صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۵۱۶۶۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه ۱۶ مهرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): رژیم صهیونیستی همچنانکه قبلاً گفته‌ایم به شرط مبارزه همگانی و متحد فلسطینی‌ها و مسلمانان با صهیونیست‌ها در ۲۵ سال آینده وجود خارجی نخواهد داشت.(۱۳۹۵/۹/۲۴)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

 

▼ حرف روز

۲۵ سال یا ۲۵ ساعت؟

اگر بخواهیم عمق فاجعه‌ای را که علیه صهیونیست‌ها صورت گرفته است، به عینیت بیان کنیم، فقط باید اعلام کنیم در جنگ ۳۳ روزه کل تلفات صهیونیست‌ها ۱۲۱ نفر اعلام شد؛ در حالی که در ۲۵ ساعت گذشته بیش از ۳۰۰ نفر مجروح و کشته از سرزمین‌های اشغالی مخابره شده است؛ ۱۲۱ نفر در ۳۳ روز و بالغ بر ۳۰۰ نفر در یک روز. شب گذشته حماس اعلام کرد، فلسطینی‌ها ۱۶۷ نفر را اسیر کرده‌اند که اگر این آمار را با تاریخ مبارزات فلسطینی‌ها مقایسه کنیم؛ از اسیر شدن «شموئیل فایز» در سال ۱۹۶۹ تا اسارت «گیلعاد شالیت» در سال ۲۰۰۶ و موارد این چنینی، مشخص می‌‌شود هیچ گاه صهیونیست‌ها به تعداد انگشتان یک دست هم اسیر نداده‌اند. ۱۶۰۰ مجروح در یک روز هم خود داستان مفصلی است که به توضیح نیاز ندارد.
همه این تحولات نشان می‌دهد، صهیونیست‌ها غافلگیر شده‌اند. شاید یکی از دلایل ویژه غافلگیری صهیونیست‌ها اشتباه محاسباتی آنهاست. صهیونیست‌ها در سال‌های اخیر یک نگاه هالیوودی از خود ساخته و در باد این ذهنیت هالیوودی خوابیده‌اند. ارتش پنجم دنیا، قوی‌ترین سرویس جاسوسی و... برای صهیونیست‌ها ذهنیتی شکست‌ناپذیر ساخته که دیر یا زود باید فرو می‌پاشید. همین ذهنیت اشتباه بود که سبب می‌شد کسی، مانند «نفتالی بنت» بگوید ما با تاکتیک مرگ با هزار خنجر جمهوری اسلامی را از پا درخواهیم آورد؛ بنابراین، مهم‌ترین مزیت این جنگ بیدار شدن سه گروه است:
گروه اول خود صهیونیست‌ها هستند که در باد لاف امثال نفتالی بنت نخوابند. امروز رژیم صهیونسیتی با بحران‌های متعدد داخلی و خارجی مواجه بوده و این بحران‌ها آنها را به لبه پرتگاه آورده است. هزار خنجری که نفتالی بنت لافش را می‌زد، امروز کمانه کرده و بر پشت آنها نشسته است.
گروه دومی که باید بیدار شوند، دولتمردان کشورهایی است که به امید امنیت‌آفرینی به دنبال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونسیتی رفته‌اند. به تعبیر رهبر معظم انقلاب، «نظر قطعی جمهوری اسلامی این است که دولت‌هایی که قمار عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی را برای خودشان سرمشق کار قرار می‌دهند، ضرر خواهند کرد، باخت منتظر اینهاست؛ دارند اشتباه می‌کنند. به قول اروپایی‌ها روی اسب بازنده شرط‌بندی می‌کنند.»
و گروه سومی که باید بیدار شوند، کسانی هستند که تحت تأثیر جنگ شناختی صهیونیست‌ها باور نمی‌کردند که عمر اشغالگری صهیونیست‌ها می‌تواند کمتر از ۲۵ سال باشد. تحولات اخیر نشان داد، اگر مسلمانان همت کرده و دولتمردان عرب و مسلمان خیانت نکنند، ۲۵ سال که هیچ، شاید بتوان در عرض ۲۵ ساعت فیتیله این غده سرطانی را پایین کشید. این شعار نیست، واقعیتی است که در روز شنبه به چشم دیدیم.

یعقوب ربیعی

 


▼ گزارش روز

در آمریکا چه خبر است؟

«کوین مک کارتی» رئیسِ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، به تازگی به نحو تحقیرآمیزی، از سمت خود برکنار شده است. برای اولین بار در تاریخ کنگره آمریکا، مجلس نمایندگان آمریکا شاهد برکناری رئیس وقت این مجلس، حتی با همکاری شماری از هم‌حزبی‌های وی بوده است.
گزاره خبری: نشریه «اکونومیست» در گزارشی با اشاره به اخراج «کوین مک کارتی» رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا که از سوی برخی هم‌حزبی‌های تندروی خود به همدستی با دموکرات‌ها جهت جلوگیری از تعطیلی دولت این کشور متهم شده، این پدیده را نمود عینی از اوج‌گیری شکاف‌ها و اختلافات سیاسی در آمریکای کنونی ارزیابی کرده و تأکید می‌کند، این رویداد تا حد زیادی سطح هرج‌ومرج‌ها و آشفتگی در دولت آمریکا را در آینده به اوج خواهد رساند.
معادله‌ای که هم هزینه‌های قابل توجهی را به مردم آمریکا تحمیل می‌کند و هم در عرصه بین‌المللی و در قالب رویدادهایی، نظیر جنگ اوکراین به دلیل ایجاد موانع گسترده علیه تداوم روند ارائه کمک‌های مادی و تسلیحاتی آمریکا به کی‌یف در بحبوحه جنگ این کشور با روسیه، حامل پیام‌های معناداری برای آمریکا و مجموعه کشورهای غربی است.»
گزاره تحلیلی: اخراج رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نشان می‌دهد، آمریکا در مرحله قبل از آشوب قرار دارد؛ به گونه‌ای که طی روزها و ماه‌های آتی، شرایط هرج‌ومرج گونه و آشفته‌ای را پیش رو خواهد داشت. گزاره تعطیلی دولت آمریکا، تنها به صورت موقت رفع شده و تنها 45 روز وقت برای دولت آمریکا خریده شده است. حال اگر قرار باشد طیف افراطی جمهوری‌خواهان، دستورکارهای خود را با اعمال فشار علیه دولت دموکرات آمریکا پیش ببرد، باید انتظار هرج‌ومرج گسترده و تعطیلی فراگیر دولت آمریکا را داشته باشیم. البته اخراج کوین‌مک‌کارتی نیز نشان می‌دهد، جمهوری‌خواهان در پیشبرد این دستورکار خود کاملاً جدی هستند.
این وضعیت نشان می‌دهد، در فضای عمومی و نخبگانی ایالات متحده آمریکا، دو قطبی شکل گرفته است و دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات بر سر مدیریت کشور تفاهم ندارند. تشدید این فضا نیز در آینده با آغاز رسمی مناظرات انتخاباتی به اوج خود خواهد رسید. این موضوع ابعاد خارجی نیز خواهد داشت و پیامدهای آن برای متحدان آمریکا، به ویژه دولت اوکراین نیز ملموس خواهد بود؛ به گونه‌ای که بسیاری از متحدان خارجی آمریکا، نگران آینده و سرنوشت کمک‌های آمریکا به اوکراین در قالب جنگ این کشور با روسیه هستند.

حسن قدرتی‌نژاد

 


▼ خبر ویژه

فریب بزرگ‌تر در راه است؟

سردمداران رژیم صهیونیستی نه تنها از عملیات نظامی نیروهای مقاومت فلسطین در سرزمین‌های اشغالی غافلگیر و شوکه شده‌اند، بلکه به شدت از ورود حزب‌الله لبنان به این درگیری‌ها واهمه دارند. اظهارات کلی نتانیاهو که نشان از غافلگیر شدن وی و سایر سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی در برابر این حمله دارد، در حالی مطرح شده است که یک وزیر دولت رژیم صهیونیستی مدعی شده است، اتفاقات رخ داده در جنوب سرزمین‌های اشغالی، ممکن است فریبی برای اتفاقات بزرگ‌تر در جبهه شمالی باشد. «فلسطین الیوم» به نقل از این وزیر صهیونیستی گفت: «رژیم آپارتاید در شرایط جنگی قرار دارد.» همچنین رادیو رژیم صهیونیستی گزارش داد، ده‌ها هزار نفر از نیروهای ذخیره بخش‌های مختلف ارتش به همراه استحکامات آن در مرزهای لبنان مستقر شده‌اند. گفتنی است، آمار دقیق تلفات صهیونیست‌ها همچنان در هاله‌ای از ابهام است و رسانه‌ها و مسئولان صهیونیستی تلاش دارند واقعیت‌ها را تحریف کرده و تعداد کشته‌ها را کم اعلام کنند.

 

 

▼ اخبار

۱ـ وقتی عمق خیانت‌ها آشکار می‌شود!

«احمد زیدآبادی» از چهره‌های شاخص اصلاحات در واکنش به حوادث دیروز سرزمین‌های اشغالی نوشت: «به محض حمله نظامی شبه‌نظامیان حماس علیه اهداف اسرائیلی، رهبران گروه‌های اپوزیسیون بلادرنگ اختلافات بنیادی خود را با دولت نتانیاهو فراموش کردند و خواستار حمایت قاطع از ارتش و تشکیل دولت اضطراری با حضور احزاب متبوع خود برای جنگ همه‌جانبه با حماس شدند. معترضان به تغییر ساختار دستگاه قضایی اسرائیل نیز بلافاصله به تظاهرات خود پایان دادند و نیروهای ذخیره ارتش را به خاتمه تحریم خدمت‌شان در نیروهای نظامی فرا خواندند. حالا این رفتار را مقایسه کنید با نیروهای سیاسی مختلف در کشور ما که بعضاً حاضرند علیه یکدیگر با شیطان هم‌پیمان شوند و حتی امنیت کشور را به نفع بیگانه به مخاطره اندازند، اما لحظه‌ای همدیگر را تحمل و با هم گفت‌و‌گو نکنند.» اظهاراتی که بیش از همه یادآور فتنه سال ۱۳۸۸ و بلوای ۱۴۰۱ است که اصلاح‌طلبان علیه منافع ملی و امنیت ایران کنار رژیم صهیونیستی، آمریکا، منافقین و... ایستادند.

۲ـ رویارویی حزب کارگزاران با جبهه مشارکت!

در حالی که پیشتر «غلامحسین کرباسچی» از اعضای حزب کارگزاران در مصاحبه‌ای گفته بود باید میان انتخابات و خیابان یکی را انتخاب کنیم و نمی‌شود ادعای سیاست‌ورزی داشته باشیم؛ اما راه خیابان را در پیش بگیریم و انتخابات را تحریم کنیم؛ «سعید حجاریان» در گفت‌وگو با روزنامه «اعتماد» طرح دوگانه «صندوق یا خیابان» را گفتمان‌سازی امنیتی‌ها دانست و تأکید کرد، نباید در دام آنها افتاد. سعید حجاریان با تلاش برای عادی‌سازی پروژه تحریم می‌گوید: «می‌خواهم بگویم حرف‌هایی از جنس اینکه آن سوی شرکت نکردن در انتخابات، خیابان است، بی‌معناست. از انتخابات تا خیابان، منازل زیادی وجود دارد. البته این عضو حزب منحله مشارکت توضیح نمی‌دهد که در سال ۱۳۸۸ چرا پس از شکست در صندوق رأی اصلاح‌طلبان مستقیم راهی خیابان شدند و به منازل میان انتخابات و خیابان سری نزدند!»

۳ـ وقتی نگران پول تو جیبی‌ات می‌شوی!

«رضا پهلوی» از رژیم صهیونیستی در برابر حملات گردان‌های حماس در عملیات روز گذشته حمایت کرد. وی که اوایل سال جاری با سفر به سرزمین‌های اشغالی و دیدار با نتانیاهو، وابستگی جریان ضد ایرانی به اسرائیل را به نمایش گذاشت، ضمن همدردی با خانواده هلاک‌شدگان عملیات دیروز، مانند مصی علینژاد در یادداشت خود به ایران حمله کرد. مواضع جبهه ضد ایرانی و رسانه‌های آن در حمایت از رژیم صهیونیستی از زمان اغتشاشات سال قبل تاکنون، نشان می‌دهد هدایت آنها برای تجزیه و ایجاد ناامنی در ایران از سوی رژیم صهیونیستی صورت می‌پذیرد. به نظر می‌رسد، پهلوی اکنون بیش از همه نگران کمک‌های صهیونیست‌ها برای کسب‌وکار او با عنوان براندازی در ایران است که قرار است خرج بمب و اسلحه بیشتر برای کشتار و جنگ شود.

۴ـ چشم‌انداز اقتصاد ایران چگونه است؟

بانک جهانی در گزارش وضعیت اقتصادی غرب آسیا و شمال آفریقا (منا) پیش‌بینی کرد، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳، یعنی سال جاری میلادی به ۴/۱ درصد برسد. این نهاد بین‌المللی رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۲ را در این گزارش به میزان قابل‌توجهی اصلاح کرده است. بانک جهانی در گزارش ماه اکتبر سال گذشته خود رشد اقتصادی ایران برای سال ۲۰۲۲ را 2/9 درصد اعلام کرده بود. در بخش دیگری از این گزارش، بانک نرخ تورم ایران در سال جاری میلادی را ۲۴/۶ درصد برآورد کرده است که در سال گذشته برابر با ۴۶/۵ درصد بوده است که به این ترتیب کاهش یافته و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده هم به ۳۵/۸ درصد کاهش یابد.

 

▼ اخبار کوتاه

بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، تاکنون ۹۳ هزار و ۹۰۳ قطعه زمین به صورت انفرادی و ۲۰۲ هزار و ۹۰۶ قطعه زمین به صورت گروهی به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن واگذار شده است. همچنین بر اساس آمار، ۱۴ هزار و ۸۶۸ قطعه زمین به صورت انفرادی و ۸ هزار و ۳۷۰ قطعه زمین به صورت گروهی به متقاضیان طرح جوانی جمعیت واگذار شده است.

خبرگزاری «رویترز» نوشت: «یک مقام ارشد دولت آمریکا اذعان کرد هیچ نشانه‌ای از دست داشتن ایران در عملیات «طوفان الاقصی» حماس علیه رژیم موقت صهیونیستی وجود ندارد.» این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت: «کاخ سفید از تل‌آویو حمایت کرده و آماده ارائه تمام ابزارهای لازم به این رژیم است.»

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: «برنامه چهار ساله دولت تأمین ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب به ظرفیت آب‌رسانی شرب کشور بود که معادل ۹ درصد ظرفیت تأمین آب است؛ اما در دو سال اخیر یک میلیارد و ۵۸ میلیون متر مکعب آب تأمین شده و این رقم تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید.»

«سردار باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در دیدار با وزیر کشور عراق اقدامات صورت گرفته در نزدیکی مرزهای ایران و عراق را خوب و در عین حال ناکافی توصیف کرد و گفت: «انتقال گروهک‌های ضد انقلاب به مناطقی دورتر از مرزهای جمهوری اسلامی ایران قابل تقدیر است، اما انتظار ما طبق توافق، خلع سلاح کامل آنهاست.»

عربستان سعودی در پی انجام عملیات الاقصی در سرزمین‌های اشغالی با محکوم کردن رژیم صهیونیستی، در بیانیه‌ای نوشت: «بار دیگر هشدارهای مکرر خود درباره خطرات انفجار اوضاع در نتیجه ادامه اشغالگری و محروم ماندن ملت فلسطین از حقوق مشروع‌شان و همچنین تکرار اقدامات تحریک‌کننده هدفمند علیه مقدسات آنها را تکرار می‌کنیم.»

وزارت اقتصاد، شایعات برخی رسانه‌ها درباره پذیرش FATF را تکذیب کرد. سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت اقتصاد «مهدی محمدی» اعلام کرد: «در حوزه FATF تحول جدیدی رخ نداده است و تصمیم‌گیری درباره لوایح مربوط به مبارزه با پولشویی در مراجع عالی، همچون شورای عالی امنیت ملی و مجمع تشخیص مصلحت نظام است.»

«بنی گانتس» از رهبران اپوزیسیون دولت نتانیاهو از مردم خواست آماده باشند که تلفات و آسیب‌های جانی وارده ممکن است سنگین‌تر از ارقام اعلام شده باشد. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرده است، شمار کشته‌ها بر اثر حملات نیروهای حماس، به دست‌کم ۱۰۰ نفر و تعداد زخمی‌ها به بیش از ۹۰۰ نفر رسیده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات