صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۴۹۴۶۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه 15 مردادماه

دریافت فایل ورد نشریه اخبار تحلیل‌ها 15 مرداد 1402

دریافت فایل PDF نشریه اخبار تحلیل‌ها 15 مرداد 1402

 

▼ حرف روز

چرا زبان هم را نمی‌فهمیم 

کمتر روزی است که شاهد انتشار صحنه های بحث و مجادله بر سر مسائل مختلف اجتماعی نباشیم. موضوعاتی که در فضای مجازی و رسانه ها التهاب دو چندانی داشته و تا قصه دیگری از راه برسد محل بحثهای داغ و گفتگوهای پر تنش چند گانه و چند لایه است.

صرف نظر از سوژه های مورد بحث، تکرار این موضوعات نشان می دهد با یک گسست مفاهمه مواجه هستیم. یعنی با اینکه در یک زیست بوم مشترک زندگی می کنیم اما وقتی که با یکدیگر به صحبت می نشینیم انگار که هر کدام از دنیای دیگری آمده ایم چرا که خواسته ها، آرزوها، دلایل، استدلالات و تعریفی که از جهان و پدیده های آن داریم برای دیگری چنان غریب و دور از ذهن است که همدیگر را نمی فهمیم.

 علت این عدم تفاهم یا سوء تفاهم پیشینه زیستی و فکری آدمها است. هایدگر معتقد است فهم لزوما آن چیزی نیست که در نیت گوینده وجود دارد بلکه فهم آن چیزی است که شنوده از گفته های او  تفسیر و برداشت میکند و این دو ممکن است با هم یکی نباشد چرا که این فهم، ریشه در زمانه، جامعه، فرهنگ و تربیت هر کدام از طرفین گفتگو دارد بطوریکه آنان نمی‌توانند بیرون از این دایره بیندیشند و بفهمند.

بر این اساس وقتی آدمهای یک نسل در چارچوبهای فکری متفاوت و گاه متضادی بزرگ شده اند، از ابشخورهای فرهنگی متفاوت و گاه متضادی نوشیده اند، از رسانه های متفاوت و گاه متضادی جهان را دیده و شنیده اند، در محیط های تربیتی متفاوت و گاه متضادی تربیت شده اند و... طبیعی است که محصول آن نیز فهم های متفاوت و گاه متضادی باشد که فرسنگها با یکدیگر فاصله دارند. این متفاوت ها و متضادها اگر چه ممکن است که در یک چاردیواری و زیر یک سقف با هم زندگی کنند اما میان دنیای هر کدام با دنیای دیگری فاصله از زمین تا آسمان است.‌

در چنین فضایی که «کسی زبان کسی را نمی فهمد» ادامه زیست مشترک -به استثنای آن بخش کوچکی که به صورت ذاتی یا تعمدی زبان نفهم هستند - در کوتاه مدت نیازمند تحمل، رواداری و گفتگو غیر منازعه آمیز و در دراز مدت نیازمند باز آفرینی، بازخوانی، احیاء‌ ریشه های فکری، فرهنگی اصیل ایرانی اسلامی جامعه است تا به مفاهمه، همدلی و همراهی بیشتر بیانجامد.    

حسین حسینی نژاد

 

▼ گزارش روز

عبور موفق با نمره قبولی

«کارستن‌هاستاین» یکی از محققان دانشگاه لایپزیگ می‌گوید: «برای پیدا کردن شرایط مشابهی مانند ژوئیه امسال در سیاره زمین ممکن است مجبور باشیم هزاران یا ده‌ها هزار سال به عقب برگردیم. سوابق اقلیمی اولیه نشان می‌دهند که زمین در ۱۲۰ هزار سال گذشته به این‌اندازه گرم نبوده است.» دانشمندان از سال ۲۰۱۶ به این سو پیش‌بینی کرده بودند سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ گرم‌ترین سال زمین خواهد بود.  این روزها در سطح جهان خبرهایی از گرمای بی‌سابقه و حتی تلفات قابل توجه انسانی بر اثر افزایش دما و از سوی دیگر خبرهای مختلف درخصوص آتش سوزی‌های گسترده جنگلی از کانادا و آمریکا تا یونان و کشورهای منطقه مدیترانه به گوش می‌رسد. این گرما به حدی جلو رفته است که مقامات امریکایی نسبت به قطع برق دو سوم آمریکاییها به دلیل شدت گرما هشدار داده اند.  بر همین اساس بود که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل  در جمع خبرنگاران گفته بود، بر اساس داده‌های منتشر شده، ماه جولای گرم ترین دوره سه هفته‌ای در طول تاریخ را به ثبت رسانده است، در این ماه ما شاهد بالاترین دمای اقیانوس برای این زمان از سال هستیم.

بر اساس گزارش سامانه‌های جهانی هواشناسی، تابستان سال جاری در ایران نیز گرم‌ترین تابستان در یک دهه اخیر است.باید گفت  افزایش بی سابقه گرما و پیامدهای آن، بحران جهانی است. هفته گذشته به دلیل افزایش دمای هوا در سراسر این کشور، کارکنان دولتی، بانک‌ها دو روز تعطیل و بسیاری از شرکت‌های خصوصی تعطیل یا دورکار شدند. این تصمیم پس از آن گرفته شد که اداره هواشناسی دمای بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد را در بسیاری از شهرها و ۵۰ درجه سانتیگراد را برای جنوب‌غرب کشور پیش‌بینی کرد. اما جریان رسانه ای غربگرا ضمن سانسور واقعیت های جهانی (به ویژه غرب)، تلاش کرد  همین موضوع را بهانه منفی بافی و سیاه نمایی در ایران تبدیل کند.

این گرمی هوا را با وضعیت افزایش توان تولید برق نیروگاهی در گذشته اگر جمع بزنیم به شرایط عجیب و غریبی می رسیم.  باید دانست که  از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۹ ظرفیت اسمی تولید برق کشور فقط ۲۳ درصد افزایش یافت که در بین دولت‌های پس از انقلاب، با فاصله بسیار، بدترین عملکرد محسوب می‌شود. جمع این دو موضوع در کنار هم شاید این موضوع را به ذهن متبادر می کرد که ما در سال 1402 با قطعی های بسیاری مواجه باشیم. بر این اساس دولت سیزدهم همانگونه که از ابتدای فعالیت خود شروع کرده است  ناچار است با سرمایه‌گذاری شدید در صنعت برق، اهمال هشت‌ساله دولت گذشته را جبران نماید. یکی از اقدامات قابل تحسین که برای مردم کوچه و بازار عیان شده است مدیریت آب و برق در این دوران پر فراز و نشیب است.  کارنامه دولت سیزدهم را با خاموشی های سال های قبل دولت دوازدهم مقایسه کنیم عیار کار دستمان می آییم.

حسين عباسيان

 

▼ خبر ویژه

پیشتازی در داروهای بیولوژیک

ایران در سال‌های گذشته در حوزه تامین داروهای مورد نیاز داخلی به توفیقاتی دست پیدا کرده است. در شرایط حاضر جزو پنج کشور برتر دنیا در صادرات داروهای بیولوژیک هستیم. این خبر را رئیس سازمان غذا و دارو داده و گفت «بزرگترین بخش صادرات دارویی ایران مربوط به داروهای بیولوژیک است و جایگاه برتری در منطقه دارد. صنعت بیولوژیک ایران توانمند است و داروهای بیماران خاص از جمله سرطان، ام. اس و بیماریهای نادر در کشور تولید شده و صادرات نیز به کشورهای همسایه انجام می شود. در عرصه تولید داروهای بیولوژیک جزو ۵ کشور اول دنیا قلمداد می‌شویم و امید است که یک روز خودکفایی صنعت دارویی کشور را جشن بگیریم.»

 

▼ اخبار

۱_ رکوردزنی در حوزه فضایی

دلیریان، سخنگوی سازمان فضایی ایران گفت «از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، ۷ پرتاب تحقیقاتی و عملیاتی انجام شده که به نوبه خودش یک رکورد شکنی محسوب می‌شود و ما قصد داریم با پرتاب‌هایی که با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح برای امسال پیش‌بینی کرده‌ایم، این رکودشکنی را ارتقا دهیم. بر اساس برنامه پرتاب‌های امسال، دولت سیزدهم به فضل الهی در طی حدود ۲ سال موفق به انجام بیش از ۱۰ پرتاب خواهد شد و این شروعی خوب برای آنچه که نمایندگان محترم در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم برای ۵ سال پیش بینی کرده‌اند، محسوب می‌شود. با وجود تحرک بسیار خوبی که در دولت سیزدهم در حوزه فضایی ایجاد شده، انشاء الله انجام ۳۰ پرتاب در ۵ سال کاملا محقق‌شدنی و دست یافتنی است.»

 

۲_تولیدکننده یا مصرف‌کننده قدرت؟

با حضور فرمانده کل سپاه سامانه‌ها و تجهیزات راهبردی جدید نیروی دریایی سپاه در حوزه‌های موشکی، پهپادی و جنگ الکترونیک رونمایی و به توانمندی‌های این نیرو الحاق شد. انواع پهپادهای شناسایی، اطلاعاتی، تهاجمی و رزمی؛ انواع خودروهای پشتیبانی و فرماندهی؛ سامانه های جمع آوری، آفند و پدافند الکترونیکی در حوزه جنگال از سامانه‌ها و تجهیزات جدیدی هستند که در بین محصولات رونمایی شده، دیده شد. سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه در مراسم رونمایی از این توانمندی ها گفت «ساختمان اصلی قدرت ما ناپیدا است و در تحریم دشمنان به قدرت رسیده‌ایم. ما امروز تولید کننده قدرت هستیم و نه مصرف کننده قدرت. برخلاف آنکه حضور دشمن برای ما خطر ساز شود، فرصت ساز شد و با فعال شدن فرصت‌ها و گسستن زنجیره تهدیدها و مخاطرات، افزایش نرخ رشد تولید قدرت دفاعی و نظامی ما حاصل شد. نیروی دریایی سپاه و ارتش در کرانه‌ها و اعماق دریاها حضور دارند، اما شعاع تاثیر آنها هر نقطه از اقیانوس‌ها است. »

 

۳_سراغم بیایید سراغتان می‌آیم

دونالد ترامپ یک روز بعد از اظهار بی‌گناهی در دادگاه تفهیم اتهامش بابت تلاش برای ابطال نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ به صورت مبهم، مسئولان این پرونده را تهدید کرد. ترامپ روز پنجشنبه در دادگاه تفهیم اتهام، چهار اتهام مطرح‌ شده علیه او در پرونده تلاش برای ابطال نتیجه انتخابات را رد کرد. به ترامپ دستور داده شده بود از صحبت کردن در خصوص این پرونده با هیچ یک از شاهدان بدون حضور یک نماینده حقوقی خودداری کند.  با وجود این ترامپ  در پستی در شبکه اجتماعی اش موسوم به «تروث‌ سوشال» که متعلق به خود اوست مسئولین آمریکایی را تهدید کرده و نوشته «اگر سراغ من بیایید، سراغ شما خواهم آمد.»

 

۴_موشک خانگی رسید

عوزی دایان، گادی شامانی و عوزی روبین از ژنرال‌های ارتش رژیم صهیونیستی نسبت به تولید خانگی راکت‌های شلیک شده توسط فلسطینی‌ها در کرانه باختری به سمت شهرک‌های صهیونیست نشین به ویژه در شمال کرانه باختری هشدار داده‌اند. آن‌ها هشدار دادند که «در آغاز سال ۲۰۰۰، حرکت مشابهی در غزه انجام شد که در طول سال‌ها پس از افزایش ظرفیت تولید، به یک تهدید واقعی برای رژیم صهیونیستی تبدیل شد. آنها نسبت به آغاز روندی مشابه غزه در منطقه کرانه باختری ابراز نگرانی کردند. روزنامه اسرائیل الیوم نیز در این باره نوشت «فلسطینی‌ها تنها در سه ماه گذشته شش بیانیه درباره شلیک راکت از منطقه جنین به سمت شهرک‌های صهیونیست نشین به ویژه شهرک‌های شاکید و رام اون صادر کردند که به گردان‌های «العیاش» نسبت داده شد.» این رسانه اعلام کرد که در پنج حمله گردان‌های العیاش، بقایای موشک‌ها و راکت‌های شلیک شده پیدا شد و بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده گفته می‌شود که همه این موشک‌ها و راکت‌ها توسط خود فلسطینی‌ها ساخته شده‌اند و علی‌رغم ابتدایی بودن آنها اما صهیونیست‌ها آن را یک نقطه آغاز برای تبدیل کرانه باختری به نوار غزه می‌دانند.

 

▼ اخبار کوتاه

مخالفت آمریکایی‌ها با جنگ اوکراین/ آخرین نظرسنجی شبکه CNN نشان می دهد که  ۵۵ درصد آمریکایی ها مخالف حمایت بیشتر از اوکراین هستند و ۴۵ درصد نیز بر تداوم حمایت ها تاکید دارند. ۵۲ درصد از افرادی که معتقدند کمک های آمریکا به اوکراین کافی بوده، از ارائه کمک اطلاعاتی واشنگتن به کی‌یف حمایت کرده اند. ۵۶ درصد آمریکایی ها نیز، جنگ اوکراین را تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا اعلام کرده اند.

 

موشک‌های هوشمند بلای جان ناوشکن‌ها/ موشک‌هایی که روز گذشته به نیروی دریایی سپاه اضافه شدند می‌توانند ناوشکن‌های آمریکا در خلیج فارس را از ۳۰۰ کیلومتری هدف قرار دهند. دریادار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه در تحلیل توانایی های  این موشک‌ها گفته است که می‌توانند در بین راه هدفشان را تغییر دهند.

 

کاهش نرخ بیکاری به زبان آمار/ گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم برخلاف دولت گذشته که ناشی از خروج نیروی کار از بازار کار بوده، برآمده از افزایش اشتغال بوده است.

 

سوآپ گاز از ترکمنستان/ مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران: هنوز قرارداد واردات گاز از ترکمنستان اجرایی نشده است، اما میزان سوآپ گاز از ترکمنستان به طور میانگین در سال گذشته روزانه ۴.۵ میلیون مترمکعب بوده که این رقم در سال جاری به طور میانگین به ۱۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است.

 

آمریکا دبه کرد/ بعد از اینکه آمریکایی ها اعلام کردند به اوکراین f16 می دهند پایگاه خبری پولیتیکو نوشته چون اکثر خلبانان اوکراینی زبان انگلیسی متوجه نمی‌شوند زمینۀ تحویل جنگنده‌های «اف-۱۶» به اوکراین با مانع روبه‌رو شده است. موضوعی که نشان می دهد بهانه ای نباشد و به قول عامیانه آمریکایی ها دبه کرده اند.

 

لایحه حجاب زیر ذره بین مجلس/ سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس، از موافقت اعضای این فراکسیون با ادامه رسیدگی به لایحه حجاب براساس اصل ۸۵ قانون اساسی خبر داد.

 

زمین زیر سایه جنگ هسته‌ای/ گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت «طبل جنگ هسته‌ای بار دیگر می‌کوبد و بی‌اعتمادی و تفرقه در حال افزایش است. سایه هسته‌ای که بر سر جنگ سرد وجود داشت دوباره ظاهر شده است و برخی کشورها با بی‌احتیاطی بار دیگر شمشیرهای هسته‌ای را به صدا در می‌آورند و تهدید به استفاده از این ابزارها می‌کنند. از بین بردن سلاح‌های هسته‌ای همچنان بالاترین اولویت خلع سلاح سازمان ملل است.»

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات