صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۱۰۹۷۲

از تغییر تا جایگزین

1ـ شرکت‌های اروپایی به دنبال جایگزین نفت ایران
به گزارش پایگاه خبری پلاتس، شرکت‌های کارگزاری نفتی اعلام کردند:‌ به دلیل تلاش آمریکا برای اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران، پالایشگاه‌های نفت اروپایی جایگزین کردن نفت ایران از طریق واردات از دیگر کشورها را آغاز کردند و به موازات این موضوع در حال حاضر تقاضا برای نفت دیگر کشورها، نظیر عراق و روسیه در بازار اروپا در حال افزایش است. این رسانه در گزارش خود آورده است: بسیاری از افراد علاقه‌ای به ترک توافق هسته‌ای ندارند؛ اما در نهایت فرار از تصمیمات آمریکا و فاصله گرفتن از فشارهای اقتصادی این کشور سخت خواهد بود؛ چنانچه حتی برخی پالایشگاه‌های ترکیه نیز در حال انطباق هرچه سریع‌تر خود با سیاست‌های تحریمی آمریکا هستند، به گونه‌ای که پالایشگاه توپراس ترکیه که یکی از اصلی‌ترین خریداران نفت ایران است، به تازگی چهار میلیون بشکه نفت سبک و یک میلیون بشکه نفت سنگین بصره را خریداری کرده است. در ضمن گفتنی است، اروپا مقصد حدود یک سوم از نفت صادراتی ایران است.

2ـ شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت!
«مصطفی معین» از وزرای دولت اصلاحات به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه «اعتماد» گفته است: «مگر دولت به تنهایی می‌تواند شاخص‌های فقر و فلاکت را پایین بیاورد و شاخص‌های آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهد؟ برای مقابله با این تهدیدات و پدیده‌های شوم دیگری که حیات نظام را با چالش مواجه کرده، مانند فساد سازمان یافته و اقسام دردهای اجتماعی به گفت‌وگوی ملی، درک مشترک مسئولان از تهدیدات، وفاق و راهبرد واحد ملی نیاز است. اگر مسئولان کشور نتوانند به صورت هماهنگ و به صورت دقیق و شفاف آسیب‌های موجود را تحلیل و آنالیز کنند، به تبع آن نخواهند توانست تدبیر منزل کنند.» گفتنی است، برخی دیگر از چهره‌های جریان چپ به تازگی درصدد هستند این‌گونه القا کنند که دولت به تنهایی قادر به حل مشکلات کشور نیست و با این بهانه از زیر بار مسئولیت و وظیفه حل مشکلات مردم شانه خالی کنند.
3ـ در حوزه موشکی و دفاعی مذاکره نخواهیم کرد
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: ما با تکیه بر ظرفیت‌های بزرگ علمی، انسانی، زیرساختی و صنعتی مدرن موجود در کشور همه نیازهای خود را تأمین خواهیم کرد. امیر حاتمی با بیان اینکه با تحریم و محدودیت در حوزه دفاعی آشنا هستیم، اظهار داشت: هیچ اتفاقی در صنعت دفاعی کشور نخواهد افتاد و پیشرفت‌های این حوزه را با سرعت بیشتر ادامه خواهیم داد. وی در پایان و در پاسخ به پرسش دیگری درباره مطرح شدن بحث مذاکرات موشکی، تصریح کرد: آیا آمریکایی که بدعهدی می‌کند، قابل اعتنا و اعتماد است که چنین موضوعی را مطرح کند؟ یقیناً در حوزه موشکی و دفاعی با هیچ کس مذاکره نخواهیم داشت و در این حوزه با سرعت بیشتری راه را ادامه خواهیم داد.

4ـ آمریکا عملاً به دنبال تغییر نظام ایران است
«خاویر سولانا» دبیرکل سابق ناتو با اشاره به اقدامات اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در خروج از برجام و گذاشتن شرط و شروط برای تهران گفت، این اقدامات خطر تقابل و درگیری در میان قدرت‌های مهم و بزرگ غرب آسیا را به همراه دارد. وی در مصاحبه با «مادرید دیس ویک» توضیح داد:‌ «ایران مرا می‌ترساند. آنچه آمریکا خواسته، بسیار سخت است. ایران هرگز چنین چیزی را نمی‌پذیرد. (این شروط) عملاً تغییر رژیم است.» سولانا همچنین با توجه به واقعیت‌های منطقه و قدرت ایران گفت: «امروزه باید بدانیم که تغییر نظام کارساز نیست.» وی افزود: «تصمیم آمریکا برای تعیین چنین شروط و خروج از برجام «تأسف‌بار» است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات