بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۴۱۰۷۱

آمریکا: پیروزی قاطع نظامی در مناقشه اوکراین ممکن نیست و باید گفتگو کرد

بنا بر این گزارش ، بعد از آنکه کشورهای غربی مدتها از لزوم تقویت موقعیت کی‌یف برای از سر گیری مذاکرات با مسکو صحبت می کردند، اکنون و پس از حملات گسترده هوایی روسیه به زیرساختارهای نظامی و انرژی اوکراین، مواضع آنها ظاهراً دچار تغییر شده و خواستار مذاکره برای حل و فصل اوضاع شده‌اند.

تحولات اوکراین| آمریکا: پیروزی قاطع نظامی در مناقشه اوکراین ممکن نیست و باید گفتگو کرد

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بامداد امروز، سه‌شنبه، در یک نشست خبری اعتراف کرد که مذاکره بهترین گزینه برای حل و فصل مشکل اوکراین است. به گفته وی، حل و فصل اختلافات بین دو طرف در میدان جنگ امکان پذیر نخواهد بود.

وی در عین حال مدعی شد که ایالات متحده نیازی به ایجاد انگیزه در طرف اوکراینی برای مذاکره با روسیه نمی بیند. برای اینکه، به گفته وی، "رئیس جمهور زلنسکی خود همیشه در خصوص یک راه حل دیپلماتیک از طریق مذاکره صحبت می‌کند".

پرایس افزود: اوکراینی‌ها در صورت فراهم شدن شرایط مناسب برای مذاکرات، نمایندگان خود را تعیین کرده و اقدامات لازم برای این کار را انجام خواهند داد.

در عین حال، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز خواستار از سرگیری روند مذاکرات بین روسیه و اوکراین شد. با این حال، وی اعتراف کرد که اگرچه وی به راه حل دیپلماتیک برای مناقشه متعهد است، ولی در حال حاضر هنوز بسیار زود است در مورد هرگونه "شرایط قطعی" برای این منظور صحبت کرد.

پیش از این، میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین، مدعی شد که کی‌یف همچنان برای گفتگو با مسکو آمادگی دارد، ولی بر خروج نیروهای نظامی روسیه از خاک اوکراین اصرار دارد. به گفته وی، البته ولادیمیر پوتین آماده چنین اقدامی نیست و مقامات کی‌یفصبر می کنند تا با رئیس جمهوری بعدی روسیه صحبت کنند.

این در حالی است که مقامات مسکو بارها اعلام کرده‌اند که آماده مذاکره برای حل و فصل اوضاع هستند، ولی کی‌یف نمی خواهد پای میز مذاکره بنشیند.

ضمن اینکه، این یک واقعیت است که رهبری اوکراین موضوع مذاکره با روسیه را در سطح قانونی ممنوع کرده است.

 

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز دویست و پنجاه و نهم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

سالیوان: آمریکا کانال‌های گفتگو با روسیه را برای حفظ آنها افشا نمی‌کند

 جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری ایالات متحده اعلام کرد که دولت ایالات متحده تماس های سطح بالایی با روسیه دارد، ولی کانال‌های خاصی را به منظور حفظ آنها، فاش نخواهد کرد.

وی بامداد امروز دوشنبه در یک رویداد آنلاین سازمان‌دهی شده توسط شورای روابط خارجی نیویورک، گفت: «ما در دولت رئیس جمهور جو بایدن، این امکان را داریم که با طرف روسی در سطح بالایی تعامل داشته باشیم تا تماس‌ها در این سطح را حفظ کرده، خطرات را کاهش دهیم و سیگنال‌های لازم  درباره پیامدهای استفاده احتمالی از سلاح‌های هسته‌ای را منتقل کنیم. ما این کانال‌های ارتباطی را برای محافظت از آنها فاش نخواهیم. من نمی‌توانم بیشتر از آنچه امروز گفتم، در این باره توضیح بدهم.»

مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا همچنین جزئیات تماس های خود با طرف روسی در مورد خطرات هسته‌ای و صحبت از اقدامات واشنگتن در صورت استفاده از چنین سلاح هایی را نیز  فاش نکرد.  سالیوان گفت: "من فکر می کنم ما باید در مورد اینکه این یک خطر جدی و یک خطر واقعی است صادق باشیم. همانطور که رئیس جمهور بایدن یادآور شده، خطر استفاده از سلاح های هسته‌ای می تواند یک واکنش زنجیره وار ایجاد کند که هر کسی به راحتی می تواند تصور کند که به کجا منجر خواهد شد. ما باید در خصوص این خطرات صادق و صریح باشیم."

او گفت: «البته برای جلوگیری از این اتفاق برای ما، [ما نیاز به] اقدامات مشخصی در پاسخ و ایجاد بهترین شرایط استراتژیک برای بازدارندگی در نظر گرفته شده است و این مسئولیت ماست.»

جیک سالیوان بدین ترتیب در مورد گزارش روز گذشته روزنامه "وال استریت ژورنال" در مورد تماس های خود با یوری اوشاکوف، مشاور رئیس جمهوری روسیه و نیکولای پاتروشیف، دبیر شورای امنیت روسیه توضیح داد.

سالیوان: اکثریت کنگره پس از انتخابات به حمایت از اوکراین ادامه خواهند داد

جیک سالیوان، مشاور رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در مسائل امنیت ملی روز دوشنبه در یک رویداد آنلاین در شورای روابط خارجی در نیویورک، ابراز عقیده کرد که حامیان قطع کمک های ایالات متحده به اوکراین، حتی پس از انتخابات میان دوره ای 8 نوامبر در کنگره، در اقلیت باقی خواهند ماند.

وی با اشاره به ارزیابی اوضاع از سوی کاخ سفید، گفت: «من با رئیس جمهور جو بایدن بعد از ملاقاتش با میچ مک کانل [رهبر اقلیت جمهوریخواه سنا] و شومر [رهبر اکثریت دموکرات] صحبت کردم. روز قبل از سفر من به کی‌یف، جمعه گذشته، راب پورتمن (سناتور جمهوری خواه) و کریس کونز (سناتور دموکرات) به آنجا رفته بودند و آنها اطمینان دادند که ایالات متحده به کمک خود به اوکراین ادامه خواهد داد. راب پورتمن که بعد از انتخابات می رود. اما من کاملاً متقاعد شده‌ام که علیرغم اظهارات برخی افراد، حمایت قدرتمند کنگره از ادامه کمک ها به اوکراین وجود خواهد داشت.»

وزارت خارجه روسیه: مسکو انتخابات کنگره آمریکا را زیر نظر دارد

الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه شب گذشته، دوشنبه، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "ازوزدا" اعلام کرد که مقامات مسکو انتخابات کنگره آمریکا را با دقت دنبال کرده و از مواضع تعدادی از جمهوری خواهان در مورد لزوم کاهش احتمالی کمک های نظامی به اوکراین در صورت پیروزی آگاه هستند.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: «البته، ما آنچه را که در ایالات متحده اتفاق می افتد دنبال می کنیم و مشخص است که تعدادی از جمهوری خواهان برجسته طرفدار کاهش میزان کمک نظامی به اوکراین هستند، زیرا آنها از این واقعیت ناشی می شوند که آنچه دموکرات ها امروز انجام می دهند غیرمنطقی و مخرب است.»

این دیپلمات یادآور شد در صورت پیروزی جمهوری خواهان، ایالات متحده ممکن است فشار خود بر کشورهای اروپایی از نظر بودجه نظامی را افزایش دهد.

انتخابات میان دوره‌ای کنگره در تاریخ 8 نوامبر (17 آبان ماه) برگزار خواهد شد و در نتیجه آن، کل ترکیب مجلس نمایندگان و یک سوم اعضای مجلس سنای آمریکا انتخاب خواهند شد.

وزارت خارجه آمریکا پیروزی قاطع نظامی در درگیری اوکراین را رد کرد و خواستار گفتگو شد

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بامداد امروز، در یک نشست خبری اذعان کرد که مذاکره بهترین گزینه برای حل و فصل مشکل اوکراین است. وی مدعی شد: ولادیمیر زلنسکی [رئیس جمهور اوکراین] هم خود گفته است که [مناقشه] تنها از طریق گفتگو و دیپلماسی پایان خواهد یافت. این یک [پیروزی] تعیین کننده در میدان جنگ نخواهد بود. در نهایت، این روند باید بین اوکراین و روسیه قرار بگیرد.»

با این حال، پرایس تاکید کرد که واشنگتن قصد دارد تا زمانی که نیاز باشد به ارسال کمک های نظامی، مالی و انسان دوستانه به کی‌یف ادامه خواهد داد.

در عین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد که ایالات متحده نیازی به ایجاد انگیزه در اوکراین برای مذاکره با روسیه نمی بیند. وی افزود: اوکراینی ها در صورت فراهم شدن شرایط برای مذاکرات، نمایندگان خود برای گفتگو با طرف روسی را تعیین خواهند کرد.

علاوه بر این، پرایس یادآور شد که واشنگتن و کی‌یف به دنبال تغییر قدرت در روسیه در نتیجه درگیری نظامی کنونی در اوکراین نیستند. وی در عین حال یادآور شد که زلنسکی برای مذاکره با مقامات فعلی روسیه آماده نیست.

پیش از این میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین، تاکید کرد که کی‌یف همچنان برای گفت و گو آمادگی دارد، اما بر خروج نیروهای نظامی روسیه از این کشور اصرار دارد.

وزارت امور خارجه آمریکا: واشنگتن با مسکو در مورد شرایط صلح در اوکراین صحبت نمی‌کند

ند پرایس، رئیس دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری اعلام کرد که ایالات متحده حفظ کانال های گفتگو با روسیه در شرایط تشدید وخامت کلی اوضاع مهم می داند، ولی تماس های آمریکا با روسیه به مسائل دوجانبه مربوط می شود و شرایط صلح در اوکراین مورد بحث قرار نمی گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد که خطوط ارتباطی و کانال های گفت و گو به ویژه در زمان تنش بین کشورها حائز اهمیت بسیار زیاد است. و بنابراین ایالات متحده عمداً تلاش می کند تا این ارتباطات متوقف نشود.

پرایس در عین حال توضیح داد: «ما با روسیه در این باره صحبت نمی کنیم که صلح در اوکراین پس از مذاکرات چگونه خواهد بود و متن توافق نامه های صلح چگونه می تواند باشد. ما در حال گفتگو در مورد موضوعات مهم در زمینه روابط دوجانبه هستیم؛ وضعیت پیرامون آمریکایی های دستگیر شده در روسیه و وضعیت سفارت ما در مسکو.»

کاخ سفید: آمریکا از شرکت اوکراین در اجلاس گروه 20در صورت حضور روسیه، حمایت می‌کند

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، شب گذشته، دوشنبه، اعلام کرد که مقامات ایالات متحده از مشارکت اوکراین در نشست سران آتی گروه G20 در جزیره بالی حمایت می کنند.  او در یک کنفرانس مطبوعاتی منظم خود در این باره گفت: "ما طرفدار این هستیم که اوکراین نیز در نشست آتی گروه 20 شرکت کند، حتی اگر روسیه در آن حضور داشته باشد."

سخنگوی رسمی دفتر ریاست جمهوری آمریکا در عین حال، یادآور شد که اگرچه واشنگتن مواضع خود را مشخص کرده، ولی حرف آخر در این رابطه با ولادیمیر زلنسکی، رهبر اوکراین خواهد بود.

ستی اوتاما، سخنگوی وزارت امور خارجه اندونزی پیش از این ابراز امیدواری کرد که سران همه کشورهای گروه 20 در اجلاس سران حاضر شوند. وی تاکید کرد که این امر در مورد رهبران روسیه و اوکراین نیز صدق می کند.

در این رابطه، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز روز گذشته اعلام کرد که تصمیم در خصوص مشارکت ولادیمیر پوتین در نشست سران گروه 20 در اندونزی تا قبل از پایان هفته جاری اتخاذ خواهد شد.

رویترز: کره شمالی فروش تسلیحات نظامی به روسیه را تکذیب کرد

خبرگزاری رویترز بامداد امروز، سه‌شنبه، به نقل از خبرگزاری مرکزی کره گزارش داد که دولت کره شمالی اعلام کرد که توافقنامه ای در خصوص ارسال تسلیحات نظامی به روسیه وجود ندارد.

در بیانیه‌ منتشره در این رابطه آمده است: «ما بار دیگر روشن می‌کنیم که هرگز با روسیه «توافقات تسلیحاتی» نداشته‌ایم و در آینده نیز قصد انجام این کار را نداریم.»

علاوه بر این، کره شمالی تاکید کرد که شایعات مربوط به چنین توافقاتی بین پیونگ یانگ و مسکو تلاشی از سوی ایالات متحده برای خدشه دار کردن اعتبار کره شمالی و متهم کردن این کشور به عدم توجه به وضعیت دشوار بین المللی  است.

چهارشنبه گذشته، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، مدعی شد که مقامات کره شمالی مخفیانه گلوله‌های توپخانه‌ای به روسیه می‌فرستند تا از آنها در چارچوب عملیات نظامی خود در اوکراین مورد استفاده قرار گیرند.

ماکرون خواستار از سرگیری مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین شد

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه خواستار ازسرگیری روند مذاکرات روسیه و اوکراین شد. وی این اظهارات مربوطه را روز دوشنبه، در حاشیه کنفرانس آب و هوای سازمان ملل متحد در مصر بیان کرد.

رهبر فرانسه در یک کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد: «ما خواهان بازگشت به صلح هستیم. البته تعیین شرایط و زمان بازگشت به میز مذاکره بر عهده اوکراین است. ولی در مقطعی این کار باید انجام شود و ضرورت دارد.»

با این حال، ماکرون اعتراف کرد که اگرچه وی به راه حل دیپلماتیک برای مناقشه متعهد است، ولی در حال حاضر هنوز بسیار زود است در مورد هرگونه "شروط قطعی" صحبت کرد.

در همین رابطه، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز شب گذشته ، از اجتناب ناپذیر بودن مذاکرات بین کی‌یف و مسکو خبر داد. به گفته وی، حل و فصل اختلافات در میدان جنگ امکان پذیر نخواهد بود. البته پرایس در عین حال افزود:ایالات متحده قصد ندارند اوکراین را برای گفتگو با  روسیه ترغیب کنند.

وزارت دفاع روسیه از ارائه آموزش نظامی اولیه در مدارس حمایت کرد

وزارت دفاع فدراسیون روسیه از پیشنهاد گذاشتن دوره آموزشی برای دانش آموزان دبیرستانی و دانش آموزان مدارس حرفه‌ای در خصوص آموزش نظامی اولیه حمایت می کند. این مسئله را شب گذشته والری گراسیموف، معاون اول وزیر دفاع روسیه در پاسخ به پیشنهاد سناتور "سرگئی میرونوف"، رهبر حزب "روسیه عادل - برای حقیقت" مطرح شد.

این مقام پارلمانی پیش از این پیشنهاد گنجاندن رشته جدید "آشنایی با آموزش نظامی اولیه" در دوره اجباری دوره متوسطه عمومی مدارس روسیه را به این وزارتخانه مطرح کرده بود.

رسانه‌ها از کشته شدن یک مزدور آمریکایی دیگر در اوکراین خبر دادند

شبکه تلویزیونی NBCشب گذشته، دوشنبه، به نقل از منابع خبری خود گزارش داد که یک مزدور آمریکایی که در درگیریهای نظامی کنونی در شرق اوکراین در طرف نیروهای مسلح اوکراین شرکت کرده بود، در جریان یک عملیات جان خود را از دست داد.

بر اساس اطلاعات موجود، تیموتی گریفین، اهل ایالت نیویورک در گردان لژیون خارجی‌ها در نیروهای نظامی اوکراین حضور داشت. واحد او در منطقه خارکوف در نبرد با روسها شکست خورد و این شهروند آمریکایی نیز در جریان آن کشته شد. جزئیات بیشتری در مورد هویت این شخص به دلایل حفظ حریم خصوصی وی منتشر نشده است.

لازم به یادآوری است که او حداقل ششمین شهروند آمریکایی بود که از آغاز جنگ روسیه و اوکراین جان خود را از دست داده است.

مجارستان از طرح اتحادیه اروپا برای ارائه کمک مشترک به اوکراین حمایت نخواهد کرد

مجارستان با طرح اتحادیه اروپا برای ارائه کمک به اوکراین از طریق جمع آوری مشترک هزینه مربوطه مخالفت خواهد کرد. این موضوع شب گذشته از سوی خبرگزاری بلومبرگ با اشاره به سخنان پیتر سییارتو رئیس وزارت خارجه مجارستان گزارش شده است.

سییارتو تاکید کرد که مجارستان از کی‌یف حمایت می کند، اما با هرگونه توافقی که شامل تامین مالی اوکراین به طور مشترک با سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا باشد، مخالف است.

هفته گذشته برنامه های کمیسیون اروپا برای ایجاد مکانیسمی مشترک برای ادامه کمک ها به اوکراین به مبلغ حدود 18 میلیارد یورو در سال 2023 مشخص شد. به گزارش روزنامه پولیتیکو، این کمک مالی در قالب یک وام و کمک بلاعوض به اوکراین پرداخت خواهد شد.

جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اروپایی، در اوایل نوامبر گفت که اتحادیه اروپا در سال 2022 تاکنون 22 میلیارد یورو برای اوکراین هزینه کرده است که البته این مبلغ شامل تامین تسلیحاتی مستقیم از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا نمی شود.

رسانه‌های آمریکایی طرح اوکراین برای تصرف کریمه را فاش کردند

روزنامه آمریکایی "دیلی بیست" (The Daily Beast) روز دوشنبه به نقل از یک مقام بلندپایه در کی‌یف در این باره نوشت: دولت ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در حال آماده سازی طرحی برای تصرف کریمه است.

این روزنامه می‌گوید: «دولت ریاست‌جمهوری اوکراین در پشت صحنه و بطور مخفی در حال برنامه‌ریزی برای برداشتن گام‌های بعدی به منظور تصرف شبه جزیره کریمه است.» همانطور که در مقاله اشاره شد، تامیلا تاشیوا، نماینده رئیس جمهوری اوکراین در امور کریمه، مسئول این موضوع تعیین شده است.

این سیاستمدار اوکراینی در مصاحبه اختصاصی با این نشریه گفت که یک شبکه زیرزمینی از خبرچینان در روسیه باید به اجرای این طرح کمک کند. وی در عین حال، بدون در نظر گرفتن «مولفه‌های نظامی»، «مسیر سیاسی و دیپلماتیک» را مکانیسم اصلی این استراتژی نامید. تاشیوا مدعی شد، سرویس های امنیتی اوکراین به او اطمینان داده اند که این کشور می تواند منطقه کریمه را تا بهار یا تابستان سال 2023 تصرف کند. اما خود او معتقد است که چنین اقدامی حتی ممکن است زودتر اتفاق بیفتد.

ترکیه پیشنهاد تمدید توافق غلات برای مدت یک سال را ارائه خواهد داد

خلوصی آکار، وزیر دفاع ملی ترکیه شب گذشته اعلام کرد که مقامات آنکارا تمدید توافقنامه مربوط به صادرات غلات برای یک سال دیگر را پیشنهاد خواهد کرد.

وی در گفتگو با خبرنگاران گفت: اوکراین از طریق ترکیه ضمانت کتبی به روسیه در خصوص تامین امنیت داده است. ما پیشنهاد می کنیم این توافقات برای یک سال دیگر تمدید شود تا روند تامین محصولات غذایی در جهان متوقف نگردد.

 کی‌یف مواضع خود در مورد مذاکرات با مسکو را توضیح داد

میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که مقامات این کشور هرگز مذاکره با روسیه را رد نکرده‌اند، اما هرگونه مذاکره تنها پس از خروج کامل نیروهای روسیه از خاک اوکراین امکان پذیر خواهد بود.

پودولیاک در پیامی توییتر نوشت: اوکراین هرگز مذاکره را رد نکرده است. مواضع ما در این رابطه مشخص و شفاف است. ابتدا روسیه نیروهای خود را از خاک اوکراین خارج می کند، سپس در خصوص سایر مسائل گفتگو خواهیم کرد.»

به گفته وی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه آماده انجام این شرط نیست. این مقام دفتر زلنسکی افزود: آیا پوتین آماده چنین اقدامی است؟ بدیهی است که خیر. بنابراین، ما در ارزیابی خود از وضعیت سازنده برخودی می کنیم: با رهبر بعدی فدراسیون روسیه صحبت خواهیم کرد.»

مسکو بارها اعلام کرده است که آماده گفت و گو است، اما کی‌یف نمی خواهد پای میز مذاکره بنشیند. علاوه بر این ، رهبری اوکراین موضوع عدم مذاکره با روسیه را در سطح قانون ممنوع کرده است.

الجزایر رسماً درخواستی برای  پیوستن به گروه بریکس ارائه کرده است

لیلا زاروکی،  نماینده ویژه وزارت امور خارجه الجزایر در امور مشارکت بین المللی این کشور روز دوشنبه اعلام کرد که الجزایر درخواست رسمی خود برای پیوستن به گروه بریکس ( BRICS– شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) را ارائه کرده است.

لازم به یادآوری است که ایران و آرژانتین از قبل درخواست عضویت در گروه بریکس را داده اند. پیش از الجزایر نیز کشورهای عربستان سعودی، ترکیه، مصر و نیجریه تمایل خود را برای پیوستن به این گروه را اعلام کرده بودند.

پوتین: 80 هزار نفر از نیروهای بسیج شده در منطقه عملیات ویژه حضور دارند

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که در حال حاضر بالغ بر 80 هزار نفر از نیروهای بسیج شده در منطقه عملیات ویژه نظامی برای حفاظت از دونباس حضور دارند.

وی در عین حال یادآور شد که حدود 50 هزار نفر از این افراد نیز تاکنون به واحدهای پیوسته و در جریان درگیری وظایف مشخصی را بر عهده دارند. ولی بقیه هنوز در درگیریها شرکت نداشته و همچنان  در مناطق آموزشی در حال تمرین هستند.

رئیس جمهوری روسیه یادآور شد که قصد دارد شخصاً با شهروندان این کشور در مورد چگونگی وضعیت پرداخت به نیروهای بسیجی گفتگو کند تا آنها از اقدامات انجام شده برای حمایت مالی از خانواده های این افراد مطلع شوند.

کشف بقایای بیش از 100 سرباز شوروی در لهستان

یک روزنامه محلی روز دوشنبه گزارش داد  که بقایای حداقل 114 سرباز ارتش اتحاد جماهیر شوروی در حین ساخت یک پل در منطقه ای در حومه شهر ورشو کشف شده است. پلیس و دادستانی لهستان از این کشف مطلع شده و کا ساخت و ساز متوقف شده است.

فرض بر این است که سربازان کشته شده روس در سال 1944 قصد داشتند شهر ورشو را دور بزدند که به نیروهای آلمانی برخورد کرده و در آنجا کشته شدند.

در جریان آزاد سازی خاک لهستان از نازیسم در سال 1944-1945، ارتش سرخ شوروی بیش از 600 هزار نفر نیروی خود را از دست داد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات