صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۵۱۸۱۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): همه‌ دنیای اسلام موظف است که از فلسطینی‌ها حمایت کند و باذن‌الله حمایت هم خواهد کرد؛ امّا این کار(عملیات طوفان‌الاقصی)، کار خود فلسطینی‌هاست؛ طراحان هوشمند، جوانان شجاع و فعالان از جان ‌گذشته توانسته‌اند این حماسه را به وجود بیاورند و این حماسه ان‌شاءالله گام بزرگی برای نجات فلسطین خواهد بود.(۱۴۰۲/۷/۱۸)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

 

▼ حرف روز

طوفانی بر تار عنکبوت

در میان تعجب و شوکه شدن دنیا از عملیات طوفان‌الاقصی و بازار داغ سناریوسازی و حدس و گمان‌های برخی صاحبان تریبون، یک تحلیل و سناریوی کاملاً شفاف، صریح و صادقانه از سوی فرمانده معظم کل قوا در مراسم دانش آموختگی افسران نیروهای مسلح سبب شد تا سرخط تحلیلی صحیح و منسجمی برای تحلیلگران این عرصه و همچنین محاسبات درستی از وقایع در ذهن سیاست‌مداران شکل بگیرد. نکته اصلی آن است که اگر کسی دنبال مسبب اوضاع فعلی فلسطین است، باید به سراغ آمریکا و انگلیس و خود غاصبان سرزمین فلسطین برود. این طوفان که امروز تارهای درهم‌تنیده عنکبوت منطقه را در هم شکسته، به دلیل ظلم و جور و تجاوزاتی است که طی چندین دهه بر ملت مظلوم فلسطین روا داشته‌اند. بنابراین، این بلا را خود صهیونیست‌ها بر سر خود آورده‌اند.
از سوی دیگر، حال که در برابر جبهه مقاومت و جوانان فلسطینی به مفتضح‌ترین شکل ممکن شکست خورده‌اند، به دنبال آن هستند که نقش قربانی را بازی کنند و در بین اذهان بین‌المللی خود را محق نشان دهند و مشروعیتی جعلی برای این ظلم و دسیسه چندین ساله خود دست و پا کنند. غافل از اینکه ساختن چهره مظلوم از یک هیولای دیوسیرت سخت است؛ چرا که همگان رفتار رژیم کودک‌کش صهیونیستی را در این سال‌ها دیده‌اند و هم اکنون نیز واکنش‌شان در برابر طوفان‌الاقصی و استفاده کردن‌شان از سلاح‌های ممنوعه، همانند بمب‌های فسفری نیز مهر تأییدی بر ظالم بودن و ستیزه‌خو بودن آنان است. رژیم صهیونیستی باید بداند که هر چقدر در این منجلابی که افتاده است، بیشتر دست و پا بزند و مردم مظلوم فلسطین را به شهادت برساند، با پاسخ‌های کوبنده و سخت‌تری از سوی جبهه مقاومت روبه‌رو خواهد شد.
اساسی‌ترین نکته در این عملیات به فرموده رهبر معظم انقلاب، آن است که «شکست اسرائیل غیر قابل‌ترمیم و غیر قابل جبران» است. هشتاد سال است که زیرساخت می‌سازد، اسرائیل را چون بهشت گمشده قوم یهود نشان می‌دهد، مسلمانان و فلسطینیان را تروریست و خود را حافظ صلح و امنیت معرفی می‌کند، ارتش خود را قوی‌ترین ارتش غرب آسیا جا می‌زند، جمهوری اسلامی ایران را همواره متهم و تهدید می‌کند؛ در حالی که با شکست در این نبرد نابرابر یاوه‌گویی‌ها و «کالعهن بودن خانه عنکبوتی اسقاطیل» برای همگان عیان شد. بدون تردید، این شکستی نیست که به این راحتی‌ها قابل‌ترمیم و جبران باشد؛ لذا انتظار می‌رود که پیروزی‌های متمادی و مستمر برای جبهه مقاومت در آینده رقم بخورد.

علی حیدری

 


▼ گزارش روز

طوفان‌الاقصی، نبردی کاملا فلسطینی

رئیس دفتر سیاسی حماس با تأکید بر ادامه مقاومت در برابر رژیم اشغالگر قدس گفته است، نبرد طوفان‌الاقصی کاملاً فلسطینی است. تأکید بر فلسطینی بودن این نبرد را باید در چند حوزه مورد توجه قرار داد:
۱ـ رژیم صهیونیستی با متهم‌سازی جبهه مقاومت و از جمله ایران با عنوان مشارکت در طرح‌ریزی، آماده‌سازی و اجرای این عملیات سعی دارد ضمن مظلوم‌نمایی، خود را تطهیر کرده و جای جلاد و قربانی را عوض کند. همچنین توجیهی برای شکست‌ها و ضربات سنگینی که خورده است، داشته باشد؛ لذا در اولین واکنش‌ها ایران را به پاسخ تهدید کرده و از تعابیر «زدن سر مار و یا قطع کردن سر به جای مواجهه با دست‌ها و بازوها» استفاده می‌کند. بنابراین، تأکید بر فلسطینی بودن این نبرد بدون دخالت ایران پاسخی مناسب به این ادعای رژیم منحوس صهیونیستی است.
۲ـ ملت فلسطین تجربه چهار جنگ اعراب و اسرائیل را در تاریخ دارد و در تمامی این جنگ‌ها افزون بر شکست کشورهای عربی، سرزمین‌های بسیاری از کشور فلسطین اشغال شد؛ اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با الگوگیری از مقاومت شجاعانه ملت ایران در مقابل مستکبران جهان، ملت فلسطین مسیر انتفاضه را دنبال کرد و توانست موفقیت‌های بسیاری را به دست آورد. جنگ‌های ۵۲ روزه، ۲۲ روزه و... که با پیروزی مقاومت و پذیرش شروط آنها از سوی رژیم صهیونیستی به پایان رسید، حاکی از آن است که پشتوانه این نبرد در داخل خود فلسطین است و رژیم صهیونیستی نمی‌تواند به راحتی آن را از بین ببرد. در حقیقت، تأکید بر فلسطینی بودن این نبرد به معنای قدرت بالای مقاومت فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی است.
۳ـ بر اساس حقوق بین‌الملل حق دفاع مشروع برای ملت فلسطین شناخته شده است و این ملت حق دارد در مقابل اشغالگری و جنایات رژیم صهیونیستی پاسخ بدهد. این حق از حقوق ذاتی ملت‌هاست و هیچ کس نمی‌تواند آن را بگیرد. بنابراین، تأکید بر فلسطینی بودن نبرد نشان‌دهنده و مقوم مشروعیت آن از نظر حقوق بین‌الملل است. سخن پایانی آنکه اگرچه رئیس دفتر سیاسی حماس تأکید کرده است نبرد طوفان‌الاقصی یک نبرد کاملاً فلسطینی است؛ ولی کشورها و ملت‌های مسلمان نباید اینگونه فکر بکنند و تصمیم بگیرند که نبرد با اسرائیل تنها مسئله فلسطین است، بلکه فلسطین را باید پاره تن دنیای اسلام دانست و تک تک مسلمانان و همچنین دولت‌های مسلمان وظیفه دارند از مظلوم در مقابل ظالم در حد توان خود دفاع کنند؛ چرا که مسئله فلسطین و آزادی قدس شریف مسئله جهان اسلام است.

علی کارگر

 


▼ خبر ویژه

تهران و باکو به توافق رسیدند

«الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان در سخنرانی خود برای شرکت‌کنندگان در بیست‌وهفتمین نشست شورای وزیران سازمان همکاری اقتصادی گفت: «در خصوص احداث جاده و راه‌آهن که امکان دسترسی به جمهوری خودمختار نخجوان از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران را فراهم می‌کند، توافق شد.»
وی افزود: «با در نظر گرفتن تقاضای فزاینده برای حمل‌ونقل بار در مسیر شرق به غرب، هدف ما افزایش حجم محموله‌های حمل‌ونقل از طریق راه‌آهن باکو‌ـ تفلیس‌ـ قارص از ۱ میلیون تن به ۵ میلیون تن است.»
رئیس‌جمهور آذربایجان گفت: «در عین حال، آذربایجان فعالانه در حال توسعه بیشتر ظرفیت انتقال کریدور حمل‌ونقل شمال به جنوب است.» گفتنی است، به تازگی «خلف خلف اف» دستیار ویژه الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان به تهران سفر کرده بود و دو کشور برای افزایش همکاری‌ها و حل مسائل منطقه گفت‌وگوهای سازنده‌ای را دنبال می‌کنند.

 

 

▼ اخبار

۱ـ فقط برو!

موج انتقادات شدید از نتانیاهو به ویژه در سایه ناکارآمدی ساختار امنیتی رژیم صهیونیستی و پاسخگو نبودن و انفعال پنج ساعته‌اش در مقابل عملیات حماس شکل گرفته است. یک روزنامه عبری‌زبان خطاب به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نوشت: «همه چیز از جمله صندوق شواهد و مدارک تحقیقات جنایی و فسادهای اقتصادی‌ات را سوار هواپیما کن، چمدان‌هایت را ببند و از جلو چشم ما محو شو. حتی خودروی نخست‌وزیر و خودروی همسر نخست‌وزیر و خودروهای فرزند نخست‌وزیر را هم ببر. اگر خواستی آب استخر را هم تخلیه کن، ما آمادگی داریم برای تسهیل رفتنت آن را برایت بسته‌بندی کنیم. صندوق‌های مربوط به اسناد هر بلایی که سر ما آوردی را هم می‌توانی ببری، صندوق فاجعه میرون، صندوق آتش‌سوزی کرمل، صندوق جنگ نگهبان دیوار، صندوق براون‌ـ الخلیل، صندوق ترور نافرجام خالد مشعل و صندوق‌های دیگر هم جزء چیزهایی است که می‌توانی ببری.»

۲ـ اصرار بر شایعه‌ای که تکذیب شد!

«حجت‌الاسلام مجید انصاری» معاون رئیس دولت یازدهم مدعی شده است: «اگر هرچه سریع‌تر FATF مورد پذیرش قرار بگیرد، به نفع کشور است و راه چاره دیگری هم وجود ندارد! اینکه در گذشته عده‌ای مخالف اقدامات مذکور بودند و حالا از مخالفت خود برگشته‌اند یا احساس کرده‌اند که اشتباه می‌کردند، نباید آنها را سرزنش کنیم. هر زمان که فردی از اشتباه خود برگردد، باید از این امر استقبال کنیم. اینکه بخواهیم گروکشی کنیم و بگوییم در گذشته چنین موضعی داشتید و چرا الآن بر سر مواضع خود نیستید، به نفع مردم نیست.» گفتنی است، از یک سو بسیاری از اقدامات بر زمین مانده به بهانه FATF در دولت قبل بدون پیوستن به این کنوانسیون و مدیریت و تلاش دولت سیزدهم انجام شده است و از سوی دیگر مقامات دولت مردمی رسماً شایعات درباره پذیرش FATF را تکذیب کردند.

۳ـ هشدار امارات به سوریه؛ به نفع اشغالگران!

وبگاه صهیونیستی «والا»، به نقل از برخی منابع نوشت: «امارات طی چند روز اخیر طی پیام‌هایی به مقامات سوریه درباره هرگونه دخالت در جنگ کنونی رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه یا حمله علیه مواضع اشغالگران از سوی خاک سوریه هشدار داده است.» «باراک راوید» خبرنگار این وبگاه صهیونیستی تصریح کرد: «دولت بایدن و چندین کشور عربی نگران سناریوی توسعه جنگ کنونی اسرائیل علیه غزه و کشانده شدن آن به جبهه‌های دیگر مانند لبنان و سوریه هستند؛ امری که به یک جنگ منطقه‌ای منجر می‌شود. امارات بیشترین تأثیر را در مقایسه با سایر کشورهای عربی بر روی نظام سوریه دارد. روابط اماراتی‌ـ اسرائیلی به ویژه با سرویس امنیتی اسرائیل نیز بسیار نزدیک است. لذا امارات می‌تواند پیام‌ها را با آسانی بیشتری منتقل کند.»

۴ـ حمایت جهانی از مقاومت و تغییر قوانین شبکه اجتماعی ایکس!

ایکس (توئیتر) به تازگی قوانین انتشار و محتوای شبکه اجتماعی خود را به روز کرده است. متن هشدار آن نشان از مدیریت کامل فضای رسانه‌ای به نفع رژیم اشغالگر را دارد و اعلام می‌کند حساب‌های کاربری مدافع حماس و همچنین پست‌ها و تصاویر مرتبط با حماس را حذف خواهند کرد. در متن این اعلان با اذعان به اینکه کاربران در حمایت از حماس و مردم فلسطین بیش از ۵۰ میلیون پست در سراسر جهان منتشر کرده‌اند، نوشته شده است: «ما در تلاشیم تا از انتشار محتوای تروریستی جلوگیری کنیم. همچنین به عنوان بخشی از سیاست خود به نظارت فعال بر سخنان یهودی‌ستیزانه ادامه می‌دهیم. به علاوه ما برای حذف چند صد حساب که سعی در ایجاد ترندهای نامرتبط داشته‌اند، اقدام کرده‌ایم.»

۵ـ استقبال از تعامل با ایران

در بیانیه پایانی نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس که در مسقط، پایتخت عمان برگزار شده است، از تعاملات دیپلماتیک عربستان سعودی و سایر کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس با جمهوری اسلامی ایران استقبال و بر تلاش برای گسترش روابط تأکید شده است.

 

 

▼ اخبار کوتاه

«سوئلا بریورمن» وزیر کشور انگلیس در نامه‌ای عجیب و حیرت‌آور خطاب به افسران ارشد پلیس گفته است، اهتزاز پرچم فلسطین یا سر دادن شعار در حمایت از آزادی فلسطین می‌تواند جرم تلقی شود. روزنامه «گاردین» نوشت: «وی خواستار سرکوب هر گونه تلاش برای استفاده از پرچم یا خواندن ترانه‌هایی شده که می‌توانند باعث «آزار یا ارعاب جامعه یهودیان» شوند.» به نظر می‌رسد، انگلستان در حمایت از رژیم اشغالگر قدس قصد دارد رکوردهای عجیبی از سلب آزادی‌های اجتماعی و سیاسی را رقم بزند.

روزنامه «هاآرتص» به نقل از فرمانده یگان نظامی ۹۸ ارتش اعلام کرد، اتاق عملیات ارتش رژیم صهیونیستی به طور کامل نابود شده و همه نظامیان حاضر در آن نیز کشته شده‌اند و تجهیزات نظامی و اتاق عملیات فرماندهی آن نیز به دست نیروهای مقاومت منهدم شده است. سخنگوی ارتش صهیونیستی نیز اعلام کرد، تمامی شهرک‌های صهیونیستی مجاور باریکه غزه تخلیه شده است.

«روح‌الله دهقانی فیروزآبادی» در حاشیه ششمین جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه اظهار داشت: «موضوع سربازی و امریه نخبگان در شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار نیروهای مسلح قرار دارد. بر اساس این طرح، نیروهای کلیدی شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با تأیید کارگروه مشترک موجود دوره سربازی خود را در همان شرکت فناور بگذرانند.»

«ابوالحسین الحمیداوی» دبیرکل گردان‌های حزب‌الله عراق با بیان اینکه باید برای دفع شرّ دشمنان از سر ملت اسلامی و ساکنان غزه و سایر اراضی اشغالی در میدان حاضر باشیم، به آمریکا هشدار داد: «اگر آمریکا در این جنگ مداخله کند، موشک‌ها، پهپادها و نیروهای ویژه ما در نهایت آمادگی قرار دارند تا پایگاه‌های آمریکا را هدف قرار دهند و منافعش را به خطر بیندازند.»

«محمدحسن بندپی» عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: «ما شاهد دو برابر شدن رشد جمعیت سالمندی کشور در ۴۳ سال گذشته و دو برابر شدن مجدد جمعیت سالمندی ایران در طول ۲۳ سال گذشته بوده‌ایم. رشد سالمندی آسیا در دنیا بالاتر است و در ایران بالاتر از تمام کشورهای آسیاست.»

«سیداحسان خاندوزی» با بیان اینکه هم انسجام خوبی بین تیم اقتصادی هست و هم شجاعت کافی برای ابراز نظرات کارشناسی وجود دارد، گفت: «ورود بسیاری از این کالاها، از جمله مصالح ساختمانی به بورس کالا ناشی از فرآیندهای حواله‌ای فسادزایی بود و سیمان و فولاد از بورس خارج نخواهند شد.»

 

ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود با خبر کنید.

۵۰۰۰۲۴۵۲۴۲۴

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات