فرهنگی >>  فرهنگی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۵۲۳۵۶

وزیر ارشاد: ۱۵ مهر به نام حماسه جوانان فلسطینی در تقویم ثبت می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عصر شعر «اسم شب، صبح است» از انجام مراحل اداری ثبت ۱۵ مهرماه به عنوان روز حماسه جوانان فلسطینی خبر داد و گفت: ۱۵ مهر، در تاریخ منشأ یک تحول است.

عصر شعر سراسری «اسم شب، صبح است» به نشانه حمایت از فلسطین، به عنوان مسأله اول جهان اسلام، با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌‌های عمومی کشور، مدیران مجموعه نهاد و اهالی اندیشه و قلم  سه شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ در سالن آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

وزیر ارشاد: ۱۵ مهر به نام حماسه جوانان فلسطینی در تقویم ثبت می‌شود

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک زادروز ولادت حضرت امام حسن عسکری(ع) و تسلیت ایام پر غصه ای که در داغ شهدای مظلوم غزه طی می کنیم، اظهار داشت: موضوع غزه امروز به موضوعی جهانی تبدیل شده است. شاید صهیونیست‌ها دهه‌های قبل به واسطه نبود فناوری های رسانه‌ای می‌توانستند افکار عمومی را با تبلیغات کاذب همراه خود کنند. اما در سال‌های اخیر، به ویژه در اتفاقی که اخیرا رخ داد، این موضوع از صهیونیست‌ها سلب شد. امروز شاهد فضای اعتراض عمومی و اعتراض جهانی نسبت به این حرکت صهیونیست‌ها هستیم. اعتراضی بین‌المللی که تنها منحصر به کشورهای اسلامی نیست و حرکتی غرور آفرین محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: در طول بیش از صد سال گذشته بریتانیا برای حضور صهیونیست‌ها در این سرزمین مقدس زمینه سازی کرد و با انواع مکر و حیله و بهانه‌های مختلف، آژانس‌ها انتقال یهودیان از اقصی نقاط دنیا به این منطقه را آغاز کردند تا ترکیب جمعیتی را بر هم بزنند؛ از همان زمان مقاومت‌ها شروع شد. با این حال صهیونیست‌ها کار را جلو بردند و در ۱۹۴۸ اعلام دولت خودخوانده‌ای کردند که با حمایت غربی‌ها تا امروز ادامه پیدا کرده است.

اسماعیلی بیان کرد: حماسه‌ای که ۱۵ مهر ایجاد شد و این میزان کشته از صهیونیست‌ها، پیش از این سابقه نداشت و در حافظه تاریخی مبارزات مردم مسلمان فلسطین ثبت نشده بود. ما امروز در شورای فرهنگ عمومی ۱۵ مهر را به عنوان روز حماسه جوانان فلسطینی ثبت کردیم که برای تصویب باید مراحلی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی  پشت سر بگذارد؛ ۱۵ مهر، در تاریخ منشأ یک تحول است؛ رهبر انقلاب اشاره کردند که ۱۵ مهر تاریخی جدید از آغاز شمارش معکوس برای اضمحلال رژیم اشغالگر قدس است. دیروز عدد شهدای کودک به بالای ۱۸۰۰ رسیده که این میزان از قساوت، خشونت و قتل، ورای نسل کشی‌های معمول است.

وی اضافه کرد: ان شاءالله به زودی نماز را در بیت المقدس عزیز به امامت رهبر عزیزمان برپا خواهیم کرد و شادی گسترده سقوط رژیم صهیونیستی را در بیت المقدس جشن می‌گیریم.

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این نشست اظهار داشت: خدا را شاکرم که ما هم توانستیم در این فضا و در این مسأله نقشی داشته باشیم. از تمامی شعرای عزیز که در زمانی کوتاه، قبول زحمت کردند و تشریف آوردند، قدردانی می‌کنم و امیدوارم که این اقدام ذخیره آخرت همه ما باشد.

وی تصریح کرد: بر ما خرده می‌گیرند که اهل غزه سنی هستند و ما چرا یادی از امام حسین(ع) می‌کنیم؛ واقعیت این است که ما مظلوم می‌بینیم یاد امام حسین(ع) می‌افتیم؛ کودکی که به او ظلم شده، ما را یاد سیدالشهدا می‌اندازد؛ ما دلمان می‌گیرد، امام زمان(عج) را صدا می‌زنیم. لذا بر ما خرده نگیرید که چرا این اتفاقات می‌افتد؛ به اعتقاد من مسیر واضح و مبرهن است و ما هر مظلومی در عالم ببینیم یاد سیدالشهدا و خاندان ایشان می‌افتیم و اطمینان داریم که امام زمان(عج) کمک خواهد کرد و این ظلم ریشه کن خواهد شد.

همچنین در این برنامه سراسری علیرضا قزوه، احمد بابایی، میلاد عرفان پور، قاسم صرافان، فریبا یوسفی، محمود اکرامی فر، ناصر فیض، فاطمه نانی زاد، محمود حبیبی کسبی، مبین اردستانی، رضا اسماعیلی، قادر طراوت پور، محمدمهدی عبداللهی، ایرج قنبری، علی داوودی، طیبه شامانی و مهتاب کامیاب به شعرخوانی پرداختند. 

در پایان این مراسم نیز متن بیانیه محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور توسط علی داوودی خوانده شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات