صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۱۲۳۹۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 2 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آن عزتی، اعتماد به نفسی، احساس اقتداری که از ناحیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ معنویت رزمندگان ما و جامعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اسلامی ما احساس شد و توانست آن حادثه عجیب و شگفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انگیزـ یعنی پیروزی در دفاع مقدس و شکست نخوردن در مقابل تهاجم این همه دشمن‌ـ را رقم بزند، آن خصوصیات، آن خصلت‌ها، برای ملت ما، برای کشور ما، یکی از بزرگترین نیازهاست.(1388/6/24)

▼ حرف روز
فرصت دفاع از خود!
امروز دوم مهر، سومین روز از هفته دفاع مقدس با عنوان «دفاع ملی، جوانان و بصیرت‌افزایی» نامگذاری شده است. تلفیق موقعیت زمانی چند رخداد اخیر از جمله فرصت مغتنم سفر رئیس‌جمهور به نیویورک برای سخنرانی و دفاع از حقوق ملت ایران در برابر زیاده‌خواهی‌های خلاف عرف و حقوق بین‌الملل آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل و حادثه تروریستی اهواز می‌تواند سر فصل خوبی از بصیرت‌افزایی به مردم و به ویژه جوانانی باشد که نه تنها به دلیل شرایط ناگزیر سنی و حافظه تاریخی شناخت ملموسی از دشمنی‌های کینه‌توزانه آمریکا و اذناب منطقه‌ای‌اش، از جمله رژیم صهیونیستی و سوداگران سعودی و اماراتی ندارند؛ بلکه در تیررس طمع برخی جریان‌ها و افراد سیاسی با ارائه تحلیل‌های وارونه قرار دارند که چرا نباید با آمریکا سازش و مذاکره کرد؟ چرا مدافعان حرم در خارج از مرزهای ایران با تروریست‌ها می‌جنگند؟ چرا نباید زیر بار برجام موشکی‌ برویم؟
 حادثه تروریستی اهواز اگرچه غم سنگینی را بر سینه ایرانی‌ها و همه انسان‌های آزادی‌خواه نشاند و بار دیگر چهره کریه تروریسم را به نمایش گذاشت و مسئولیت سران جهان در نیویورک را در چاره‌جویی واقعی برای این مشکل برساختهِ قدرت‌های بزرگ سنگین‌تر کرد؛ اما پیام‌های راهبردی بسیاری برای ما خواهد داشت و شهدای این حادثه به یقین در این زمینه مأجور خواهند بود.
1ـ تقویت روزافزون قدرت دفاعی برای مراقبت از خود در منطقه‌ای که همواره مورد طمع قدرت‌هاست و دشمنی خاصی با انقلاب اسلامی دارند، ضرورتی انکارناپذیر و عقلایی و تکلیفی دینی و اسلامی است.
2ـ ردیابی عوامل و مسببان اصلی حادثه اهواز ضروری است. چرا که سرنخ همه عوامل و اعتراف‌ها به یک نقطه مشترک می‌رسد؛ مثلث شکسته‌خورده غربی، عبری و عربی منطقه. کدهایی که این روزها امثال مقامات آمریکایی، صهیونیستی و عربی، نظیر عبدالخالق عبدالله مشاور سیاسی ولی‌عهد امارات درباره هدف نظامی بودن رژه و وعده به افزایش بحران‌های امنیتی در داخل ایران توئیت می‌کنند، اتاق فکر تروریسم را نشان می‌دهد.
3ـ گوشزد ضرورت اینکه رئیس‌جمهور محترم باید با زبانی باز و دستانی پر از ادله و مدرک خون اهوازی‌های عزیز فریاد خشم بر سر آمریکا و کشورهای حامی تروریسم بکشد و استانداردهای دوگانه آنها را در منظر جهانی مفتضح کند و از این فرصت ویژه برای دفاع از حقوق ملت مظلوم ایران و تمام ملل مظلوم تحت ستم، مانند یمن، سوریه، فلسطین، عراق و لبنان بهره گیرد.  

▼ گزارش روز
خطر اصلی!
تصویر پیکر خون‌آلود کودکی در آغوش یکی از پاسداران انقلاب اسلامی، تصویر لحظه شهادت جانباز 75 درصد، تصاویری از دلهره زنان و کودکان و شهادت تعدادی از هموطنان‌مان در حادثه تروریستی اهواز بسیار تلخ و دلخراش بود؛ این حمله تروریستی از یک سو همدردی با حادثه‌دیدگان، وحدت جامعه و مطالبه پاسخ سریع و قاطع به تروریست‌ها را در پی داشت و از سوی دیگر موجی از ابراز نفرت نسبت به تروریست‌ها و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و همچنین رسانه‌های آنها را به دنبال داشت! اما در میان این همگرایی ملی مواردی مشاهده شد که حیرت و تعجب افکار عمومی را برانگیخت! احمد خمینی که هفته گذشته به دلیل حضور در جایگاه ویژه در یک مراسم عزاداری و توجیهات مضحکش با انتقادات فراوانی روبه‌رو شد، در واکنش اینستاگرامی خود به حادثه تروریستی در جملاتی شائبه‌برانگیز نوشت: «کاش لااقل کودکان را وارد بازی‌های‌تان نکنید»! مهناز افشار از سلبریتی‌های جنجالی که با طرح اظهارات شاذ و حرف‌هایی که رسانه‌های ضد انقلاب و چهره‌های ضد ایرانی با آنها کاسبی و امرار معاش می‌کنند، در صفحه شخصی خود در توئیتر بدون محکوم کردن حادثه تروریستی اهواز در عبارتی مشکوک نوشت: «کاش تمام بشن آنهایی که خون مردم براشون آب حیات شده...»، کانال پایگاه جماران وابسته به تولیت حرم امام خمینی(ره) نیز با انتشار کاریکاتوری از «هادی حیدری»‌ همان کاریکاتوریستی که چند سال پیش در طرحی در یک روزنامه اصلاح‌طلب سربند رزمندگان دفاع مقدس را به چشم‌بند تشبیه کرده بود و موجبات توقیف آن رسانه را فراهم کرد‌، این بار در طرح خود این‌گونه القا کرد که حادثه اهواز بازگشت تیری است که از داخل شلیک شده است! و نمونه‌های دیگری از این دست که این سؤال را به وجود می‌آورد چه منافع و مسائلی وجود دارد که برخی افراد حتی در حوادث تلخی، مانند آنچه در اهواز رخ داد که دست دشمن در آن آشکار است و حتی خود عاملان ترور مسئولیت آن را به عهده گرفتند، انگشت اشاره را به سوی داخل می‌گیرند؟ به راستی دشمنان خارجی و تروریست‌ها برای کشور تهدیدی جدی‌تر هستند یا این افراد؟!

▼ خبر ویژه              
عوامل پشت پرده حمله تروریستی اهواز
«تریتا پارسی» رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا موسوم به «نایاک» در یادداشتی ضمن بیان اینکه «عربستان و امارات در حمله تروریستی اهواز نقش داشتند»، نوشت: هدف اصلی رقبای منطقه‌ای ایران، سوق دادن تهران و واشنگتن به سوی جنگی در ابعاد بزرگ‌تر بود. این حمله تروریستی که ابتدا گروه جدایی‌طلب مقاومت ملی الاحواز (که گفته می‌شود با عربستان در ارتباط است) مسئولیت آن را برعهده گرفت، بی‌تأثیر از عوامل خارجی روی نداد. اکنون رقبای منطقه‌ای ایران، به ویژه عربستان سعودی و امارات متحده عربی فشارهای پشت پرده خود به آمریکا برای بمباران ایران را علنی کرده‌اند. آنچه قبلاً در خفا گفته می‌شد، اکنون به طور علنی بیان می‌شود. افزون بر این، پادشاهی‌های مذکور دیگر خود را به وادار کردن آمریکا برای اقدام نظامی محدود نکرده و آمادگی خود را برای حمله به ایران اعلام می‌کنند. البته دولت ترامپ نیز تماشاچی بی‌گناه این طرح نبوده است. اقدامات شخص ترامپ و هماهنگی‌هایی که میان دولت وی، عربستان سعودی، امارات و رژیم صهیونیستی درباره ایران شاهد بوده‌ایم، سناریوی دیگری را با این مضمون مطرح می‌کند که واشنگتن نیز به طور متقابل متحدانش را به سمت جنگ با ایران سوق می‌دهد.
 
▼ اخبار
1ـ توهین مشاور ترامپ به رئیس‌جمهور ایران!
رودی جولیانی، مشاور رئیس‌جمهور آمریکا در نشست ضد ایرانی سازمان جوامع ایرانیان آمریکایی در نیویورک با اشاره به سفر آقای روحانی، رئیس‌جمهور به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «متأسفم که شهر زیبایم نیویورک میزبان روحانی است؛ او یک خونخوار است»! به گزارش خبرگزاری «رویترز» رودی جولیانی با حمایت از تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه مردم ایران گفت: «نمی‌دانم چه زمانی حکومت ایران را سرنگون می‌کنیم... ممکن است طی چند روز، چند ماه، چند سال. ولی این اتفاق خواهد افتاد. تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی به «انقلابی موفق» در این کشور می‌انجامد.» ایالات متحده آمریکا همواره ایران را به حمایت از گروه‌های تروریستی متهم می‌کند؛ در حالی که مقامات ارشد این کشور از سناتورهای کنگره گرفته تا اعضای مجلس نمایندگان آن و مقامات فعلی و سابق کاخ سفید همواره از گروهک‌های تروریستی مخالف نظام جمهوری اسلامی، به ویژه گروهک منافقین که دست‌شان به خون هزاران ایرانی آلوده است، حمایت آشکار مالی و سیاسی می‌کنند.

2ـ هیچ ضمانتی برای بهبود روابط بانکی وجود ندارد
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به خروج یکطرفه آمریکا از توافق برجام و تأثیر نگذاشتن FATF بر تحریم‌ها و نرخ ارز، گفت: ضمانتی نیست که با تصویب و اجرای لوایح مرتبط با FATF، وضعیت روابط بانکی بهبود و قیمت ارز کاهش یابد. ولی‌الله نانوا‌کناری درباره‌ لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (یکی از لوایح مرتبط باFATF ) گفت: این موضوع در دستور کار این کمیسیون بود که پس از بررسی یک تبصره به این لایحه اضافه و به صحن مجلس فرستاده شد. دوباره عودت داده شد تا بررسی شود و نظرات اروپا هم اخذ و بعد تصمیمات جدیدی گرفته شود. وی با تأکید بر اینکه اجرای بخش اعظم برنامه اقدام FATF از سوی ایران، اثر مثبتی بر تحریم‌ها و نرخ ارز نداشته است، گفت: من فکر می‌کنم آمریکایی‌ها به بهانه‌های مختلف سنگ‌اندازی می‌کنند و به FATF هم ربطی ندارد.

3ـ مجمع عمومی صحنه اختلافات آمریکا و اروپا
یک روزنامه آمریکایی مدعی شده است نشست جاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک اختلافات میان «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا با متحدان اروپایی این کشور در مسئله ایران را به نمایش خواهد گذاشت. به نوشته روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» نشست جاری مجمع عمومی اولین گردهمایی سران آمریکا، کشورهای اروپایی و ایران در این نهاد بین‌المللی پس از خروج آمریکا از توافق جامع هسته‌ای میان ایران و 1+5 است. ترامپ و مقامات دولت او قصد دارند از تریبون سازمان ملل برای سرزنش کردن ایران و جلب حمایت‌های بین‌المللی به منظور منزوی کردن این کشور از طریق تحریم‌ها استفاده کنند؛ اما اروپایی‌ها از سوی دیگر قصد دارند با موضع آمریکا درباره توافق هسته‌ای و احیای تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کنند.

4ـ ایرانی‌ها به توافق هسته‌ای پایبند هستند
ترزا می در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌بی‌اس» در پاسخ به این پرسش که آیا ایران به برجام پایبند است، گفت: «بر اساس آنچه شاهدیم، بر این باوریم که دارند این کار را می‌کنند.» ترزا می در این مصاحبه با ادعای اینکه برجام مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی است، حفظ این توافق را خواستار شد. نخست‌وزیر انگلیس در بخش دیگر این مصاحبه افزود: «ما با ایالات متحده هم‌عقیده هستیم که جنبه‌های دیگری از رفتارهای ایران وجود دارد که باید به آن بپردازیم.» وی با طرح مسئله موشک‌های بالستیک و نحوه رفتار ایران که منطقه را بی‌ثبات می‌کند، گفت: «در عین حال می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم یک توافق هسته‌ای داریم که مانع از دستیابی آنها (ایرانی‌ها) به سلاح هسته‌ای می‌شود.»

▼ اخبار کوتاه
محسن میردامادی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به پرسشی درباره حضور لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم گفت: من تمایل و تحرکات لاریجانی برای انتخابات ۱۴۰۰ را رد نمی‌کنم. چهره‌های سیاسی برای انتخابات‌ها تلاش می‌کنند و لاریجانی هم قبلاً کاندیدا بوده و در مواقعی هم که کاندیدا نبود، مطرح بوده است، من این را محتمل می‌دانم که لاریجانی نگاهی به انتخابات ۱۴۰۰ داشته باشد؛ اما بحث اصلی این است که تا انتخابات ۱۴۰۰ سیب سیاست بسیار‌ چرخ خواهد خورد و مشخص نیست چه اتفاقاتی تا آن زمان رخ خواهد داد.
اوپک و روسیه به منزله اصلی‌ترین کشورهای تولیدکننده نفت غیر عضو اوپک، هرگونه افزایش تولید نفت را در کوتاه‌مدت رد کردند و خواسته رئیس‌جمهور آمریکا را نادیده گرفتند. گفتنی است به گزارش رویترز، یک منبع نزدیک به مذاکرات اعلام کرده بود اوپک و دیگر تولیدکنندگان عمده نفت درباره امکان افزایش تولید 500 هزار بشکه نفت در هر روز به‌منظور جبران کاهش عرضه نفت ایران به ‌دلیل تحریم‌های آمریکا رایزنی کرده بودند.
براساس آخرین آمار بانک مرکزی، حجم بدهی‌های خارجی ایران در چهار ماه نخست امسال نسبت به ابتدای سال جاری با 5/6 درصد کاهش روبه‌رو بوده است. میزان بدهی خارجی ایران در پایان تیر ماه براساس سررسید اولیه بدهی‌ها ۱۰ هزار و ۶۶7 میلیون دلار است. از این میزان ۶ هزار و ۷۲۱ میلیون دلار بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت و ۳ هزار و ۹۴۶ میلیون دلار بدهی‌های کوتاه‌مدت است.
سورن اسپرسن، سخنگوی سیاست خارجی حزب «مردم دانمارک» و عضو پارلمان این کشور در پاسخ به پرسشی درباره درخواست دولت ایران مبنی بر استرداد تروریست‌ها و اینکه آیا دانمارک باید به آن عمل کند، گفت: «بله فکر می‌کنم در صورتی که شواهد کافی [درباره اقامت مسببان حمله اهواز در دانمارک] در این باره وجود داشته باشد، باید همین کار را انجام دهیم.»
انوشیروان محسنی‌بندپی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اصلاح ساختار بنگاه‌داری، سرعت‌بخشیدن و پایدار کردن اشتغال، کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که از زمان فارغ‌التحصیلی‌شان سه یا چهار سال می‌گذرد با هدف ورود به محیط کار و در کنار آن، تعهدی که ما  نسبت به آنها داریم، از دغدغه‌های رئیس‌جمهور است.
قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شامل مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری شد و وی ظرف حداکثر دوماه باید طبق قانون پست خود را ترک کند. تقی‌زاده که در دولت پیش، رئیس هیئت‌مدیره صندوق بازنشستگی کشوری بود، در همان دولت یک بار بازنشسته شده و دوباره دعوت به کار شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات