صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۴۹۴۹۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه 16 مردادماه

دریافت فایل ورد نشریه اخبار تحلیل‌ها 16 مرداد 1402

دریافت فایل PDF نشریه اخبار تحلیل‌ها 16 مرداد 1402

 

              ▼ حرف روز              

 فرصت‌سازی پیش‌ثبت‌نام انتخابات

طبق قانون جدید انتخابات، امروز 16مرداد سرآغاز ماراتن انتخابات با پیش ثبت‌نام داوطلبان نامزدی در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به مدت یک هفته تا پایان وقت اداری یکشنبه 22 مرداد است که پایان امسال(یازده اسفند) به همراه ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری برگزار خواهد شد. این تغییر که به عنوان مرحله‌ای جدید به فرآیند قبلی انتخابات اضافه شده است، با هدف ایجاد فرصت بیشتر و بازه موسع‌تر جهت بررسی متقن مستندات و سوابق داوطلبان نامزدی در انتخابات است. یکی از رئوس انتقادات به قانون انتخابات در دوره‌های گذشته، فرصت محدود بررسی سوابق نامزدها بود که همواره مورد مطالبه شخصیت‌ها، جریان‌ها و گروه‌های سیاسی، مردم و به ویژه مسئولان اجرایی و صیانتی - نظارتی از جمله شورای محترم نگهبان بود که امید است با این تغییر بخش زیادی از موانع بررسی دقیق‌تر برداشته شود. وفق این قانون، زمان بررسی از آذرماه به مهرماه منتقل شده و در ضمن برای تکمیل کار مرحله پیش ثبت‌نامی لحاظ شده که حدود 70 تا 110 روز قبل از ثبت نام قطعی، نامزدها باید در سامانه اعلامی از سوی ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام حضور نمایند. این ثبت نام مهم است و اگر کسی داوطلب نامزدی در انتخابات پایان سال باشد و در این سامانه ثبت نام ننماید نمی‌تواند نامزد قطعی انتخابات باشد. البته اطلاع‌رسانی و ابلاغیه‌هایی از سوی وزارت کشور در رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی و گروه‌ها و کانال‌های مجازی و همچنین ارسال پیامک به همه گوشی‌های تلفن همراه انجام شده است. با این حال برخی‌ از تحلیل‌گران نگران مقوله بسیار مهم مشارکت مردمی در انتخابات به واسطه این تغییر قانون هستند‌ که باید متذکر شد؛ اولا این قانون مطالبه‌ای از گذشته بوده که امروز محقق شده است و ثانیا، نسبت چندانی به تعبیر وزیر محترم کشور با مشارکت ندارد؛ چرا که محدودیت و ممنوعیتی برای مشارکت مردم ایجاد نمی‌کند. ضمن اینکه این تغییر قانون به نظم و سرعت تصمیم‌گیری نامزدهای داوطلبی در انتخابات به ویژه نامزدهای حزبی و مشهور که معمولا اعلام نامزدی خودشان را به دقایق انتهایی فرصت ثبت‌نامی و پس از ارزیابی تصمیم رقبای انتخاباتی موکول می‌کردند در این مرحله قدری باید زودتر به تصمیم برسند. بدون تردید مشارکت حداکثری مردم هم مهم است و همواره اولویت نظام و کشور بوده و خواهد بود و لذا در این مقطع هم باید همه توان‌ها و ظرفیت‌ها برای تقویت این موضوع مصروف شود تا شاهد برگزاری انتخاباتی با شاخص‌ها و راهبردهای چهارگانه مورد تاکید مقام معظم رهبری در نیمه فرودین امسال باشیم و جنگ شناختی و ناامیدسازی دشمنان را نقش بر آب نماییم.ان شاالله                                         

فتح الله پریشان 

 

 

                          ▼ گزارش روز                        

   خلیج فارس آرام

به تازگی با برقراری ارتباط دوباره میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی به عنوان دو بازیگر اصلی و بسیار تأثیر گذار در آب‌های خلیج فارس به نظر می‌رسد که دیگر نیازی به حضور و دخالت نیروهای بیگانه در این آب‌ها نباشد. در همین راستا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با برگزاری رزمایش سالیانه خود در این آب‌ها به همگان اعلام می‌دارد که حفظ امنیت خلیج فارس به دست کشورهای اطراف خلیج فارس میسر است و نیازی به حضور نیروهای خارجی نیست. در مقابل اما ما با خبرهای متناقضی از آمریکایی ها مواجهیم. رسانه ها از دستور جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا مبنی بر حضور تفنگداران و نظامیان آمریکایی بر روی عرشه کشتی‌های تجاری نمایشگر خبر می دهند اما از سوی دیگر برخی مقامات آمریکایی دیگر مانند سخنگوی پنتاگون این خبر را در لفافه ای از ابهام پاسخ می دهند.

اگربخواهیم به آنچه گفته شد نگاه تحلیلی داشته باشیم باید گفت که :

یکی از نکات تحلیلی ممکن است به دلیل اهمیت بسیار بالای خاورمیانه و خلیج فارس برای ایالات متحده آمریکا و تلاش برای ماندن در این منطقه از سوی ایشان باشد. جو بایدن قصد دارد تا با راهبرد قدیمی آمریکایی یعنی ایران هراسی کشورهای منطقه و دنیا را به این باور برساند که جهت مقابله با ایران نیاز است تا در خلیج فارس حضور داشته باشد. در حالیکه چنین حضوری بر هم زننده نظم و ثبات در منطقه می‌باشد. بنابراین ایالات متحده هیچگاه قصد ندارد تا خاورمیانه را به صورت واقعی ترک کند بلکه تلاش دارد تا با گماردن نیروهای نیابتی همانند داعش و ... به صورت غیر مستقیم در این منطقه حضور داشته باشد.

نکته دوم این است که تقریباً سه ماه دیگر شاهد انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده خواهیم بود و طبیعتاً دموکرات‌ها تلاش می‌کنند تا به عنوان کشور فاتح و پیروز خاورمیانه را ترک کنند در حالیکه ثمره حضور بیست و اندی ساله آمریکایی‌ها در این منطقه جز شکست و پوچی نبوده است. بنابراین به نظر می‌رسد که دستور احتمالی جو بایدن مبنی بر حضور نظامیان در کشتی‌های تجاری یک دستور نمایشی باشد تا بتوانند در ایام انتخابات با استفاده تبلیغاتی از آن مدعی برقراری صلح و جلوگیری از نا امن شدن کشتی‌ها توسط ایران باشند حال آنکه تهران پیش‌تر اعلام کرده است که «هر گونه توقیفی از سوی ایران به دلیل ارتکاب تخلفات کشتیرانی از سوی کشتی‌های آمریکایی می‌باشد».

از سوی دیگر دو سال پیش بود که کارگروه ویژه 59 به عنوان یک گروه ضربتی جدید در مرکز نیروی دریایی ایالات متحده ایجاد شد تا با ادغام سریع سیستم‌های بدون سرنشین و هوش مصنوعی با عملیات دریایی در منطقه خلیج فارس نقش آفرینی کند. ناخدا «مایکل براسور» از اعضای مؤسس طرح سامانه‌های دریایی بدون سرنشین «ناتو» و از متخصصان روباتیک عهده دار تشکیل کارگروه ویژه با نام Task Force 59 در نیروی دریایی ایالات متحده شد. در مقابل نیروی دریایی سپاه نیز در اقداماتی متقابل توان رزمی و تاکتیکی خود را ارتقاء داد. در همین راستا نیروی دریایی سپاه همین هفته بود که اعلام کرد اقدام به استفاده از شهپادها (شناورهای قابل کنترل از راه دور) و شناورهای بدون سرنشین کرده است. همچنین مجهز شدن به پهپاد ها و موشک‌های با برد بلند 1000 کیلومتری باعث شده است که قدرت رزم آوری این نیرو به صورت محسوسی افزایش پیدا کند. این هماوردی قدرت نشان می دهد که همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی فرمودند «آمریکا و کشورهای خارجی از منطقه باید اخراج شوند». امنیت منطقه به دست نیروهای نظامی و امنیتی منطقه تامین می شود نه بواسطه نیروهایی که همیشه رویکرد استثماری و استعماری داشته اند.                                           

رامین نصیری

 

 

▼ اخبار

1- هپکو جان گرفت

براساس آمارهای صورت مالی گروه هپکو، فروش سالانه این گروه از حدود ۲ هزار دستگاه در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷ به ۳۵۰ دستگاه تا سال ۱۳۹۴ رسیده بود که این تعداد درنهایت به ۴۷ تا ۵۸ دستگاه در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ رسید. آمارها نشان می‌دهد تعداد فروش این گروه در سال ۱۴۰۰ به ۸۹ دستگاه و در سال ۱۴۰۱ به ۲۵۲ دستگاه رسیده است. همچنین تعداد تولیدات گروه هپکو نیز از از حدود ۵۰ دستگاه در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ۸۹ دستگاه در سال ۱۴۰۰ و ۲۱۳ دستگاه در سال ۱۴۰۱ رسیده است.  به عبارتی، تعداد تولیدات و فروش گروه هپکو طی دو سال اخیر رشد بیش از ۴ برابری داشته است. همچنین تولید و فروش هپکو در سال گذشته رکورد از سال ۱۳۹۴ تاکنون را شکسته است.

 

2- آب هست ولی کم

براساس آمارهای منتشر شده از میزان بارش ها و ذخائر آبی، در سال آبی گذشته، حوضه آبریز کرخه و مرزی غرب ۳۸درصد کمتر از متوسط بلندمدت بارش دریافت کرده، سفیدرود بزرگ ۲۶درصد، کارون بزرگ ۲۵درصد، فلات مرکزی و شرقی ۲۴درصد، ارس و اترک ۱۹درصد و حوضه‌های شمالی ۴درصد کاهش را ثبت کرده است.  در این میان در حوضه آبریز زاینده‌رود کاهش ۲۳درصدی بارش‌ها تجربه شده و در دریاچه ارومیه نیز بارندگی ۱۷درصد از متوسط بلندمدت کمتر بوده است.  با درنظر گرفتن ضریب نفوذ و روانآب از میزان بارندگی کشور، کاهش ۱۸درصدی میزان بارندگی نسبت به بلندمدت سبب شده است شاهد کاهش ورودی به میزان 20.6 میلیارد مترمکعب آب به منابع آبی کشور باشیم. براساس اطلاعات مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی دمای ایران از سال ۱3۵۰ تا ۱۳۹۸، ۲.۱ درجه سلسیوس افزایش داشته و در سال ۱۳۹۶ هم کشورمان گرم‌ترین سال خود را در رکورد هواشناسی تجربه کرد.

 

3- آرزو اندیشی یا فروپاشی اجتماعی؟

شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صدا و سیما با مقایسه تماشاگران بی بی سی در انگلیس و صدا و سیما در ایران نوشت «پر بیننده‌ترین برنامه‌ی تولیدی BBC در انگلستان یک مسابقه‌ی رقص سلبریتی‌ها است که ۱۹ سال سابقه‌ی پخش دارد. این برنامه در موفق‌ترین فصل خود ۱۱ میلیون بیننده داشته است. اگر جمعیت بالای ۱۲ سال آن کشور (حدود ۵۷ میلیون نفر) را در نظر بگیریم، این برنامه حدود ۲۰٪ بیننده داشته است. مقایسه‌ی این آمار با آخرین نظرسنجی در مورد مخاطبان ویژه برنامه‌های محرم در تلویزیون ایران قابل توجه است. پر بیننده‌ترین برنامه‌ی دهه‌ی اول محرم در ایران حسینیه‌ی معلی بود. بر اساس نتایج نظرسنجی ۳۰/۶ ٪ از مردم (بالای ۱۲ سال) تماشاگر این برنامه بودند؛ یعنی حدود ۲۰ میلیون نفر. این که یک برنامه‌‌ی مذهبی مانند «حسینیه معلی» سهم مخاطبش از جامعه‌ی ایران بزرگتر از سهم مخاطب یک مسابقه‌ی رقص سلبریتی‌ها از جامعه‌ی بریتانیا است، قاعدتاً برای هر جامعه‌شناس حقیقت‌جو و تحلیل‌گر منصفی باید محل تأمل باشد. بی‌گمان جایگاه نهاد دین و گستره‌ و عمق نفوذ آن در این دو جامعه بسیار بسیار متفاوت است. این که افرادی مثل نقل و نبات از «زوال مرجعیت دین»، «دین‌گریزی»، «افول باورهای مذهبی»، و حتی «فروپاشی اجتماعی» در ایران سخن می‌گویند بیشتر از جنس «آرزو اندیشی» است.»

 

4- دست منافقین در دست داعش

خبرگزاری ایسنا نوشت، به سندی دست یافته که از همکاری منافقین با داعش حکایت دارد و نشان می‌دهد گروهک تروریست منافقین، اطلاعات مقرهای نیروهای محور مقاومت را در اختیار داعش قرار داده و عامل شهادت یکی از فرماندهان ارشد محور مقاومت در سوریه بوده است. طبق سند رسیده به دست ایسنا منافقین در قالب نقشه‌ای با عنوان «نقشه نیروهای ایرانی در سوریه» به تشریح موقعیت مقرهای نیروهای محور مقاومت پرداخته و درباره نوع و تعداد نیروها و کارکرد هر مقر جاسوسی کرده اند.

 

▼ اخبار کوتاه

شوتی ها شوت می شوند؟ / سردار رادان گفت «امیدواریم شورای‌عالی امنیت ملی در مورد شوتی‌ها تصمیم بگیرد تا ماموران ما بتوانند برخورد بیشتری داشته باشند. امسال پلیس در درگیری با این قاچاقچیان ۳۸ شهید داده است.»

دولت به فکر دریاچه ارومیه / مقدار ورودیِ آب دریاچه ارومیه افزایش می‌یابد این خبر را رئیس محیط‌ زیست اعلام کرده و گفته است «برای احیا از حقآبه ۲ سدکانی‌سیب و شهید کاظمی هر کدام ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب رها شده است.»

آمار در دو قاب متفاوت /  نشریه آمریکایی  The Cradle در مقایسه ای از ایران پیش از انقلاب و پس از انقلاب نوشته است «نرخ فقر از ۴۶٪ به ۲۷٪،باسوادی از ۳۶.۵٪ به ۸۸.۷٪، سهم نفت در درآمد کشور از ۷۵ به ۸٪، امید به زندگی از ۵۵.۸ به ۷۷.۳٪، تولید ناخالص داخلی از ۸۰٫۶ به ۹۳۹٫۳ میلیارد ، مرگ‌ نوزادان در هر ۱۰۰۰تولد از ۹۳.۳ فوتی به ۱۰.۵ فوتی تبدیل شده است.»

بیمه رایگان پنج دهک‌ اول درآمدی / سرپرست روابط عمومی سازمان بیمه سلامت ایران گفت «پوشش بیمه رایگان برای مشمولان دهک‌های درآمدی یکم تا پنجم جامعه درنظر گرفته شده است.»

صلح فعلا تعطیل / دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین روسیه گفت با توجه به آنکه هیچ زمینه‌ای برای توافق صلح با اوکراین وجود ندارد، عملیات ویژه نظامی ادامه خواهد یافت.

9 میلیون تن گندم تضمین شد /  مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت «خرید گندم با بیش از ۲میلیون و ۳۰۰هزار تُن افزایش نسبت به سال گذشته به مرز ۹میلیون تُن رسیده است.»

منافقین زیر تیغ آلبانی / در پی فشار بیشتر آلبانی به منافقین مستقر در مقر اشرف۳ در تیرانا، پلیس این کشور محدودیت‌های جدیدی را برای کنترل این مقر اعمال کرده است. بر اساس محدودیت‌های جدید، هیچ‌کس بدون اجازه پلیس حق ورود و خروج در این اردوگاه را ندارد.

دروغی برای نظامیگری /   جیمی دور، مجری سرشناس آمریکایی با نقد سیاست های توسعه طلبانه آمریکا گفت «از شما میخواهند حشره بخورید تا خودشان پایگاه نظامی در سراسر جهان احداث کنند! آمریکا با داشتن هزار پایگاه نظامی رتبه اول انتشار کربن را دارد اما قانون تصویب می‌کند که استفاده از ماشین چمن زنی توسط کشاورزان برای جلوگیری از آلایندگی، ممنوع است!»

به پایان سلام کن / تامیر باردو رئیس سابق موساد گفت « ما طی چهار و یا پنج ماه گذشته در میانه یک فرایند ویرانگر قرار گرفتیم که بدون هیچ دلیل و منطق واقعی شکل گرفته است. کاملا اطمینان دارم که اسرائیل به پایان راه خود نزدیک شده است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات