرشان کلاه نخواهد رفت.

این منبع به علاوه یک منبع دیگر که از این نشست مطلع بود، گفت: ایران از این نشست برای آغاز یک سازوکار حقوقی حل و فصل خصومت استفاده نکرد.

به گزارش رویترز، اقدامات آمریکا نشان می‌دهد که دولت ترامپ به دنبال افزایش فشار بر ایران و همزمان حفظ این قرارداد برای کنترل فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.

دولت ترامپ در حال بازنگری سیاست خود در قبال ایران است و در این راه فقط به پایبندی ایران به برجام که آن را تائید نیز کرده است نگاه نمی‌کند، بلکه به رفتار ایران در منطقه هم نگاهی دارد که به گفته واشنگتن موجب تضعیف منافع آمریکا در سوریه، عراق، یمن و لبنان شده است.

http://jomhourieslami.net/?newsid=141715

ش.د9602843

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات