صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۵۱۷۰۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه ۱۷ مهرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): «مرحوم خانم مرضیه‌ دباغ... یکی از کسانی است که می‌تواند نمایشگر حقیقت گرایش زن در جامعه‌ اسلامی باشد... حالا مبارزات قبل از انقلاب این خانم، بعد، رفتن به مناطق مبارزاتی منطقه و مثل یک چریک فعالیت کردن و بعد، رفتن به پاریس در خدمت امام و بعد، آمدن در عرصه‌ واقعی و ملموس انقلاب و در یک طیف عظیمی از فعالیت‌ها حضور فعال داشتن... همین یک مورد می‌تواند مضمون و محتوای چندین کار هنری فعال باشد؛ یعنی تصویر زن در نظام اسلامی.»(۱۴۰۲/۷/۵)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

 

▼ حرف روز

دو حزب و دو سرنوشت!

۴۴ سال پیش «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی» در ۱۶ فروردین ۱۳۵۸ با به هم پیوستن هفت گروه اسلام‌گرای مخالف نظام ستم‌پیشه پهلوی شکل گرفت. این گروه‌ها با هدف مشترک مقابله با خطرهایی که انقلاب و نظام اسلامی نوپا را تهدید می‌کرد، با هم متحد شدند. این سازمان پس از انقلاب هم کارها و اقدامات خوبی برای نظام اسلامی در کمیته‌های انقلاب انجام داد و نقش‌آفرینی آنها در کنار سه گروه دیگر به تأسیس و تشکیل هسته اولیه سپاه منجر شد که اوج خدمات‌شان در خاموشی تحرکات واگرایانه نیروهای ضدانقلاب تجزیه‌طلب شمال‌غرب و جنوب شرق کشور بود. مهم‌ترین کار این سازمان در دوران بنی‌صدر، مبارزه با جریان‌هایی بود که به زعم آنها با خط مشی لیبرال خود انقلاب را به بیراهه می‌بردند. سرانجام در مهر ۱۳۷۰ برخی از اعضای قدیمی که دچار دگردیسی فکری و سیاسی شده بودند، «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران» را تأسیس کردند و به جای مبارزه با لیبرال‌ها به چپ‌های سوپرلیبرالی تبدیل شدند که در ایدئولوژی‌زادیی اسلامی و ارزشی از جامعه انقلابی و نقد ولایت فقیه گوی سبقت را از لیبرال‌هایی، مانند بنی‌صدر و بازرگان ربودند. این روند جدایی در اعتراضات رسمی این حزب همراه با حزب مشارکت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ با نوشتن بیانیه‌های تند و خط‌دهی به اعتراضات ساختارشکنانه وارد فاز تندتری در مبارزه با نظام شد تا اینکه به همراه جبهه مشارکت در سال ۱۳۸۹ غیرقانونی اعلام شدند. این داستان غم‌انگیز حزب و گروهی است که با هدفی مقدس، انقلابی و اسلامی در راه مبارزه گام می‌گذارد؛ اما از میانه راه از رهبری انقلابی و نظامی که این همه برایش زحمت کشیدند، جدا می‌شود و در مسیری انحرافی و البته قهقرایی قرار می‌گیرد. اگر بررسی سرگذشت مجاهدین انقلاب اسلامی را با مبارزان فلسطینی از جمله حماس مقایسه کنیم، به عبرت‌ها و درس‌هایی آموزنده دست می‌یابیم. حماس به منزله یکی از احزاب سیاسی مهم در فلسطین که در سال ۱۹۸۷ میلادی با تلاش کسانی، مانند شیخ احمد یاسین در جریان انتفاضه اول به عنوان شاخه فلسطینی اخوان‌المسلمین بنیان‌گذاری شد، در ادامه راه با تأثیرپذیری و تأسی از انقلاب اسلامی، به آرمان اسلامی آزادسازی فلسطین وفادار ماند و امروز با حمله به شهرک‌های اشغالگران صهیونیست و برهم زدن توازن قدرت به نفع مقاومت، پیروزی راهبردی برای مردم ستم‌کشیده فلسطین رقم زد. این نتیجه وفاداری به آرمان اسلامی فلسطین و همراهی با مردم و اعتماد نکردن به غرب است؛ مختصاتی که سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران آنها را از دست داد و به محاق رفت.

فتح‌الله پریشان

 

 

▼ گزارش روز

بازگشت به یک نصیحت

هفته پیش بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی و مهمانان نشست وحدت بر ضرورت حفظ وحدت در برابر دشمنان جهان اسلام تأکید کردند. در همین زمینه نصیحت پدرانه‌ای نیز داشتند پیرامون این سؤال اساسی که ضرر و آسیب اصلی را از اتحاد مسلمانان چه کسی می‌خورد؟ به همین منظور ذکر چند مورد ضرورت دارد:
۱ـ دشمنان در مکر و حیله خود کاملاً با هم هماهنگ هستند. در همین جریان عملیات گسترده طوفان الاقصی جوانان فلسطینی شاهد هستیم که نتانیاهو ابتدا به ساکن طی یک تماس تلفنی با جو بایدن همه شرایط و ملاحظات امنیتی و استراتژیک را با او هماهنگ کرد؛ اما در مقابل متأسفانه در برخی از دولت‌های اسلامی و عربی پیرامون حمایت از مقاومت فلسطین و آزادی‌خواهی شک و شبهات فراوانی به چشم می‌خورد؛ هر چند قاطبه جهان اسلام همراه با محور مقاومت هستند. در همین باره خداوند می‌فرماید: «لَا یقَاتِلُونَکمْ جَمِیعًا إِلَّا فِی قُرًی مُحَصَّنَةٍ أَوْ مِنْ وَرَاءِ جُدُرٍ بَأْسُهُمْ بَینَهُمْ شَدِیدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمِیعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّی ذَلِک بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا یعْقِلُونَ»؛ (حشر/ ۱۴) (یهودیان از ترس) بر جنگ با شما جمع نمی‌شوند مگر در قریه‌های محکم حصار یا از پس دیوار، کارزار بین خودشان سخت است، شما آنها را جمع و متّفق می‌پندارید در صورتی که دل‌هاشان سخت متفرق است، زیرا آن قوم دارای فهم و عقل نیستند. بنابراین، در صورت وحدت و اجماع همه دولت‌های اسلامی مبنی بر حمایت از جوانان فلسطین و محور مقاومت قطعاً پیروزی و ظفر برای جبهه مقاومت خواهد بود.
۲ـ اتحاد مسلمانان با همدیگر قطعاً و یقیناً باعث شکست دشمنان می‌شود. بنابراین، در همه قضایایی که جهان اسلام در آنها چالش دارد، رمز موفقیت و پیروزی اتحاد همه مسلمانان است. بنابراین، آزادی قدس شریف، پایان جنگ ظالمانه یمن، استقلال دول اسلامی از استعمار و دست‌اندازی‌های استکبار جهانی و همچنین شکوه و جلال جهان اسلام در گرو اتحاد و همدلی همه مسلمانان است.
در نهایت اینکه اتحاد و همدلی ضرورت دارد تا حول یک محور اساسی و زیر نظارت و هدایت فردی حکیم و عالم و آگاه به زمانه باشد. چه بسیار اتحادهایی که پس از مدت زمانی با تفرقه و پراکندگی روبه‌رو شده‌اند؛ اما جهان اسلام به دلیل داشتن استعدادهایی، همچون فقها و علما می‌تواند از آنها استفاده کند و بزرگان جهان اسلام با اتخاذ رویکرد اتحاد و همدلی به پیروزی محور اسلامی منجر شوند. بنابراین، سازش و عادی‌سازی روابط با دشمنان، به ویژه با رژیم جعلی صهیونیستی راهبردی‌ترین خطای برخی دولت‌های عربی‌ـ اسلامی و ناشی از ساده‌لوحی سردمداران آنهاست؛ چرا که جبهه استکبار و رژیم غاصب شدیداً رو به زوال و افول است.

رامین نصیری

 


▼ خبر ویژه

سانسور حقیقت!

شبکه اجتماعی X(توئیتر)، پُست میلیونی شبِ گذشته حساب KHAMENEI.IR، رسانه دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب، به همراه فیلمی از فرار روز گذشته صهیونیست‌ها را محدود کرد. همزمان با عملیات رزمندگان جبهه مقاومت در سرزمین‌های اشغالی در واکنش به جنایات این رژیم، جملات و تأکیدات اخیر رهبر معظم انقلاب درباره رفتنی بودن رژیم غاصب مورد استقبال بسیار گسترده کاربران جهانی قرار گرفت. یکی از این مواضع درباره ریشه‌کن شدن سرطان رژیم غاصب در کلّ منطقه به دست مردم فلسطین و نیروهای مقاومت بود که در صفحات مختلف رهبر فرزانه انقلاب در شبکه X بازدید بیش از ۴ میلیونی داشت و این شبکه اجتماعی آن را مخفی کرد و امکان پسند و اظهارنظر را از آن حذف کرد.

 

 

▼ اخبار

۱ــ تلاش اتاق بازرگانی برای فرار سرمایه به اسم صادرات

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به نامه رؤسای اتاق‌های بازرگانی به سران قوا و درخواست لغو پیمان‌سپاری ارزی، گفت: «این نامه فرار رو به جلو به حساب می‌آید و صادرکننده‌ای که از منابع داخل کشور از جمله انرژی و نیروی کار ارزان قیمت استفاده و کالا تولید کرده، حالا باید ارز آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به کشور بازگرداند.» «جواد رحمتی» اظهار داشت: «یکی از معضلاتی که کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند، مسئله عدم بازگشت ارز ناشی از صادرات کالا از سوی صادرکنندگان است.» وی با اشاره به معایب این معضل برای کشور، گفت: «بازنگشتن ارز حاصل از صادرات می‌تواند عرضه ارز در بازار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دچار اختلال کند و زمینه عدم ثبات بازار مهیا شود.» این کارشناس اقتصادی افزود: «بسیاری از صادرکنندگان مسائلی، نظیر تحریم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دلیل بازنگشتن ارز تلقی می‌کنند، در حالی‌ که هم‌اکنون بخش عمده‌ای از صادرکنندگان به‌ویژه در بخش خصوصی به‌راحتی می‌توانند ارز خارج از کشور خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به کشور وارد کنند.»

۲ـ شاهد تولد یک فلسطین جدید هستیم

فرماند کل سپاه در دومین کنگره ملی ۸ هزار شهید استان همدان با بیان اینکه امروز هم در صحنه فلسطین همان ایمان، اسلام و قرآن هست، تأکید کرد: «فلسطینی‌ها سال‌هاست در محاصره صهیونیست‌ها هستند و هیچ کس نمی‌تواند عبوری از مرزها داشته باشد، اما امروز شاهد تولد یک فلسطین جدید هستیم بر پایه عظمت و بر پایه قدرت.» وی با بیان اینکه این فلسطین قدرتمند ترس و وحشت را به خانه‌های صهیونیست وارد کرده است، اظهار کرد:‌ «فلسطینی‌ها امروز بدون هیچ مقاومتی از سوی سربازان رژیم صهیونیستی آنها را تحقیر می‌کنند و از حقوق از دست رفته خود با شرافت دفاع می‌کنند.» سردار سلامی با بیان اینکه اتفاق رخ داده نمادی از پایان تجاوز، قتل و اشغال سرزمین از سوی رژیم صهیونیستی است، اظهار کرد:‌ «هیچ کس نمی‌تواند به داد صهیونیست‌ها برسد، آمریکایی‌ها هم نمی‌توانند آنها را نجات دهند، قبل از آنکه آنها برسند کارشان تمام است.»

۳ـ حماس به سلاح‌های اهدایی آمریکا به اوکراین دست یافته است!

نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا این احتمال را مطرح کرد که کمک‌های تسلیحاتی ارسالی واشنگتن برای اوکراین به دست نیروهای مقاومت فلسطین و حماس افتاده‌اند. «مارجری تیلور گرین» در پستی در فضای مجازی نوشت: «احتمالاً سلاح‌های آمریکایی که نیروهای حماس در عملیات علیه صهیونیست‌ها استفاده می‌کنند، از افغانستان و اوکراین آمده‌اند.» تیلور گرین گفت: «احتمالاً نیروهای جنبش حماس در عملیات اخیر طوفان‌الاقصی علیه مواضع دشمن صهیونیستی به تسلیحات آمریکایی دسترسی داشته و از آنها در این عملیات استفاده کرده‌اند.» «یان گاگین» یک مشاور رئیس جمهوری خلق دونتسک در شرق اوکراین نیز گفت: «تسلیحاتی که غربی‌ها برای کمک به اوکراین ارسال کردند، احتمالاً علیه رژیم صهیونیستی به کار گرفته خواهند شد.»

۴ـ طوفان‌الاقصی یک پیروزی راهبردی بزرگ برای ایران بود

ژنرال بازنشسته آمریکایی با اشاره به شکست مفتضحانه اسرائیل، عملیات اخیر را پیروزی راهبردی بزرگ برای ایران عنوان کرد. «جک کین» با اشاره به اینکه این متعجب‌کننده است که چطور ارتش اسرائیل کنترل مرزهای خود را از دست داد، یادآور شد: «امروز حماس حتی در خیابان‌ها و خانه‌های آنها نفوذ کرده و آنها را با خانواده‌های‌شان به گروگان می‌برد.» وی ادامه داد: «اسرائیل بیش از اندازه به گنبد آهنین خود اعتماد داشت و امروز قبل از هر کار باید بتواند کنترل مرزهای خود را به دست آورد.» کین همچنین یادآور شد: «یکی از نتایج این شکست، به تعویق افتادن پروژه عادی‌سازی روابط اسرائیل با عربستان تا زمان نامعلوم است.»

۵ـ هک بزرگ در سرزمین‌های اشغالی

پس از حمله سایبری به اداره برق رژیم صهیونیستی و شرکت نوگا (پیمانکار توزیع برق)، گروه هکری انتقام‌جویان در جدیدترین اقدام خود نیروگاه دوراد اسرائیل را مورد حمله سایبری قرار داده و چندین فاز تولیدی آن را از کار انداخته است. همچنین اسناد محرمانه‌ای از نقشه زیرساخت‌های نیروگاه و قراردادهای آن را منتشر کرده است. این سومین حمله سایبری گسترده به نیروگاه‌های برق اسرائیل از زمان شروع عملیات طوفان‌الاقصی است. این گروه اعلام کرده است، به زودی ضربات مهلک‌تری را به زیرساخت‌های حیاتی رژیم صهیونیستی وارد خواهد کرد.

 

 

▼ اخبار کوتاه

ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و هند بر سر پیش‌نویس سند توسعه کریدور کشتیرانی «شمال‌ـ جنوب» توافق کردند. کریدور شمال‌ـ جنوب به عنوان یک پل ارتباطی مهم بین کشور‌های اروپایی، اسکاندیناوی و روسیه با مناطق خلیج‌فارس، اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا شناخته می‌شود. به نظر می‌رسد، به دلیل اختلاف تهران و باکو، تمرکز کشور‌ها بر بال شرقی کریدور شمال‌ـ جنوب معطوف شده است که می‌تواند در نهایت به پاکستان نیز کشیده شود.

«سیدرسول موسوی»، دستیار وزیر امور خارجه کشورمان گفت: «با سرکنسول‌مان در ‎هرات که از بازدید منطقه زلزله‌زده بازگشته بود، صحبت کردم. وضعیت موجود را بسیار دردناک توصیف کرد. زلزله هرجا بیاید صحنه‌های دردناکی ایجاد می‌کند، اما در روستاهای هرات صحنه‌های دردناک با مظلومیت عجیب مردم گره خورده است.» خبرهای رسیده حاکی است که ساعاتی قبل تیم‌های امدادی ایران وارد افغانستان شدند.

«جعفر قادری» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه اثر جنگ فلسطین و رژیم صهیونیستی بر بازار ارز ایران موقتی است، درباره نوسانات امروز بازار ارز، با اشاره به اتفاقات سیاسی دیروز و امروز منطقه و حملات حماس به‌ رژیم اشغالگر صهیونیستی، اظهار داشت: «اثرات این وقایع بر بازار ارز موقتی است و این تنش‌ها نمی‌تواند اثر دائمی در بازار ارز ما داشته باشد.»

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در تماس تلفنی با نتانیاهو گفت: «کمک اضافی برای ارتش اسرائیل در راه است و کمک‌های بیشتر در روزهای آینده خواهد رسید.» شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» به نقل از دو مقام آگاه گزارش داد، ارتش آمریکا قصد دارد کشتی‌های نیروی دریایی و هواپیماهای نظامی آمریکا را به عنوان نشانه‌ای از حمایت به اسرائیل نزدیک‌تر کند.

در جریان سفر رئیس‌جمهور به استان کردستان، پروژه راه آهن همدان‌ـ سنندج به بهره‌برداری خواهد رسید. این راه آهن یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌های حمل‌ونقل کشور است که پس از ۱۸ سال افتتاح می‌شود. طول این پروژه ریلی حدود ۱۵۰ کیلومتر بوده که ۶ ایستگاه، شامل ۳ ایستگاه باربری و ۳ ایستگاه‌ مسافری دارد.

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» نوشت: «شمار تلفات اسرائیلی‌ها در عملیات طوفان‌الاقصی به ۱۰۰۰ نفر می‌رسد و تعداد افرادی که به اسارت نیروهای حماس درآمده‌اند نیز بیش از ۱۵۰ نفر است.» ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «۱۰۰۰ نیروی حماس در عملیات اخیر شرکت داشتند.»

معاونت حقوقی رئیس‌جمهور از اجرای رأی شماره ۶۰۴ دیوان داوری دعاوی ایران‌ـ آمریکا و واریز ۴۳ میلیون دلار به حساب ایران در بانک هلندی در لاهه خبر داد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات